Gå til innhold
georg

NY BIL: Skoda Superb 190 hk, 4 x 4 - L&K


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter bare problemer med min Opel Insignia SportsTourer samt meget høyt bensinforbruk (0,85 - 0,9 på bykjøring) er jeg veldig glad for å kjøpt ny bil idag. 

Skoda Superb L&K, 190 hk  TDI, 4x4

Proppfull med utstyr

Leveres om en måned

Herlig med diesel igjen

Det er det rette for meg som kjøre 25 - 30 000 km per år

 

Georg

 

 

 

 

 

  

IMG_20191022_154511.jpg

IMG_20191022_154525.jpg

IMG_20191022_154546.jpg

  • Lik 2
Skrevet
56 minutes ago, CitizenX said:

Nydelig farge :)

Ja enig i det. Hadde litt problemer med å bestemme meg for Kodiaq eller Superb. Kjørekomfort vann frem, ble superb

Skrevet

Gratulerer med ny bil @georg :) 

Jeg hentet selv ut en ny Superb L&K 190 tdi 4x4 2019 nå i sommer, det er en bil jeg er meget godt fornøyd med.
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har planer om å ha denne bilen, ei heller hva du har bestilt av norskmontert utstyr, men jeg vil anbefale deg følgende,

  • Skvettlapper foran og bak (ellers blir det «sandblåst» under støtfanger bak og kanalene foran etter noen få mnd, klarlakken blir helt borte og det blir helt matt der, det må da lakkeres for å få tilbake glansen)
  • Lastkantbeskytter oppå støtfanger bak
  • Lasteromsmatte
  • Matte over tunell i baksetet (om du ofte har passasjerer i baksetet, det sparer teppet for utrolig mye søl)
  • Ekstra understellsbehandling (gjerne også med ekstra støydemping) om du kjører mye på veier/områder hvor de er ekstremt «gavmilde» med veisaltet slik de re her jeg bor og kjører for det meste

Bare velmente tips/forslag som jeg erfaringsmessig har sett at dette virkelig er med på å gjøre vedlikeholdet enklere og irritasjonsmomenter mindre ;) 

Skrevet
On ‎10‎/‎22‎/‎2019 at 10:35 PM, Superb lll said:

Gratulerer med ny bil @georg :) 

Jeg hentet selv ut en ny Superb L&K 190 tdi 4x4 2019 nå i sommer, det er en bil jeg er meget godt fornøyd med.
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har planer om å ha denne bilen, ei heller hva du har bestilt av norskmontert utstyr, men jeg vil anbefale deg følgende,

  • Skvettlapper foran og bak (ellers blir det «sandblåst» under støtfanger bak og kanalene foran etter noen få mnd, klarlakken blir helt borte og det blir helt matt der, det må da lakkeres for å få tilbake glansen)
  • Lastkantbeskytter oppå støtfanger bak
  • Lasteromsmatte
  • Matte over tunell i baksetet (om du ofte har passasjerer i baksetet, det sparer teppet for utrolig mye søl)
  • Ekstra understellsbehandling (gjerne også med ekstra støydemping) om du kjører mye på veier/områder hvor de er ekstremt «gavmilde» med veisaltet slik de re her jeg bor og kjører for det meste

Bare velmente tips/forslag som jeg erfaringsmessig har sett at dette virkelig er med på å gjøre vedlikeholdet enklere og irritasjonsmomenter mindre ;) 

Supert.  Er det behovet for skvettlapper et Skoda problem bare ??   Hørte det samme fra en med Kodiaq

 

Skrevet
19 minutter siden, georg skrev:

Supert.  Er det behovet for skvettlapper et Skoda problem bare ??   Hørte det samme fra en med Kodiaq

 

Gjelder alle biler på planeten. Klarlakken blir absolutt ikke borte men blir mattet ned, enkelt å polere opp igjen men skvettlapper gjør at du slipper det, i tillegg har skvettlapper andre positive funksjoner.

Skrevet
6 timer siden, georg skrev:

Supert.  Er det behovet for skvettlapper et Skoda problem bare ??   Hørte det samme fra en med Kodiaq

 

Nei det er et problem på alle biler, men det er litt forskjellig tykkelse på lakken til forskjellige bilmerker så det kan ta lengre tid før det merkes på andre bilmerker. Men det har selvsagt også betydning hvor mye en kjører og på hvilke veier en kjører mest på.

Og jo, klarlakken kan så absolutt bli slitt bort, men det kommer an på hvilke veier en kjører på og selvfølgelig kjørelengder som nevnt. Etter ca 6 - 7 mnd kjøring med min forrige Superb (2016), så var det ikke klarlakk igjen i underkant av fangeren bak og basefargen begynte også å få noen små slitasjeskader. Da hadde jeg kjørt mye på sandveier, og hadde vel kjørt ca 15 - 20.000km på de mnd, så det kan absolutt skje.

Var hos en detailer med den bilen, men det klarte han ikke å polere, så det ble en tur til en billakkerer som la på et nytt lag med klarlakk i underkant av fangeren. Så ble det montert skvettlapper bak i tillegg, og som jeg har nevnt i noen innlegg tidligere på forumet, så ble det en dyr erfaring og jeg angret veldig på at skvettlapper bak ikke ble montert fra dag 1 slik jeg gjorde foran.
Dette er kun snakk om kanten under fangeren, så det er ikke så synlig om du ikke bøyer deg ned og ser etter det, men klarlakken blir først matt og kan nok poleres opp med et vellykket resultat, men når det blir for slitt, så er det ikke mer klarlakk igjen å polere opp.

De skvettlappene til Superb er så små og diskré at det er ikke så mye annet enn denne lakkslitasjen de beskytter i mot, de er for små til å dekke opp for søle og skitt. For bakre del av bilen var akkurat like skitten med og uten de bakre skvettlappene, men de beskytter som nevnt veldig mot sand/småstein som kan gjøre stor skade på lakken på relativt kort tid.

Hadde også en Octavia Scout 2018 som jeg kjørte i ca 13 mnd og 16.000km med, den er det ikke originale skvettlapper å få til (dessverre), og selv på de sorte litt strukturerte plasdetaljene nederst på kanalene og i underkant av fangeren, så synes det at bilen var kjørt med. Ikke noe problem å få det sort og pent, men strukturen i plastikken var synlig slitt.
Dvs skvettlappene til en standard Octavia kan modifiseres til å passe på en Octavia Scout, men det ble aldri til at jeg gjorde det.
Så når jeg kjøpte en Superb nå i sommer så var jeg aldri i tvil, det ble 4 skvettlapper fra dag 1.

Gjør som du føler for @georg, det var bare et velment råd basert på egen erfaring. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...