Gå til innhold
georg

NY BIL: Skoda Superb 190 hk, 4 x 4 - L&K


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter bare problemer med min Opel Insignia SportsTourer samt meget høyt bensinforbruk (0,85 - 0,9 på bykjøring) er jeg veldig glad for å kjøpt ny bil idag. 

Skoda Superb L&K, 190 hk  TDI, 4x4

Proppfull med utstyr

Leveres om en måned

Herlig med diesel igjen

Det er det rette for meg som kjøre 25 - 30 000 km per år

 

Georg

 

 

 

 

 

  

IMG_20191022_154511.jpg

IMG_20191022_154525.jpg

IMG_20191022_154546.jpg

  • Lik 2
Skrevet
56 minutes ago, CitizenX said:

Nydelig farge :)

Ja enig i det. Hadde litt problemer med å bestemme meg for Kodiaq eller Superb. Kjørekomfort vann frem, ble superb

Skrevet

Gratulerer med ny bil @georg :) 

Jeg hentet selv ut en ny Superb L&K 190 tdi 4x4 2019 nå i sommer, det er en bil jeg er meget godt fornøyd med.
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har planer om å ha denne bilen, ei heller hva du har bestilt av norskmontert utstyr, men jeg vil anbefale deg følgende,

  • Skvettlapper foran og bak (ellers blir det «sandblåst» under støtfanger bak og kanalene foran etter noen få mnd, klarlakken blir helt borte og det blir helt matt der, det må da lakkeres for å få tilbake glansen)
  • Lastkantbeskytter oppå støtfanger bak
  • Lasteromsmatte
  • Matte over tunell i baksetet (om du ofte har passasjerer i baksetet, det sparer teppet for utrolig mye søl)
  • Ekstra understellsbehandling (gjerne også med ekstra støydemping) om du kjører mye på veier/områder hvor de er ekstremt «gavmilde» med veisaltet slik de re her jeg bor og kjører for det meste

Bare velmente tips/forslag som jeg erfaringsmessig har sett at dette virkelig er med på å gjøre vedlikeholdet enklere og irritasjonsmomenter mindre ;) 

Skrevet
On ‎10‎/‎22‎/‎2019 at 10:35 PM, Superb lll said:

Gratulerer med ny bil @georg :) 

Jeg hentet selv ut en ny Superb L&K 190 tdi 4x4 2019 nå i sommer, det er en bil jeg er meget godt fornøyd med.
Nå vet jeg ikke hvor lenge du har planer om å ha denne bilen, ei heller hva du har bestilt av norskmontert utstyr, men jeg vil anbefale deg følgende,

  • Skvettlapper foran og bak (ellers blir det «sandblåst» under støtfanger bak og kanalene foran etter noen få mnd, klarlakken blir helt borte og det blir helt matt der, det må da lakkeres for å få tilbake glansen)
  • Lastkantbeskytter oppå støtfanger bak
  • Lasteromsmatte
  • Matte over tunell i baksetet (om du ofte har passasjerer i baksetet, det sparer teppet for utrolig mye søl)
  • Ekstra understellsbehandling (gjerne også med ekstra støydemping) om du kjører mye på veier/områder hvor de er ekstremt «gavmilde» med veisaltet slik de re her jeg bor og kjører for det meste

Bare velmente tips/forslag som jeg erfaringsmessig har sett at dette virkelig er med på å gjøre vedlikeholdet enklere og irritasjonsmomenter mindre ;) 

Supert.  Er det behovet for skvettlapper et Skoda problem bare ??   Hørte det samme fra en med Kodiaq

 

Skrevet
19 minutter siden, georg skrev:

Supert.  Er det behovet for skvettlapper et Skoda problem bare ??   Hørte det samme fra en med Kodiaq

 

Gjelder alle biler på planeten. Klarlakken blir absolutt ikke borte men blir mattet ned, enkelt å polere opp igjen men skvettlapper gjør at du slipper det, i tillegg har skvettlapper andre positive funksjoner.

Skrevet
6 timer siden, georg skrev:

Supert.  Er det behovet for skvettlapper et Skoda problem bare ??   Hørte det samme fra en med Kodiaq

 

Nei det er et problem på alle biler, men det er litt forskjellig tykkelse på lakken til forskjellige bilmerker så det kan ta lengre tid før det merkes på andre bilmerker. Men det har selvsagt også betydning hvor mye en kjører og på hvilke veier en kjører mest på.

Og jo, klarlakken kan så absolutt bli slitt bort, men det kommer an på hvilke veier en kjører på og selvfølgelig kjørelengder som nevnt. Etter ca 6 - 7 mnd kjøring med min forrige Superb (2016), så var det ikke klarlakk igjen i underkant av fangeren bak og basefargen begynte også å få noen små slitasjeskader. Da hadde jeg kjørt mye på sandveier, og hadde vel kjørt ca 15 - 20.000km på de mnd, så det kan absolutt skje.

Var hos en detailer med den bilen, men det klarte han ikke å polere, så det ble en tur til en billakkerer som la på et nytt lag med klarlakk i underkant av fangeren. Så ble det montert skvettlapper bak i tillegg, og som jeg har nevnt i noen innlegg tidligere på forumet, så ble det en dyr erfaring og jeg angret veldig på at skvettlapper bak ikke ble montert fra dag 1 slik jeg gjorde foran.
Dette er kun snakk om kanten under fangeren, så det er ikke så synlig om du ikke bøyer deg ned og ser etter det, men klarlakken blir først matt og kan nok poleres opp med et vellykket resultat, men når det blir for slitt, så er det ikke mer klarlakk igjen å polere opp.

De skvettlappene til Superb er så små og diskré at det er ikke så mye annet enn denne lakkslitasjen de beskytter i mot, de er for små til å dekke opp for søle og skitt. For bakre del av bilen var akkurat like skitten med og uten de bakre skvettlappene, men de beskytter som nevnt veldig mot sand/småstein som kan gjøre stor skade på lakken på relativt kort tid.

Hadde også en Octavia Scout 2018 som jeg kjørte i ca 13 mnd og 16.000km med, den er det ikke originale skvettlapper å få til (dessverre), og selv på de sorte litt strukturerte plasdetaljene nederst på kanalene og i underkant av fangeren, så synes det at bilen var kjørt med. Ikke noe problem å få det sort og pent, men strukturen i plastikken var synlig slitt.
Dvs skvettlappene til en standard Octavia kan modifiseres til å passe på en Octavia Scout, men det ble aldri til at jeg gjorde det.
Så når jeg kjøpte en Superb nå i sommer så var jeg aldri i tvil, det ble 4 skvettlapper fra dag 1.

Gjør som du føler for @georg, det var bare et velment råd basert på egen erfaring. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...