Gå til innhold
Arnfinn Haugen

Nærlys Karoq


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg la faktisk merke til dette på vår Kodiaq, men i motsetning til halogen og xenon har LED veldig lite strølys, «kanten» på hvor lyset slutter er helt rett og det er ingen lys over linjen. Det virker som om lyset er kortere selv om det er korrekt, det er mangelen på strølys som får det til å virke sånn. 
 

Men, lysene kan jo trenge en kalibrering om det er virkelig ille. 

Skrevet

Enig med forrige svarer. Selv om jeg synes nærlyset på min gamle Honda CR-V med xenon var hakket bedre. Greit nærlys altså - men fjernlyset derimot er ikke mye å skryte av. Grei rekkevidde men altfor lite spredning etter min mening. Lyser ikke inn i svinger i det hele tatt. Planlegger å sette på ekstralys for dette

Skrevet
14 timer siden, BGB skrev:

Jeg la faktisk merke til dette på vår Kodiaq, men i motsetning til halogen og xenon har LED veldig lite strølys, «kanten» på hvor lyset slutter er helt rett og det er ingen lys over linjen. Det virker som om lyset er kortere selv om det er korrekt, det er mangelen på strølys som får det til å virke sånn. 
 

Men, lysene kan jo trenge en kalibrering om det er virkelig ille. 

G

 

15 timer siden, Arnfinn Haugen skrev:

Har nettopp mottatt Karoq med full LED lys. Er utrolig skuffet over rekkevidden på nærlysene. Andre med samme erfaring?

 

Har foretatt  gjentatte målinger av nærlysets rekkevidde. Et snitt av målingene viser at det er mulig å se benene på en mørkkledd person på i underkant av 50 meter.  I 80km/t tilsvarer dette en mulig total reaksjonstid på ca. 2,2 sek. Antar vi at en fører trenger ca 1 sek. før oppnremsing starter, får vi en effektiv bremsetid på 1,2 sek. Dette synes å være trafikkfarlig lite.  Ellers er det helt korrekt at lysene er skarpt avgrenset. Forhandler påstår at de har fått beskjed fra Møller Bil om det ikke er mulig å justere/kalibrere lysene. Høres litt merkelig ut. Hva skjer da etter f.eks. en frontskade?

Skrevet
23 minutter siden, Arnfinn Haugen skrev:

G

 

 

Har foretatt  gjentatte målinger av nærlysets rekkevidde. Et snitt av målingene viser at det er mulig å se benene på en mørkkledd person på i underkant av 50 meter.  I 80km/t tilsvarer dette en mulig total reaksjonstid på ca. 2,2 sek. Antar vi at en fører trenger ca 1 sek. før oppnremsing starter, får vi en effektiv bremsetid på 1,2 sek. Dette synes å være trafikkfarlig lite.  Ellers er det helt korrekt at lysene er skarpt avgrenset. Forhandler påstår at de har fått beskjed fra Møller Bil om det ikke er mulig å justere/kalibrere lysene. Høres litt merkelig ut. Hva skjer da etter f.eks. en frontskade?

Helt riktig det du sier angående reaksjonstid, men er det noe som hindrer i å ha på langlys når du er i en 80-sone når det er mørkt?

Jeg har ikke hørt at det ikke går an å kalibrere disse lysene, så det kan jeg faktisk ikke bekrefte eller avkrefte. Men det høres utrolig merkelig ut. Alle biler med lyshøyde regulering skal kunne kalibreres ihht typegodkjenning på hver modell, det skal jo gjøres ved senking, feil, bytte av lykter osv. Man kan grunninnstille lys ved diagnose men også justere selve lykten (uten å ha sjekket på Karoq).

Skrevet
8 minutter siden, Arnfinn Haugen skrev:

Kan jo tenkes at en møter en bil- og må blende for denne, selv i 80 sone........

Naturligvis, men langlysene er jo kjapt på igjen. Og forhåpentligvis så er det ikke så mange som går i veien der hvor det er 80. Uansett, i 80 km/t og mørke er det skummelt å bruke nærlys uansett lyskilde - bortsett fra Matrix da.

Skrevet

Hei,

Mange har hatt "trøbbrl" med LED lysene i England. Der har dem fått justert opp lyktene (kalibrert) ifølge briskoda.net. så, dette skal være mulig. Men, når du passerer 80km/T skal også lyktene justere seg høyere.. såkalt motorveimodus? :)

  • 2 uker senere...
Skrevet

Har de siste dager vært i e-postutveksling med importør(Møller) Synes desverre ikke å være vilje/erkjennelse til å akseptere  at lyset kan være et problem. Anbefaler sterkt at kjøpere som vurderer Kodoaq, foretar prøvekjøring etter mørkets frambrudd.

Min forrige bil var en Mazda CX 5 fl. Full led. Denne hadde meget gode lys,både fjærn-og nærlys. Å komme fra denne til Karoq var som å komme fra himmel til hel.......

 

Skulle selvfølgelig være Karoq, ikke Kodiaq.

Skrevet
3 timer siden, Arnfinn Haugen skrev:

Har de siste dager vært i e-postutveksling med importør(Møller) Synes desverre ikke å være vilje/erkjennelse til å akseptere  at lyset kan være et problem. Anbefaler sterkt at kjøpere som vurderer Kodoaq, foretar prøvekjøring etter mørkets frambrudd.

Min forrige bil var en Mazda CX 5 fl. Full led. Denne hadde meget gode lys,både fjærn-og nærlys. Å komme fra denne til Karoq var som å komme fra himmel til hel.......

 

Skulle selvfølgelig være Karoq, ikke Kodiaq.

Nå har ikke jeg testet lysene på en Karoq, men regner med det er tilnærmet likt det samme som Octavia, bare at Karoq lyktene er litt høyere.

Det jeg opplever... I skummering (Overgang fra lys til mørk) Så, har ikke led noe dem skulle sagt... Men, på bekmørke veier, så overgår dem FINT xenon og bi-xenon lykter på Audi'er som jeg har kjørt tidligere. Så, jeg er meget fornøyd på mørkeveier! :) 

Skrevet
På 25.10.2019 den 19.55, Arnfinn Haugen skrev:

Har nettopp mottatt Karoq med full LED lys. Er utrolig skuffet over rekkevidden på nærlysene. Andre med samme erfaring?

Nei, jeg synes at både lysstyrken og rekkevidden er bra på min, men jeg har ikke målt den. Også fargen på lyset opplever jeg som god.  Det er markant skille mellom lyst og mørkt, så det kan være at mangel på strølys gjør at det oppleves som kort.

Men det skal sies st jeg kjører for det aller meste i urbant miljø med gatebelysning, og har ikke fått testet lysene på landevei med skifte mellom nær- og fjernlys enda.

Skrevet

Til 2 siste svar: 

Det er IKKE lysmengde (lux) det er noe galt med. Det er rekkevidden på nærlysene. Helt korrekt at avgrensningen er meget markant. I nærlyssammenheng kunne det kanskje vært en fordel med noe strølys.

Gjør et nytt forsøk på å få forhandler til å heve lysene noe (på mitt ansvar). Kan for ordens skyld nevne at jeg har 2 fagbrev innen området bil/mek, så helt blank er jeg ikke. Må innerømme at de begynner å bli gamle. Har derfor ingen kunnskaper om led-lys.

Takk for gode samtaler.

  • 3 uker senere...
Skrevet
På 25.10.2019 den 19.55, Arnfinn Haugen skrev:

Har nettopp mottatt Karoq med full LED lys. Er utrolig skuffet over rekkevidden på nærlysene. Andre med samme erfaring?

Hadde samme erfaring med min Karoq. Reklamerte og de kontrollerte lysene og justerte de opp så høyt de hadde lov til. Synes det ble litt bedre ihverfall.
I tillegg kan du velge oppsett for lys hvis du har forskjellige kjøremodus, men mulig det bare gjelder for fjernlysene. Jeg har satt min individuelle modus med sport på lysene, det fungerer ihvertfall bedre enn f. eks Eco, men synes fortsatt fjernlysene er for dårlig på svingete veier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...