Gå til innhold
Larsen

Ulyd/vibrasjon. Superb 2016, 1,4 150 HK bensin manuell 4WD. ?


Anbefalte innlegg

Har en superb 2016 modell som jeg skal kjøpe ut etter endt leasing neste mnd.

Har en irriterende feil som hadde vært greit at møller hadde greid å løse før overtagelse.

Tenkte derfor jeg skulle sjekke her, om det er noen som har gode tips å komme med/ har opplevd samme prob.

 

Bilen har en vibrasjon (fra motor??) som jeg merker godt når jeg ligger rundt 60 km/t i 5 gir (17-1800 omdreininger).

Så fort jeg gir litt mer gass så blir vibrasjon borte. Jeg merker "feilen" hver gang jeg er ute å kjører. Problemet har vært der helt siden

bilen var ny.

 

(Har nok opplevd problemet uansett om bilen står i 4-5 eller 6 gir.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har hatt problemer med dette helt siden bilen var ny, så ville jeg jo ha tatt opp dette med merkeverkstedet med en gang jeg hadde merket dette.

Vibrasjoner i seg selv er jo ikke så enkle å definere hvor de kommer fra, men kast i mellomaksel, ubalanserte dekk, kast i felger, defekt svinghjul er jo noen muligheter som kan gi vibrasjoner. Skjeve bremseskiver kan også gi vibrasjoner om de er skjeve nok, men da vil det jo riste veldig i bilen ved oppbremsing og det er jo ikke tilfelle her.

Dette her får du jo helt klart best hjelp og svar ved å henvende deg til et (merke)verksted.
Om bilen har fulgt servicer og ikke har kjørt for langt, så er den jo fortsatt under nybilgarantien, og da vil det jo heller ikke koste noe om det er noen mekaniske feil med bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2020 den 16.00, Superb lll skrev:

Om du har hatt problemer med dette helt siden bilen var ny, så ville jeg jo ha tatt opp dette med merkeverkstedet med en gang jeg hadde merket dette.

Vibrasjoner i seg selv er jo ikke så enkle å definere hvor de kommer fra, men kast i mellomaksel, ubalanserte dekk, kast i felger, defekt svinghjul er jo noen muligheter som kan gi vibrasjoner. Skjeve bremseskiver kan også gi vibrasjoner om de er skjeve nok, men da vil det jo riste veldig i bilen ved oppbremsing og det er jo ikke tilfelle her.

Dette her får du jo helt klart best hjelp og svar ved å henvende deg til et (merke)verksted.
Om bilen har fulgt servicer og ikke har kjørt for langt, så er den jo fortsatt under nybilgarantien, og da vil det jo heller ikke koste noe om det er noen mekaniske feil med bilen :) 

Fikk sjekket litt i går når bilen var inne på EU kontroll. Tror "problemet" kan ha noe eco drive å gjøre. Ble snakka noe om at når eco drive slo inn så gikk motoren bare på 2 sylindere (eller noe sånt??) så fort jeg gir litt gass forsvinner eco drive i displayet og "problemet" forsvinner samtidig.

Noen som vet om det er mulig å skru av denne funksjonen. prøvde å sette modus til normal og sport, men fikk fortsatt opp eco drive i displayet (av og til).

Bilen har snart gått 60.000 (4år), og skal snart kjøpes ut etter endt leasing, så er derfor jeg må prøve å finne ut av dette nå.

Burde selvfølgelig vært gjort tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Larsen skrev:

Fikk sjekket litt i går når bilen var inne på EU kontroll. Tror "problemet" kan ha noe eco drive å gjøre. Ble snakka noe om at når eco drive slo inn så gikk motoren bare på 2 sylindere (eller noe sånt??) så fort jeg gir litt gass forsvinner eco drive i displayet og "problemet" forsvinner samtidig.

Bra du har vært på verkstedet og forhørt deg litt. Det med at bilen til tider kun går på to sylindere er en «drivstoff-sparefunksjon» som først ble innført på VW Golf, og har rett og slett med drivstoffkutt å gjøre for å bruke mindre bensin når turtallet på motoren er lavt. Jeg har selv hatt VW Golf st.vogn 2014 med forgjengeren av den motoren som du har i din bil, men den hadde ikke denne drivstoffkutt-funksjonen, det var det kun 3/5 dørs utgavene som hadde.

1 time siden, Larsen skrev:

Noen som vet om det er mulig å skru av denne funksjonen. prøvde å sette modus til normal og sport, men fikk fortsatt opp eco drive i displayet (av og til).

Det er en funksjon som er der uansett hvilken kjøremodus du benytter, men det er avhengig av hvilket turtall/hastighet du har. Det er ingen mulighet til å deaktivere dette i bilens menysystem, men om det kan kodes bort vet jeg ikke. I tilfelle så er det noe i hvert fall jeg ville har ventet med til garantien på bilen er over, men det er selvfølgelig opp til enhver hva de vil gjøre.
Jeg vet som nevnt heller ikke om det kan kodes bort, det må du sjekke nærmere med noen som kan gjøre det for deg, tviler sterkt på at du får merkeverkstedet til å gjøre dette, men om et frittstående verksted vil ta et slikt oppdrag kan jeg ikke noe om.

1 time siden, Larsen skrev:

Bilen har snart gått 60.000 (4år), og skal snart kjøpes ut etter endt leasing, så er derfor jeg må prøve å finne ut av dette nå.

Burde selvfølgelig vært gjort tidligere.

Som nevnt så er denne funksjonen noe bilen din er satt opp med fra fabrikk, så det er vel egentlig ikke så mye å gjøre med dette, bortsett fra å kjøre på litt lavere gir slik at turtallet blir litt høyere. Men det vil selvfølgelig også gjøre at motorens forbruk går opp..........

Å sjekke ut noe som virker feil eller ikke er helt som det burde være er lurt å gjøre så snart som mulig, men akkurat i dette tilfellet så er det mest sannsynlig ikke så mye å gjøre med dette.

D.v.s. om det faktisk er denne funksjonen som skaper denne vibrasjonen da, mye tyder jo på det, men jeg ville nok ha fått sjekket det enda mer nøye opp, slik at du er helt sikker på at det ikke er noe annet som burde/skulle ha vært utbedret på garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...