GĂ„ til innhold
Magnus Brage Hartviksen

Dugg i frontlyktene, erfaring?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,
Har vÊrt en del plaget med dugg inni frontlyktene og grÞftlysene pÄ min 2017 mod superb L&k, Ä lurer pÄ om andre har hatt samme erfaring?

 

Klima spiller nok en rolle her men synes det er mer enn det man kan forvente og i tillegg oftere. 
 

har ikke fÄtt snakket med merkeverksted enda, sÄ tenkte Ä hÞre om andre har erfart det samme?

 

 

EF98573A-AE89-41F2-B1FD-DAFDEC6A10D9.jpeg

F8E8FE58-00A7-430B-BC03-CD844E14C1FB.jpeg

6C079CEF-9962-4D66-99AC-955904BDBCD4.jpeg

Skrevet
1 time siden, Magnus Brage Hartviksen skrev:

Hei,
Har vÊrt en del plaget med dugg inni frontlyktene og grÞftlysene pÄ min 2017 mod superb L&k, Ä lurer pÄ om andre har hatt samme erfaring?

 

Klima spiller nok en rolle her men synes det er mer enn det man kan forvente og i tillegg oftere. 
 

har ikke fÄtt snakket med merkeverksted enda, sÄ tenkte Ä hÞre om andre har erfart det samme?

 

 

EF98573A-AE89-41F2-B1FD-DAFDEC6A10D9.jpeg

F8E8FE58-00A7-430B-BC03-CD844E14C1FB.jpeg

6C079CEF-9962-4D66-99AC-955904BDBCD4.jpeg

Hei,

Ganske normalt med dugg inni lyktene pÄ VAG biler.. Men, om det blir drÄper av det. Da er det en annen ting.

Merkeverksted bytter kun ved drÄper i lyktene. :)

  • Lik 1
Skrevet

Dette er som @Marius skriver (dessverre) helt normalt, Xenon og LED lys avgir for lite varme og klarer dermed ikke Ä tÞrke opp den fuktigheten som kommer.

NÄ har jeg hatt Superb 2016, Octavia 2018 og nÄ Superb 2019, og det er det samme pÄ dem alle. Dette gjelder ogsÄ for VW Transporteren (2018) jeg disponerer pÄ jobben, det dugger i nedre kant av frontlysa pÄ dem alle sammen, det samme pÄ mine arbeidskollegaer sine VW biler (og andre bilmerker for den delen).

Har sett i noen annonser at visse LED barer nÄ leveres med varme i glasset for Ä holde dugg/snÞ/is borte fra lyset, sÄ dette er noe produsentene ogsÄ er klar over.

Merkeforhandler gjÞr ikke noe med dette fÞr det evt blir drÄper, da bytter de frontlys pÄ garantien, ellers ikke.
Dette er ogsÄ det samme pÄ andre bilmerker.

  • 2 mĂ„neder senere...
  • 8 mĂ„neder senere...
Skrevet (endret)

En liten oppdatering siden sist😅 lĂžsningen for min del varte desverre ikke lengre enn 8 mĂ„neder fĂžr problemet var der pĂ„ nytt igjen.. 

verkstedet har denne gangen ogsĂ„ valgt Ă„ godta henvendelsen og skal bytte lyktene over nyttĂ„r.. kjipt for min del Ă„ mĂ„ kjĂžre totalt 7 timer tur/retur for Ă„ fĂ„ byttet dette gang nr 2..😂

 

 

1F56DAE2-1B6C-4FEE-ACF1-D03C9764CD02.jpeg

E9357E5F-4B8B-40C5-84A8-9D7D4187CA07.jpeg

Endret av Magnus Brage Hartviksen

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en Ăždelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nĂ„. Det har ogsĂ„ vĂŠrt noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frĂžs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting fĂ„r en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg sĂ„ har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har lĂ„st seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene pĂ„ rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid nĂ„r en kanskje har pĂ„ seg et par tynne hansker, sĂ„ er det jo nesten hĂ„plĂžst Ă„ betjene noe som helst. Savner ogsĂ„ at det er flere fysiske knapper, for det meste mĂ„ jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg ogsĂ„ var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg fĂžlge med pĂ„ forbruk, kjĂžrelengder pĂ„ turer, etc, mens pĂ„ VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig Ă„ sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsĂ„vidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV mĂ„ jeg ha pga helsa, jeg mĂ„ inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit Ă„ bli gammal «kĂŠll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte Ă„rsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke nĂ„r «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine Ăžyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstĂ„r jo Ă„ se, de er jo bygget pĂ„ samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er bĂ„de stillig og romslig, og har et fint design i mine Ăžyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal ogsĂ„ fĂ„ den i lĂžpet av hĂžsten etter hva jeg har forstĂ„tt, men mulig min blir produsert fĂžr det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i gĂ„r, og den er i uke 45, sĂ„ da er det mulig bil levering i fĂžrste del av desember om transporten gĂ„r etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjĂžr ogsĂ„ sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for pĂ„ kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud pĂ„ den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dĂ„rligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer pĂ„ helt nye id4. SĂ„ kan en jo sette sammen regnestykket slik en Ăžnsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg mĂ„ betale.... HĂ„per du fĂ„r en bedre opplevelse og mindre feil pĂ„ din VW id enn det jeg har hatt sĂ„ langt. AltsĂ„ ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende nĂ„r en ikke fĂ„r gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det mĂ„ gjĂžres pĂ„ en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke fĂžlte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det ogsĂ„, sĂ„vidt jeg har skjĂžnt. Ikke prĂžvd. da jeg ikke Ăžnsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. OgsĂ„ pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornĂžyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. TĂžft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom pĂ„ litt over 600k. Holder i massevis det ogsĂ„ egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris pĂ„ Superb'en. SĂ„, da var prisene litt enklere Ă„ svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fĂ„tt litt for mye «juling» i jobb, sĂ„ da er jeg nĂždt til Ă„ gjĂžre noe med det. Fant to biler som kunne vĂŠre bedre, sĂ„ prĂžvde Tesla M Y Juniper Performance fĂžrst. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for Ă„ si det litt forsiktig   Den gikk som et uvĂŠr, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. SĂ„ da valgte vi Ă„ bestille en slik. Volvo er jo ogsĂ„ kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke pĂ„ hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjĂžrt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er sĂ„ mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten hĂ„plĂžst Ă„ fĂžlge med pĂ„ alt sammen. SĂ„ der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du mĂ„ ut av landet for Ă„ ta fĂ„ tak pĂ„ dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises ogsĂ„, da det er kun er kjĂžlevĂŠske. Men, kanskje litt jobb Ă„ fĂ„ ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har ogsĂ„ vĂŠrt veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornĂžyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornĂžyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde sĂ„ mange alternativer iforhold til det jeg jaktet pĂ„, sĂ„ endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornĂžyd til nĂ„, med bĂ„de rekkevidde og ladehastigheter pĂ„ litt lengere turer!   Har passert 6000km nĂ„.. SĂ„ ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @SjĂ„fĂžren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vĂŠrt aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor hĂžst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svĂŠrt behagelig Ă„ kjĂžre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, sĂ„ er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen fĂ„ Ă„r tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svĂŠrt mange andre i dag. Den utviklingen gĂ„r meget fort i dag, prĂžvekjĂžrte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t pĂ„ 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfĂžlgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altsĂ„ slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 Ă„r med elbil, sĂ„ mĂ„ jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra fĂžr med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker pĂ„ engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten nĂ„r en fĂžrst stopper for Ă„ ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor hĂžy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det gĂ„r. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da gĂ„r det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstĂ„r jeg veldig godt. 99% av min lading gjĂžr jeg hjemme i garasjen, sĂ„ har kun prĂžvet hurtiglading 3-4 ganger i lĂžpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for Ă„ ha prĂžvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre sĂ„ er tilhengervekten den kan dra svĂŠrt begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som fĂ„r Ăžket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fĂ„tt Ăžket det til 1.800kg. SĂ„ det er hĂžyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nĂ„ drar jeg aldri pĂ„ campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, sĂ„ for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), sĂ„ blir det en bil som sitter ganske bra pĂ„ veien. Har 21'' sommerhjul pĂ„ den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet pĂ„ under 5 min, og det kan ogsĂ„ gjĂžres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler pĂ„ markedet som gjĂžr at det nĂ„ er vanskelig Ă„ ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar pĂ„ store campingvogner, bĂ„thengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, sĂ„ forsvinner strĂžmmen fort, og da mĂ„ det lades desto oftere. Kulda gjĂžr jo ogsĂ„ sitt med tanke pĂ„ rekkevidde, sĂ„ er det greit Ă„ ha litt stĂžrrelse pĂ„ batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det mĂ„ fylles bensin/diesel pĂ„ 😉
    • Wow, gratulerer! SĂ„ kjekt Ă„ ha deg tilbake igjen. Vi fĂ„r ta opp igjen trĂ„den, men det har vĂŠrt temmelig stilt pĂ„ forumet det siste Ă„ret. Spennende bil du har gĂ„tt for. 21" sommerstĂžrrelse  er heftig. Jeg er ikke sĂ„ veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra pĂ„?
    • Da er jeg pĂ„ vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grĂžnnere pĂ„ andre steder i VAG universet. Har nĂ„ bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig Ă„ vĂŠre en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km pĂ„ telleren. Den begynte Ă„ bruke mye kjĂžlvĂŠske, som viste seg at det var sprekk i kjĂžlerĂžret: Det er det vistnok ikke lagervare hos MĂžller, og verkstedet vet ikke nĂ„r de kan fĂ„ tak i det. OE nr: KjĂžlerĂžr 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det rĂžret tettes/sveises?  mvh BjĂžrn H Bergseth    
    • Leter meg grĂžnn og blĂ„ etter bilbur til hunden som og passer i vĂ„r Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schĂ€efer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhĂžyde. Finner ikke bur som bĂ„de passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trĂžbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, mĂ„ du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrĂ„det/ NAF om nĂždvendig. Er bilen kjĂžpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (MĂžller?..) Ellers ville eg gĂ„tt inn pĂ„ vegvesenet sine sider, funne navn pĂ„ tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for Ă„ hĂžyre om problema med bilen har vore der lenge.  DĂ„ har du meir kunnskap og meir Ă„ argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, Ăžnsker og hĂžre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjĂžpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjĂžre at nĂ„ jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk pĂ„ nybil garanti sĂ„ null stress. eg leverte bil inn pĂ„ verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prĂžvet alternativ 1... sĂ„ 2.... sĂ„ 3.... sĂ„ 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, sĂ„ det beklaget de for. og fant ut av det etter forsĂžk 5. jeg fikk bilen, det fĂžrste jeg la merke til at nĂ„r jeg starten den var det vibrasjoner pĂ„ tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, sĂ„ var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prĂžve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter pĂ„ at over gang fra el til bensin under kjĂžring ikke alltid er like smuuud som det skal vĂŠre, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen fĂžr bensin motor kobler seg inn... fĂ„r meg til og kjenne pĂ„ en fĂžlelse jeg ikke Ăžnsker etter kjĂžp av bil til ca 350.000.- fĂ„r meg til og tenke pĂ„ og heve kjĂžp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har ogsĂ„ problemer med appen. FĂ„r ikke lov til Ă„ lĂ„se eller lĂ„se opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...