Gå til innhold
Hans-Petter

Skoda Octavia Scout, nye dekk


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skoda Octavia Scout 2015.

Er det noen kjente bakdeler på å endre profil på vinterdekk fra 225/50-17  til 225/55-17? Evt. andre oppsett på samme felg.

For å få ørlitt mere bakkeklaring...

Skrevet

Forskjellen på dette er jo at rulleomkretsen øker og du vil få en større misvisning på speedometeret, men du er med denne forandringen innfor de lovlige grensene som er på + / ÷  5%.

Andre muligheter kan du se på f.eks. http://www.dekkalkulator.com

Her er et skjermbilde hvor jeg la inn hva din bil er satt opp med i utgangspunktet, og hvilke (lovlige) forandringer du kan gjøre.
Bare pass på at du benytter samme dimensjon på alle hjul, for et avvik her kan ødelegge Haldex (4x4) på bilen, derfor er det gjerne tilrådelig å bytte samtlige dekk på bilen når det er en bil med 4x4.

1091092870_Skjermbilde2020-02-09kl_12_52_26.thumb.png.76d5a34126936e013c0b4344b3bd2c93.png

Skrevet

Er vel nesten bare positivt dette, da feilmargin på speedometeret er høyere. 

Angående dekk så kjøpte jeg selv Michelin Pilot Sport 4 til min Octavia.

Disse kan virkelig anbefales, også veldig stillegående. 

Skrevet
11 minutter siden, PaulusA skrev:

Er vel nesten bare positivt dette, da feilmargin på speedometeret er høyere. 

Angående dekk så kjøpte jeg selv Michelin Pilot Sport 4 til min Octavia.

Disse kan virkelig anbefales, også veldig stillegående. 

Veldig enig med  deg i at dette er meget gode dekk @PaulusA, men de er vel kanskje ikke så gode som vinterdekk........? ;) 

Skrevet

Au, ja, hehe 

Leste ikke det med vinterdekk 

 

Prøver for øyeblikket Michelin på en bil og Pirelli på en annen- piggfritt 

Skrevet

Etter å ha hatt Nokian Hakkapeliitta R2 på Superb 2016, Nokian Hakkapeliitta R3 på Ocyavia 2018, så ønsket jeg og prøve noe annet denne vinteren på Superb 2019.

Nokian R2/R3 har vært meget bra, men de føles litt for myke og «nervøse» ut ved f.eks. en skikkelig hard oppbremsing, og grepet er heller ikke helt optimalt på våt asfalt som jeg stort sett kjører det meste av vinteren på.
De er meget stillegående og har fantastiske egenskaper på rent vinterføre, bare synd at det sjeldent er det her jeg bor og kjører for det meste. I tillegg så liker jeg veldig godt at de retningsbestemte, for da har de blitt designet for best mulig grep og drenering i en bestemt retning.

Så når jeg byttet bil sommeren 2019, så falt valget på Continental Viking Contact 7.
Conti 7 har nå blitt retningsbestemte, de er meget stillegående de også og er mindre nervøse enn Nokian R2/R3 ved hard oppbremsing, men de er etter min mening heller ikke på sitt beste for kjøring på våt asfalt. Vinteregenskapene til dette dekket er det såvidt jeg har fått testet et par ganger, og der fungerer de minst like bra som Nokian R2/R3 etter min erfaring.

så en bør absolutt velge vinterdekk etter det føret en kjører mest på etter min mening, så neste gang jeg skal bytte dekk/bil, så blir det mest sannsynlig et vinterdekk designet for det sentrale Europa i stedet, for de er nok dekk som er optimalisert for underlaget jeg kjører absolutt mest på. Jeg vil tippe at jeg kjører nok 85-90% vinterstid på bar eller våt/saltet asfalt, og da vil jeg tro at jeg også ha vært mest tjent med dekk som Michelin eller GoodYear f.eks. Men det må jo prøves før en kan si om det er det rette valget, men jeg tror mest sannsynlig at det er slik jeg vil velge neste gang.

  • Lik 2
Skrevet (endret)

Hei du

Jeg tror jeg aldri kommer til å kjøpe "Europeiske" vinterdekk.  De stoler jeg ikke på for is-føre.

Dine erfaringer med Conti 7 er interessante, og på linje med det jeg har forstått. 

Mine erfaringer tilsier følgende:

Nokian R2/R3: God levetid,  bra på snø og slaps, noe romlelyd (støy), myke i kantene med litt ustabil oppførsel.  Glatte på våt vei,  men ganske gode på is.

Michelin,  sammenlignet med Nokian: Mere stillegående,  litt mere stabile, vesentlig bedre på tørr og våt vei, bedre på is, dårligere i snø og slaps - dette grunnet tett mønster.  God levetid. 

Pirelli, sammenlignet med Michelin. Her har jeg foreløpig litt få mil: Nesten like stillegående,  enda mere stabile, veldig gode på tørr og våt vei,  dårligere på is. Usikker på snø og slaps , men tror litt bedre enn Michelin. 

For ditt behov ville jeg ha prøvd Pirelli, tror jeg.

Nokian og Michelin er prøvd over mange mil på Octavia 4x4 diesel. Pirelli prøves på A4 2006 Quattro, kun 200 mil foreløpig. 

Endret av PaulusA
Skrevet

Tja, ser vel ut til at de klarer å stoppe på vinterføre i det sentrale Europa også......, men det var som nevnt noe jeg vurderer, fordi de nordiske piggfrie dekka jeg har kjørt på de siste årene mangler definitivt bedre egenskaper for det underlaget jeg kjører absolutt mest på.

Men jeg er selvfølgelig enig med deg i at en også må tenke på at det kan komme snø, slaps og ikke minst underkjølt regn/isete vegbane her på Østlandet, og det er helt klart noe en må være skikkelig «skodd» for selv om det er begrensede antall dager det er et slikt føre.
Sikkerhet først, det er det ingen tvil om.

Pirelli har jeg hatt på min arb.bil og det synes jeg ikke var noen suksess, men å sammenligne dekk til en fullastet varebil med dekk som er beregnet til personbiler er selvfølgelig 2 forskjellige ting.
Ikke har jeg all verdens god erfaring med Pirelli Cinturato (pga dekkstøy) fra de bilene jeg har hatt de dekka på, men det er jo forskjell på sommer og vinterdekk når det gjelder støy da.

Interessant å lese at du synes det er «rumlelyder» fra Nokian R2/R3, mulig det har blitt kamuflert i min bil pga ekstra understellsbehandling.........?
For de synes jeg har vært meget stillegående, og det er vel også en av kategoriene de virkelig har skåret høyt på i dekktester også, men vi har alle våre egne synspunkter og oppfatninger, så som vi har snakket om før, fasiter finnes det svært få av når det gjelder slike ting som dette ;) 

Skrevet

Ja, fasit kan vi lete lenge etter.

Nå snakker jeg om Octavia,  som har litt vel dårlig lyddemping. 

Uansett så tror jeg Pirelli er bedre for personbil,  og tviler på Møller hadde brukt de som hovedleverandør av vinterdekk hvis de var betraktelig dårligere.

Men, min er erfaring er foreløpig for liten til å si noe sikkert 

Skrevet

Ja Superb har en annen demping av lyd enn Octavia, men Pirelli Cinturato P7 har jeg hatt på 3 forskjellige biler, og dekkstøy har nesten vært like fremtredende på dem alle. VW Golf st.vogn 2014, Superb 2016 og Octavia Scout 2018.
Min Superb 2019 ble levert fra fabrikk med Continental Sportcontact 6 fra fabrikk og de var av en helt annen kvalitet når det kom til dekkstøy enn hva Pirelli var, men nå byttet jeg ut både originale felger og medfølgende dekk, med noe helt annet i en annen dimensjon. Så nå kjører jeg på Falken FK 510, og de er også mye bedre med tanke på dekkstøy enn Pirelli Cinturato, enda de er både bredere og har en lavere profil. Men kvalitetsmessig vet jeg ikke hvordan de er enda, for jeg hadde de kun på i ca 2 mnd før jeg byttet til vinterdekk. Jeg var i hvert fall fornøyd med grep på både våt og tørr veibane, men slitestyrken er det altfor tidlig å si noe om enda........

Joda dekk til personbiler er betydelig bedre enn hva de er til varebiler, nå var ikke Pirelli vinterdekk det min forrige bil ble levert med, det var noe som ble lagt på bilen etter at Continental dekka var godt brukte og ble byttet ut. Jeg ønsket Continental eller Nokian på arb.bilen, men de var tomme på lageret og jeg måtte ha nye dekk der og da (pga arb.situasjonen jeg var midt oppe i), så da ble det (dessverre) byttet til hva dekkforhandleren hadde på lager., og det var Pirelli.
Nå kjører jeg Continental på arb.bilen både med sommer -og vinterdekk, og det fungerer meget bra til den bilen (Transporter).

Men til privatbilen neste gang, så tror jeg nok at enten Michelin eller GoodYear vil være noe jeg vil vurdere. Men jeg må teste Continental VikingContact 7 litt mer før jeg avgjør det, før jeg sitter som nevnt med et bedre inntrykk av de, enn hva jeg gjorde med Nokian R2/R3 til det underlaget jeg kjører mest på (bar asfalt, våt/tørr/saltet), mens på rent vinterføre så var Nokian R2/R3 meget gode, det er det ingen som helst tvil om.

Skrevet (endret)
På 9.2.2020 den 12.01, Hans-Petter skrev:

Hei

Skoda Octavia Scout 2015.

Er det noen kjente bakdeler på å endre profil på vinterdekk fra 225/50-17  til 225/55-17? Evt. andre oppsett på samme felg.

For å få ørlitt mere bakkeklaring...

Velkommen @Hans-Petter

Med en slik endring av dekkdimensjonen vil du få et dekk som er cirka 1 cm større omkrets, dvs at dekket fyller ut 1 cm mere rundt mot skjerm og bakken. Du får altså ca 1 cm mere bakkeklaring. Dette er teoretisk, dvs at forskjellige kalkulatorer gir litt forskjellig resultater, og der er alltid noe toleranseavvik fra dekkprodusent til dekkprodusent.

Denne dimensjonen du tenker på vil helt sikkert gå bra, for Skoda er i utgangspunktet raus med klaringene mellom karrosseri og hjul, og på en Scout er det i utgangspunktet ekstra bakkeklaring i forhold til vanlig Octavia. Men man skal være litt påpasselig å ikke velge dekk som tar borti karosseri og hjuloppheng. Det skal ikke være kontakt i alle varianter av fjæring og sving.

Jeg hadde et hjulsett med 205/60R16 på min "vanlige" Octavia. Disse tilsvarer Scout-dimensjoner, og jeg så tydelig at dekkene var nærmere karosseriet fremover og bakover enn standard-dimensjonene. Det var ikke noe problem, men det var der det var mest synlig. Du ønsker å gå enda 1 cm nærmere, det går sikkert det også, men er noe å være klar over. Spesielt på vinterdekk da det da kan bygge seg opp snø og slaps i hjulbuene.

Når det gjelder speedometer-avvik så vil du med denne endringen få MINDRE misvisning. Speedometeret viser for lav hastighet som standard. Når du monterer dekk med større diameter vil  altså speedometeret vise riktigere fart, i dette tilfellet 3,34% (igjen: teoretisk). Og hvis du går fra utslitte gamledekk til nye i den nye dimensjonen, så vil du ha 5-6 mm ekstra på radiusen, bare på grunn av mønsterdybdeforskjell (igjen: teoretisk). Så alle disse faktorene gir ekstra bakkeklaring, men mindre klaring mot karosseriet.

Lykke til 😀

Endret av Sjåføren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...