Gå til innhold
OPV

Chiptuning


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen egne erfaringer, men det en gjerne leser om dette er jo at;

Fordeler:

  • En får et høyere dreiemoment
  • En får flere hk
  • Gjerne en bil som går bedre, og i de fleste tilfeller også bruker mindre drivstoff

Ulemper:

  • En mister garantien på bilen
  • Denne bilen har en DSG kasse som tåler max 400nm, og det har den motoren allerede. Så da blir det å tøye «strikken»/grensene får hva en vil utsette DSG kassa for. En kan jo legge inn begrensninger i tuningen for både moment og hk, men når DSG kassa ikke tåler mer, så hjelper vel egentlig ikke det så mye....... Det er helt sikkert lagt inn en sikkerhetsmargin her, men hvor mye høyere maxgrensen evt. er, er det vel nesten bare produsenten av DSG kassa som vet........ Her snakker jeg om DSG 6 kassa, om den nye Superb 2019 har en annen DSG kasse, så kan jeg ikke specs på den kassa, mulig det er en kraftigere DSG kasse på den, uten at jeg vet noe om det.......

Så da er det vel opptil enhver hva som frister mest, og hva en vil utsette bil (og i verste fall egen økonomi) for........ 

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar. Da er det nok bare å glemme dette  når DSG ikke tåler mer. 

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Skrevet
På 8.11.2018 den 1.14, Kodiaq6011 skrev:

Hei. Jeg kjører en tunet taxi org 190hk kodiaq. Hvis tuner er god så skal motor og girkasse kose seg. Jeg har omprogrammert min dsg kasse og motor. Motor yter ca 232hk mens girkasss og de doble clutchene fått en helt annen funksjon enn fra fabrikk. Gjøres dette riktig så er det umulig å miste garanti. Min bil er under garanti og aldri hatt noe trøbbel. Bilen har vært innom verkstedet mange ganger for sjekk.

Gjør man det amatørmessig så si hade til garanti. For de finner det ut med engang de kobler til pc for sjekk av bilen. 

Ps! Jeg har omprogrammert nesten alt som går an på min bil.

Hvordan vet du at motoren yter 232 hk? Forundrer meg om du har bremsebenk/rullende landevei siden du sier at du driver med dette kun privat. Hva med Nm, hvor mye er den verdien økt til?

Skrevet

Husk at DSG kassene på generell basis ikke havarer pga momentet, max rating er for hva klutsjene klarer uten å slippe - men kjører du med hodet går det helt fint. Det er problemet med jalla / hobby tunere som henter ut max Nm på verst tenkelig tidspunkt i kurven.

Et annet aspekt er slitasje. En motor med mer hk og Nm vil ha mer slitasje - punktum. Sier noen noe annet er det et rødt lys. Og i tillegg si at man ikke mister garanti er svært urovekkende og vitner om manglende kunnskap. Men, det er ikke svart hvitt, får man problemer med koppholderen eller håndbrekket vil naturligvis garantien gjelde - men får man problemer med drivlinje har man et problem.

Riktig programvare kan være utrolig bra, men styr unna de som tilbyr deg dette uten å ha ordentlig erfaring, da mener jeg ordentlig erfaring. ABT, MTM, APR, REVO, OCT, MRC osv osv bruker 100 000er av euro på å utvikle software.

I et morsomt tilfelle var det en herremann med nyinnkjøpt "700hk" RS6 som syntes noe føltes feil, i benk målte bilen 420 hk i en motor som skal ha originalt 560 - tuneren hadde fjernet effekt med "sin egen meget bra software".

Vær smart, kjøp software fra en som stiller med TüV og garanti, så kan du i tillegg skrive det inn i vognkortet.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Er det forskjell på dsg6 på bensiner og diesel da? Kjenner nå folk med 480 nm på dsg 6. 

 

Eneste kassen som er boss er 7 dsg fram. Til 2019 den tåler 250 nm. Dsg 6 har jeg aldri hørt noe dårlig om angående nm. Alt er jo momentstyrt i kassen. Har hørt om clutchen som slipper om det er våt eller tørr vet jeg ikke.

 

Men jeg har aldri hørt at 6 dsg bare takler 400 nm. Gjerne send meg info om dette. 

Skrevet
23 minutter siden, SkodaOktan98 skrev:

Men jeg har aldri hørt at 6 dsg bare takler 400 nm. Gjerne send meg info om dette. 

 

1428168227_Skjermbilde2019-03-31kl_19_01_13.png.83049cbd3a9209e6f060b28da776dd5e.png

Skrevet

Nice :) tåler bare 400nm med orginal software det var dårlig ;)

Jaja får håpe alle som tuner går til folk som er seriøse som også oppdaterer kassen.

Ellers kan det fort bli dyrt ;) 

Skrevet (endret)

Det finnes enda flere girkasser, men de mest vanlige/brukte er allerede nevnt her av @BGB.

2091802910_Skjermbilde2019-04-01kl_19_49_22.thumb.png.d0803ec008514914ca6923c3258ae438.png

Seriøse tunere/programmer legger vel inn momentbegrensninger på de første girene slik at de ikke ødelegger DSG kassene ved fullt gasspådrag.

Endret av Superb lll
Skrevet
10 timer siden, SkodaOktan98 skrev:

Da er neste spørsmål hvordan finne ut hva kasse du har på bilen :)

Det enkleste er vel rett og slett og stille merkeforhandler/kundemottaker et spørsmål om det pga nysgjerrighet, en behøver jo ikke akkurat å «kringkaste» at en muligens skal tune bilen og er skeptisk til hva girkassa tåler 😉

Det er jo to av dem som er enkle å plukke ut, og det er en den «tørre» 7 trinnskassa og 6 trinns, de andre må en gjøre litt mer undersøkelser på for å finne ut. Muligdet kan komme ut noen opplysninger om det om en forsøker å legge inn reg.nummer hos noen som selger bildeler, men det er kun ren gjetting fra min side. Om det finnes et «oppslagsverk på dette en eller annen plass vet jeg ikke, å spørre kundemottaker hos merkeforhandler er vel det enkleste vil jeg tro......... 🙂

10 timer siden, BGB skrev:

Det var snakk om DSG, ikke CVT eller tiptronic ;)

Er klar over det, var mest ment som en informasjon om hvor mange forskjellige muligheter det finnes, det står jo klart og tydelig hvilken type kasse det gjelder, og som tidligere nevnt, da la jo du ut de kassene det gjelder 🙂

  • 1 måned senere...
Skrevet

Dte power control noen erfaringer? Er sånne power bokser blitt bedre og mindre farlige? 

Ser de leverer 2 års garanti og 100.000 km pluss du kan kjøpe Extra så du kan få 3 år. 

Fordelen sån som jeg ser det om det er sikkert er jo at ingen finner ut av det så lenge du de monterer det før verksted besøk. I forhold til flashe ECU. 

Pluss de leverer tuw og garanti. 

 

Åpner debatt 😁😂👌

Skrevet

Disse boksene har aldri hatt godt rykte på seg. Alle (likedan) motorer er litt forskjellige, tuningbokser manipulerer hjernens egne signaler. Det absolutt beste er å kjøre bil i dyno og mappe i sanntid.

Skulle jeg hatt en ferdigpakke hadde jeg gått for en skikkelig software leverandør i stedet. Kvalitetsgreier koster gjerne 10k.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...