Gå til innhold
OPV

Chiptuning


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen egne erfaringer, men det en gjerne leser om dette er jo at;

Fordeler:

  • En får et høyere dreiemoment
  • En får flere hk
  • Gjerne en bil som går bedre, og i de fleste tilfeller også bruker mindre drivstoff

Ulemper:

  • En mister garantien på bilen
  • Denne bilen har en DSG kasse som tåler max 400nm, og det har den motoren allerede. Så da blir det å tøye «strikken»/grensene får hva en vil utsette DSG kassa for. En kan jo legge inn begrensninger i tuningen for både moment og hk, men når DSG kassa ikke tåler mer, så hjelper vel egentlig ikke det så mye....... Det er helt sikkert lagt inn en sikkerhetsmargin her, men hvor mye høyere maxgrensen evt. er, er det vel nesten bare produsenten av DSG kassa som vet........ Her snakker jeg om DSG 6 kassa, om den nye Superb 2019 har en annen DSG kasse, så kan jeg ikke specs på den kassa, mulig det er en kraftigere DSG kasse på den, uten at jeg vet noe om det.......

Så da er det vel opptil enhver hva som frister mest, og hva en vil utsette bil (og i verste fall egen økonomi) for........ 

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar. Da er det nok bare å glemme dette  når DSG ikke tåler mer. 

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Skrevet
På 8.11.2018 den 1.14, Kodiaq6011 skrev:

Hei. Jeg kjører en tunet taxi org 190hk kodiaq. Hvis tuner er god så skal motor og girkasse kose seg. Jeg har omprogrammert min dsg kasse og motor. Motor yter ca 232hk mens girkasss og de doble clutchene fått en helt annen funksjon enn fra fabrikk. Gjøres dette riktig så er det umulig å miste garanti. Min bil er under garanti og aldri hatt noe trøbbel. Bilen har vært innom verkstedet mange ganger for sjekk.

Gjør man det amatørmessig så si hade til garanti. For de finner det ut med engang de kobler til pc for sjekk av bilen. 

Ps! Jeg har omprogrammert nesten alt som går an på min bil.

Hvordan vet du at motoren yter 232 hk? Forundrer meg om du har bremsebenk/rullende landevei siden du sier at du driver med dette kun privat. Hva med Nm, hvor mye er den verdien økt til?

Skrevet

Husk at DSG kassene på generell basis ikke havarer pga momentet, max rating er for hva klutsjene klarer uten å slippe - men kjører du med hodet går det helt fint. Det er problemet med jalla / hobby tunere som henter ut max Nm på verst tenkelig tidspunkt i kurven.

Et annet aspekt er slitasje. En motor med mer hk og Nm vil ha mer slitasje - punktum. Sier noen noe annet er det et rødt lys. Og i tillegg si at man ikke mister garanti er svært urovekkende og vitner om manglende kunnskap. Men, det er ikke svart hvitt, får man problemer med koppholderen eller håndbrekket vil naturligvis garantien gjelde - men får man problemer med drivlinje har man et problem.

Riktig programvare kan være utrolig bra, men styr unna de som tilbyr deg dette uten å ha ordentlig erfaring, da mener jeg ordentlig erfaring. ABT, MTM, APR, REVO, OCT, MRC osv osv bruker 100 000er av euro på å utvikle software.

I et morsomt tilfelle var det en herremann med nyinnkjøpt "700hk" RS6 som syntes noe føltes feil, i benk målte bilen 420 hk i en motor som skal ha originalt 560 - tuneren hadde fjernet effekt med "sin egen meget bra software".

Vær smart, kjøp software fra en som stiller med TüV og garanti, så kan du i tillegg skrive det inn i vognkortet.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Er det forskjell på dsg6 på bensiner og diesel da? Kjenner nå folk med 480 nm på dsg 6. 

 

Eneste kassen som er boss er 7 dsg fram. Til 2019 den tåler 250 nm. Dsg 6 har jeg aldri hørt noe dårlig om angående nm. Alt er jo momentstyrt i kassen. Har hørt om clutchen som slipper om det er våt eller tørr vet jeg ikke.

 

Men jeg har aldri hørt at 6 dsg bare takler 400 nm. Gjerne send meg info om dette. 

Skrevet
23 minutter siden, SkodaOktan98 skrev:

Men jeg har aldri hørt at 6 dsg bare takler 400 nm. Gjerne send meg info om dette. 

 

1428168227_Skjermbilde2019-03-31kl_19_01_13.png.83049cbd3a9209e6f060b28da776dd5e.png

Skrevet

Nice :) tåler bare 400nm med orginal software det var dårlig ;)

Jaja får håpe alle som tuner går til folk som er seriøse som også oppdaterer kassen.

Ellers kan det fort bli dyrt ;) 

Skrevet (endret)

Det finnes enda flere girkasser, men de mest vanlige/brukte er allerede nevnt her av @BGB.

2091802910_Skjermbilde2019-04-01kl_19_49_22.thumb.png.d0803ec008514914ca6923c3258ae438.png

Seriøse tunere/programmer legger vel inn momentbegrensninger på de første girene slik at de ikke ødelegger DSG kassene ved fullt gasspådrag.

Endret av Superb lll
Skrevet
10 timer siden, SkodaOktan98 skrev:

Da er neste spørsmål hvordan finne ut hva kasse du har på bilen :)

Det enkleste er vel rett og slett og stille merkeforhandler/kundemottaker et spørsmål om det pga nysgjerrighet, en behøver jo ikke akkurat å «kringkaste» at en muligens skal tune bilen og er skeptisk til hva girkassa tåler 😉

Det er jo to av dem som er enkle å plukke ut, og det er en den «tørre» 7 trinnskassa og 6 trinns, de andre må en gjøre litt mer undersøkelser på for å finne ut. Muligdet kan komme ut noen opplysninger om det om en forsøker å legge inn reg.nummer hos noen som selger bildeler, men det er kun ren gjetting fra min side. Om det finnes et «oppslagsverk på dette en eller annen plass vet jeg ikke, å spørre kundemottaker hos merkeforhandler er vel det enkleste vil jeg tro......... 🙂

10 timer siden, BGB skrev:

Det var snakk om DSG, ikke CVT eller tiptronic ;)

Er klar over det, var mest ment som en informasjon om hvor mange forskjellige muligheter det finnes, det står jo klart og tydelig hvilken type kasse det gjelder, og som tidligere nevnt, da la jo du ut de kassene det gjelder 🙂

  • 1 måned senere...
Skrevet

Dte power control noen erfaringer? Er sånne power bokser blitt bedre og mindre farlige? 

Ser de leverer 2 års garanti og 100.000 km pluss du kan kjøpe Extra så du kan få 3 år. 

Fordelen sån som jeg ser det om det er sikkert er jo at ingen finner ut av det så lenge du de monterer det før verksted besøk. I forhold til flashe ECU. 

Pluss de leverer tuw og garanti. 

 

Åpner debatt 😁😂👌

Skrevet

Disse boksene har aldri hatt godt rykte på seg. Alle (likedan) motorer er litt forskjellige, tuningbokser manipulerer hjernens egne signaler. Det absolutt beste er å kjøre bil i dyno og mappe i sanntid.

Skulle jeg hatt en ferdigpakke hadde jeg gått for en skikkelig software leverandør i stedet. Kvalitetsgreier koster gjerne 10k.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...