Gå til innhold
OPV

Chiptuning


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen egne erfaringer, men det en gjerne leser om dette er jo at;

Fordeler:

  • En får et høyere dreiemoment
  • En får flere hk
  • Gjerne en bil som går bedre, og i de fleste tilfeller også bruker mindre drivstoff

Ulemper:

  • En mister garantien på bilen
  • Denne bilen har en DSG kasse som tåler max 400nm, og det har den motoren allerede. Så da blir det å tøye «strikken»/grensene får hva en vil utsette DSG kassa for. En kan jo legge inn begrensninger i tuningen for både moment og hk, men når DSG kassa ikke tåler mer, så hjelper vel egentlig ikke det så mye....... Det er helt sikkert lagt inn en sikkerhetsmargin her, men hvor mye høyere maxgrensen evt. er, er det vel nesten bare produsenten av DSG kassa som vet........ Her snakker jeg om DSG 6 kassa, om den nye Superb 2019 har en annen DSG kasse, så kan jeg ikke specs på den kassa, mulig det er en kraftigere DSG kasse på den, uten at jeg vet noe om det.......

Så da er det vel opptil enhver hva som frister mest, og hva en vil utsette bil (og i verste fall egen økonomi) for........ 

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar. Da er det nok bare å glemme dette  når DSG ikke tåler mer. 

Skrevet

Om ikke det er det svaret du håpet på, så er det kanskje det mest fornuftige en kan gjøre om en ikke skal utsette bil/DSG kasse for store belastninger som de ikke er beregnet for.........

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
Skrevet
På 8.11.2018 den 1.14, Kodiaq6011 skrev:

Hei. Jeg kjører en tunet taxi org 190hk kodiaq. Hvis tuner er god så skal motor og girkasse kose seg. Jeg har omprogrammert min dsg kasse og motor. Motor yter ca 232hk mens girkasss og de doble clutchene fått en helt annen funksjon enn fra fabrikk. Gjøres dette riktig så er det umulig å miste garanti. Min bil er under garanti og aldri hatt noe trøbbel. Bilen har vært innom verkstedet mange ganger for sjekk.

Gjør man det amatørmessig så si hade til garanti. For de finner det ut med engang de kobler til pc for sjekk av bilen. 

Ps! Jeg har omprogrammert nesten alt som går an på min bil.

Hvordan vet du at motoren yter 232 hk? Forundrer meg om du har bremsebenk/rullende landevei siden du sier at du driver med dette kun privat. Hva med Nm, hvor mye er den verdien økt til?

Skrevet

Husk at DSG kassene på generell basis ikke havarer pga momentet, max rating er for hva klutsjene klarer uten å slippe - men kjører du med hodet går det helt fint. Det er problemet med jalla / hobby tunere som henter ut max Nm på verst tenkelig tidspunkt i kurven.

Et annet aspekt er slitasje. En motor med mer hk og Nm vil ha mer slitasje - punktum. Sier noen noe annet er det et rødt lys. Og i tillegg si at man ikke mister garanti er svært urovekkende og vitner om manglende kunnskap. Men, det er ikke svart hvitt, får man problemer med koppholderen eller håndbrekket vil naturligvis garantien gjelde - men får man problemer med drivlinje har man et problem.

Riktig programvare kan være utrolig bra, men styr unna de som tilbyr deg dette uten å ha ordentlig erfaring, da mener jeg ordentlig erfaring. ABT, MTM, APR, REVO, OCT, MRC osv osv bruker 100 000er av euro på å utvikle software.

I et morsomt tilfelle var det en herremann med nyinnkjøpt "700hk" RS6 som syntes noe føltes feil, i benk målte bilen 420 hk i en motor som skal ha originalt 560 - tuneren hadde fjernet effekt med "sin egen meget bra software".

Vær smart, kjøp software fra en som stiller med TüV og garanti, så kan du i tillegg skrive det inn i vognkortet.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Er det forskjell på dsg6 på bensiner og diesel da? Kjenner nå folk med 480 nm på dsg 6. 

 

Eneste kassen som er boss er 7 dsg fram. Til 2019 den tåler 250 nm. Dsg 6 har jeg aldri hørt noe dårlig om angående nm. Alt er jo momentstyrt i kassen. Har hørt om clutchen som slipper om det er våt eller tørr vet jeg ikke.

 

Men jeg har aldri hørt at 6 dsg bare takler 400 nm. Gjerne send meg info om dette. 

Skrevet
23 minutter siden, SkodaOktan98 skrev:

Men jeg har aldri hørt at 6 dsg bare takler 400 nm. Gjerne send meg info om dette. 

 

1428168227_Skjermbilde2019-03-31kl_19_01_13.png.83049cbd3a9209e6f060b28da776dd5e.png

Skrevet

Nice :) tåler bare 400nm med orginal software det var dårlig ;)

Jaja får håpe alle som tuner går til folk som er seriøse som også oppdaterer kassen.

Ellers kan det fort bli dyrt ;) 

Skrevet (endret)

Det finnes enda flere girkasser, men de mest vanlige/brukte er allerede nevnt her av @BGB.

2091802910_Skjermbilde2019-04-01kl_19_49_22.thumb.png.d0803ec008514914ca6923c3258ae438.png

Seriøse tunere/programmer legger vel inn momentbegrensninger på de første girene slik at de ikke ødelegger DSG kassene ved fullt gasspådrag.

Endret av Superb lll
Skrevet
10 timer siden, SkodaOktan98 skrev:

Da er neste spørsmål hvordan finne ut hva kasse du har på bilen :)

Det enkleste er vel rett og slett og stille merkeforhandler/kundemottaker et spørsmål om det pga nysgjerrighet, en behøver jo ikke akkurat å «kringkaste» at en muligens skal tune bilen og er skeptisk til hva girkassa tåler 😉

Det er jo to av dem som er enkle å plukke ut, og det er en den «tørre» 7 trinnskassa og 6 trinns, de andre må en gjøre litt mer undersøkelser på for å finne ut. Muligdet kan komme ut noen opplysninger om det om en forsøker å legge inn reg.nummer hos noen som selger bildeler, men det er kun ren gjetting fra min side. Om det finnes et «oppslagsverk på dette en eller annen plass vet jeg ikke, å spørre kundemottaker hos merkeforhandler er vel det enkleste vil jeg tro......... 🙂

10 timer siden, BGB skrev:

Det var snakk om DSG, ikke CVT eller tiptronic ;)

Er klar over det, var mest ment som en informasjon om hvor mange forskjellige muligheter det finnes, det står jo klart og tydelig hvilken type kasse det gjelder, og som tidligere nevnt, da la jo du ut de kassene det gjelder 🙂

  • 1 måned senere...
Skrevet

Dte power control noen erfaringer? Er sånne power bokser blitt bedre og mindre farlige? 

Ser de leverer 2 års garanti og 100.000 km pluss du kan kjøpe Extra så du kan få 3 år. 

Fordelen sån som jeg ser det om det er sikkert er jo at ingen finner ut av det så lenge du de monterer det før verksted besøk. I forhold til flashe ECU. 

Pluss de leverer tuw og garanti. 

 

Åpner debatt 😁😂👌

Skrevet

Disse boksene har aldri hatt godt rykte på seg. Alle (likedan) motorer er litt forskjellige, tuningbokser manipulerer hjernens egne signaler. Det absolutt beste er å kjøre bil i dyno og mappe i sanntid.

Skulle jeg hatt en ferdigpakke hadde jeg gått for en skikkelig software leverandør i stedet. Kvalitetsgreier koster gjerne 10k.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...