Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

OPV

Chiptuning

Recommended Posts

Har ingen egne erfaringer, men det en gjerne leser om dette er jo at;

Fordeler:

  • En får et høyere dreiemoment
  • En får flere hk
  • Gjerne en bil som går bedre, og i de fleste tilfeller også bruker mindre drivstoff

Ulemper:

  • En mister garantien på bilen
  • Denne bilen har en DSG kasse som tåler max 400nm, og det har den motoren allerede. Så da blir det å tøye «strikken»/grensene får hva en vil utsette DSG kassa for. En kan jo legge inn begrensninger i tuningen for både moment og hk, men når DSG kassa ikke tåler mer, så hjelper vel egentlig ikke det så mye....... Det er helt sikkert lagt inn en sikkerhetsmargin her, men hvor mye høyere maxgrensen evt. er, er det vel nesten bare produsenten av DSG kassa som vet........ Her snakker jeg om DSG 6 kassa, om den nye Superb 2019 har en annen DSG kasse, så kan jeg ikke specs på den kassa, mulig det er en kraftigere DSG kasse på den, uten at jeg vet noe om det.......

Så da er det vel opptil enhver hva som frister mest, og hva en vil utsette bil (og i verste fall egen økonomi) for........ 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om ikke det er det svaret du håpet på, så er det kanskje det mest fornuftige en kan gjøre om en ikke skal utsette bil/DSG kasse for store belastninger som de ikke er beregnet for.........

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 8.11.2018 den 1.14, Kodiaq6011 skrev:

Hei. Jeg kjører en tunet taxi org 190hk kodiaq. Hvis tuner er god så skal motor og girkasse kose seg. Jeg har omprogrammert min dsg kasse og motor. Motor yter ca 232hk mens girkasss og de doble clutchene fått en helt annen funksjon enn fra fabrikk. Gjøres dette riktig så er det umulig å miste garanti. Min bil er under garanti og aldri hatt noe trøbbel. Bilen har vært innom verkstedet mange ganger for sjekk.

Gjør man det amatørmessig så si hade til garanti. For de finner det ut med engang de kobler til pc for sjekk av bilen. 

Ps! Jeg har omprogrammert nesten alt som går an på min bil.

Hvordan vet du at motoren yter 232 hk? Forundrer meg om du har bremsebenk/rullende landevei siden du sier at du driver med dette kun privat. Hva med Nm, hvor mye er den verdien økt til?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Husk at DSG kassene på generell basis ikke havarer pga momentet, max rating er for hva klutsjene klarer uten å slippe - men kjører du med hodet går det helt fint. Det er problemet med jalla / hobby tunere som henter ut max Nm på verst tenkelig tidspunkt i kurven.

Et annet aspekt er slitasje. En motor med mer hk og Nm vil ha mer slitasje - punktum. Sier noen noe annet er det et rødt lys. Og i tillegg si at man ikke mister garanti er svært urovekkende og vitner om manglende kunnskap. Men, det er ikke svart hvitt, får man problemer med koppholderen eller håndbrekket vil naturligvis garantien gjelde - men får man problemer med drivlinje har man et problem.

Riktig programvare kan være utrolig bra, men styr unna de som tilbyr deg dette uten å ha ordentlig erfaring, da mener jeg ordentlig erfaring. ABT, MTM, APR, REVO, OCT, MRC osv osv bruker 100 000er av euro på å utvikle software.

I et morsomt tilfelle var det en herremann med nyinnkjøpt "700hk" RS6 som syntes noe føltes feil, i benk målte bilen 420 hk i en motor som skal ha originalt 560 - tuneren hadde fjernet effekt med "sin egen meget bra software".

Vær smart, kjøp software fra en som stiller med TüV og garanti, så kan du i tillegg skrive det inn i vognkortet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det forskjell på dsg6 på bensiner og diesel da? Kjenner nå folk med 480 nm på dsg 6. 

 

Eneste kassen som er boss er 7 dsg fram. Til 2019 den tåler 250 nm. Dsg 6 har jeg aldri hørt noe dårlig om angående nm. Alt er jo momentstyrt i kassen. Har hørt om clutchen som slipper om det er våt eller tørr vet jeg ikke.

 

Men jeg har aldri hørt at 6 dsg bare takler 400 nm. Gjerne send meg info om dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
23 minutter siden, SkodaOktan98 skrev:

Men jeg har aldri hørt at 6 dsg bare takler 400 nm. Gjerne send meg info om dette. 

 

1428168227_Skjermbilde2019-03-31kl_19_01_13.png.83049cbd3a9209e6f060b28da776dd5e.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice :) tåler bare 400nm med orginal software det var dårlig ;)

Jaja får håpe alle som tuner går til folk som er seriøse som også oppdaterer kassen.

Ellers kan det fort bli dyrt ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finnes enda flere girkasser, men de mest vanlige/brukte er allerede nevnt her av @BGB.

2091802910_Skjermbilde2019-04-01kl_19_49_22.thumb.png.d0803ec008514914ca6923c3258ae438.png

Seriøse tunere/programmer legger vel inn momentbegrensninger på de første girene slik at de ikke ødelegger DSG kassene ved fullt gasspådrag.

Edited by Superb lll

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timer siden, SkodaOktan98 skrev:

Da er neste spørsmål hvordan finne ut hva kasse du har på bilen :)

Det enkleste er vel rett og slett og stille merkeforhandler/kundemottaker et spørsmål om det pga nysgjerrighet, en behøver jo ikke akkurat å «kringkaste» at en muligens skal tune bilen og er skeptisk til hva girkassa tåler 😉

Det er jo to av dem som er enkle å plukke ut, og det er en den «tørre» 7 trinnskassa og 6 trinns, de andre må en gjøre litt mer undersøkelser på for å finne ut. Muligdet kan komme ut noen opplysninger om det om en forsøker å legge inn reg.nummer hos noen som selger bildeler, men det er kun ren gjetting fra min side. Om det finnes et «oppslagsverk på dette en eller annen plass vet jeg ikke, å spørre kundemottaker hos merkeforhandler er vel det enkleste vil jeg tro......... 🙂

10 timer siden, BGB skrev:

Det var snakk om DSG, ikke CVT eller tiptronic ;)

Er klar over det, var mest ment som en informasjon om hvor mange forskjellige muligheter det finnes, det står jo klart og tydelig hvilken type kasse det gjelder, og som tidligere nevnt, da la jo du ut de kassene det gjelder 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dte power control noen erfaringer? Er sånne power bokser blitt bedre og mindre farlige? 

Ser de leverer 2 års garanti og 100.000 km pluss du kan kjøpe Extra så du kan få 3 år. 

Fordelen sån som jeg ser det om det er sikkert er jo at ingen finner ut av det så lenge du de monterer det før verksted besøk. I forhold til flashe ECU. 

Pluss de leverer tuw og garanti. 

 

Åpner debatt 😁😂👌

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Disse boksene har aldri hatt godt rykte på seg. Alle (likedan) motorer er litt forskjellige, tuningbokser manipulerer hjernens egne signaler. Det absolutt beste er å kjøre bil i dyno og mappe i sanntid.

Skulle jeg hatt en ferdigpakke hadde jeg gått for en skikkelig software leverandør i stedet. Kvalitetsgreier koster gjerne 10k.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Mine vinduslister har fått "flekktyfus". Krommen rundt grillen er fin og blank når jeg gjør den ren, mens vinduslistene er av en helt annen type. Mye mattere i utgangspunktet, og nå har de blitt skikkelig skjoldete i tillegg. Jeg får de ikke "rene"
    • Hei. Jeg skrev et innlegg på siden om Kodiaq, men der var det ikke så mange som hadde problemer med CarPlay, så jeg tenkte å høre på generelt nivå. Verdt å nevne at jeg har Amundsen og ikke Colombus, kanskje. CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Men jeg synes ikke det har blitt så mye bedre.    Dette er jo en ny bil, og slikt skal jo ikke forekomme, synes jeg.
    • Oppdaget etter 1,5 års bruk at dei kromma vinduslistene på Kodiaqen har begynt å få eit kvitt belegg på seg.  Har nokon erfaring med dette og kva som eventuelt kan fjerne da utan å gjere ytterlegare skade? Er dette vanleg å få på den type lister? Da ser ikkje ut som om grillen eller listene på siderutene bak har fått dette, berre listene på dørene.   
    • Dette har jeg ikke tenkt på å sjekke... Verkstedet har heller ikke spurt     Verkstedet har allerede byttet infotainmentskjerm. For bak denne skjermen så sitter det en «hjerne» som styrer. Det hjalp litt, det ble bedre, men feilene uteblir ikke
    • Uten at jeg har fasiten så virker det jo nesten som det er flere feil her @Espen. Feil på bilens infotainmentsytem, og da en feil som (dessverre) ikke er permanent og gjør feilsøking vanskelig for verkstedet. Mulig feil på f.eks. ryggelysbryteren som skal gi signaler til infotainmentsystemet og aktivere ryggekameraet. Virker forresten bilens ryggelys når ryggekameraet/skjermen ikke fungerer? Skulle jo trodde at en SW update skulle løst dette, men når det ikke hjelper så er det vel kanskje bytte av deler/skjerm som er neste steg på to-do-listen for verkstedet.......? Det er synd at du har slike feil som dette @Espen, håper at verkstedet finner ut av dette for deg, lykke til  
    • Det burde jo være unødvendig, for dette kunne fint vært unngått med f.eks. en gummilist i toppen av døråpningen som ledet bort vannet når en åpner dørene, har som tidligere nevnt også det samme problemet på min Superb. Jeg har med meg en tørkerull i bilen som jeg bare tørker av vannet som er på oversiden av bakdørene før jeg åpner dem, da unngår jeg i hvert fall at baksetene blir våte når dørene åpnes. Ikke den beste løsningen det heller og burde vært unødvendig, men i mangel på andre løsninger, så gjør jeg det så enkelt som mulig.
    • Etter forbrukerkjøpsloven har forhandlar/verkstad 3 forsøk på utbetring/reparasjon av samme feil, so stå på ditt.
    • Ja, jeg har fått beskjed om jeg kan få dette på film. Og det har jeg fått til, unntatt baklukelåsen. Jeg er baki der 7-8 ganger i løpet av en arbeidsdag. Det blir 16 åpninger i løpet av én dag. I begynnelsen filmet jeg hver åpning..... men det blir tungvindt etterhvert og så glemmer jeg det en gang.... og selvsagt skjer det da.... Jeg har fått time til å bytte denne låsen da. Det er bra. Verkstedet sier at de har hørt om noen tilfeller som jeg har opplevd, men de sier også at det ordner seg etter en oppdatering av Amundsen. Det gjelder ikke min bil, for det har vi allerede prøvd. Dette er en pågående sak med verkstedet.
    • Veldig kjedelig med sånne periodiske feil.  Og  typisk at alt virkar når den er på verkstad..  Eg foreslått at du filmar det som skjer/ikkje fungerer.  Hadde trøbbel med rattbetjening på min bil.  Etter 3 ganger på verkstad uten feil funnet, filma eg når problemet oppstod, og leverte opptaket på minnepenn. Då skifta dei rattbetjeninga og alt er ok etterpå.  
    • Jeg har snakket med noen få andre som har Kodiaq 2020 med Amundsen som opplever det samme som meg, men det er ikke så mange. Derfor legger jeg det ut her for å høre om det er noen her inne som også har merket dette.   CarPlay kan av og til ikke starte. CarPlay kan av og til slå seg av for deretter å koble seg på igjen. CarPlay kan skru seg av og ikke skru seg på igjen. Dersom jeg trekker ut ledningen fra USB etter at noe av dette har skjedd, så vil den nesten alltid starte. På de 10 md jeg har hatt bilen har jeg hatt to forskjellige iPhoner og fire forskjellige ledninger. Det kan også være litt problemer med å koble telefonen med Bluetooth. Ryggekamera skrur seg ikke på. Noen ganger skjer det ikke noe, andre ganger viser den konturen av hele bilen med slike merker for sensorer rundt om. Radioen står på, men når jeg skal regulere lyden så indikerer den at det er telefonlyden som skal reguleres. Noen ganger tar det veldig lang tid før radioen skrur seg av. Jeg skrur av tenningen/bilen, åpner døra, det virituelle dashbordet indikerer at bilen er skrudd av, men radioen står på fremdeles en stund. noen ganger med mørk Amundsenskjerm andre ganger med radioskjermen på. I forhold til min Superb så er det utrolig dårlig DAB-dekning. Selv min etterpåmonterte DAB-Radio i Fabia`n har bedre forhold.  Midt i byen er det store områder uten dekning. Store områder rett utenfor byen også. På samme områder jeg har kjørt med Superb og fabia med radio. Svært ofte høres det ut som om høyttalerne er innpakket i bomull for deretter at lyden forsvinner helt og indikasjonen for manglende DAB-dekning vises.  Av og til kan jeg ikke skifte kanal, selv om jeg trykker på de forskjellige kanalknappene. Klokka kan plutselig vise 1 time feil. Av og til når jeg starter opp bilen etter at den har stått ca 45 min, så kommer det en litt merkelig lyd fra dashbordet. Lyden høres ut som om det suser i vannrør. Den varer alt fra 1 sek til 5 sek Baklukelåsen kan av og til bare låse seg opp, men ikke åpne seg automatisk når jeg låser den opp med håndtaket bak. Da "åpner" den seg noen mm og jeg kan dytte den opp manuelt, eller åpne den med bakluke åpneren ved å trykke én gang til. Denne bakluke åpneren  har jeg fått time for å byttes, Det er også en irriterende knirkelyd i B-stolpen på førerdøra når jeg åpner og lukker den. Ikke under kjøring, heldigvis. Det er fremdeles en ny bil, og slik skal ikke en ny bil være. Jeg har sagt fra til forhandler fra dag én. Er det noen her som kan relatere seg til dette?  
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...