Gå til innhold
Tom_berend

Vinterdekk 2016


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt prematurt, men synes det er kaldt for tiden og siden de vinterdekka jeg har er like glatt som hodet mitt har jeg allerede begynt å vurdere hva slags vinterdekk jeg skal ha. For dere som bor sørpå er det vel en latterlig tanke å allerede tenke på vinterdekk :D

Har Yeti med 4x4 og bor nordpå ved kysten, så enten er det is eller tørr asfalt. Av og til kan veiene være bare gjennom store deler av vinteren, så det føles litt kjipt ut med pigg. Men er jo godt med pigg om det blir mye is, man vet jo liksom ikke hvordan vinteren blir... Er en stund siden sist jeg kjøpte nye vinterdekk så jeg er litt usikker på merke også..

Noen tanker om dette?

 

Skrevet

Bor også nordpå ved kysten, og det er meldt 16 grader i morgen, så det er kanskje litt prematurt ja. Men det er vel lov å begynne å vurdere ting allerede nå. Temperaturen synker FORT og plutselig. Selv kjører jeg til jobb til alle døgnets tider og merker fort de lave temperaturene om natta.

På min tidligere forhjulsdrevne bil sverget jeg til pigg. Og siste kjøpet var Nokian Hakka 8. Dyre men ekstremt gode dekk, antallet pigger var jo voldsomt og dekka var kun midlertidig godkjent eller noe sånt. Kjørte lett og ledig opp bratte blanke isveier. Kjørte man fornuftig så slapp de aldri. Hang også godt med om man dro litt hardt i en sving. Støyen var ikke så aller verst (dette er jo høyst objektivt da), ikke noe voldsom økning i forbuk heller. Godt grep på tør og våt asfalt også syns jeg.

Nå med 4x4 har jeg Continental piggfritt. Står helt stille nå så jeg husker ikke om det var ContiVikingContact eller noe annet (kjøpte ikke dekkene selv, kommer med EDIT av post i morgen). På tørr og våt asfalt fungerer de utmerket, synes det er noe økt forbruk, men er litt usikker på om jeg kan tilskrive alt til dekkene da jeg er flittig bruker av Webasto og varme generelt :D På is synes jeg de var kjempegode og minst like god som piggfritt. Men igjen, dette er min første bil med 4x4, så det har jo litt å si det også :) Fjorårets vinter var for meg preget av mye bar asfalt og da var det godt å ha piggfritt. Samtidig kunne jeg la de stå litt ekstra lenge på siden jeg kjørte en del om kveld/natta.

Generelt så har jeg pleid å følge dekktestene til NAF og plukket fra topp 3. Har aldri prøvd å spare noe særlig når det kommer til dekk, spesielt vinterdekk. Forstår meg ikke på folk som repigger, seiper og bytter ett og annet dekk og halvt om halvt med gode/halvdårlige fremme/bak osv osv osv. Synes det er så trygt og godt med skikkelige dekk!

Edit: ContiVikingContact 6 var det ja,

Skrevet

Bor på Vestlandet så føre for vinterdekk er nok ikke helt det samme, men jeg har gode erfaringer med Nokian tyres og Haankook.

Selvfølgelig uten pigg da det som oftes er våte veier, men blir det kaldt så er det klink is og pigg har jeg ikke kjørt med siden jeg solgte en Passat tilbake i 1999 uten at dette oppleves som et problem. Det må nevnes at Bergenserne er verdensledene mht å salte , noe som gjør at skikkelig vinterføre nesten aldri forekommer. 

Gode egenskaper mht vannplaning også.

Skrevet

Jeg kjører også piggfritt og har gjort det siden 2000/2001 sesongen, og har aldri hatt 4x4 og ei heller noen problemer med fremkommelighet.

Jeg benytter også NAF sine flotte og utfyllende dekktester når jeg velger vinterdekk, jeg bytter bil såpass ofte at det kun er vinterdekk jeg må velge, sommerdekka er levert fra fabrikken.

 

For å ta litt om mine føreforhold, så er det på det sentrale Østlandet, hvor det er mye saltede veier og ikke minst også mye underkjølt regn. Så det er ofte is, slaps og våt/slept veibane jeg kjører på. Det kommer jo en liten periode i løpet av vinteren hvor vi har litt snøføre på sideveiene/boliggatene, men der blir det også stort sett isete veier.

 

Jeg har nå valgt Nokian Hakkapelitta R2 og de virker meget bra, jeg fikk kun testet dem en liten periode i våres før sommerdekk sesongen her startet, men første inntrykket av dem var meget bra.

De er meget gode på vinterveier (altså snø og is), men er så vidt det er bak de beste på våt veibane. Jeg vil være best mulig sikret på vinterføre, derfor valgte jeg slik jeg gjorde.

Continental er gode dekk, men jeg har mer sansen for dekkprodusenter som konstruerer dekk som skal rulle i en bestemt retning (rotasjonretning, da virker det på meg som de er bedre egnet for det føret/underlaget de er beregnet på). Conti er kun merket med outside på dekksiden, og dvs at en kan bytte side på bilen annet hvert år om en ikke merker hjula skikkelig, og det er med på å ødelegge lamellene i de piggfrie dekkene, det samme gjør det jo med piggdekk, hvor piggene da blir kjørt i en annen retning og vil før eller siden bli løse og miste sin funksjon/egenskap.

 

Det er flere årsaker til at jeg velger piggfritt

  • Kjøring med piggdekk på bar asfalt bare ødelegger piggene og sliter på asfalten, og gjør at en fort mister piggenes funksjon og egenskap når en trenger dem..
  • Et piggfritt dekk beholder jo sine kvaliteter i lenger, selv om det også benyttes på bar asfalt.
  • S T Ø Y
  • Piggdekk avgifter i Oslo

 

Ellers så er jo Michelin og GoodYear også meget gode dekk, som også har rotasjonsmerking. Nå betyr dette kanskje ikke så mye for den enkelte, men jeg velger da å ha en mening om at de er bedre konstruert til krevende forhold. Jeg har hatt Continental i flere omganger, og det er uten tvil meget gode dekk, men jeg har kommet bedre frem med Michelin og Nokian enn hva jeg har gjort med Continental, det kan selvfølgelig være tilfeldigheter og ha mye med bilen de er montert på, på generelt sett så er jeg mer fornøyd med Nokian for de er et Nordisk dekk, beregnet for Nordiske vinter forhold.

Skrevet

Går fort til vinterdekk her på Østlandet også! Holder nok 1-2mnd til, men :-) Har selv kjørt piggfritt av diverse valg siden 2002, og kjempe fornøyd med det, men prøvde for ca 4 år siden piggdekket Nokian hakkapeliitta 7, og dette overrasket stort! Piggdekk støyet forsvant voldsomt mye fra ca 50km/t og oppover... Piggene er overlegne på is, men på alle andre områder liker jeg piggfritt best! Er hovedsakelig saltet i på hovedveiene i området og velger derfor piggfritt...

Nokian er dekkene jeg velger uten å vurdere noe annet, da disse er overlegne etter hva jeg har erfart! Har hatt Nokian Hakkapeliitta RSI, Nokian Hakkapeliitta R, og kjører nå Nokian Hakkapeliitta R2 på begge bilene, samt att det skal på nye Superb 4x4 som er bestilt!

På bil nr 2 vi har satt det Michelin x-ice piggfritt da vi kjøpte den, og de var udugelige!!! Byttet etter ett par vintermåneder ut mer Hakkapeliitta R2 og bilen ble en drøm!

Det er i alle fall mine anbefalinger fra Østlandet :-)

Skrevet

Wow! Her kom det mye bra svar ja! :D:D

Vet ikke helt når NAF kommer med sin vinter test for i år. Men det er vel kanskje ikke store avvikene fra i fjor vil jeg tro. var egentlig av den oppfatningen av at folk likte pigg best jeg..men dere bruker jo og foretrekker piggfri. De har vel blitt såpass mye bedre med årene åsså.

Tusen takk for alle svar! Får sjekke litt pris på disse merkene dere nevner.

Noen av dere som bestiller på nett eller?

Skrevet

Jeg har tidligere brukt Dekkonline.com og Weelsshop.no

Grei pris og relativt rask levering. Ingenting å utsette på noen av disse egentlig. Har jo hørt rykter om at visse dekksteder tar en drøy pris for å skifte dekk når man ikke kjøper dekk hos dem. Men det er vel bare å undersøke på forhånd. Her jeg bor, så var ikke dette noe problem i alle fall.

Skrevet

Som nevnt over er det mange som tar igjen med å ha skyhøy omleggingspris dersom du kommer med dekk! Såpass ille att sjansen for å spare blir liten... Samtidig som en rask ringerunde på 3-4 butikker gjør att man fort sparer store summer på dekk :-)

Skrevet

Tok en liten ringerunde for å sammenlikne priser på Nokian Hakkapeliiitta R2. Kunne fått det litt billigere på nett, men som dere skriver kan omleggingsprisen bli noe høyere.

Har nå avtalt kjøp av R2 som flere av dere likte godt. Samt at dekket kom på topp i NAF sin test i 2015.

Skrevet

Da får vi håpe at du blir like fornøyd som det vi er med Nokian Hakkapelitta R2 :)

 

Fint om du kan gi en tilbakemelding etterhvert på hvordan du synes de fungerer, for det er veldig greit å ha flere referanser og synspunkter, både den ene og andre veien. Det er brukererfaringer jeg bestandig lærer mest av, en test er for kontrollert og lite ‹‹overraskende›› på de som kjører. For det er hva som skjer når det plutselig oppstår noe under kjøring i trafikken som en etter min mening lærer mest av, for da er det hverken planlagt eller under ‹‹full kontroll››.

 

Skrevet
På 10.9.2016 den 10.37, Superb lll skrev:

Continental er gode dekk, men jeg har mer sansen for dekkprodusenter som konstruerer dekk som skal rulle i en bestemt retning (rotasjonretning, da virker det på meg som de er bedre egnet for det føret/underlaget de er beregnet på). Conti er kun merket med outside på dekksiden, og dvs at en kan bytte side på bilen annet hvert år om en ikke merker hjula skikkelig, og det er med på å ødelegge lamellene i de piggfrie dekkene, det samme gjør det jo med piggdekk, hvor piggene da blir kjørt i en annen retning og vil før eller siden bli løse og miste sin funksjon/egenskap.

Trodde det var sånn at man burde bytte side jeg? Dette er jo gammel kunnskap som kom fra far min da jeg gikk i lære ;)

 

Skrevet

Det var slik en gjorde tidligere, men med vinterdekk så er det annerledes. Snur du retningen på et piggdekk, så vil piggene bli "dratt" motsatt vei og de vil løsne og miste sine egenskaper.

 

For piggfriedekk så kjører en inn lamellene i en retning, og hvis de blir retningssnudd så drar en da lammelene den andre veien og de vil også miste sine egenskaper etterhvert. 

 

En annen ting er jo også at de dekka som har retningsbestemt rulling, er jo konstruert for grep i en bestemt retning og det er da de fungerer best. Dekk som Conti vil neppe være like effektive over tid om en til stadighet skifter  rulleretning på dem. Tror ikke de er så bra at de er optimale i begge retninger over flere sesonger. Men alt har jo også mye med hvordan en kjører og ikke minst hvor mye en kjører. De fleste kjører jo en del i dag, så de fleste må vel nesten bytte dek hvert 2-4 år uansett om de skal ha best mulig grep på vinterføre. Jeg kjører for det meste på bar, saltet og våt asfalt, og det er klart at det sliter vesentlig mer på vinterdekka enn skikkelig vinterføre, men det er det dessverre lite av her jeg bor.

 

Vet ikke om det klargjorde noe som helst for deg ang dette @Tor2r, men det er i hvertfall slik jeg ble fortalt fra flere dekklavrandører sist jeg byttet dekk på arb.bilen. Der var ikke Continental, men de fleste andre var krystallklare på at noe som er best til alt finnes ikke, og dermed så må de lage noe som har flest mulig gode egenskaper ellers, og det er vanskelig om en snur lameller og pigger hvert år. Det var slik de ordla seg, og det synes jeg faktisk hørtes meget fornuftig ut.

 

For sommerdekk er det annerledes for enkelte merker og produsenter, men flere og flere begynnr å bli rulleretningsbestemte der også, så dette er noe en bør følge nøye med på.

Skrevet

Heldigvis merka jeg dekka i år med noen billige Clas Ohlson lapper :)

Trodde faktisk rotasjonsretning var noe gammel jeg. Har jo sett etter det ved montering osv. Skal ikke bytte side på dekka når vinteren kommer!

Skrevet

Nå er det jo fremdeles lurt å bytte om på dekka slik at en hele tiden har de beste foran, slik at h.foran blir h.bak og v.foran blir v.bak, men ikke kryssbytte eller bytte side på dekka.

Så den viktigste merkingen i dag er jo faktisk hvilken side dekka tilhører, ikke nødvendigvis hvilke som satt foran eller bak, bare en setter de beste foran. 

Dette gjelder jo da kun dekk som ikke er rotasjonsmerket selvfølgelig, for der sier det seg jo selv hvilken side på bilen de tilhører, men de beste dekka bør jo fremdeles plasseres foran da også.

 

Dette er som sagt hva dekkprodusenter har fortalt meg som var på stand sist jeg bytta dekk på vårt dekkverksted, og der var de representert fra flere produsenter.

Så ikke ‹‹arrester›› meg om dere ikke er enige, jeg gjengir kun det jeg ble fortalt, slik at alle kan ha best mulig dekk/grep og at dekka varer lengst mulig :) 

Skrevet
9 timer siden, Tor2r skrev:

Nei, blir ikke noen arrestasjon med det første i alle fall :) Høres jo strengt tatt fornuftig ut!

Takk, det hørtes jo bra ut :)

Greit å vite at en skal være ‹‹utenfor murene›› en stund til, i hvert fall frem til en kommer hjem, da er det slutt på friheten, hehe ;) 

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...