Gå til innhold
Tom_berend

Vinterdekk 2016


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt prematurt, men synes det er kaldt for tiden og siden de vinterdekka jeg har er like glatt som hodet mitt har jeg allerede begynt å vurdere hva slags vinterdekk jeg skal ha. For dere som bor sørpå er det vel en latterlig tanke å allerede tenke på vinterdekk :D

Har Yeti med 4x4 og bor nordpå ved kysten, så enten er det is eller tørr asfalt. Av og til kan veiene være bare gjennom store deler av vinteren, så det føles litt kjipt ut med pigg. Men er jo godt med pigg om det blir mye is, man vet jo liksom ikke hvordan vinteren blir... Er en stund siden sist jeg kjøpte nye vinterdekk så jeg er litt usikker på merke også..

Noen tanker om dette?

 

Skrevet

Bor også nordpå ved kysten, og det er meldt 16 grader i morgen, så det er kanskje litt prematurt ja. Men det er vel lov å begynne å vurdere ting allerede nå. Temperaturen synker FORT og plutselig. Selv kjører jeg til jobb til alle døgnets tider og merker fort de lave temperaturene om natta.

På min tidligere forhjulsdrevne bil sverget jeg til pigg. Og siste kjøpet var Nokian Hakka 8. Dyre men ekstremt gode dekk, antallet pigger var jo voldsomt og dekka var kun midlertidig godkjent eller noe sånt. Kjørte lett og ledig opp bratte blanke isveier. Kjørte man fornuftig så slapp de aldri. Hang også godt med om man dro litt hardt i en sving. Støyen var ikke så aller verst (dette er jo høyst objektivt da), ikke noe voldsom økning i forbuk heller. Godt grep på tør og våt asfalt også syns jeg.

Nå med 4x4 har jeg Continental piggfritt. Står helt stille nå så jeg husker ikke om det var ContiVikingContact eller noe annet (kjøpte ikke dekkene selv, kommer med EDIT av post i morgen). På tørr og våt asfalt fungerer de utmerket, synes det er noe økt forbruk, men er litt usikker på om jeg kan tilskrive alt til dekkene da jeg er flittig bruker av Webasto og varme generelt :D På is synes jeg de var kjempegode og minst like god som piggfritt. Men igjen, dette er min første bil med 4x4, så det har jo litt å si det også :) Fjorårets vinter var for meg preget av mye bar asfalt og da var det godt å ha piggfritt. Samtidig kunne jeg la de stå litt ekstra lenge på siden jeg kjørte en del om kveld/natta.

Generelt så har jeg pleid å følge dekktestene til NAF og plukket fra topp 3. Har aldri prøvd å spare noe særlig når det kommer til dekk, spesielt vinterdekk. Forstår meg ikke på folk som repigger, seiper og bytter ett og annet dekk og halvt om halvt med gode/halvdårlige fremme/bak osv osv osv. Synes det er så trygt og godt med skikkelige dekk!

Edit: ContiVikingContact 6 var det ja,

Skrevet

Bor på Vestlandet så føre for vinterdekk er nok ikke helt det samme, men jeg har gode erfaringer med Nokian tyres og Haankook.

Selvfølgelig uten pigg da det som oftes er våte veier, men blir det kaldt så er det klink is og pigg har jeg ikke kjørt med siden jeg solgte en Passat tilbake i 1999 uten at dette oppleves som et problem. Det må nevnes at Bergenserne er verdensledene mht å salte , noe som gjør at skikkelig vinterføre nesten aldri forekommer. 

Gode egenskaper mht vannplaning også.

Skrevet

Jeg kjører også piggfritt og har gjort det siden 2000/2001 sesongen, og har aldri hatt 4x4 og ei heller noen problemer med fremkommelighet.

Jeg benytter også NAF sine flotte og utfyllende dekktester når jeg velger vinterdekk, jeg bytter bil såpass ofte at det kun er vinterdekk jeg må velge, sommerdekka er levert fra fabrikken.

 

For å ta litt om mine føreforhold, så er det på det sentrale Østlandet, hvor det er mye saltede veier og ikke minst også mye underkjølt regn. Så det er ofte is, slaps og våt/slept veibane jeg kjører på. Det kommer jo en liten periode i løpet av vinteren hvor vi har litt snøføre på sideveiene/boliggatene, men der blir det også stort sett isete veier.

 

Jeg har nå valgt Nokian Hakkapelitta R2 og de virker meget bra, jeg fikk kun testet dem en liten periode i våres før sommerdekk sesongen her startet, men første inntrykket av dem var meget bra.

De er meget gode på vinterveier (altså snø og is), men er så vidt det er bak de beste på våt veibane. Jeg vil være best mulig sikret på vinterføre, derfor valgte jeg slik jeg gjorde.

Continental er gode dekk, men jeg har mer sansen for dekkprodusenter som konstruerer dekk som skal rulle i en bestemt retning (rotasjonretning, da virker det på meg som de er bedre egnet for det føret/underlaget de er beregnet på). Conti er kun merket med outside på dekksiden, og dvs at en kan bytte side på bilen annet hvert år om en ikke merker hjula skikkelig, og det er med på å ødelegge lamellene i de piggfrie dekkene, det samme gjør det jo med piggdekk, hvor piggene da blir kjørt i en annen retning og vil før eller siden bli løse og miste sin funksjon/egenskap.

 

Det er flere årsaker til at jeg velger piggfritt

  • Kjøring med piggdekk på bar asfalt bare ødelegger piggene og sliter på asfalten, og gjør at en fort mister piggenes funksjon og egenskap når en trenger dem..
  • Et piggfritt dekk beholder jo sine kvaliteter i lenger, selv om det også benyttes på bar asfalt.
  • S T Ø Y
  • Piggdekk avgifter i Oslo

 

Ellers så er jo Michelin og GoodYear også meget gode dekk, som også har rotasjonsmerking. Nå betyr dette kanskje ikke så mye for den enkelte, men jeg velger da å ha en mening om at de er bedre konstruert til krevende forhold. Jeg har hatt Continental i flere omganger, og det er uten tvil meget gode dekk, men jeg har kommet bedre frem med Michelin og Nokian enn hva jeg har gjort med Continental, det kan selvfølgelig være tilfeldigheter og ha mye med bilen de er montert på, på generelt sett så er jeg mer fornøyd med Nokian for de er et Nordisk dekk, beregnet for Nordiske vinter forhold.

Skrevet

Går fort til vinterdekk her på Østlandet også! Holder nok 1-2mnd til, men :-) Har selv kjørt piggfritt av diverse valg siden 2002, og kjempe fornøyd med det, men prøvde for ca 4 år siden piggdekket Nokian hakkapeliitta 7, og dette overrasket stort! Piggdekk støyet forsvant voldsomt mye fra ca 50km/t og oppover... Piggene er overlegne på is, men på alle andre områder liker jeg piggfritt best! Er hovedsakelig saltet i på hovedveiene i området og velger derfor piggfritt...

Nokian er dekkene jeg velger uten å vurdere noe annet, da disse er overlegne etter hva jeg har erfart! Har hatt Nokian Hakkapeliitta RSI, Nokian Hakkapeliitta R, og kjører nå Nokian Hakkapeliitta R2 på begge bilene, samt att det skal på nye Superb 4x4 som er bestilt!

På bil nr 2 vi har satt det Michelin x-ice piggfritt da vi kjøpte den, og de var udugelige!!! Byttet etter ett par vintermåneder ut mer Hakkapeliitta R2 og bilen ble en drøm!

Det er i alle fall mine anbefalinger fra Østlandet :-)

Skrevet

Wow! Her kom det mye bra svar ja! :D:D

Vet ikke helt når NAF kommer med sin vinter test for i år. Men det er vel kanskje ikke store avvikene fra i fjor vil jeg tro. var egentlig av den oppfatningen av at folk likte pigg best jeg..men dere bruker jo og foretrekker piggfri. De har vel blitt såpass mye bedre med årene åsså.

Tusen takk for alle svar! Får sjekke litt pris på disse merkene dere nevner.

Noen av dere som bestiller på nett eller?

Skrevet

Jeg har tidligere brukt Dekkonline.com og Weelsshop.no

Grei pris og relativt rask levering. Ingenting å utsette på noen av disse egentlig. Har jo hørt rykter om at visse dekksteder tar en drøy pris for å skifte dekk når man ikke kjøper dekk hos dem. Men det er vel bare å undersøke på forhånd. Her jeg bor, så var ikke dette noe problem i alle fall.

Skrevet

Som nevnt over er det mange som tar igjen med å ha skyhøy omleggingspris dersom du kommer med dekk! Såpass ille att sjansen for å spare blir liten... Samtidig som en rask ringerunde på 3-4 butikker gjør att man fort sparer store summer på dekk :-)

Skrevet

Tok en liten ringerunde for å sammenlikne priser på Nokian Hakkapeliiitta R2. Kunne fått det litt billigere på nett, men som dere skriver kan omleggingsprisen bli noe høyere.

Har nå avtalt kjøp av R2 som flere av dere likte godt. Samt at dekket kom på topp i NAF sin test i 2015.

Skrevet

Da får vi håpe at du blir like fornøyd som det vi er med Nokian Hakkapelitta R2 :)

 

Fint om du kan gi en tilbakemelding etterhvert på hvordan du synes de fungerer, for det er veldig greit å ha flere referanser og synspunkter, både den ene og andre veien. Det er brukererfaringer jeg bestandig lærer mest av, en test er for kontrollert og lite ‹‹overraskende›› på de som kjører. For det er hva som skjer når det plutselig oppstår noe under kjøring i trafikken som en etter min mening lærer mest av, for da er det hverken planlagt eller under ‹‹full kontroll››.

 

Skrevet
På 10.9.2016 den 10.37, Superb lll skrev:

Continental er gode dekk, men jeg har mer sansen for dekkprodusenter som konstruerer dekk som skal rulle i en bestemt retning (rotasjonretning, da virker det på meg som de er bedre egnet for det føret/underlaget de er beregnet på). Conti er kun merket med outside på dekksiden, og dvs at en kan bytte side på bilen annet hvert år om en ikke merker hjula skikkelig, og det er med på å ødelegge lamellene i de piggfrie dekkene, det samme gjør det jo med piggdekk, hvor piggene da blir kjørt i en annen retning og vil før eller siden bli løse og miste sin funksjon/egenskap.

Trodde det var sånn at man burde bytte side jeg? Dette er jo gammel kunnskap som kom fra far min da jeg gikk i lære ;)

 

Skrevet

Det var slik en gjorde tidligere, men med vinterdekk så er det annerledes. Snur du retningen på et piggdekk, så vil piggene bli "dratt" motsatt vei og de vil løsne og miste sine egenskaper.

 

For piggfriedekk så kjører en inn lamellene i en retning, og hvis de blir retningssnudd så drar en da lammelene den andre veien og de vil også miste sine egenskaper etterhvert. 

 

En annen ting er jo også at de dekka som har retningsbestemt rulling, er jo konstruert for grep i en bestemt retning og det er da de fungerer best. Dekk som Conti vil neppe være like effektive over tid om en til stadighet skifter  rulleretning på dem. Tror ikke de er så bra at de er optimale i begge retninger over flere sesonger. Men alt har jo også mye med hvordan en kjører og ikke minst hvor mye en kjører. De fleste kjører jo en del i dag, så de fleste må vel nesten bytte dek hvert 2-4 år uansett om de skal ha best mulig grep på vinterføre. Jeg kjører for det meste på bar, saltet og våt asfalt, og det er klart at det sliter vesentlig mer på vinterdekka enn skikkelig vinterføre, men det er det dessverre lite av her jeg bor.

 

Vet ikke om det klargjorde noe som helst for deg ang dette @Tor2r, men det er i hvertfall slik jeg ble fortalt fra flere dekklavrandører sist jeg byttet dekk på arb.bilen. Der var ikke Continental, men de fleste andre var krystallklare på at noe som er best til alt finnes ikke, og dermed så må de lage noe som har flest mulig gode egenskaper ellers, og det er vanskelig om en snur lameller og pigger hvert år. Det var slik de ordla seg, og det synes jeg faktisk hørtes meget fornuftig ut.

 

For sommerdekk er det annerledes for enkelte merker og produsenter, men flere og flere begynnr å bli rulleretningsbestemte der også, så dette er noe en bør følge nøye med på.

Skrevet

Heldigvis merka jeg dekka i år med noen billige Clas Ohlson lapper :)

Trodde faktisk rotasjonsretning var noe gammel jeg. Har jo sett etter det ved montering osv. Skal ikke bytte side på dekka når vinteren kommer!

Skrevet

Nå er det jo fremdeles lurt å bytte om på dekka slik at en hele tiden har de beste foran, slik at h.foran blir h.bak og v.foran blir v.bak, men ikke kryssbytte eller bytte side på dekka.

Så den viktigste merkingen i dag er jo faktisk hvilken side dekka tilhører, ikke nødvendigvis hvilke som satt foran eller bak, bare en setter de beste foran. 

Dette gjelder jo da kun dekk som ikke er rotasjonsmerket selvfølgelig, for der sier det seg jo selv hvilken side på bilen de tilhører, men de beste dekka bør jo fremdeles plasseres foran da også.

 

Dette er som sagt hva dekkprodusenter har fortalt meg som var på stand sist jeg bytta dekk på vårt dekkverksted, og der var de representert fra flere produsenter.

Så ikke ‹‹arrester›› meg om dere ikke er enige, jeg gjengir kun det jeg ble fortalt, slik at alle kan ha best mulig dekk/grep og at dekka varer lengst mulig :) 

Skrevet
9 timer siden, Tor2r skrev:

Nei, blir ikke noen arrestasjon med det første i alle fall :) Høres jo strengt tatt fornuftig ut!

Takk, det hørtes jo bra ut :)

Greit å vite at en skal være ‹‹utenfor murene›› en stund til, i hvert fall frem til en kommer hjem, da er det slutt på friheten, hehe ;) 

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...