Gå til innhold
Gandalf

DSG 6 eller 7, når kom den?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er i markedet for større bil pga. familieforøkelse straks. Har omsider (tror jeg) redusert kandidatene ned til enten Octavia eller Superb, fra 2017 til 2018. Budsjettet er maks 370k så det blir nok neppe nyere enn 2017 på Superb, men sikkert 17-18 for Octavia. Har mest lyst på Superb pga. støyisolering og generelt mer påkostet følelse. Octavia må være diesel 4x4 og 184 hk, Superb diesel og 4x4, 190hk.

Spørsmålet er om disse har DSG med våtplateclutch, og når de kom med 7 trinn? Er det noen som har en liten oversikt på dette?

Skrevet
9 minutter siden, Gandalf skrev:

Hei!

Vi er i markedet for større bil pga. familieforøkelse straks. Har omsider (tror jeg) redusert kandidatene ned til enten Octavia eller Superb, fra 2017 til 2018. Budsjettet er maks 370k så det blir nok neppe nyere enn 2017 på Superb, men sikkert 17-18 for Octavia. Har mest lyst på Superb pga. støyisolering og generelt mer påkostet følelse. Octavia må være diesel 4x4 og 184 hk, Superb diesel og 4x4, 190hk.

Spørsmålet er om disse har DSG med våtplateclutch, og når de kom med 7 trinn? Er det noen som har en liten oversikt på dette?

Hei,

Etter det jeg kan huske... 

Superb i den årsklassen er tørr på 7-trinn.

Om du velger facelift octavia, vil du få oljefylt på 6 og 7 trinn :)

Skrevet
10 minutter siden, Marius skrev:

Hei,

Etter det jeg kan huske... 

Superb i den årsklassen er tørr på 7-trinn.

Om du velger facelift octavia, vil du få oljefylt på 6 og 7 trinn :)

Takk for raskt svar!

Er den tørre i Superben den som @Superb lll hadde på sin 2016 modell? Den tåler vel lite nm og er ikke noe særlig å skryte av..

Når kom 7 trinns oljefylt på Octavia, noen som vet?

Skrevet

@Gandalf det stemmer, det var den «tørre» DSG 7 kassa jeg hadde på Superb 2016. Den har en max begrensning på 250nm, og dermed så hadde Skoda «nedtunet» dreiemomentet på motoren som satt i den bilen, trist at de valgte den løsningen, fremfor å sette inn en DSG kasse som tåler det dreiemomentet motoren egentlig hadde.

Når det gjelder Octavia med den nye våte DSG 7 kassa, så kom den først på Octavia FL utgaven 2018 (levert fra vår/sommer 2017) 2,0/150hk TDi. Akkurat når 2,0/184hk TDi fikk den nye oljefylte DSG 7 kassa, har jeg ikke oversikt over, men det er jo relativt enkelt å konstatere om det er ny er gammel DSG kasse med den motoren. For er det en DSG 6 kasse så er det en gammel utgave, er det DSG 7 kasse, så er det den nye versjonen.

Den tørre DSG 7 kassa er såvidt jeg vet ikke levert til noen dieselmotorer i det hele tatt, rett og slett fordi den ikke tåler dreiemomentet. Jeg er ikke 100% sikker på dette når det gjelder 120hk TDi motoren, så det bør undersøkes nærmere, men nå er jo det en uaktuell motor for deg uansett @Gandalf etter hva jeg leser av dine ønsker.

Det er i hvert fall en merkbar forskjell på DSG 6 og DSG 7 (oljefylt) kassene etter min mening, så vær sikker på at du får en bil med den nyeste DSG 7 kassa. Den kjører i gang smidigere, den girer mykere og gir et lavere turtall som igjen vil kunne gi et lavere drivstofforbruk. 
Men nå har jeg jo ikke helt riktig sammenligningsgrunnlag for mine uttalelser her, for DSG 6 oljefylt hadde jeg på en Octavia Scout 2018 1,8/180hk TSi 4x4, mens den nye DSG 7 kassa har jeg på Superb 2,0/190hk TDi 4x4. Men DSG 7 kassa føles som sagt betydelig mer myk og smidig ved kjøring og giring.

Skrevet
10 timer siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder Octavia med den nye våte DSG 7 kassa, så kom den først på Octavia FL utgaven 2018 (levert fra vår/sommer 2017) 2,0/150hk TDi. Akkurat når 2,0/184hk TDi fikk den nye oljefylte DSG 7 kassa, har jeg ikke oversikt over, men det er jo relativt enkelt å konstatere om det er ny er gammel DSG kasse med den motoren. For er det en DSG 6 kasse så er det en gammel utgave, er det DSG 7 kasse, så er det den nye versjonen.

Hvordan ser jeg da enkelt om bilene jeg ser på på Finn har DSG 6 eller 7 ? 🤔 For min del spiller det ikke noe stor rolle (tror jeg) om det blir 6 eller 7-trinns DSG-kasse, så lenge den er holdbar og er en bra kasse. Jeg skal dra litt tilhenger noen ganger i løpet av året så den må tåle dette. Og ellers så har jeg en V60 Twin Engine i dag med 288hk så jeg ønsker noe med litt fres i, men dog større plass enn hva Volvoen tilbyr uten å blakke meg helt. Hvordan takler disse kassene tuning? Med familieliv framover nå så er det ikke prioritert å ha en kjempesprek bil men ønsker noe som man kan ta litt kjappe forbikjøringer på landevei med uten å måtte vente til den lengste strekka. Er det stor forskjell på "sprekheten" på en 184 Octavia. og en 190 Superb?

For øvrig så har jeg prøvekjørt en 2019 Superb 190hk DSG4x4, samt en 2016 Octavia 150hk 4x4 manuell bare for å kjenne litt på forskjellene. Superben virket sprek nok til hverdags, og jeg vil anta at en Octavia med 184 føles enda sprekere? Det som drar meg mot Octavia er nyere bil og mer garanti, LED hovedlys, sannsynligvis sprek-ish, og sikkert mer lettkjørt pga. lavere vekt. Og så er jo en L&K ganske bra utstyrt selv om jeg drømmer om ventilerte seter som noen Superber har. Men jeg syntes det var MYE veistøy i denne og det er noe jeg har sagt til meg selv at jeg IKKE vil ha på neste bil. Kjører mye langturer til Nord-Norge og med grov asfalt blir dette slitsomt i lengden. Min V60 med 19" sommerdekk bråker mer enn nok synes jeg (egentlig skulle jeg vel sikkert hatt en Bentley eller en Jag 😂). Ser det er noen som støyisolerer disse og det virker jo som et morsomt DIY-prosjekt, men jeg er usikker på hvor mye det hjelper?

Ble litt OT i forhold til opprinnelig trådtittel dette her men satser på at det tåles.

 

Skrevet (endret)

Det er sjelden at OT har vært et problem på Forumet her, det er vel snarere slik at det er nesten pga noen avsporinger en lærer mest ;) 

Hvordan en enklest finner ut hvilken DSG kasse en bil, er vel rett og slett å forhøre seg med selgeren av den aktuelle bilen :) 
Men etter hva jeg har klart å finne ut av forskjellige Skoda brosjyrer så ser det ut til at du må til 2019 modellene for både Skoda Superb og Skoda Octavia for å få oljefylt DSG 7 kasse på de største motorene.

Som jeg nevnte i tidligere innlegg så er det enkelte ting en merker forskjellene helt konkret på, men den viktigste og største forskjellen er vel likevel at den nye DSG kassa tåler et betydelig høyere dreiemoment. For de oljefylte DSG kassene så er det:

  • DSG 6 = max 400nm
  • DSG 7 = max 500nm

og det har jo igjen en betydning om det er så at du har tenkt til å tune bilen du velger.

Skoda Octavia 2,0/184hk TDi har et max dreiemoment på 380nm fra fabrikk.
Skoda Superb 2,0/190hk TDi har et max dreiemoment på 400nm fra fabrikk.

Så det er jo ikke så mye «å gå på» her med tanke på tuning, men nå kan det jo legges inn momentbegrensninger i de forskjellige girene ved tuning om det gjøres skikkelig etter hva jeg har lest på diverse fora.

Når det gjelder hjulstøy og andre forskjeller mellom Octavia og Superb så kan jeg komme med noen av mine synspunkter og erfaringer;

  • Octavia er en lettere og smidigere bil, og det merkes spesielt i bykjøring og ved lukeparkering.
  • Superb er merkbart tyngre og også litt «tregere», det merkes spesielt ved akselerasjon og ved aktiv kjøring i svinger. Da er det noen fysiske lover som gjør seg gjeldende for å si det ganske enkelt ;) 
  • Octavia har relativt god plass både i kupéen og i lasterommet, men kan på ingen måte sammenlignes med plasen i en Superb. Den er større/bredere på absolutt alle plasser, og for vår del så var det helt avgjørende for hvilken bil som passer best til vårt bruk.
  • LED lysene til Octavia er både merkbart -og betydelig bedre/sterkere enn Xenon lysa til Superb.
  • Lyd/støynivå er merkbart lavere i Superb enn Octavia, men Superb er likevel ganske «sårbar» for hvilke dekk som velges med tanke på hjulstøy (det samme gjelder også Octavia bare så det er sagt). Jeg har valgt å både ta en ekstra understellsbehandling inkludert ekstra støydemping på min 2019 Superb, og det var verdt hver eneste krone. Det ble et helt annet lydbilde i kupéen, dekkstøy er ikke borte, men det er merkbart dempet, selv med de sommerhjulene jeg har kjøpt til min Superb (245/40-19"), som vinterhjul har jeg 235/45-18".
  • Motorlyden og da spesielt med tanke på dieselmotor er mer dempet i Superb enn Octavia.
  • Canton lydanlegget er utrolig mye bedre i Superb enn hva det er i Octavia, det er mye fyldigere lyd, merkbart mer «trøkk» i bassen om en skrur opp lyden litt. Det er både flere høytalere i Superb enn hva det er i Octavia, men også merkbart høyere musikkeffekt i Superb.
  • Kvalitetsfølelsen er også betydelig høyere i Superb, for Superb er jo «flaggskipet» til Skoda etter hva forhandlerne selv beskriver Superb som. Octavia er en meget bra bil, det er det ingen tvil om, men Superb ligger ett (eller flere) hakk over på samtlige steder etter min mening.

Basert på oppgitte tall når det gjelder akselerasjon så er jo Superb litt tregere enn Octavia, men det er som nevnt også en større og tyngre bil. Men noe en kanskje skal tenke litt over er jo at Superb fra 2016 -----> er en merkbart nyere bil, det samme gjelder jo også motoren (2,0/190hk TDi).

Dette skriver jeg etter å ha hatt Superb 2016 i rett over 2 år, så Octavia Scout 2018 i 1 år, før «savnet» av Superb ble for stort for vår del, så da byttet jeg til en Superb 2019 som stod i utstillingslokalet i fjor sommer. Så etter over 4,5 år med 3 Skodaer og snart 90.000 kjørte kilometere til sammen på den tiden, så føler jeg at jeg har et visst grunnlag for å kunne skrive det jeg gjør, men dette er selvfølgelig kun mine personlige meninger, for andre kan det være motsatt for hvilken bil som passer best........ :) 

Totalinntrykket av Skoda er ganske bra, selv om det har vært noe «små-plukk» med alle 3 bilene, men alt er ordnet på garantien, og det var heller ingen utfordringer med utbedring av dette for min del.

 

EDIT:

Har lagt til noe mer info, og rettet noen «trykkleifer» ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Takk for et meget informativt og flott svar!

Ja det går alltids an å spørre selger om hvilken DSG som sitter i, men det hadde vært kjekt å vite det ut ifra annonsen 🙂

Jeg er veldig usikker på hvilken jeg vil ha, det vi trenger mest er plass og forutsigbarhet i bilholdet framover med et lite barn samt etter hvert kjøp av hus og oppussing. Det er derfor jeg ikke kjøper meg en 2015 A6 med 3-liters V6 TDI eller noe annet litt tøft. Det er en er skikkelig drømmebil men jeg frykter for mange og særdeles kostbare reparasjoner, tenk bare på hvis kassen ryker... 😱

Så jeg "tar til fornuft" og vil ha en bil med 1.5-2  år eller mer nybilgaranti. Og da er det Octavia som er innen rekkevidde i utgangspunktet til den summen jeg vil bruke.  Størrelse på bilen, parkeringsvennlighet og sportslighet/lettkjørthet er ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om. Jeg ønsker komfort, lavt støynivå, gode seter, bra stereo og mye utstyr. Hører vel egentlig selv at det er Superb som vil være det beste valget da, men som sagt er garanti-tid aller viktigst. Lurer rett og slett på om jeg blir fornøyd nok med en Octavia egentlig, det er det som er så vanskelig 🤔

Ser ikke for meg at det så stort behov for å tune 184hk Octavia, og så lenge det er nybilgaranti vil jeg ikke tune noen av de, så det med nm på kassa osv. er vel strengt tatt ikke så vesentlig når jeg tenker meg om.

Endret av Gandalf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...