Gå til innhold
Gandalf

DSG 6 eller 7, når kom den?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er i markedet for større bil pga. familieforøkelse straks. Har omsider (tror jeg) redusert kandidatene ned til enten Octavia eller Superb, fra 2017 til 2018. Budsjettet er maks 370k så det blir nok neppe nyere enn 2017 på Superb, men sikkert 17-18 for Octavia. Har mest lyst på Superb pga. støyisolering og generelt mer påkostet følelse. Octavia må være diesel 4x4 og 184 hk, Superb diesel og 4x4, 190hk.

Spørsmålet er om disse har DSG med våtplateclutch, og når de kom med 7 trinn? Er det noen som har en liten oversikt på dette?

Skrevet
9 minutter siden, Gandalf skrev:

Hei!

Vi er i markedet for større bil pga. familieforøkelse straks. Har omsider (tror jeg) redusert kandidatene ned til enten Octavia eller Superb, fra 2017 til 2018. Budsjettet er maks 370k så det blir nok neppe nyere enn 2017 på Superb, men sikkert 17-18 for Octavia. Har mest lyst på Superb pga. støyisolering og generelt mer påkostet følelse. Octavia må være diesel 4x4 og 184 hk, Superb diesel og 4x4, 190hk.

Spørsmålet er om disse har DSG med våtplateclutch, og når de kom med 7 trinn? Er det noen som har en liten oversikt på dette?

Hei,

Etter det jeg kan huske... 

Superb i den årsklassen er tørr på 7-trinn.

Om du velger facelift octavia, vil du få oljefylt på 6 og 7 trinn :)

Skrevet
10 minutter siden, Marius skrev:

Hei,

Etter det jeg kan huske... 

Superb i den årsklassen er tørr på 7-trinn.

Om du velger facelift octavia, vil du få oljefylt på 6 og 7 trinn :)

Takk for raskt svar!

Er den tørre i Superben den som @Superb lll hadde på sin 2016 modell? Den tåler vel lite nm og er ikke noe særlig å skryte av..

Når kom 7 trinns oljefylt på Octavia, noen som vet?

Skrevet

@Gandalf det stemmer, det var den «tørre» DSG 7 kassa jeg hadde på Superb 2016. Den har en max begrensning på 250nm, og dermed så hadde Skoda «nedtunet» dreiemomentet på motoren som satt i den bilen, trist at de valgte den løsningen, fremfor å sette inn en DSG kasse som tåler det dreiemomentet motoren egentlig hadde.

Når det gjelder Octavia med den nye våte DSG 7 kassa, så kom den først på Octavia FL utgaven 2018 (levert fra vår/sommer 2017) 2,0/150hk TDi. Akkurat når 2,0/184hk TDi fikk den nye oljefylte DSG 7 kassa, har jeg ikke oversikt over, men det er jo relativt enkelt å konstatere om det er ny er gammel DSG kasse med den motoren. For er det en DSG 6 kasse så er det en gammel utgave, er det DSG 7 kasse, så er det den nye versjonen.

Den tørre DSG 7 kassa er såvidt jeg vet ikke levert til noen dieselmotorer i det hele tatt, rett og slett fordi den ikke tåler dreiemomentet. Jeg er ikke 100% sikker på dette når det gjelder 120hk TDi motoren, så det bør undersøkes nærmere, men nå er jo det en uaktuell motor for deg uansett @Gandalf etter hva jeg leser av dine ønsker.

Det er i hvert fall en merkbar forskjell på DSG 6 og DSG 7 (oljefylt) kassene etter min mening, så vær sikker på at du får en bil med den nyeste DSG 7 kassa. Den kjører i gang smidigere, den girer mykere og gir et lavere turtall som igjen vil kunne gi et lavere drivstofforbruk. 
Men nå har jeg jo ikke helt riktig sammenligningsgrunnlag for mine uttalelser her, for DSG 6 oljefylt hadde jeg på en Octavia Scout 2018 1,8/180hk TSi 4x4, mens den nye DSG 7 kassa har jeg på Superb 2,0/190hk TDi 4x4. Men DSG 7 kassa føles som sagt betydelig mer myk og smidig ved kjøring og giring.

Skrevet
10 timer siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder Octavia med den nye våte DSG 7 kassa, så kom den først på Octavia FL utgaven 2018 (levert fra vår/sommer 2017) 2,0/150hk TDi. Akkurat når 2,0/184hk TDi fikk den nye oljefylte DSG 7 kassa, har jeg ikke oversikt over, men det er jo relativt enkelt å konstatere om det er ny er gammel DSG kasse med den motoren. For er det en DSG 6 kasse så er det en gammel utgave, er det DSG 7 kasse, så er det den nye versjonen.

Hvordan ser jeg da enkelt om bilene jeg ser på på Finn har DSG 6 eller 7 ? 🤔 For min del spiller det ikke noe stor rolle (tror jeg) om det blir 6 eller 7-trinns DSG-kasse, så lenge den er holdbar og er en bra kasse. Jeg skal dra litt tilhenger noen ganger i løpet av året så den må tåle dette. Og ellers så har jeg en V60 Twin Engine i dag med 288hk så jeg ønsker noe med litt fres i, men dog større plass enn hva Volvoen tilbyr uten å blakke meg helt. Hvordan takler disse kassene tuning? Med familieliv framover nå så er det ikke prioritert å ha en kjempesprek bil men ønsker noe som man kan ta litt kjappe forbikjøringer på landevei med uten å måtte vente til den lengste strekka. Er det stor forskjell på "sprekheten" på en 184 Octavia. og en 190 Superb?

For øvrig så har jeg prøvekjørt en 2019 Superb 190hk DSG4x4, samt en 2016 Octavia 150hk 4x4 manuell bare for å kjenne litt på forskjellene. Superben virket sprek nok til hverdags, og jeg vil anta at en Octavia med 184 føles enda sprekere? Det som drar meg mot Octavia er nyere bil og mer garanti, LED hovedlys, sannsynligvis sprek-ish, og sikkert mer lettkjørt pga. lavere vekt. Og så er jo en L&K ganske bra utstyrt selv om jeg drømmer om ventilerte seter som noen Superber har. Men jeg syntes det var MYE veistøy i denne og det er noe jeg har sagt til meg selv at jeg IKKE vil ha på neste bil. Kjører mye langturer til Nord-Norge og med grov asfalt blir dette slitsomt i lengden. Min V60 med 19" sommerdekk bråker mer enn nok synes jeg (egentlig skulle jeg vel sikkert hatt en Bentley eller en Jag 😂). Ser det er noen som støyisolerer disse og det virker jo som et morsomt DIY-prosjekt, men jeg er usikker på hvor mye det hjelper?

Ble litt OT i forhold til opprinnelig trådtittel dette her men satser på at det tåles.

 

Skrevet (endret)

Det er sjelden at OT har vært et problem på Forumet her, det er vel snarere slik at det er nesten pga noen avsporinger en lærer mest ;) 

Hvordan en enklest finner ut hvilken DSG kasse en bil, er vel rett og slett å forhøre seg med selgeren av den aktuelle bilen :) 
Men etter hva jeg har klart å finne ut av forskjellige Skoda brosjyrer så ser det ut til at du må til 2019 modellene for både Skoda Superb og Skoda Octavia for å få oljefylt DSG 7 kasse på de største motorene.

Som jeg nevnte i tidligere innlegg så er det enkelte ting en merker forskjellene helt konkret på, men den viktigste og største forskjellen er vel likevel at den nye DSG kassa tåler et betydelig høyere dreiemoment. For de oljefylte DSG kassene så er det:

  • DSG 6 = max 400nm
  • DSG 7 = max 500nm

og det har jo igjen en betydning om det er så at du har tenkt til å tune bilen du velger.

Skoda Octavia 2,0/184hk TDi har et max dreiemoment på 380nm fra fabrikk.
Skoda Superb 2,0/190hk TDi har et max dreiemoment på 400nm fra fabrikk.

Så det er jo ikke så mye «å gå på» her med tanke på tuning, men nå kan det jo legges inn momentbegrensninger i de forskjellige girene ved tuning om det gjøres skikkelig etter hva jeg har lest på diverse fora.

Når det gjelder hjulstøy og andre forskjeller mellom Octavia og Superb så kan jeg komme med noen av mine synspunkter og erfaringer;

  • Octavia er en lettere og smidigere bil, og det merkes spesielt i bykjøring og ved lukeparkering.
  • Superb er merkbart tyngre og også litt «tregere», det merkes spesielt ved akselerasjon og ved aktiv kjøring i svinger. Da er det noen fysiske lover som gjør seg gjeldende for å si det ganske enkelt ;) 
  • Octavia har relativt god plass både i kupéen og i lasterommet, men kan på ingen måte sammenlignes med plasen i en Superb. Den er større/bredere på absolutt alle plasser, og for vår del så var det helt avgjørende for hvilken bil som passer best til vårt bruk.
  • LED lysene til Octavia er både merkbart -og betydelig bedre/sterkere enn Xenon lysa til Superb.
  • Lyd/støynivå er merkbart lavere i Superb enn Octavia, men Superb er likevel ganske «sårbar» for hvilke dekk som velges med tanke på hjulstøy (det samme gjelder også Octavia bare så det er sagt). Jeg har valgt å både ta en ekstra understellsbehandling inkludert ekstra støydemping på min 2019 Superb, og det var verdt hver eneste krone. Det ble et helt annet lydbilde i kupéen, dekkstøy er ikke borte, men det er merkbart dempet, selv med de sommerhjulene jeg har kjøpt til min Superb (245/40-19"), som vinterhjul har jeg 235/45-18".
  • Motorlyden og da spesielt med tanke på dieselmotor er mer dempet i Superb enn Octavia.
  • Canton lydanlegget er utrolig mye bedre i Superb enn hva det er i Octavia, det er mye fyldigere lyd, merkbart mer «trøkk» i bassen om en skrur opp lyden litt. Det er både flere høytalere i Superb enn hva det er i Octavia, men også merkbart høyere musikkeffekt i Superb.
  • Kvalitetsfølelsen er også betydelig høyere i Superb, for Superb er jo «flaggskipet» til Skoda etter hva forhandlerne selv beskriver Superb som. Octavia er en meget bra bil, det er det ingen tvil om, men Superb ligger ett (eller flere) hakk over på samtlige steder etter min mening.

Basert på oppgitte tall når det gjelder akselerasjon så er jo Superb litt tregere enn Octavia, men det er som nevnt også en større og tyngre bil. Men noe en kanskje skal tenke litt over er jo at Superb fra 2016 -----> er en merkbart nyere bil, det samme gjelder jo også motoren (2,0/190hk TDi).

Dette skriver jeg etter å ha hatt Superb 2016 i rett over 2 år, så Octavia Scout 2018 i 1 år, før «savnet» av Superb ble for stort for vår del, så da byttet jeg til en Superb 2019 som stod i utstillingslokalet i fjor sommer. Så etter over 4,5 år med 3 Skodaer og snart 90.000 kjørte kilometere til sammen på den tiden, så føler jeg at jeg har et visst grunnlag for å kunne skrive det jeg gjør, men dette er selvfølgelig kun mine personlige meninger, for andre kan det være motsatt for hvilken bil som passer best........ :) 

Totalinntrykket av Skoda er ganske bra, selv om det har vært noe «små-plukk» med alle 3 bilene, men alt er ordnet på garantien, og det var heller ingen utfordringer med utbedring av dette for min del.

 

EDIT:

Har lagt til noe mer info, og rettet noen «trykkleifer» ;) 

Endret av Superb lll
Skrevet (endret)

Takk for et meget informativt og flott svar!

Ja det går alltids an å spørre selger om hvilken DSG som sitter i, men det hadde vært kjekt å vite det ut ifra annonsen 🙂

Jeg er veldig usikker på hvilken jeg vil ha, det vi trenger mest er plass og forutsigbarhet i bilholdet framover med et lite barn samt etter hvert kjøp av hus og oppussing. Det er derfor jeg ikke kjøper meg en 2015 A6 med 3-liters V6 TDI eller noe annet litt tøft. Det er en er skikkelig drømmebil men jeg frykter for mange og særdeles kostbare reparasjoner, tenk bare på hvis kassen ryker... 😱

Så jeg "tar til fornuft" og vil ha en bil med 1.5-2  år eller mer nybilgaranti. Og da er det Octavia som er innen rekkevidde i utgangspunktet til den summen jeg vil bruke.  Størrelse på bilen, parkeringsvennlighet og sportslighet/lettkjørthet er ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om. Jeg ønsker komfort, lavt støynivå, gode seter, bra stereo og mye utstyr. Hører vel egentlig selv at det er Superb som vil være det beste valget da, men som sagt er garanti-tid aller viktigst. Lurer rett og slett på om jeg blir fornøyd nok med en Octavia egentlig, det er det som er så vanskelig 🤔

Ser ikke for meg at det så stort behov for å tune 184hk Octavia, og så lenge det er nybilgaranti vil jeg ikke tune noen av de, så det med nm på kassa osv. er vel strengt tatt ikke så vesentlig når jeg tenker meg om.

Endret av Gandalf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...