Gå til innhold
TrondA

Diverse spørsmål rundt Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dette er min første post. Ikke er jeg Skoda eier ennå heller, men det skal forandre seg snart. Men før det så trenger jeg svar på noen spørsmål som kan gjøre valget litt lettere :)

Jeg har lest og studert mye om Octavia men har ikke funnet noen gode svar på det jeg lurer på så her er det:

 

Første er: Skal man velge bensin eller diesel?Hvordan er servicekostnadene på bensin mot diesel? Og hvilke motor er mest holdbar? Jeg kjøper en bil for å ha den lenge og derfor må den være så driftsikker som mulig. Jeg har nå en Mazda 6 og er lei av månedlige dyre verkstedregninger. Og hva er forbruket på bensin og diesel. Snakker selvfølgelig om 2.0 diesel og 1.8 bensin.   Min mazda 6 2.2 diesel ligger på 0.72 i blandet forbruk. 

 

Andre er:  To DSG or not to DSG? Har jo hørt mye rart om DSG, men er de virkelig så dårlig som ryktet tilsier? Sånn jeg forstår så er vel DSG 6 og den nye oljefylte DSG 7 blitt forbedret og ikke så plaget av feil? 

 

Tredje er: Støy, jeg har som sagt en Mazda 6 og den høres det ut som har betonghjul. Kona bruker høreapparat og blir veldig plaget av støy derfor må vi ha en bil som er helt grei på støy. 

Og jeg skal ha 4x4. Den skal normalt brukes til litt småturer lokalt, men siden kona er fra Polen så kjører vi dit en til to ganger i året. 

Skrevet
3 timer siden, TrondA skrev:

Hei, dette er min første post. Ikke er jeg Skoda eier ennå heller, men det skal forandre seg snart. Men før det så trenger jeg svar på noen spørsmål som kan gjøre valget litt lettere :)

Jeg har lest og studert mye om Octavia men har ikke funnet noen gode svar på det jeg lurer på så her er det:

 

Første er: Skal man velge bensin eller diesel?Hvordan er servicekostnadene på bensin mot diesel? Og hvilke motor er mest holdbar? Jeg kjøper en bil for å ha den lenge og derfor må den være så driftsikker som mulig. Jeg har nå en Mazda 6 og er lei av månedlige dyre verkstedregninger. Og hva er forbruket på bensin og diesel. Snakker selvfølgelig om 2.0 diesel og 1.8 bensin.   Min mazda 6 2.2 diesel ligger på 0.72 i blandet forbruk. 

 

 

Andre er:  To DSG or not to DSG? Har jo hørt mye rart om DSG, men er de virkelig så dårlig som ryktet tilsier? Sånn jeg forstår så er vel DSG 6 og den nye oljefylte DSG 7 blitt forbedret og ikke så plaget av feil? 

 

Tredje er: Støy, jeg har som sagt en Mazda 6 og den høres det ut som har betonghjul. Kona bruker høreapparat og blir veldig plaget av støy derfor må vi ha en bil som er helt grei på støy. 

Og jeg skal ha 4x4. Den skal normalt brukes til litt småturer lokalt, men siden kona er fra Polen så kjører vi dit en til to ganger i året. 

 

Hei - Velkommen! :) 

Er du ute etter å bestille ny bil?
Om det er tilfelle, så er jo Octavia 4 nettopp kommet på det norske markedet, det er en ganske så saftig og stor oppgradering fra Octavia 3, som har vært på markedet i mange år.

Octavia 4 har endel bedre støyisolering blandt annet, såvidt jeg har fått lest meg opp på, iforhold til Octavia 3.
Jeg solgte min Octavia 3 FL 2018 modell for 1 mnd tilbake siden, kjempe fornøyd med denne bilen. 
Det var en 2.0TDI 150hk. Her var det noe/endel støy. Jeg oppgraderte til en Superb 3 FL 2021. 2.0TDI 200hk 4x4 L&K versjon.
Dette var noen klasser opp, for å si det slik. Både på kjørekomfort og støy.

DSG i 2021 er veldig gode girkasser, som jeg ikke tror du vil oppleve stort med problemer.
Men, i 2021 så har vi noe som heter motor/drivverk forsikring, som ofte ikke koster mer enn 2-300,- ekstra i året :) 
Det er vel anvendte kroner, uansett om man kjøper Skoda,bmw,mercedes eller audi :)  Når garantitiden på bilen er ute, så er man sikret uansett, iforhold til store utgifter på motor,girkasse og drivverk :) 

servicekostnadene på bensin mot diesel er det veldig liten forskjell på nå idag :) 
1.8bensin er tørst
2.0diesel er også tørst, men langt ifra så tørst som 1.8bensin motoren.

2.0TDI 150hk på min Octavia kunne jeg fint ligge på 0.48-0.55 på langkjøring langs landeveien i Norge.
Småkjøring så havnet jeg gjerne på 0.65'ish.
Motorveihastighet over litt tid, rundt 0.65 der også, kortere strekker på motorvei, kunne jeg havne 0.72.

Tror jeg fikk med meg alle spørsmålene dine nå, om det er noe mer du lurer på, får du bare spørre :) 

Skrevet
3 timer siden, Marius skrev:

Hei - Velkommen! :) 

Er du ute etter å bestille ny bil?

Takk for svar 👍

Jeg har nok ikke råd til å kjøpe helt ny bil så det er snakk om Octavia 3. Tenker å sikte på facelift i 2018. Er disse DSG 7 fra 2018 og oppover med våtclutch? 

Når det gjelder støy så skal det ikke mye til før det blir bedre enn Mazda 6 , hehe. Men vil vel tro sedan er stillere enn stadjonsvogna? Men så er det det praktiske med stasjonsvogn da 😛

Men er det noen forskjell på støy i Octavia vs Superb ? 

Det med forsikring har jeg prøvd på Mazdaen. Det ble ikke akkurat gratis selv om man har den. Fikk jo en regning på 11000kr på en reparasjon som egentlig kostet 23000kr. Selvfølgelig er det billigere men likevel dyrt. De legger jo på egenandelen og prosent av kostnaden ved så så mange kilometer kjørt. 

Skrevet
1 time siden, TrondA skrev:

Takk for svar 👍

Jeg har nok ikke råd til å kjøpe helt ny bil så det er snakk om Octavia 3. Tenker å sikte på facelift i 2018. Er disse DSG 7 fra 2018 og oppover med våtclutch? 

Når det gjelder støy så skal det ikke mye til før det blir bedre enn Mazda 6 , hehe. Men vil vel tro sedan er stillere enn stadjonsvogna? Men så er det det praktiske med stasjonsvogn da 😛

Men er det noen forskjell på støy i Octavia vs Superb ? 

Det med forsikring har jeg prøvd på Mazdaen. Det ble ikke akkurat gratis selv om man har den. Fikk jo en regning på 11000kr på en reparasjon som egentlig kostet 23000kr. Selvfølgelig er det billigere men likevel dyrt. De legger jo på egenandelen og prosent av kostnaden ved så så mange kilometer kjørt. 

Ok ok :)
Alle DSG kassene du kan få til 2018 Octavia, skal være våtclutch :) 

Støymessig Octavia vs superb så er det ganske stor forskjell, da superb har litt tykkere vinduer blandt annet.
Sedan får du nok ikke tak på i Norge av Octavia, kun stasjonsvogn :) 

Ja, det er klart det blir litt egenandel osv. men, ryker DSG kassa på 2018 Octavia når den er litt over 5 år gammel, så koster det deg kanskje 8000,- til forsikringen.. Om du skulle betalt selv... 60-70000,- + kanskje jobben også.. Og da er disse 8000,- og 2-300,- pr år veldig lite ;) 

Skrevet

Som Marius her, så har jeg nylig byttet fra Octavia til Superb. Jeg eide en 2018 octavia scout 2.0 Tdi 150 hk DSG. Denne hadde passert 105000 km når jeg byttet den inn. Forbruk på min lå sjelden over 0,56 pr mil på blandet kjøring. Opplevde 0 problemer med bilen og var godt fornøyd med den. Når det gjelder støy, så er Superb i en annen klasse, men vil allikevel ikke si at min tidligere Octavia Scout var ekstremt støyende.

Skrevet (endret)

Hei, 

Har en 1.8 2018 4x4. Nylig kjøpt. Ble bensin da vårt kjøremønster nå endres til mye kort kjøring samt barn på vei. Liker at motoren blir fort varm uten man må konstant bruke webasto.

Skal innrømme jeg er litt skremt over forbruket på bilen. Klarer å kjøre den på 0.65l på langkjøring. Ellers er vi nok på minst 0.85l. Blandet. Hører om de som har klart 0.58l på lang. Da tror jeg du skal jobbe hardt for å få det til. Syntes bilen fort girer ned ved kjøring i 80-90kmt ved en liten bakke. Mulig jeg bare er så vandt til å tyne tidligere dieselmotorer jeg har hatt. Men man merker knapt at bilen girer. Får trøste meg med mindre svinghjulsproblemer, egr og dieselpartikkelfilter. 

Har lest meg mye opp på disse dsg kassene. Virker som de fleste problemene har vært på tidligere årstall. 6-trinns oljefylt skal være rimelig trygt. Men man vet jo aldri. Så slik forsikring Marius snakker om skal jeg vurdere når garantien går ut. Ville I utgangspunkt ha manuell kasse. Men såvidt jeg vet fant jeg 1 octavia på finn som hadde det. Er vel helt ut.. 

Støy kan jeg ikke utsette noe på. Hører ikke motoren engang. Skal sies jeg kommer fra en diesel caddy.. 

Som du sikkert har lest er jo Octavia et fornuftig bilkjøp. Fleste nordmenn vil jo ha SUV. Men disse blir en helt annen prisklasse hvis man vil ha samme størrelse som du får i en Octavia. Om du skal velge bensin eller diesel må du nok finne ut selv. Selv om jeg er et dieseldyr angrer jeg ikke at valget falt på bensin.  Sedan ville jeg aldri ha kjøpt. Tror det blir vanskelig å selge en slik bil i fremtiden. 

Endret av BensinOctavia
Skrevet

Takker for alle svar :)

Tok en tur ned på den lokale Skoda forhandleren og prøvde Octavia og Superb. 

Begge er jo veldig gode biler. Satt godt i begge også. Tror nok det blir diesel denne gangen også. Mulig jeg heller litt mer mot Superb enn Octavia nå som jeg har prøvd begge. Dattera på 6 år ble veldig fasinert av de lysstripene i dørene og dashbordet 😛 Men det som slo meg med begge var at de var bedre å sitte i enn Mercedes som jeg har prøvekjørt noen av.  :)

Jeg må bare hoppe inn i tenkeboksen og fundere litt. Jeg skal ha en bil som skal holde i mange år, derfor vil jeg gjerne gjøre det beste valget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...