Gå til innhold
TrondA

Diverse spørsmål rundt Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dette er min første post. Ikke er jeg Skoda eier ennå heller, men det skal forandre seg snart. Men før det så trenger jeg svar på noen spørsmål som kan gjøre valget litt lettere :)

Jeg har lest og studert mye om Octavia men har ikke funnet noen gode svar på det jeg lurer på så her er det:

 

Første er: Skal man velge bensin eller diesel?Hvordan er servicekostnadene på bensin mot diesel? Og hvilke motor er mest holdbar? Jeg kjøper en bil for å ha den lenge og derfor må den være så driftsikker som mulig. Jeg har nå en Mazda 6 og er lei av månedlige dyre verkstedregninger. Og hva er forbruket på bensin og diesel. Snakker selvfølgelig om 2.0 diesel og 1.8 bensin.   Min mazda 6 2.2 diesel ligger på 0.72 i blandet forbruk. 

 

Andre er:  To DSG or not to DSG? Har jo hørt mye rart om DSG, men er de virkelig så dårlig som ryktet tilsier? Sånn jeg forstår så er vel DSG 6 og den nye oljefylte DSG 7 blitt forbedret og ikke så plaget av feil? 

 

Tredje er: Støy, jeg har som sagt en Mazda 6 og den høres det ut som har betonghjul. Kona bruker høreapparat og blir veldig plaget av støy derfor må vi ha en bil som er helt grei på støy. 

Og jeg skal ha 4x4. Den skal normalt brukes til litt småturer lokalt, men siden kona er fra Polen så kjører vi dit en til to ganger i året. 

Skrevet
3 timer siden, TrondA skrev:

Hei, dette er min første post. Ikke er jeg Skoda eier ennå heller, men det skal forandre seg snart. Men før det så trenger jeg svar på noen spørsmål som kan gjøre valget litt lettere :)

Jeg har lest og studert mye om Octavia men har ikke funnet noen gode svar på det jeg lurer på så her er det:

 

Første er: Skal man velge bensin eller diesel?Hvordan er servicekostnadene på bensin mot diesel? Og hvilke motor er mest holdbar? Jeg kjøper en bil for å ha den lenge og derfor må den være så driftsikker som mulig. Jeg har nå en Mazda 6 og er lei av månedlige dyre verkstedregninger. Og hva er forbruket på bensin og diesel. Snakker selvfølgelig om 2.0 diesel og 1.8 bensin.   Min mazda 6 2.2 diesel ligger på 0.72 i blandet forbruk. 

 

 

Andre er:  To DSG or not to DSG? Har jo hørt mye rart om DSG, men er de virkelig så dårlig som ryktet tilsier? Sånn jeg forstår så er vel DSG 6 og den nye oljefylte DSG 7 blitt forbedret og ikke så plaget av feil? 

 

Tredje er: Støy, jeg har som sagt en Mazda 6 og den høres det ut som har betonghjul. Kona bruker høreapparat og blir veldig plaget av støy derfor må vi ha en bil som er helt grei på støy. 

Og jeg skal ha 4x4. Den skal normalt brukes til litt småturer lokalt, men siden kona er fra Polen så kjører vi dit en til to ganger i året. 

 

Hei - Velkommen! :) 

Er du ute etter å bestille ny bil?
Om det er tilfelle, så er jo Octavia 4 nettopp kommet på det norske markedet, det er en ganske så saftig og stor oppgradering fra Octavia 3, som har vært på markedet i mange år.

Octavia 4 har endel bedre støyisolering blandt annet, såvidt jeg har fått lest meg opp på, iforhold til Octavia 3.
Jeg solgte min Octavia 3 FL 2018 modell for 1 mnd tilbake siden, kjempe fornøyd med denne bilen. 
Det var en 2.0TDI 150hk. Her var det noe/endel støy. Jeg oppgraderte til en Superb 3 FL 2021. 2.0TDI 200hk 4x4 L&K versjon.
Dette var noen klasser opp, for å si det slik. Både på kjørekomfort og støy.

DSG i 2021 er veldig gode girkasser, som jeg ikke tror du vil oppleve stort med problemer.
Men, i 2021 så har vi noe som heter motor/drivverk forsikring, som ofte ikke koster mer enn 2-300,- ekstra i året :) 
Det er vel anvendte kroner, uansett om man kjøper Skoda,bmw,mercedes eller audi :)  Når garantitiden på bilen er ute, så er man sikret uansett, iforhold til store utgifter på motor,girkasse og drivverk :) 

servicekostnadene på bensin mot diesel er det veldig liten forskjell på nå idag :) 
1.8bensin er tørst
2.0diesel er også tørst, men langt ifra så tørst som 1.8bensin motoren.

2.0TDI 150hk på min Octavia kunne jeg fint ligge på 0.48-0.55 på langkjøring langs landeveien i Norge.
Småkjøring så havnet jeg gjerne på 0.65'ish.
Motorveihastighet over litt tid, rundt 0.65 der også, kortere strekker på motorvei, kunne jeg havne 0.72.

Tror jeg fikk med meg alle spørsmålene dine nå, om det er noe mer du lurer på, får du bare spørre :) 

Skrevet
3 timer siden, Marius skrev:

Hei - Velkommen! :) 

Er du ute etter å bestille ny bil?

Takk for svar 👍

Jeg har nok ikke råd til å kjøpe helt ny bil så det er snakk om Octavia 3. Tenker å sikte på facelift i 2018. Er disse DSG 7 fra 2018 og oppover med våtclutch? 

Når det gjelder støy så skal det ikke mye til før det blir bedre enn Mazda 6 , hehe. Men vil vel tro sedan er stillere enn stadjonsvogna? Men så er det det praktiske med stasjonsvogn da 😛

Men er det noen forskjell på støy i Octavia vs Superb ? 

Det med forsikring har jeg prøvd på Mazdaen. Det ble ikke akkurat gratis selv om man har den. Fikk jo en regning på 11000kr på en reparasjon som egentlig kostet 23000kr. Selvfølgelig er det billigere men likevel dyrt. De legger jo på egenandelen og prosent av kostnaden ved så så mange kilometer kjørt. 

Skrevet
1 time siden, TrondA skrev:

Takk for svar 👍

Jeg har nok ikke råd til å kjøpe helt ny bil så det er snakk om Octavia 3. Tenker å sikte på facelift i 2018. Er disse DSG 7 fra 2018 og oppover med våtclutch? 

Når det gjelder støy så skal det ikke mye til før det blir bedre enn Mazda 6 , hehe. Men vil vel tro sedan er stillere enn stadjonsvogna? Men så er det det praktiske med stasjonsvogn da 😛

Men er det noen forskjell på støy i Octavia vs Superb ? 

Det med forsikring har jeg prøvd på Mazdaen. Det ble ikke akkurat gratis selv om man har den. Fikk jo en regning på 11000kr på en reparasjon som egentlig kostet 23000kr. Selvfølgelig er det billigere men likevel dyrt. De legger jo på egenandelen og prosent av kostnaden ved så så mange kilometer kjørt. 

Ok ok :)
Alle DSG kassene du kan få til 2018 Octavia, skal være våtclutch :) 

Støymessig Octavia vs superb så er det ganske stor forskjell, da superb har litt tykkere vinduer blandt annet.
Sedan får du nok ikke tak på i Norge av Octavia, kun stasjonsvogn :) 

Ja, det er klart det blir litt egenandel osv. men, ryker DSG kassa på 2018 Octavia når den er litt over 5 år gammel, så koster det deg kanskje 8000,- til forsikringen.. Om du skulle betalt selv... 60-70000,- + kanskje jobben også.. Og da er disse 8000,- og 2-300,- pr år veldig lite ;) 

Skrevet

Som Marius her, så har jeg nylig byttet fra Octavia til Superb. Jeg eide en 2018 octavia scout 2.0 Tdi 150 hk DSG. Denne hadde passert 105000 km når jeg byttet den inn. Forbruk på min lå sjelden over 0,56 pr mil på blandet kjøring. Opplevde 0 problemer med bilen og var godt fornøyd med den. Når det gjelder støy, så er Superb i en annen klasse, men vil allikevel ikke si at min tidligere Octavia Scout var ekstremt støyende.

Skrevet (endret)

Hei, 

Har en 1.8 2018 4x4. Nylig kjøpt. Ble bensin da vårt kjøremønster nå endres til mye kort kjøring samt barn på vei. Liker at motoren blir fort varm uten man må konstant bruke webasto.

Skal innrømme jeg er litt skremt over forbruket på bilen. Klarer å kjøre den på 0.65l på langkjøring. Ellers er vi nok på minst 0.85l. Blandet. Hører om de som har klart 0.58l på lang. Da tror jeg du skal jobbe hardt for å få det til. Syntes bilen fort girer ned ved kjøring i 80-90kmt ved en liten bakke. Mulig jeg bare er så vandt til å tyne tidligere dieselmotorer jeg har hatt. Men man merker knapt at bilen girer. Får trøste meg med mindre svinghjulsproblemer, egr og dieselpartikkelfilter. 

Har lest meg mye opp på disse dsg kassene. Virker som de fleste problemene har vært på tidligere årstall. 6-trinns oljefylt skal være rimelig trygt. Men man vet jo aldri. Så slik forsikring Marius snakker om skal jeg vurdere når garantien går ut. Ville I utgangspunkt ha manuell kasse. Men såvidt jeg vet fant jeg 1 octavia på finn som hadde det. Er vel helt ut.. 

Støy kan jeg ikke utsette noe på. Hører ikke motoren engang. Skal sies jeg kommer fra en diesel caddy.. 

Som du sikkert har lest er jo Octavia et fornuftig bilkjøp. Fleste nordmenn vil jo ha SUV. Men disse blir en helt annen prisklasse hvis man vil ha samme størrelse som du får i en Octavia. Om du skal velge bensin eller diesel må du nok finne ut selv. Selv om jeg er et dieseldyr angrer jeg ikke at valget falt på bensin.  Sedan ville jeg aldri ha kjøpt. Tror det blir vanskelig å selge en slik bil i fremtiden. 

Endret av BensinOctavia
Skrevet

Takker for alle svar :)

Tok en tur ned på den lokale Skoda forhandleren og prøvde Octavia og Superb. 

Begge er jo veldig gode biler. Satt godt i begge også. Tror nok det blir diesel denne gangen også. Mulig jeg heller litt mer mot Superb enn Octavia nå som jeg har prøvd begge. Dattera på 6 år ble veldig fasinert av de lysstripene i dørene og dashbordet 😛 Men det som slo meg med begge var at de var bedre å sitte i enn Mercedes som jeg har prøvekjørt noen av.  :)

Jeg må bare hoppe inn i tenkeboksen og fundere litt. Jeg skal ha en bil som skal holde i mange år, derfor vil jeg gjerne gjøre det beste valget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...