Gå til innhold
Henning81

Vurderer Enyaq iV80X Sportline


Anbefalte innlegg

Dette med CarPlay er min holdning også. Derfor utgår pluss pakka her. 
 

Kona kan stille setet selv, så det blir ikke noe pluss her heller. Førersetet er likevel elektrisk. 
 

HUD vil jeg heller ikke ha. Ikke for at HUD ikke er kult, men fordi jeg synes gjenskinnet av den sorte pianolakk «veggen» skaper for mye irritasjon. Men dette er jo helt klart en smakssak. 
 

Dersom du ikke velger sensorstyrt bakluke, så blir den helt manuell. Min Kodiaqsensor virker 8 av 10 ganger. Men jeg blir stadig flinkere. Ett spark, rett inn under skiltet og ett skritt bakover vekk fra luka. Pleier å gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Helmanuell luke er uaktuelt, så da må det bli sensorstyrt.

Da jeg testet bilen og senere en ID.4 så så jeg ikke helt det store med HUD. Den samme informasjonen er noen centimeter lengre ned på displayet bak rattet. Ser for meg at det hadde blitt mer et forstyrrende element enn noe nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på om jeg heller skal gå for iV80X. Kostnaden er til å leve med. Det er mest redusert rekkevidde som trekker ned.

Fra elbilforumet:

2021 ŠKODA   Enyaq iV 80 (SUV) RWD  Forventet sommer/vinter: 435/330

2022 ŠKODA    Enyaq iV 80X (SUV)        Forventet sommer/vinter: 400/300

Når det er sagt så er ikke ofte vi har bruk for all rekkevidden, og da er det lange ferieturer der vi uansett tar lengre pauser. Om de får høyere ladehastighet så hjelper det også på.

Det er ikke hver dag jeg har hatt nytte av det på Kodiaqen, men veldig fint når en først står der. En annen ting er at elbilene er tyngre. Enyaq er ca. 400 kg tyngre enn en Kodiaq f.eks.

Da blir det vel fort neste sommer, og bilen jeg har i dag blir ikke akkurat mer verdt. Må høre med forhandler hva jeg kan presse prisen ned til. Blinde igjen og signere. :P

Endret av Heyyeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2021 den 11.27, Heyyeh skrev:

Blinde igjen og signere. :P

Ha ha… Ja. Det er helt riktig. 
Jeg går for iV80X Sportline som nevnt før. Men jeg behøver ikke bil før om ett år, så jeg kan jo vente. 
Litt kortere rekkevidde, men jeg tror det blir ubetydelig i den store sammenhengen. 
Best å lade når du kan, og ikke når du må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og studerte interiør, ville se hvordan Sportline så ut og konfigurerte en Sportline. Pga. mye ekstrautstyr ble den ikke så mye dyrere enn vanlig utgave. Med Loft i vanlig hadde Sportline blitt 7000,- dyrere og med Lounge 7000,- billigere. På bildene synest jeg Sportline-interiøret absolutt ser best ut. I tillegg slipper jeg måtte velge interiør når den kun kan bestilles med Sportline-interiør. Det ligner ganske mye på Alcantara-interiøret jeg har i Kodiaq i dag, som jeg er veldig fornøyd med. Skinnsetene er perforerte, så de virker ikke så veldig ideelle med barn i bilen.

En ulempe med Sportline for min del var at den er senket, men senket understell kan visst ikke kombineres med DCC, så da forsvant det problemet. Vurderte Familiepakke pluss for sovehodestøtter, men ville egentlig ikke ha bordene. I Sportline er ikke det et alternativ og løser seg selv.

Med alt jeg vil ha, vinterhjul og understellsbehandling kommer den på ca. 592k. Så håper jeg på å kunne få litt rabatt. 😬

Burde prøvd å selge Kodiaq i dag for å dekke mer av kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha Sportline på hjemlån i dag til i morgen. Henter den før kl 16 og leverer den i morgen kl 13. Da får jeg testet den litt i jobb. Gått inn og ut maaange ganger. Det blir spennende med sportssetene om det er for høye vanger.
 

Kjøre litt i byen på flere steder. Da får jeg prøvd utsyn skikkelig. 
 

Skal også teste DCC på grusvei og motorvei. Jeg var veldig fornøyd med det på Superben jeg hadde. 
 

Jeg liker Sportline også fordi det ikke er så mye sort plast på karosseriet. Jeg vil ha Artic Silver og det blir fin kontrast med Sportlinens sorte detaljer. Uten så mye sort plast nederst på karosseriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal teste litt mot slutten av uka. Vet i alle fall at Jessheim har tre stykk Sportline, så jeg kan få sett og prøvd litt på den der om jeg ikke finner andre steder.

Jeg valgte bevisst bort sportssetene på Kodiaq, men husker ikke hvor mye jeg prøvde. Det viktigste er at de er gode å sitte i.

Ser veldig bra ut med lakk helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemene jeg hadde på Superben og har på Kodiaq er at speilet inne i bilen er for langt ned i frontruta. Jeg synes at speilet godt kunne vært plassert nærmere taket. Noe av trafikken fra høyre forsvinner litt bak speilet synes jeg. Spesielt dersom det er bakke i tillegg. Det er ikke helt flatt der jeg ferdes 😂

Jeg synes også det er behagelig å sitte høyt i setet. Kontra det å nærmest ligge lavt å kjøre… 

Jeg tipper jo at Enyaq har samme «problemet». Det får jeg sjekket ut nærmere nå som jeg skal prøve den en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enyaq er lavere enn Kodiaq, men ikke helt nedpå. Sportline uten DCC er litt lavere igjen. Det blir en slags stasjons-SUV.

Jeg òg liker å sitte litt høyt og en kommer litt opp med setet, men resten av inventaret kan kanskje bli et problem ja. Det positive er nok at Enyaq ligger bedre i svingene.

Endret av Heyyeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...