Gå til innhold
BensinOctavia

Spørsmål rundt 1.8 180 hk TSI Octavia


Anbefalte innlegg

Hei, 

Har nå vært eier av en 1.8l 180hk 2018  modell  35 000km style i snart 8 månder. 

Har alltid vært et dieseldyr når det kommer til bil. Beskjeden om et nytt familiemedlem på vei ønsket jeg meg en bil med god plass og som er godt egnet til småkjøring i kalde nord. Valget falt da såklart på familiebil nr 1 Octavia. Denne gang med bensinmotor. 

Må bare si jeg er veldig fornøyd. Tenkte å høre med andre som har mere erfaring med bensinmotorer. Bilen har 4x4 og 6 trinns kasse. Foreløpig har vi brukt bilen overraskende mye til langkjøring grunnet familie.

Merker når jeg kjører i 80-90 at bilen har veldig lett for å gire ned til 5.gir. Skal liksom ikke store bakken til. Gjerne bare litt stigning. Veiene her oppe er kanskje litt mere uforutsigbare men tenker at kassen girer litt for kjapt da den nesten umiddelbart går tilbake til 6.gir. Mistenker ikke at noe er feil. Men lurte på om noen av dere låser bilen i 6.gir i høyere hastighet for å slippe så mange unødvendig giringer? Skal sies jeg er såklart vandt med diesel og det kraftige momentet en dieselbil har. Har heller ikke lyst å skade svinghjul hvis det er sjangs for slikt på bensinbiler? Hva kan man forvente av kilometer på disse motorene og girkassen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv dieselutgaven av denne som riktignok er 3 år eldre enn din.

Jeg har også opplevd det som du beskriver her, men ser samtidig ikke at det er noe stort problem. For min egen del virket det som at det er en liten vanesak, jo lengere du kjører bilen jo mere vant blir du til å forutse "bakkene" slik at du slipper unødvendig mye giring.

På en annen side er det jo ikke nødvendigvis negativt at bilen legger inn et lavere gir når du får bakkekjøring. Du unngår å daukjøre bilen dersom du ligger på 6. gir i oppoverbakke.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tilsvarende 2015 modell som deg, @BensinOctavia. Elsket den bilen og motoren! Passet meg utmerket, og gråt en liten tåre når jeg byttet den inn. Men "trengte" en bil med noe høyere seter og litt mer bakkeklaring, så valget falt på Karoq 2,0 TSI og 4x4.

MIn ville også gire ned med litt motstand. Jeg stusset også på hvorfor, for motoren var jo sterk nok til å dra bilen i 6. gir. Jeg låste girkassen av og til i 6. men fant etterhvert ut at den bare fikk ordne seg selv. Ikke noe problem. Det eneste jeg merket meg var at forbruket på den ikke var av det aller gunstigste. Jeg var kanskje litt tyngre på foten enn nødvendig, og litt triggerhappy på grunn av "frisk" motor.

Motoren i Karoqen ligger generelt MYE lavere på turtall (har 7-trinns girkasse). Litt overraskende at 1250 o/min er greit for en bensiner, men girer kjapt ned ved litt motstand (sånn som 1,8'n). Men synes motoren av og til jobber for tungt på alt for lavt turtall. Garantert miljørelatert. Så jeg bruker endel Sport-valget, det er faktisk veldig brukbart på Karoqen. Eller så girer jeg manuelt med hendlene på rattet (veldig greit å ha). 

Så, ingen problem med at girkassen ordner alt selv. Hvis du synes at det er dumt, så tar du mere kontroll over giringen selv. Motoren vil nok klare å dra bilen, selv om den får LITT mere belastning på det litt lavere turtallet. Levetid på girkasser tror jeg ikke er noe tema, den vil nok holde så lenge den ikke misbrukes (det skal mye til for akkurat den typen er solid).

Jeg ville vært mere påpasselig med 4-hjulsdriften. Den Haldex'en er ikke oppsatt med rens av sil i vedlikeholdsprogrammet. Det er en stor feil, mange som opplever at man plutselig bare har drift på fremhjula. Da er det ofte oljepumpen som får skylden. Og det er ikke så rart når silen kan bli potte tett, så oljen ikke kan sirkulere til clutchene. Tidligere utgaver hadde oljefilter i tillegg til sil, og filteret ble byttet. Så de var langt mindre sårbare.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Sjåføren skrev (På 5.9.2021 den 16.45):

Jeg hadde en tilsvarende 2015 modell som deg, @BensinOctavia. Elsket den bilen og motoren! Passet meg utmerket, og gråt en liten tåre når jeg byttet den inn. Men "trengte" en bil med noe høyere seter og litt mer bakkeklaring, så valget falt på Karoq 2,0 TSI og 4x4.

MIn ville også gire ned med litt motstand. Jeg stusset også på hvorfor, for motoren var jo sterk nok til å dra bilen i 6. gir. Jeg låste girkassen av og til i 6. men fant etterhvert ut at den bare fikk ordne seg selv. Ikke noe problem. Det eneste jeg merket meg var at forbruket på den ikke var av det aller gunstigste. Jeg var kanskje litt tyngre på foten enn nødvendig, og litt triggerhappy på grunn av "frisk" motor.

Motoren i Karoqen ligger generelt MYE lavere på turtall (har 7-trinns girkasse). Litt overraskende at 1250 o/min er greit for en bensiner, men girer kjapt ned ved litt motstand (sånn som 1,8'n). Men synes motoren av og til jobber for tungt på alt for lavt turtall. Garantert miljørelatert. Så jeg bruker endel Sport-valget, det er faktisk veldig brukbart på Karoqen. Eller så girer jeg manuelt med hendlene på rattet (veldig greit å ha). 

Så, ingen problem med at girkassen ordner alt selv. Hvis du synes at det er dumt, så tar du mere kontroll over giringen selv. Motoren vil nok klare å dra bilen, selv om den får LITT mere belastning på det litt lavere turtallet. Levetid på girkasser tror jeg ikke er noe tema, den vil nok holde så lenge den ikke misbrukes (det skal mye til for akkurat den typen er solid).

Jeg ville vært mere påpasselig med 4-hjulsdriften. Den Haldex'en er ikke oppsatt med rens av sil i vedlikeholdsprogrammet. Det er en stor feil, mange som opplever at man plutselig bare har drift på fremhjula. Da er det ofte oljepumpen som får skylden. Og det er ikke så rart når silen kan bli potte tett, så oljen ikke kan sirkulere til clutchene. Tidligere utgaver hadde oljefilter i tillegg til sil, og filteret ble byttet. Så de var langt mindre sårbare.

Hei,

Glemte å takke For innlegget. Jeg tok tipset ditt med å få renset silen. Det var noe grums der ja på bare 56k kilometer.

Hvordan er det med registerkjede på disse bilene? Har jo lest mye skummelt på tidligere modeller. Gjelder dette denne? 2018 modell vel å merke.

 

Screenshot_20231116_210747_Gallery.jpg

Screenshot_20231116_210912_Gallery.jpg

Endret av BensinOctavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

👍

Borg Warner kjøpte Haldex og byttet ut (tok bort) et skikkelig filter, det er kun en liten, enkel sil for å rense olja. Og laget ingen rutine eller instruks om jevnlig rens av silen... De har sikkert solgt pumper og hele koblinger i bøtter og spann av det, og samtidig skadeskutt et godt rykte.

Det skal ikke være noen utfordringer med registerkjede på 1,8-literen. Det var vel en tidlig versjon av 1,2 TSI som hadde en kjedestrammer som ble fort slitt og et kjede som strakk seg, men de rettet opp i dette for kanskje 10 år siden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Hvordan er det med oljeskift (DSG) på 6-trinns? Jeg fikk denne byttet nå på 56k kilometer. Litt tidligere enn 60 000km. Men bilen ble 5 år i Mars. Burde den vært byttet tidligere med tanke på antall år? Eller er det kun kilometerintervall? Hører litt forskjellig.

Endret av BensinOctavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...