Gå til innhold
BensinOctavia

Spørsmål rundt 1.8 180 hk TSI Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Har nå vært eier av en 1.8l 180hk 2018  modell  35 000km style i snart 8 månder. 

Har alltid vært et dieseldyr når det kommer til bil. Beskjeden om et nytt familiemedlem på vei ønsket jeg meg en bil med god plass og som er godt egnet til småkjøring i kalde nord. Valget falt da såklart på familiebil nr 1 Octavia. Denne gang med bensinmotor. 

Må bare si jeg er veldig fornøyd. Tenkte å høre med andre som har mere erfaring med bensinmotorer. Bilen har 4x4 og 6 trinns kasse. Foreløpig har vi brukt bilen overraskende mye til langkjøring grunnet familie.

Merker når jeg kjører i 80-90 at bilen har veldig lett for å gire ned til 5.gir. Skal liksom ikke store bakken til. Gjerne bare litt stigning. Veiene her oppe er kanskje litt mere uforutsigbare men tenker at kassen girer litt for kjapt da den nesten umiddelbart går tilbake til 6.gir. Mistenker ikke at noe er feil. Men lurte på om noen av dere låser bilen i 6.gir i høyere hastighet for å slippe så mange unødvendig giringer? Skal sies jeg er såklart vandt med diesel og det kraftige momentet en dieselbil har. Har heller ikke lyst å skade svinghjul hvis det er sjangs for slikt på bensinbiler? Hva kan man forvente av kilometer på disse motorene og girkassen?

 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Har selv dieselutgaven av denne som riktignok er 3 år eldre enn din.

Jeg har også opplevd det som du beskriver her, men ser samtidig ikke at det er noe stort problem. For min egen del virket det som at det er en liten vanesak, jo lengere du kjører bilen jo mere vant blir du til å forutse "bakkene" slik at du slipper unødvendig mye giring.

På en annen side er det jo ikke nødvendigvis negativt at bilen legger inn et lavere gir når du får bakkekjøring. Du unngår å daukjøre bilen dersom du ligger på 6. gir i oppoverbakke.

  • Lik 1
Skrevet

Jeg hadde en tilsvarende 2015 modell som deg, @BensinOctavia. Elsket den bilen og motoren! Passet meg utmerket, og gråt en liten tåre når jeg byttet den inn. Men "trengte" en bil med noe høyere seter og litt mer bakkeklaring, så valget falt på Karoq 2,0 TSI og 4x4.

MIn ville også gire ned med litt motstand. Jeg stusset også på hvorfor, for motoren var jo sterk nok til å dra bilen i 6. gir. Jeg låste girkassen av og til i 6. men fant etterhvert ut at den bare fikk ordne seg selv. Ikke noe problem. Det eneste jeg merket meg var at forbruket på den ikke var av det aller gunstigste. Jeg var kanskje litt tyngre på foten enn nødvendig, og litt triggerhappy på grunn av "frisk" motor.

Motoren i Karoqen ligger generelt MYE lavere på turtall (har 7-trinns girkasse). Litt overraskende at 1250 o/min er greit for en bensiner, men girer kjapt ned ved litt motstand (sånn som 1,8'n). Men synes motoren av og til jobber for tungt på alt for lavt turtall. Garantert miljørelatert. Så jeg bruker endel Sport-valget, det er faktisk veldig brukbart på Karoqen. Eller så girer jeg manuelt med hendlene på rattet (veldig greit å ha). 

Så, ingen problem med at girkassen ordner alt selv. Hvis du synes at det er dumt, så tar du mere kontroll over giringen selv. Motoren vil nok klare å dra bilen, selv om den får LITT mere belastning på det litt lavere turtallet. Levetid på girkasser tror jeg ikke er noe tema, den vil nok holde så lenge den ikke misbrukes (det skal mye til for akkurat den typen er solid).

Jeg ville vært mere påpasselig med 4-hjulsdriften. Den Haldex'en er ikke oppsatt med rens av sil i vedlikeholdsprogrammet. Det er en stor feil, mange som opplever at man plutselig bare har drift på fremhjula. Da er det ofte oljepumpen som får skylden. Og det er ikke så rart når silen kan bli potte tett, så oljen ikke kan sirkulere til clutchene. Tidligere utgaver hadde oljefilter i tillegg til sil, og filteret ble byttet. Så de var langt mindre sårbare.

  • Takk 1
  • 2 år senere...
Skrevet (endret)
Sjåføren skrev (På 5.9.2021 den 16.45):

Jeg hadde en tilsvarende 2015 modell som deg, @BensinOctavia. Elsket den bilen og motoren! Passet meg utmerket, og gråt en liten tåre når jeg byttet den inn. Men "trengte" en bil med noe høyere seter og litt mer bakkeklaring, så valget falt på Karoq 2,0 TSI og 4x4.

MIn ville også gire ned med litt motstand. Jeg stusset også på hvorfor, for motoren var jo sterk nok til å dra bilen i 6. gir. Jeg låste girkassen av og til i 6. men fant etterhvert ut at den bare fikk ordne seg selv. Ikke noe problem. Det eneste jeg merket meg var at forbruket på den ikke var av det aller gunstigste. Jeg var kanskje litt tyngre på foten enn nødvendig, og litt triggerhappy på grunn av "frisk" motor.

Motoren i Karoqen ligger generelt MYE lavere på turtall (har 7-trinns girkasse). Litt overraskende at 1250 o/min er greit for en bensiner, men girer kjapt ned ved litt motstand (sånn som 1,8'n). Men synes motoren av og til jobber for tungt på alt for lavt turtall. Garantert miljørelatert. Så jeg bruker endel Sport-valget, det er faktisk veldig brukbart på Karoqen. Eller så girer jeg manuelt med hendlene på rattet (veldig greit å ha). 

Så, ingen problem med at girkassen ordner alt selv. Hvis du synes at det er dumt, så tar du mere kontroll over giringen selv. Motoren vil nok klare å dra bilen, selv om den får LITT mere belastning på det litt lavere turtallet. Levetid på girkasser tror jeg ikke er noe tema, den vil nok holde så lenge den ikke misbrukes (det skal mye til for akkurat den typen er solid).

Jeg ville vært mere påpasselig med 4-hjulsdriften. Den Haldex'en er ikke oppsatt med rens av sil i vedlikeholdsprogrammet. Det er en stor feil, mange som opplever at man plutselig bare har drift på fremhjula. Da er det ofte oljepumpen som får skylden. Og det er ikke så rart når silen kan bli potte tett, så oljen ikke kan sirkulere til clutchene. Tidligere utgaver hadde oljefilter i tillegg til sil, og filteret ble byttet. Så de var langt mindre sårbare.

Hei,

Glemte å takke For innlegget. Jeg tok tipset ditt med å få renset silen. Det var noe grums der ja på bare 56k kilometer.

Hvordan er det med registerkjede på disse bilene? Har jo lest mye skummelt på tidligere modeller. Gjelder dette denne? 2018 modell vel å merke.

 

Screenshot_20231116_210747_Gallery.jpg

Screenshot_20231116_210912_Gallery.jpg

Endret av BensinOctavia
Skrevet

👍

Borg Warner kjøpte Haldex og byttet ut (tok bort) et skikkelig filter, det er kun en liten, enkel sil for å rense olja. Og laget ingen rutine eller instruks om jevnlig rens av silen... De har sikkert solgt pumper og hele koblinger i bøtter og spann av det, og samtidig skadeskutt et godt rykte.

Det skal ikke være noen utfordringer med registerkjede på 1,8-literen. Det var vel en tidlig versjon av 1,2 TSI som hadde en kjedestrammer som ble fort slitt og et kjede som strakk seg, men de rettet opp i dette for kanskje 10 år siden.

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei,

Hvordan er det med oljeskift (DSG) på 6-trinns? Jeg fikk denne byttet nå på 56k kilometer. Litt tidligere enn 60 000km. Men bilen ble 5 år i Mars. Burde den vært byttet tidligere med tanke på antall år? Eller er det kun kilometerintervall? Hører litt forskjellig.

Endret av BensinOctavia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...