Gå til innhold
BensinOctavia

Spørsmål rundt 1.8 180 hk TSI Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Har nå vært eier av en 1.8l 180hk 2018  modell  35 000km style i snart 8 månder. 

Har alltid vært et dieseldyr når det kommer til bil. Beskjeden om et nytt familiemedlem på vei ønsket jeg meg en bil med god plass og som er godt egnet til småkjøring i kalde nord. Valget falt da såklart på familiebil nr 1 Octavia. Denne gang med bensinmotor. 

Må bare si jeg er veldig fornøyd. Tenkte å høre med andre som har mere erfaring med bensinmotorer. Bilen har 4x4 og 6 trinns kasse. Foreløpig har vi brukt bilen overraskende mye til langkjøring grunnet familie.

Merker når jeg kjører i 80-90 at bilen har veldig lett for å gire ned til 5.gir. Skal liksom ikke store bakken til. Gjerne bare litt stigning. Veiene her oppe er kanskje litt mere uforutsigbare men tenker at kassen girer litt for kjapt da den nesten umiddelbart går tilbake til 6.gir. Mistenker ikke at noe er feil. Men lurte på om noen av dere låser bilen i 6.gir i høyere hastighet for å slippe så mange unødvendig giringer? Skal sies jeg er såklart vandt med diesel og det kraftige momentet en dieselbil har. Har heller ikke lyst å skade svinghjul hvis det er sjangs for slikt på bensinbiler? Hva kan man forvente av kilometer på disse motorene og girkassen?

 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Har selv dieselutgaven av denne som riktignok er 3 år eldre enn din.

Jeg har også opplevd det som du beskriver her, men ser samtidig ikke at det er noe stort problem. For min egen del virket det som at det er en liten vanesak, jo lengere du kjører bilen jo mere vant blir du til å forutse "bakkene" slik at du slipper unødvendig mye giring.

På en annen side er det jo ikke nødvendigvis negativt at bilen legger inn et lavere gir når du får bakkekjøring. Du unngår å daukjøre bilen dersom du ligger på 6. gir i oppoverbakke.

  • Lik 1
Skrevet

Jeg hadde en tilsvarende 2015 modell som deg, @BensinOctavia. Elsket den bilen og motoren! Passet meg utmerket, og gråt en liten tåre når jeg byttet den inn. Men "trengte" en bil med noe høyere seter og litt mer bakkeklaring, så valget falt på Karoq 2,0 TSI og 4x4.

MIn ville også gire ned med litt motstand. Jeg stusset også på hvorfor, for motoren var jo sterk nok til å dra bilen i 6. gir. Jeg låste girkassen av og til i 6. men fant etterhvert ut at den bare fikk ordne seg selv. Ikke noe problem. Det eneste jeg merket meg var at forbruket på den ikke var av det aller gunstigste. Jeg var kanskje litt tyngre på foten enn nødvendig, og litt triggerhappy på grunn av "frisk" motor.

Motoren i Karoqen ligger generelt MYE lavere på turtall (har 7-trinns girkasse). Litt overraskende at 1250 o/min er greit for en bensiner, men girer kjapt ned ved litt motstand (sånn som 1,8'n). Men synes motoren av og til jobber for tungt på alt for lavt turtall. Garantert miljørelatert. Så jeg bruker endel Sport-valget, det er faktisk veldig brukbart på Karoqen. Eller så girer jeg manuelt med hendlene på rattet (veldig greit å ha). 

Så, ingen problem med at girkassen ordner alt selv. Hvis du synes at det er dumt, så tar du mere kontroll over giringen selv. Motoren vil nok klare å dra bilen, selv om den får LITT mere belastning på det litt lavere turtallet. Levetid på girkasser tror jeg ikke er noe tema, den vil nok holde så lenge den ikke misbrukes (det skal mye til for akkurat den typen er solid).

Jeg ville vært mere påpasselig med 4-hjulsdriften. Den Haldex'en er ikke oppsatt med rens av sil i vedlikeholdsprogrammet. Det er en stor feil, mange som opplever at man plutselig bare har drift på fremhjula. Da er det ofte oljepumpen som får skylden. Og det er ikke så rart når silen kan bli potte tett, så oljen ikke kan sirkulere til clutchene. Tidligere utgaver hadde oljefilter i tillegg til sil, og filteret ble byttet. Så de var langt mindre sårbare.

  • Takk 1
  • 2 år senere...
Skrevet (endret)
Sjåføren skrev (På 5.9.2021 den 16.45):

Jeg hadde en tilsvarende 2015 modell som deg, @BensinOctavia. Elsket den bilen og motoren! Passet meg utmerket, og gråt en liten tåre når jeg byttet den inn. Men "trengte" en bil med noe høyere seter og litt mer bakkeklaring, så valget falt på Karoq 2,0 TSI og 4x4.

MIn ville også gire ned med litt motstand. Jeg stusset også på hvorfor, for motoren var jo sterk nok til å dra bilen i 6. gir. Jeg låste girkassen av og til i 6. men fant etterhvert ut at den bare fikk ordne seg selv. Ikke noe problem. Det eneste jeg merket meg var at forbruket på den ikke var av det aller gunstigste. Jeg var kanskje litt tyngre på foten enn nødvendig, og litt triggerhappy på grunn av "frisk" motor.

Motoren i Karoqen ligger generelt MYE lavere på turtall (har 7-trinns girkasse). Litt overraskende at 1250 o/min er greit for en bensiner, men girer kjapt ned ved litt motstand (sånn som 1,8'n). Men synes motoren av og til jobber for tungt på alt for lavt turtall. Garantert miljørelatert. Så jeg bruker endel Sport-valget, det er faktisk veldig brukbart på Karoqen. Eller så girer jeg manuelt med hendlene på rattet (veldig greit å ha). 

Så, ingen problem med at girkassen ordner alt selv. Hvis du synes at det er dumt, så tar du mere kontroll over giringen selv. Motoren vil nok klare å dra bilen, selv om den får LITT mere belastning på det litt lavere turtallet. Levetid på girkasser tror jeg ikke er noe tema, den vil nok holde så lenge den ikke misbrukes (det skal mye til for akkurat den typen er solid).

Jeg ville vært mere påpasselig med 4-hjulsdriften. Den Haldex'en er ikke oppsatt med rens av sil i vedlikeholdsprogrammet. Det er en stor feil, mange som opplever at man plutselig bare har drift på fremhjula. Da er det ofte oljepumpen som får skylden. Og det er ikke så rart når silen kan bli potte tett, så oljen ikke kan sirkulere til clutchene. Tidligere utgaver hadde oljefilter i tillegg til sil, og filteret ble byttet. Så de var langt mindre sårbare.

Hei,

Glemte å takke For innlegget. Jeg tok tipset ditt med å få renset silen. Det var noe grums der ja på bare 56k kilometer.

Hvordan er det med registerkjede på disse bilene? Har jo lest mye skummelt på tidligere modeller. Gjelder dette denne? 2018 modell vel å merke.

 

Screenshot_20231116_210747_Gallery.jpg

Screenshot_20231116_210912_Gallery.jpg

Endret av BensinOctavia
Skrevet

👍

Borg Warner kjøpte Haldex og byttet ut (tok bort) et skikkelig filter, det er kun en liten, enkel sil for å rense olja. Og laget ingen rutine eller instruks om jevnlig rens av silen... De har sikkert solgt pumper og hele koblinger i bøtter og spann av det, og samtidig skadeskutt et godt rykte.

Det skal ikke være noen utfordringer med registerkjede på 1,8-literen. Det var vel en tidlig versjon av 1,2 TSI som hadde en kjedestrammer som ble fort slitt og et kjede som strakk seg, men de rettet opp i dette for kanskje 10 år siden.

  • Lik 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei,

Hvordan er det med oljeskift (DSG) på 6-trinns? Jeg fikk denne byttet nå på 56k kilometer. Litt tidligere enn 60 000km. Men bilen ble 5 år i Mars. Burde den vært byttet tidligere med tanke på antall år? Eller er det kun kilometerintervall? Hører litt forskjellig.

Endret av BensinOctavia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...