Gå til innhold
PAM

Enyaq iv80 - Feil/feilmeldinger på diverse assistansesystem dukker stadig opp.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny bil i juni 2021. Alt ok en måneds tid.  Så dukket det opp av og til "ACC er ikke tilgjengelig for øyeblikket".

Det har de siste ukene "ballet seg på" med flere:

- "Front Assist er ikke tilgjengelig"

- "Proaktiv passasjerbeskyttelse er begrenset"

- "Unnamanøvreringsassistenten er ikke tilgjengelig for øyeblikket"

- "Advarsler og informasjon ikke tilgjengelig. Kjør forsiktig!" Hastighet vises nå ikke! KUN TRE STREKER: "- - -"!!

- "Travel Assist er ikke tilgjengelig for øyeblikket".

Disse dukker nå opp, ofte med lyd/pling, med jevne mellomrom på hver eneste kjøretur. Og dette er i pent vær, solskinn og ren bil!

På verkstedet virker det ikke som dette er noe generelt problem. Der er det dessuten en måneds ventetid for å få det sjekket!!!

Er dette kjent for andre???

 

Skrevet

Har også en Enyaq ny i Juni. Jeg har samme problemmer, og har time på mandag Skoda Ensjø for å feilsøke. Første symptonene startet ca august for min del.

Mye av dette har blitt værre og værre den senere tid. Men problemet kommer og går, men symptomene du referer til over kommer garantert i løpet av en kjørertur i min bil nå.

Dette er jo selvsagt uholdbart og trafikkfarlig å kjøre rundt i.

Siden du har samme problem så er jeg nysgjerrig om du også har opplevd "statiske smell" i høytaler til tider? Jeg har nemlig det, og problemene jeg opplever mistenker jeg henger sammen med det. Har også video med lyd av at lyden i bilen var helt forvrengt (type sprengthøytalerlyd), og det hørtes ut som lyden kun kom fra en høytaler i midten (dette skjedde mens jeg hørte på lyd via Android Auto), denne situasjonen har forløpig skjedd kun en gang.

Jeg mistenker jordingsproblemer i bilen.

Har også problemer med at touchskjermen blir uresponsiv og at skiltgjennkjenning er upålitelig, men det er urelatert til problemene over antar jeg. Spesielt dette med uresponsiv touchskjerm leser jeg er ett generelt problem ivhertfall.

Skrevet (endret)

Får ofte samme meldinger på min snart 1 år gamle Superb, men ser at det ofte har sammenheng med at kart ikke er oppdatert med terrenget, eller dårlig veimerking. Blir enda verre når snøen kommer, da feilmelder den stadig. 

Endret av Stardustsilver
Skrevet
På 2021-9-17 den 10.30, owangen skrev:

Siden du har samme problem så er jeg nysgjerrig om du også har opplevd "statiske smell" i høytaler til tider?

"statiske smell" eller andre ulyder i høyttaler har jeg ikke opplevd. Jeg hører mye på lydbøker, men bare via bluetooth (ikke Android auto).

 At touchskjermen "fryser" har jeg opplevd et par ganger. Et par måneder siden sist.

Skiltgjenkjenningen er som du sier helt upålitelig, så jeg har begynt å overse det og isteden følge med og stole på meg selv!

Blir spennende om de klarer å finne ut noe på verkstedet!

På 2021-9-18 den 11.45, Stardustsilver skrev:

men ser at det ofte har sammenheng med at kart ikke er oppdatert med terrenget, eller dårlig veimerking.

Jeg har ikke lagt merke til en slik sammenheng, men skal nå følge med på det. Kartet virker oppdatert hele tiden også med kødannelser og varsel om veiarbeid.

Skrevet

Jeg fikk en telefon på fredag fra en Skoda representant. 

Travel assist bruker info både fra skiltgjenkjenning og kart (som visstnok kun blir oppdatert 2 ganger i året). Dette med skiltgjenkjenning er kun ett problem for meg når jeg bruker travel assist. Litt irriterende å ligge i 110, også mener plutselig bilen at det er 90 og bremser ned. 

Dette med travel assist blir uttilgjengelig var det visstnok en kjent feil med, han mente også at de andre problemene kunne være følgefeil pga travel assist.

Touchskjerm som fryser var også en kjent feil, og ville muligens løse seg ved en software oppdatering. Jeg skal som tidligere nevnt levere inn bilen i morgen til Skoda, så skal rapportere hva som skjer videre.

Har noen av dere forresten sett noe til OTA oppdatering på bilen eller kart? Jeg så etter på min bil, men ligger ingenting der.

Skrevet
På 2021-9-19 den 22.13, owangen skrev:

Har noen av dere forresten sett noe til OTA oppdatering på bilen eller kart?

Sjekka under "Systeminformasjon": Maskinvare: H20.  Programvare: 0792.  Maskinvare visnings- og betjeningsdel: H7.  Programvare visnings- og betjeningsdel: 106.  Navigasjonsdatabase: 21.7.  Medie-codec: 3.1.4.

Under "Oppdateringer" er det helt tomt!

På 2021-9-19 den 22.13, owangen skrev:

Dette med skiltgjenkjenning er kun ett problem for meg når jeg bruker travel assist. Litt irriterende å ligge i 110, også mener plutselig bilen at det er 90 og bremser ned. 

Jeg hadde samme problem. Under "Trafikkskiltgjenkjenning" har jeg satt "Hastighetsvarsling": AV. Da griper ikke bilen inn på egen hånd selv med Travel Assist.

Jeg hadde forresten feilfrie turer to dager på rad, men i går kom alle feil på igjen. Etter 10 minutters kjøring: Alt OK! 

  • Takk 1
Skrevet

Glemte å oppdatere etter verkstedbesøk. Angående touchskjerm problem, tror jeg det ble løst med oppgradering av sw. Hadde versjon 106 av programvarevisning og betjeningsdel før, og nå 108. Dette med travel assist osv hadde de dialog med fabrikken på, kunne være jeg måtte bytte ratt, men kunne også være andre ting. Skulle bli kontaktet når de hadde en løsning, men foreløpig ikke hørt noe. 

Forresten litt skuffende at ikke all software kan oppdateres via OTA. Litt gammeldags å måtte inn på verksted for sw oppgradering

Skrevet
På 2021-9-24 den 0.02, owangen skrev:

Dette med travel assist osv hadde de dialog med fabrikken på, kunne være jeg måtte bytte ratt, men kunne også være andre ting. Skulle bli kontaktet når de hadde en løsning, men foreløpig ikke hørt noe. 

Fremdeles ikke hørt noe? Jeg får ikke tid på verksted før midt i oktober og er redd dette trekker ut i tid! Føler akkurat nå at jeg har kjøpt katta i sekken!  Opplever nå også tidvis at parkeringssensorer og alle kameraer kutter ut! Sladrespeilene virker heldigvis fremdeles! 😉

Skrevet
På 29.9.2021 den 17.03, PAM skrev:

Fremdeles ikke hørt noe? Jeg får ikke tid på verksted før midt i oktober og er redd dette trekker ut i tid! Føler akkurat nå at jeg har kjøpt katta i sekken! Opplever nå også tidvis at parkeringssensorer og alle kameraer kutter ut! Sladrespeilene virker heldigvis fremdeles! 😉

Ikke hørt noe enda nei angående travel assist problemene.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Vi har nå fått samme problem på vår Enyaq. I dag tidlig forsvant begge skjermer, ved rattet og store paddan, men varsellysene ser ut å fungere. Til verksted i morgen for å se hva de klarer finne ut. Tipper computeren har lagt av. Bilen kjører som normalt, men umulig å justere noe som helst på en svart skjerm. 
iPhone Appen fungerer og kommuniserer tydligvis med bilen. Merkelige greier. 

Skrevet

Dagene etter enyaq’n var inne på verksted for å se årsaken til svarte skjermer så var plutselig alle feil borte. Minner mye om barnesykdommene til Tesla med svarte skjermer og software oppdatering på problemet. Viser at det er en eneste stor datamaskin hvor svenskeknappen ser ut å løse det meste. Ellers storfornøyd med bilen. Utrolig at det er en Skoda👌

  • Lik 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Har også opplevd disse feilene! Har kun hatt bilen, en Enyaq iv80, i en snau måned nå. 

Var på langtur i går, og mens jeg lå i 80 km/t, forsvant all informasjon fra dashbordet (dukket opp rød varseltrekant med advarsel om at "Advarsler og informasjon ikke tilgjengelig. Kjør forsiktig!"):
 
IMG_20211107_175158513.jpg
 
All informasjon om rekkevidde, batterikapasitet og turtelling var også utilgjengelig fra både dashbord og infotainment-systemet. Jeg stoppet i nærmeste busslomme (der jeg fikk knipset bildet over) og forsøkte blant annet å gå ut av bilen, låse og låse opp igjen, og holdt inne start/stopp knapp en rekke ganger, for å starte bilen på nytt. Dashbordet og infotainment-systemet var imidlertid like dødt, så jeg måtte kjøre hele veien hjem, i over en time, uten anelse om hvilken fart jeg holdt! 
 
Hvordan kan noe så essensielt som et speedometer forsvinne midt i en kjøretur i en bil til en halv million kroner?
 
Før informasjonssystemet "døde" var batterikapasiteten på 55%, så bilen var langt fra å gå tom for strøm. Vi har opplevd et par andre snåle ting med dashbord og infotainment-systemet tidligere, som vi ikke helt forstod og avfeide som ubetydelige, men som kanskje kan være en del av problemet?
  • Plutselig bortfall av trafikkassistenter, spesielt front assist (gul varseltrekant på dashbordet)
  • Manglende cruisekontroll med følgende melding "ACC er ikke tilgjengelig for øyeblikket"
  • Infotainment-skjermen har gått i svart
Etter at jeg kom hjem, lot jeg bilen stå parkert i 1 times tid før jeg startet den på nytt og da fungerte plutselig både dahsbordet og infotainment-systemet som før. Men jeg føler meg ikke trygg på at alt er som det skal være i vår flunkende nye Skoda Enyaq iv80 🙄
  • 1 måned senere...
Skrevet
På 29.9.2021 den 20.14, owangen skrev:

Ikke hørt noe enda nei angående travel assist problemene.

For å oppdatere, så endte det med at jeg fikk nytt ratt for en 3 ukers tid siden. Igår kom såvidt ny feil på travel assist osv. Igjen. Dette har også dukket opp idag. Så rattbytte er ikke løsningen ser det ut til

Skrevet
På 8.11.2021 den 8.39, KFSA skrev:

Har også opplevd disse feilene! Har kun hatt bilen, en Enyaq iv80, i en snau måned nå. 

Var på langtur i går, og mens jeg lå i 80 km/t, forsvant all informasjon fra dashbordet (

Jeg får ikke opp bildet (IMG_20211107_175158513.jpg), men alt virker som de samme symptomene jeg/vi har hatt. Helt håpløst med så ny dyr bil!

Problemene startet som sagt i juli og nå for 2 uker siden fikk jeg også nytt ratt(!). Etter det har jeg sett "Travel assist ikke tilgjengelig for øyeblikket" kun en gang. Da var det i orden et øyeblikk (!) etterpå. Så det blir spennende å se videre.

På 15.10.2021 den 9.07, Nordpolen skrev:

Ellers storfornøyd med bilen. Utrolig at det er en Skoda👌

Enig: Når alt funker er det en aldeles herlig bil å kjøre!

 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Ny oppdatering. Bilen er nå inne igjen for å bytte en styreenhet, etter rattbytte ikke fikset problemene på bilen. Jeg fikk forresten en ny feilmelding  før bilen var inne til rattbytte sist,  feilmeldingen var "Feil: Nødanropsfunksjon. Oppsøk verksted". Rattbytte gjorde at symptomene med travel assist feilene ble borte en uke eller to, før samme symptomer kom tilbake. Nødanropsfunksjon feilmelding vedvarte. Jeg er spent på resultatet nå etter verkstedbesøket. Ønsker ikke bilen tilbake før den er fikset, jeg kan ikke kjøre rundt i bil som ikke viser hastighet til tider.

Skrevet
owangen skrev (På 12.1.2022 den 9.32):

Rattbytte gjorde at symptomene med travel assist feilene ble borte en uke eller to, før samme symptomer kom tilbake. Nødanropsfunksjon feilmelding vedvarte.

Jeg hadde også "Feil Nødanropsfunksjon. Oppsøk verksted". Dette ble borte etter verkstedbesøk med bl.a. rattbytte. Da bytta de også tak-konsollet(!) fordi åpning av takluke ikke funket. (Der sitter jo også "SOS-knappen"). 

Men nå har jeg igjen samme problem med dashbord-informasjon "Advarsler og informasjon ikke tilgjengelig. Kjør forsiktig!» Ikke noe speedometer + alt det andre!!!

Bilen skal på verksted igjen om 3-4 uker  (Skoda Drammen) og jeg er spent på hva de finner på nå. Enig i at det er fristende å gi fra seg bilen til den er i orden! Vi kjører jo i prinsippet rundt som prøvekaniner.

Skrevet

Interessant dette med tak konsoll bytte. Kjører i en lånebil nå, men skal etter planen hente bilen senere idag. Hvis man blir stoppet av politiet uten fungerende hastighetsmåler så gir det bot, og det er en 2'er feil i følge periodisk kjøretøyskontroll. Så ja, jeg mener bilen ikke er forsvarlig å kjøre med. 

  • 1 måned senere...
Skrevet

...hadde samme problem i romjulen (mistet all info på skjerm og foran rattet samt i head-up-displayet. Dagen etter fungerte alt igjen, heldigvis, da jeg skulle kjøre 420 km hjem igjen! Uken etter skiftet Skoda på Hønefoss styreenhet og har ikke hatt problemer siden.....

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har i det siste fått meldingen "Elektrosystemet virker ikke som det skal. Oppsøk verksted". Meldingen kommer og går, og jeg må ut av bilen, låse den igjen og opp igjen for å få meldingen til å forsvinne.
Fikk levert bilen i slutten av oktober, og alt har fungert fint fram til ca. en måned siden.

Har hatt bilen inne på verksted, men der fant de ingen feilmelding lagret. Dermed var det vanskelig for de å si hva som er feil. Fikk beskjed om at det helt sikkert er en software feil som vil bli rettet ved neste Software oppdatering. De sa også at det ikke var forbundet med noe fare å kjøre når meldingen dukker opp.
Etter verkstedsbesøket, kom meldingen igjen, og den ene gangen slutte det å komme varme fra varmepumpen, kom kun kald luft. Varmepumpen fungerte igjen dagen etterpå.
Får håpe de har klart å rette slike feil i neste oppdatering.

Er det noen som vet om det fremdeles er Q2 som er forventet for denne oppdateringen?

  • 5 uker senere...
Skrevet

Vi opplever også dette, dessverre. Flere systemfeil som skjer.

Verkstedet har nullstilt komponentene, feilsøkt, og bestilt nytt ratt.

Men mistenker det ikke kommer til å bli ordentlig i orden før ny programvare installeres etter sommeren 2022...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...