Gå til innhold
PAM

Enyaq iv80 - Feil/feilmeldinger på diverse assistansesystem dukker stadig opp.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny bil i juni 2021. Alt ok en måneds tid.  Så dukket det opp av og til "ACC er ikke tilgjengelig for øyeblikket".

Det har de siste ukene "ballet seg på" med flere:

- "Front Assist er ikke tilgjengelig"

- "Proaktiv passasjerbeskyttelse er begrenset"

- "Unnamanøvreringsassistenten er ikke tilgjengelig for øyeblikket"

- "Advarsler og informasjon ikke tilgjengelig. Kjør forsiktig!" Hastighet vises nå ikke! KUN TRE STREKER: "- - -"!!

- "Travel Assist er ikke tilgjengelig for øyeblikket".

Disse dukker nå opp, ofte med lyd/pling, med jevne mellomrom på hver eneste kjøretur. Og dette er i pent vær, solskinn og ren bil!

På verkstedet virker det ikke som dette er noe generelt problem. Der er det dessuten en måneds ventetid for å få det sjekket!!!

Er dette kjent for andre???

 

Skrevet

Har også en Enyaq ny i Juni. Jeg har samme problemmer, og har time på mandag Skoda Ensjø for å feilsøke. Første symptonene startet ca august for min del.

Mye av dette har blitt værre og værre den senere tid. Men problemet kommer og går, men symptomene du referer til over kommer garantert i løpet av en kjørertur i min bil nå.

Dette er jo selvsagt uholdbart og trafikkfarlig å kjøre rundt i.

Siden du har samme problem så er jeg nysgjerrig om du også har opplevd "statiske smell" i høytaler til tider? Jeg har nemlig det, og problemene jeg opplever mistenker jeg henger sammen med det. Har også video med lyd av at lyden i bilen var helt forvrengt (type sprengthøytalerlyd), og det hørtes ut som lyden kun kom fra en høytaler i midten (dette skjedde mens jeg hørte på lyd via Android Auto), denne situasjonen har forløpig skjedd kun en gang.

Jeg mistenker jordingsproblemer i bilen.

Har også problemer med at touchskjermen blir uresponsiv og at skiltgjennkjenning er upålitelig, men det er urelatert til problemene over antar jeg. Spesielt dette med uresponsiv touchskjerm leser jeg er ett generelt problem ivhertfall.

Skrevet (endret)

Får ofte samme meldinger på min snart 1 år gamle Superb, men ser at det ofte har sammenheng med at kart ikke er oppdatert med terrenget, eller dårlig veimerking. Blir enda verre når snøen kommer, da feilmelder den stadig. 

Endret av Stardustsilver
Skrevet
På 2021-9-17 den 10.30, owangen skrev:

Siden du har samme problem så er jeg nysgjerrig om du også har opplevd "statiske smell" i høytaler til tider?

"statiske smell" eller andre ulyder i høyttaler har jeg ikke opplevd. Jeg hører mye på lydbøker, men bare via bluetooth (ikke Android auto).

 At touchskjermen "fryser" har jeg opplevd et par ganger. Et par måneder siden sist.

Skiltgjenkjenningen er som du sier helt upålitelig, så jeg har begynt å overse det og isteden følge med og stole på meg selv!

Blir spennende om de klarer å finne ut noe på verkstedet!

På 2021-9-18 den 11.45, Stardustsilver skrev:

men ser at det ofte har sammenheng med at kart ikke er oppdatert med terrenget, eller dårlig veimerking.

Jeg har ikke lagt merke til en slik sammenheng, men skal nå følge med på det. Kartet virker oppdatert hele tiden også med kødannelser og varsel om veiarbeid.

Skrevet

Jeg fikk en telefon på fredag fra en Skoda representant. 

Travel assist bruker info både fra skiltgjenkjenning og kart (som visstnok kun blir oppdatert 2 ganger i året). Dette med skiltgjenkjenning er kun ett problem for meg når jeg bruker travel assist. Litt irriterende å ligge i 110, også mener plutselig bilen at det er 90 og bremser ned. 

Dette med travel assist blir uttilgjengelig var det visstnok en kjent feil med, han mente også at de andre problemene kunne være følgefeil pga travel assist.

Touchskjerm som fryser var også en kjent feil, og ville muligens løse seg ved en software oppdatering. Jeg skal som tidligere nevnt levere inn bilen i morgen til Skoda, så skal rapportere hva som skjer videre.

Har noen av dere forresten sett noe til OTA oppdatering på bilen eller kart? Jeg så etter på min bil, men ligger ingenting der.

Skrevet
På 2021-9-19 den 22.13, owangen skrev:

Har noen av dere forresten sett noe til OTA oppdatering på bilen eller kart?

Sjekka under "Systeminformasjon": Maskinvare: H20.  Programvare: 0792.  Maskinvare visnings- og betjeningsdel: H7.  Programvare visnings- og betjeningsdel: 106.  Navigasjonsdatabase: 21.7.  Medie-codec: 3.1.4.

Under "Oppdateringer" er det helt tomt!

På 2021-9-19 den 22.13, owangen skrev:

Dette med skiltgjenkjenning er kun ett problem for meg når jeg bruker travel assist. Litt irriterende å ligge i 110, også mener plutselig bilen at det er 90 og bremser ned. 

Jeg hadde samme problem. Under "Trafikkskiltgjenkjenning" har jeg satt "Hastighetsvarsling": AV. Da griper ikke bilen inn på egen hånd selv med Travel Assist.

Jeg hadde forresten feilfrie turer to dager på rad, men i går kom alle feil på igjen. Etter 10 minutters kjøring: Alt OK! 

  • Takk 1
Skrevet

Glemte å oppdatere etter verkstedbesøk. Angående touchskjerm problem, tror jeg det ble løst med oppgradering av sw. Hadde versjon 106 av programvarevisning og betjeningsdel før, og nå 108. Dette med travel assist osv hadde de dialog med fabrikken på, kunne være jeg måtte bytte ratt, men kunne også være andre ting. Skulle bli kontaktet når de hadde en løsning, men foreløpig ikke hørt noe. 

Forresten litt skuffende at ikke all software kan oppdateres via OTA. Litt gammeldags å måtte inn på verksted for sw oppgradering

Skrevet
På 2021-9-24 den 0.02, owangen skrev:

Dette med travel assist osv hadde de dialog med fabrikken på, kunne være jeg måtte bytte ratt, men kunne også være andre ting. Skulle bli kontaktet når de hadde en løsning, men foreløpig ikke hørt noe. 

Fremdeles ikke hørt noe? Jeg får ikke tid på verksted før midt i oktober og er redd dette trekker ut i tid! Føler akkurat nå at jeg har kjøpt katta i sekken!  Opplever nå også tidvis at parkeringssensorer og alle kameraer kutter ut! Sladrespeilene virker heldigvis fremdeles! 😉

Skrevet
På 29.9.2021 den 17.03, PAM skrev:

Fremdeles ikke hørt noe? Jeg får ikke tid på verksted før midt i oktober og er redd dette trekker ut i tid! Føler akkurat nå at jeg har kjøpt katta i sekken! Opplever nå også tidvis at parkeringssensorer og alle kameraer kutter ut! Sladrespeilene virker heldigvis fremdeles! 😉

Ikke hørt noe enda nei angående travel assist problemene.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Vi har nå fått samme problem på vår Enyaq. I dag tidlig forsvant begge skjermer, ved rattet og store paddan, men varsellysene ser ut å fungere. Til verksted i morgen for å se hva de klarer finne ut. Tipper computeren har lagt av. Bilen kjører som normalt, men umulig å justere noe som helst på en svart skjerm. 
iPhone Appen fungerer og kommuniserer tydligvis med bilen. Merkelige greier. 

Skrevet

Dagene etter enyaq’n var inne på verksted for å se årsaken til svarte skjermer så var plutselig alle feil borte. Minner mye om barnesykdommene til Tesla med svarte skjermer og software oppdatering på problemet. Viser at det er en eneste stor datamaskin hvor svenskeknappen ser ut å løse det meste. Ellers storfornøyd med bilen. Utrolig at det er en Skoda👌

  • Lik 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Har også opplevd disse feilene! Har kun hatt bilen, en Enyaq iv80, i en snau måned nå. 

Var på langtur i går, og mens jeg lå i 80 km/t, forsvant all informasjon fra dashbordet (dukket opp rød varseltrekant med advarsel om at "Advarsler og informasjon ikke tilgjengelig. Kjør forsiktig!"):
 
IMG_20211107_175158513.jpg
 
All informasjon om rekkevidde, batterikapasitet og turtelling var også utilgjengelig fra både dashbord og infotainment-systemet. Jeg stoppet i nærmeste busslomme (der jeg fikk knipset bildet over) og forsøkte blant annet å gå ut av bilen, låse og låse opp igjen, og holdt inne start/stopp knapp en rekke ganger, for å starte bilen på nytt. Dashbordet og infotainment-systemet var imidlertid like dødt, så jeg måtte kjøre hele veien hjem, i over en time, uten anelse om hvilken fart jeg holdt! 
 
Hvordan kan noe så essensielt som et speedometer forsvinne midt i en kjøretur i en bil til en halv million kroner?
 
Før informasjonssystemet "døde" var batterikapasiteten på 55%, så bilen var langt fra å gå tom for strøm. Vi har opplevd et par andre snåle ting med dashbord og infotainment-systemet tidligere, som vi ikke helt forstod og avfeide som ubetydelige, men som kanskje kan være en del av problemet?
  • Plutselig bortfall av trafikkassistenter, spesielt front assist (gul varseltrekant på dashbordet)
  • Manglende cruisekontroll med følgende melding "ACC er ikke tilgjengelig for øyeblikket"
  • Infotainment-skjermen har gått i svart
Etter at jeg kom hjem, lot jeg bilen stå parkert i 1 times tid før jeg startet den på nytt og da fungerte plutselig både dahsbordet og infotainment-systemet som før. Men jeg føler meg ikke trygg på at alt er som det skal være i vår flunkende nye Skoda Enyaq iv80 🙄
  • 1 måned senere...
Skrevet
På 29.9.2021 den 20.14, owangen skrev:

Ikke hørt noe enda nei angående travel assist problemene.

For å oppdatere, så endte det med at jeg fikk nytt ratt for en 3 ukers tid siden. Igår kom såvidt ny feil på travel assist osv. Igjen. Dette har også dukket opp idag. Så rattbytte er ikke løsningen ser det ut til

Skrevet
På 8.11.2021 den 8.39, KFSA skrev:

Har også opplevd disse feilene! Har kun hatt bilen, en Enyaq iv80, i en snau måned nå. 

Var på langtur i går, og mens jeg lå i 80 km/t, forsvant all informasjon fra dashbordet (

Jeg får ikke opp bildet (IMG_20211107_175158513.jpg), men alt virker som de samme symptomene jeg/vi har hatt. Helt håpløst med så ny dyr bil!

Problemene startet som sagt i juli og nå for 2 uker siden fikk jeg også nytt ratt(!). Etter det har jeg sett "Travel assist ikke tilgjengelig for øyeblikket" kun en gang. Da var det i orden et øyeblikk (!) etterpå. Så det blir spennende å se videre.

På 15.10.2021 den 9.07, Nordpolen skrev:

Ellers storfornøyd med bilen. Utrolig at det er en Skoda👌

Enig: Når alt funker er det en aldeles herlig bil å kjøre!

 

  • 4 uker senere...
Skrevet

Ny oppdatering. Bilen er nå inne igjen for å bytte en styreenhet, etter rattbytte ikke fikset problemene på bilen. Jeg fikk forresten en ny feilmelding  før bilen var inne til rattbytte sist,  feilmeldingen var "Feil: Nødanropsfunksjon. Oppsøk verksted". Rattbytte gjorde at symptomene med travel assist feilene ble borte en uke eller to, før samme symptomer kom tilbake. Nødanropsfunksjon feilmelding vedvarte. Jeg er spent på resultatet nå etter verkstedbesøket. Ønsker ikke bilen tilbake før den er fikset, jeg kan ikke kjøre rundt i bil som ikke viser hastighet til tider.

Skrevet
owangen skrev (På 12.1.2022 den 9.32):

Rattbytte gjorde at symptomene med travel assist feilene ble borte en uke eller to, før samme symptomer kom tilbake. Nødanropsfunksjon feilmelding vedvarte.

Jeg hadde også "Feil Nødanropsfunksjon. Oppsøk verksted". Dette ble borte etter verkstedbesøk med bl.a. rattbytte. Da bytta de også tak-konsollet(!) fordi åpning av takluke ikke funket. (Der sitter jo også "SOS-knappen"). 

Men nå har jeg igjen samme problem med dashbord-informasjon "Advarsler og informasjon ikke tilgjengelig. Kjør forsiktig!» Ikke noe speedometer + alt det andre!!!

Bilen skal på verksted igjen om 3-4 uker  (Skoda Drammen) og jeg er spent på hva de finner på nå. Enig i at det er fristende å gi fra seg bilen til den er i orden! Vi kjører jo i prinsippet rundt som prøvekaniner.

Skrevet

Interessant dette med tak konsoll bytte. Kjører i en lånebil nå, men skal etter planen hente bilen senere idag. Hvis man blir stoppet av politiet uten fungerende hastighetsmåler så gir det bot, og det er en 2'er feil i følge periodisk kjøretøyskontroll. Så ja, jeg mener bilen ikke er forsvarlig å kjøre med. 

  • 1 måned senere...
Skrevet

...hadde samme problem i romjulen (mistet all info på skjerm og foran rattet samt i head-up-displayet. Dagen etter fungerte alt igjen, heldigvis, da jeg skulle kjøre 420 km hjem igjen! Uken etter skiftet Skoda på Hønefoss styreenhet og har ikke hatt problemer siden.....

  • 1 måned senere...
Skrevet

Har i det siste fått meldingen "Elektrosystemet virker ikke som det skal. Oppsøk verksted". Meldingen kommer og går, og jeg må ut av bilen, låse den igjen og opp igjen for å få meldingen til å forsvinne.
Fikk levert bilen i slutten av oktober, og alt har fungert fint fram til ca. en måned siden.

Har hatt bilen inne på verksted, men der fant de ingen feilmelding lagret. Dermed var det vanskelig for de å si hva som er feil. Fikk beskjed om at det helt sikkert er en software feil som vil bli rettet ved neste Software oppdatering. De sa også at det ikke var forbundet med noe fare å kjøre når meldingen dukker opp.
Etter verkstedsbesøket, kom meldingen igjen, og den ene gangen slutte det å komme varme fra varmepumpen, kom kun kald luft. Varmepumpen fungerte igjen dagen etterpå.
Får håpe de har klart å rette slike feil i neste oppdatering.

Er det noen som vet om det fremdeles er Q2 som er forventet for denne oppdateringen?

  • 5 uker senere...
Skrevet

Vi opplever også dette, dessverre. Flere systemfeil som skjer.

Verkstedet har nullstilt komponentene, feilsøkt, og bestilt nytt ratt.

Men mistenker det ikke kommer til å bli ordentlig i orden før ny programvare installeres etter sommeren 2022...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...