Gå til innhold
Årstein Svihus

Problemer med bakluke og låsing av bil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har ein 2019 modell octavia scout som eg akkurat har kjøpt. På første turen til fjells byrja bilen å blinka då eg hadde parkert og låst den. Inne på displayet blinka bakluka rødt i raskt flimrande tempo. Ei undersøking av bakluka og fjerning av snø og slikt endra ikkje på situasjonen. Eg måtte difor gå frå bilen ulåst for å hindre at batteriet vart tømt av blinkinga. Problemet var der framleis då eg dagen etter skulle reise, og dagen etter det når eg var vel tilbake i mildvêret ved kysten. Først då eg leverte bilen på verkstad kunne eg låse den som normalt utan blinking og feilmelding, noko som gjer meg lite optimistisk med tanke på kva verkstaden vil kunne finne ut eller kor mykje tid dei kjem til å bruke på å faktisk finne det ut. 

Spørsmålet mitt er om andre har opplevd liknande og då eventuelt har fått ein diagnose på det vidare ein varig løysning på problemet. 

Vennleg helsing Årstein Svihus

Skrevet
Årstein Svihus skrev (På 7.2.2022 den 13.36):

Hei,

Har ein 2019 modell octavia scout som eg akkurat har kjøpt. På første turen til fjells byrja bilen å blinka då eg hadde parkert og låst den. Inne på displayet blinka bakluka rødt i raskt flimrande tempo. Ei undersøking av bakluka og fjerning av snø og slikt endra ikkje på situasjonen. Eg måtte difor gå frå bilen ulåst for å hindre at batteriet vart tømt av blinkinga. Problemet var der framleis då eg dagen etter skulle reise, og dagen etter det når eg var vel tilbake i mildvêret ved kysten. Først då eg leverte bilen på verkstad kunne eg låse den som normalt utan blinking og feilmelding, noko som gjer meg lite optimistisk med tanke på kva verkstaden vil kunne finne ut eller kor mykje tid dei kjem til å bruke på å faktisk finne det ut. 

Spørsmålet mitt er om andre har opplevd liknande og då eventuelt har fått ein diagnose på det vidare ein varig løysning på problemet. 

Vennleg helsing Årstein Svihus

Hei!

Jeg følger med endel på facebook og her på forumet.
Kan ikke påstå at jeg har sett noen oppleve det samme, selv om folk har helt sikkert opplevd dette.
Dem fleste som har problemet med bakluke, har problemer med at den ikke åpner ordentlig, grunnet 1 dårlig motor f.eks, da blir luka for tung.

Prøvde du å fysisk å lukke luka når dette skjedde? Hva skjedde evt da? Opplevde du motstand?

Marius

Skrevet

Hei og takk for kommentar.

Bakluka er elektrisk, og eg brukte ikkje makt. Men forsøkte å presse ned ekstra for å sjå om den ikkje hatt fått skikkeleg tak, men det hjalp ikkje og den virka då òg heilt normalt lukka. Det var heller ikkje noko snø eller is mellom luka og lister eller tilsvarande. Dei på verkstaden fann ikkje noko svar, og i og med at problemet forsvann av seg sjølv før eg kom meg dit var det heller ikkje nokon feilmelding dei kunne spore. Eg har nå køyrt opp på fjellet att for å sjå om det same skjer på nytt. Det gjorde det ikkje, men så er det heller ikkje så mykje snødriv nå, slik om det var det så var problemet så får eg ikkje testa det ut. Det valet eg har nå er anten å håpe på at det går over av seg sjølv, eller å bytte den inn med ein annan for å sleppe at det skjer på nytt. Det er jo sjeldan det er praktisk å gå frå ein ulåst bil når ein er ute og ferdast. 

Skrevet

Jeg følger også med på Skoda FB-gruppa, og jo da, det har forekommet mange som har utfordringer med sine bakluker, men ikke det du opplever. Problemer er det også med min egen bil. Den bakluken lever nesten helt sitt eget liv, og har gjort at jeg har måttet koste på den flere tusen i lakkering.

Utfordringen for de aller fleste er at som du frykter litt @Årstein Svihus er at dette ikke legger seg i noen form for logg, så det er jo nesten håpløst for dem og kunne finne ut hva problemet. Noe som kan hjelpe litt er om du filmer dette med mobilen om det skulle oppstå flere ganger, slik at verkstedet kan ha litt mer info for hva de skal lete etter.

Bakluken på min bil har de ikke funnet noen ting av, den åpner seg selv titt og ofte, og tar jo ikke hensyn til hva som er rett bak den. Så bakluken på min bil har åpnet seg rett inn i garasjedøren flere ganger, og gjort at den har blitt ripet opp helt ned til metallet. Da har nøkkelen ligget rolig i skuffen inne i huset, så knappen på nøkkelen for bakluken har ikke blitt trykket på i det hele tatt. Jeg har sittet rolig inne i bilen med nøklene liggende i midtkonsollen og jeg hadde fingrene langt unna knappen ved girspaken, men bakluka åpnet seg opp. Jeg har kommet ut fra butikker og bakluka har vært åpen, uten at jeg har trykket på noe som helst.
Det samme gjelder alle vinduene 2-3 ganger og da var også alle dørene låst opp, men utrolig nok, de gangene var bakluken lukket.

Så post gjerne hva du og/eller verkstedet finner ut @Årstein Svihus, for det kan være interresant for flere personer.

Lykke til, håper du finner ut av det :) 

Skrevet

Takk for det, og takk for tipset om å filme situasjonen ved neste høve. Elles er jo slike ting slikt som gjer at eg saknar den litt enklare 2015-modellen eg hadde før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...