Gå til innhold
Årstein Svihus

Problemer med bakluke og låsing av bil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har ein 2019 modell octavia scout som eg akkurat har kjøpt. På første turen til fjells byrja bilen å blinka då eg hadde parkert og låst den. Inne på displayet blinka bakluka rødt i raskt flimrande tempo. Ei undersøking av bakluka og fjerning av snø og slikt endra ikkje på situasjonen. Eg måtte difor gå frå bilen ulåst for å hindre at batteriet vart tømt av blinkinga. Problemet var der framleis då eg dagen etter skulle reise, og dagen etter det når eg var vel tilbake i mildvêret ved kysten. Først då eg leverte bilen på verkstad kunne eg låse den som normalt utan blinking og feilmelding, noko som gjer meg lite optimistisk med tanke på kva verkstaden vil kunne finne ut eller kor mykje tid dei kjem til å bruke på å faktisk finne det ut. 

Spørsmålet mitt er om andre har opplevd liknande og då eventuelt har fått ein diagnose på det vidare ein varig løysning på problemet. 

Vennleg helsing Årstein Svihus

Skrevet
Årstein Svihus skrev (På 7.2.2022 den 13.36):

Hei,

Har ein 2019 modell octavia scout som eg akkurat har kjøpt. På første turen til fjells byrja bilen å blinka då eg hadde parkert og låst den. Inne på displayet blinka bakluka rødt i raskt flimrande tempo. Ei undersøking av bakluka og fjerning av snø og slikt endra ikkje på situasjonen. Eg måtte difor gå frå bilen ulåst for å hindre at batteriet vart tømt av blinkinga. Problemet var der framleis då eg dagen etter skulle reise, og dagen etter det når eg var vel tilbake i mildvêret ved kysten. Først då eg leverte bilen på verkstad kunne eg låse den som normalt utan blinking og feilmelding, noko som gjer meg lite optimistisk med tanke på kva verkstaden vil kunne finne ut eller kor mykje tid dei kjem til å bruke på å faktisk finne det ut. 

Spørsmålet mitt er om andre har opplevd liknande og då eventuelt har fått ein diagnose på det vidare ein varig løysning på problemet. 

Vennleg helsing Årstein Svihus

Hei!

Jeg følger med endel på facebook og her på forumet.
Kan ikke påstå at jeg har sett noen oppleve det samme, selv om folk har helt sikkert opplevd dette.
Dem fleste som har problemet med bakluke, har problemer med at den ikke åpner ordentlig, grunnet 1 dårlig motor f.eks, da blir luka for tung.

Prøvde du å fysisk å lukke luka når dette skjedde? Hva skjedde evt da? Opplevde du motstand?

Marius

Skrevet

Hei og takk for kommentar.

Bakluka er elektrisk, og eg brukte ikkje makt. Men forsøkte å presse ned ekstra for å sjå om den ikkje hatt fått skikkeleg tak, men det hjalp ikkje og den virka då òg heilt normalt lukka. Det var heller ikkje noko snø eller is mellom luka og lister eller tilsvarande. Dei på verkstaden fann ikkje noko svar, og i og med at problemet forsvann av seg sjølv før eg kom meg dit var det heller ikkje nokon feilmelding dei kunne spore. Eg har nå køyrt opp på fjellet att for å sjå om det same skjer på nytt. Det gjorde det ikkje, men så er det heller ikkje så mykje snødriv nå, slik om det var det så var problemet så får eg ikkje testa det ut. Det valet eg har nå er anten å håpe på at det går over av seg sjølv, eller å bytte den inn med ein annan for å sleppe at det skjer på nytt. Det er jo sjeldan det er praktisk å gå frå ein ulåst bil når ein er ute og ferdast. 

Skrevet

Jeg følger også med på Skoda FB-gruppa, og jo da, det har forekommet mange som har utfordringer med sine bakluker, men ikke det du opplever. Problemer er det også med min egen bil. Den bakluken lever nesten helt sitt eget liv, og har gjort at jeg har måttet koste på den flere tusen i lakkering.

Utfordringen for de aller fleste er at som du frykter litt @Årstein Svihus er at dette ikke legger seg i noen form for logg, så det er jo nesten håpløst for dem og kunne finne ut hva problemet. Noe som kan hjelpe litt er om du filmer dette med mobilen om det skulle oppstå flere ganger, slik at verkstedet kan ha litt mer info for hva de skal lete etter.

Bakluken på min bil har de ikke funnet noen ting av, den åpner seg selv titt og ofte, og tar jo ikke hensyn til hva som er rett bak den. Så bakluken på min bil har åpnet seg rett inn i garasjedøren flere ganger, og gjort at den har blitt ripet opp helt ned til metallet. Da har nøkkelen ligget rolig i skuffen inne i huset, så knappen på nøkkelen for bakluken har ikke blitt trykket på i det hele tatt. Jeg har sittet rolig inne i bilen med nøklene liggende i midtkonsollen og jeg hadde fingrene langt unna knappen ved girspaken, men bakluka åpnet seg opp. Jeg har kommet ut fra butikker og bakluka har vært åpen, uten at jeg har trykket på noe som helst.
Det samme gjelder alle vinduene 2-3 ganger og da var også alle dørene låst opp, men utrolig nok, de gangene var bakluken lukket.

Så post gjerne hva du og/eller verkstedet finner ut @Årstein Svihus, for det kan være interresant for flere personer.

Lykke til, håper du finner ut av det :) 

Skrevet

Takk for det, og takk for tipset om å filme situasjonen ved neste høve. Elles er jo slike ting slikt som gjer at eg saknar den litt enklare 2015-modellen eg hadde før. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...