Gå til innhold
ian

Oppgradere infotainment til MIB2.5 med Colombus 9.2"


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen som har erfaring med retrofit av infotainment systemet? Jeg har en Amundsen MIB1 med CANTON og ønsker å bytte denne ut med Colombus 9.2" skjerm og MIB2.5 navigasjonsenhet.

Jeg har ikke klart å finne noe om dette på norske sider, men jeg synes det er rart om ingen her hjemme har erfaring med dette?

Det virker å være svært populært blant annet i England, jf briskoda.net.

Jeg har funnet ut at det er fullt mulig å gjøre dette. I tillegg til skjermen og navigasjonsenheten må jeg bytte forsterkeren til CANTON og USB kontakt som støtter Apple CarPlay. Det vil i tillegg kreve at produktsperren fjernes, samt en del koding osv. Det er særlig på dette området jeg sliter med å finne forståelig informasjon eller type how-to's.

Det selges jo mye deler fra vrakbiler, så dette kan ikke være en helt ukjent problemstilling?

Jeg ønsker en slik løsning en original løsning for å ivareta all funksjonalitet og samtidig oppgradere til en spiller som passer 100%.

Kommenter gjerne hvis du har erfaringer eller annen relevant informasjon/kunnskap.

Skrevet

Hei, 

Grunnen til at du ikke finner så mye informasjon om dette på norsk, er nok at dette er såpass omfattende og dyrt å gjennomføre, særlig når man ikke har firmaer i landet som har spesialisert seg på dette.

En annen ting, er jo at originalt MIB 2.5 anlegg koster en hel formue fra forhandler her i landet. Skal man få tak i det til en fornuftig pris, må man på grå/svart markedet nedover i øst Europa for å få tak på. Men, selv der koster dette disse enhetene mye.

Man trenger spesial utstyr for å fjerne komponentsperre også på disse enhetene, dem må skrues fra hverandre og ofte flashes med ny software som er modifisert for dette.

Det er ganske omfattende som du sikkert skjønner, derfor er det ikke normalt å gjøre dette.

Og, jeg trodde ikke det var mulig mellom mib1 og mib2,5. Da jeg jeg ikke trodde mib1 brukre CANBUS. Men, skal ikke si det sikkert...

Skrevet

Det gir mening. Jeg har jo ikke klart å finne noe særlig om dette i norske medier. Men hadde likevel håpet jeg skulle komme over en og annen som kanskje likevel hadde gjort noe slikt.

Jeg har sett at det er mulig å kjøpe noen ferdige pakker fra andre steder i Europa og eBay. Jeg er skeptisk til disse mtp at det vil være umulig for meg å vite om dette er tyvgods eller ikke. Disse pakkene ligger gjerne på 900-1000 USD "plug-and-Play".

Jeg har reservert en Colombus 9.2" skjerm og en Harman MIB2.5 enhet fra en skraphandler. Enhetene har stått i en trafikkskadet bil. Disse får jeg for 3400,-.

I tillegg trenger jeg en forsterker som jeg må betale ca 1500 for og en USB kontakt til 500.

Alt i alt ca 5.400,-. Da gjenstår komponentsperre og annen koding. Montering skal jeg nok få til. Men kodingen er jeg usikker på ettersom jeg ikke har funnet så mye om dette.

Har du noen formening om en autorisert Skoda forhandler vil kunne ta på seg en slik jobb? Det er jo snakk om originale deler og ikke tyvgods. Hele poenget med å kjøpe en brukt skjerm eller navigasjonsenhet må enten være for å erstatte den gamle eller oppgradere? Likefullt må det kreves noe koding til bilen. Så det må vel være et marked for dette?

Jeg går ut fra at den har CANBUS ettersom jeg får varsling om lavt dekktrykk osv på MIB1? Er ikke det litt av greia med CANBUS at den kommuniserer med bilens styreenheter og gir informasjon og varsel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...