Gå til innhold
Henry

Skifte av clutch m/svinghjul


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Skoda Kodiaq diesel med manuell gir, Bilen er 2017 modell, og km. stand pr. nå er ca 47000. Jeg måtte skifte clutch /m svinghjul nå i juni, verkstedet sier at det har vært varmgang i det. Dessverre var garantitiden gått ut i november 2022. Jeg fikk ikke noen forhåndsvarsler, miste bare helt plutselig motorkrafta. Jeg lurer på om det er andre som har opplevd dette på en forholdsvis ny bil.

Skrevet
Henry skrev (På 12.7.2023 den 12.52):

Jeg har en Skoda Kodiaq diesel med manuell gir, Bilen er 2017 modell, og km. stand pr. nå er ca 47000. Jeg måtte skifte clutch /m svinghjul nå i juni, verkstedet sier at det har vært varmgang i det. Dessverre var garantitiden gått ut i november 2022. Jeg fikk ikke noen forhåndsvarsler, miste bare helt plutselig motorkrafta. Jeg lurer på om det er andre som har opplevd dette på en forholdsvis ny bil.

Hei,

Kan ikke si at jeg har hørt om så mange slike historier med så lav kilometerstand. Høres litt rart ut. Har du trekt mye henger med bilen? Kjøpe du den ny, og kjenner historikken på den? I dagens samfunn så er det veldig kjekt med motor og drivlinje forsikring. Koster som regel bare noen hundrelapper i året ekstra. 

Når dem nevner varmgang, så får jeg inntrykket av ekstrem belastning på clutch, som betyr at den har trekt veldig tungt. Noe du kjenner deg igjen i?

  • Lik 1
Skrevet

Hei Marius

Takker hjertelig for svar. Jeg kjøpte bilen ny i 2017 og det er svært lite jeg har kjørt med henger. Når jeg snakket med Skoda forhandler om dette, hadde ikke han heller noen eksakt svar på hva årsaken kunne vært, men han sa at på clutsh var det bare 12 mnd, eller 10000 km garanti, forstå det den som vil. Men uansett så var garantien gått ut i november 2022. 

Når du nevner forsikring så kan jeg opplyse at jeg har topp kaskoforsikring som i utgangspunktet skal dekke slike ting, men forsikringsselskapet nekter å dekke dette da de mener ut fra et bilde som verkstedet sendte dem at det er slitasje. Jeg fikk avslag på skademeldingen som jeg sendte inn, dette anket jeg og i dag fikk jeg svar på anken, der de fortsatt avviser saken, så slik står det foreløbig, men jeg har ikke tenkt å gi meg ennå.

Nei jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg har trekt noe veldig tungt, har en liten henger men den har vært minimalt brukt, kun til bare noen små ting.

Har forståelse av at du har god greie på bil og dets funksjoner.

Mvh Henry

Skrevet (endret)
Henry skrev (På 12.7.2023 den 12.52):

Jeg har en Skoda Kodiaq diesel med manuell gir, Bilen er 2017 modell, og km. stand pr. nå er ca 47000. Jeg måtte skifte clutch /m svinghjul nå i juni, verkstedet sier at det har vært varmgang i det. Dessverre var garantitiden gått ut i november 2022. Jeg fikk ikke noen forhåndsvarsler, miste bare helt plutselig motorkrafta. Jeg lurer på om det er andre som har opplevd dette på en forholdsvis ny bil.

Hei @Henry

Som @marius skriver, så er det ikke så mange muligheter for at clutchen er slitt og svinghjul kan ha hatt varmegang. Jeg har selv slitt ut en clutch og fått et helt blått svinghjul på en VW Transporter, og det er helt og holdent min egen skyld, og hva bilen ble brukt til. Hadde med en tung kabelhenger og en stor kabeltrommel med kabel som skulle legges i en kabelgrøft ved siden av vegskulderen. Da ble det mye «sluring» på clutchen og verre ble det når det kom motbakker.
Det var en bil med 4 Motion og hadde kun kjørt ca 25000km, og var under 1 år gammel, men det var feilbruk av bil og helt utenfor garantivilkårene.

Har du flere brukere på bilen?
Er det mye køkjøring eller annen kjøring som gjør at det blir «sluring» på clutchen?

Mange hviler også venstrefoten på clutchpedalen uten å tenke så mye på det, da kan du faktisk gjøre så at clutchplaten begynner og legge seg på, og da blir det fort varmgang. 

Kan selvfølgelig også være tregheter i utløserlager som gjør at clutchen aldri helt blir frigjort, men det har jeg nesten aldri hørt at har skjedd.

Dessverre i 9/10 tilfeller så handler det om feilbruk fra sjåføren(es) side, for det skal svært mye belastning til for at det blir varmgang på svinghjulet, men noe kan selvfølgelig være teknisk svikt eller materialsvakheter fra bilen din var ny.
Men så var det en ting som gjør dette utrolig vanskelig for deg, og det er å bevise hva som har skjedd og at du/dere skal være uten skyld for at noe er slitt og har blitt utsatt for varmgang.

Helt enig med deg @Henry, ikke gi deg mot forsikringsselskapet enda, men jeg tror dessverre at du har en dårlig sak.
Hold oss gjerne informert om videre saksgang.

Lykke til 👍😊

Endret av Superb lll
  • Takk 1
Skrevet

Hei

Takker for svar, nei det er ingen køkjøring her jeg bor, og det er bare meg og kona som bruker bilen, men uansett så er det vel ikke så mange veier å gå lengre med å få noe erstattet. Jeg og kona har kjørt manuell gir i 40-50 år, har hatt flere biler, men aldri opplevd noe som dette, Men det kan jo ha vært noen unoter som vi har fått med feil bruk, som vi ikke har lagt merke til. Vi må jo bare skjerpe oss. Det blir vel snart automat gir, ha, ha.

Skrevet
Henry skrev (5 minutter siden):

Hei

Takker for svar, nei det er ingen køkjøring her jeg bor, og det er bare meg og kona som bruker bilen, men uansett så er det vel ikke så mange veier å gå lengre med å få noe erstattet. Jeg og kona har kjørt manuell gir i 40-50 år, har hatt flere biler, men aldri opplevd noe som dette, Men det kan jo ha vært noen unoter som vi har fått med feil bruk, som vi ikke har lagt merke til. Vi må jo bare skjerpe oss. Det blir vel snart automat gir, ha, ha.

Da er det jo noen flere muligheter som blir borte, når dere ikke har køkjøring, trekker tung henger eller «slurer» på clutchen.
Håper ikke du tror at jeg bare mener at dette er selvforskyldt @Henry, for det var absolutt ikke tanken bak innlegget mitt. Det var heller å lete litt etter et kjøremønster.

Som sagt så kan det selvfølgelig være flere muligheter, som f.eks. materialsvakheter i delene fra fabrikken når bilen ble satt sammen. Har også lest noen steder at selve clutchlamellen har løsnet og skapet mye trøbbel.
Men det vanskeligste med dette er selvfølgelig å bevise noe av det når både merkeforhandler og forsikringsselskapet er såpass tydelig i sine uttalelser.

Har min 20. privatbil (13 med manuell og 7 med aut) nå og har kjørt bil siden 1986, med privat -og kjøring i jobb så ligger jeg totalt sett på ca 50.000km i året, så noen kjørte kilometere har jeg også. Men det er kun den ene bilen jeg nevnte i forrige innlegg at det har vært nødvendig med bytte av clutch og svinghjul, og der var som sagt min feil.

 

  • Takk 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...