Gå til innhold
Eirik Stavik

Støtdemper bak


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 😀

Har ein superb 1.8 bensin 2018mod. Med adaptivt understell. 
Irriterer meg over att det er så stor høgde forskjell mellom karesori og dekk,  bak og framme. Ein god del mindre avstand bak. Om eg har bagasje bak blir det jo bare verre😩 Hadde bil inn på verksted under garanti perioden, for eg trudde kanskje dempere bak var ødelagt, men dei var vist heilt i orden. 
Så, er det mulig og skifte til dempere som gir meir klaring bak? Ev. er det andre som har lagt merke til dette med deres bil? 
 

Skrevet

Nå har jeg min tredje Superb (2016, 2019 og 2022) med adaptivt understell og kan vel ikke akkurat si at det er noe jeg har lagt merke til. At den synker bak når en fyller den med vekt er jo naturlig, om den ikke skal det så mye en jo montere et mye stivere understell.

Bilder av min 2016 (Style) og 2019 (L&K) modell, min 2022 modell har jeg ikke tatt noen bilder av enda. Men det er en Sportline utgave, og skal vel ha et senket sportsunderstell i tillegg til de adaptive funksjonene.

Skjermbilde 2023-07-24 kl. 12.55.15.png

Skjermbilde 2023-07-24 kl. 12.57.14.png

Skrevet

Takk for svar😀

har ikkje sett slik høgde forskjell på sport og 4X4 bilene. En kompis av meg har samme bil uten adaptivt understell. 2016mod . Der er høydeforskjellen bedre. dei endrer kanskje på type understell frå år til år? 

Skrevet

Om de endrer på det adaptive understellet fra år til år vet jeg ikke, såfremt det ikke kommer noen oppgraderinger selvfølgelig, men det har jeg ikke hørt om.

Nå var min Superb 2016 modell en Style utgave med 1,8/180hk bensinmotor.

Min Superb 2019 modell var en L&K utgave med 2,0/190hk TDi 4x4, og de var det ingen forskjell på når det gjelder understell, høyde, ett, og det ser en også på bildene jeg la ved. Men det er klart at denne Superben er tyngre med en annen girkasse og 4x4.

Min Superb 2022 modell er som nevnt en Sportline utgave, og de kommer med et senket sportsunderstell originalt. Så er det i tillegg adaptivt understell på denne, så denne virker nok litt lavere og stivere enn 2019 utgaven. Men jeg hadde en Octavia 2022 modell i mellom her i noen mnd, så jeg klarer ikke helt å sammenligne L&K 2019 og Sportline 2022 utgavene med bare hukommelsen.

Hvilken utstyrsutgave er det du har da @Eirik Stavik?

Har du originale felger på denne bilen, og hvilken dimensjon er det på felg/dekk?

Virker kanskje som et litt merkelig spørsmål, men hvilket innpress felger har, bredde på felger og dekk kan ha noe med det visuelle å gjøre. Originalt så er det 235 dekk på de fleste utstyrsutgavene, 8" bredde på felgene og ET44 til en Superb, i vognkortet derimot så står det ET41.

På fargebilde jeg la ved i forrige innlegg (2019), så er det 19" x 8,5" felger, 245/40-19" dekk og felger med ET35.
Det gjør at felger/dekk kommer lenger ut mot skjermbuen, og en ser enda mindre av mellomrommet mellom hjulbuen og dekket.
På sort/hvitt bildet så er det 235/45-18" dekk, 18" x 8" felger med inpress ET44 (originalfelger).

Jeg vet at dette ikke har så mye med ditt spørsmål å gjøre, men en kan fort bli litt lurt av det visuelle om en har andre felg/dekk dimensjoner i forhold til hvordan hjulene er plassert i hjulbuene. Så dette er nok rett og slett bare en liten avsporing 😉

Skrevet

Jeg har ikke Superb og kjenner ikke adaptivt understell så godt. Men grunnprinsippet er at fjærene bærer bilens vekt, og demperne... de demper bevegelsene når bilen/hjulene beveger seg opp og ned. Om dynamisk understell har dempere som regulerer det innvendige trykket i demperene, så kan det ha litt å si på karrosserihøyden, men jeg tror ikke det vil ja allverden å si. Tror det har mest å si for de dynamiske bevegelsene i fart. Det kan ikke sammenlignes med de gamle hi-jackers eller nivåregulering en som finnes f.eks i Merchedes...

Jeg tenker at det kanskje er forskjellig utforming av skjermbuen foran/bak som kan oppfattes som høydeforskjell fordi de er rent visuelt er forskjellig avstand på midten av hjulet (huff, det hørtes veldig spekulativt ut...)

Har du prøvd å ta noen mål, kanskje med forskjellig innstilling på det adaptive understellet?

  • Lik 1
Skrevet

Godt svar du kommer med her @Sjåføren 👍😊

Jeg har som nevnt tidligere i denne tråden min tredje bil med DCC nå, og ingen av dem har en synlig høydeforskjell uansett hvilken innstilling en setter demperene til. Det er kun hvor mye/lite demping en ønsker på bilen, og jeg har konsekvent understellet i sport, alt annet blir for mykt og «duvete» på en Superb etter min mening.

Jeg legger ved noen skjermbilder i fra en annen tråd her inne ang DCC, bildene er fra VW, men det er jo det samme som gjelder for både VW og Skoda når det gjelder DCC.

 

Skjermbilde 2023-07-25 kl. 10.38.42.png

Skjermbilde 2023-07-25 kl. 10.39.03.png

Skrevet

Demperne har ingenting med høgde å gjere.  Høgda får bakken og opp til kanalkanten er vel i utg.punktet lik framme og bak. Er bilen for lav bak, er det jo bytte av fjører, evnt.bytte gummisetene for fjørene som må til. Min 2016 modell har normal høgde uten last. Den er uten variabel demping. Har akkurat bytta alle 4 demparane til Bilstein B6 sportsdemparar, men høgda er jo uendra med originale fjører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...