Gå til innhold
Magnar77

Hvilken farge på Superb?


Fargevalg Superb III  

13 stemmer

  1. 1. Hvis du måtte velge mellom disse to, hvilken?

    • Lava Blue Metallic
      5
    • Black Magic Pearlescent
      8
  2. 2. Ville du i det hele tatt valgt en av de to ovenfor?

    • Ja
      6
    • Nei
      7


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fadern' skal ha seg ny Superb og blir da 3'ern. Vi er gjennomført uenige om fargevalg!! 

Han mener Lava Blue Metallic er det ene rette, men den kan jeg ikke forstå. Selv synes jeg store biler gjør seg i svart, og da ville jeg absolutt valgt Black Magic Pearlescent.

Her finnes det vel like mange svar som folk, men jeg lytter øre!

Skrevet

Bare her i huset så er det 4 personer, og vi har tre forskjellige synspunkter.

  • Fruen vil ha Lava Blue Metallic
  • Tenåringene vil ha Moon White Metallic
  • Jeg vil Business/Quartz grey Metallic

For øyeblikket så er det tenåringene i samarbeid med fruen som har avgjort fargevalget på vår nåværende Superb 2016 modell og den er Moon White Metallic.

 

Men jeg vurderer sterkt å bytte den inn til fordel for en annen versjon, og da blir det en av de gråfargene jeg har nevnt her. Mets sannsynlig Business Grey, da jeg i utg.pkt synes det er litt for mye ‹‹grønn-skjær›› i Quartz Grey Metallic, men jeg vil gjerne se dem ved siden av hverandre før jeg tar en avgjørelse på det.

 

Når det gjelder ditt konkrete spørsmål, så er jeg ikke enig med noen av dere ;) 

Lava Blue er stilig, men det tror jeg er en slik ‹‹mote farge›› som ikke holder innbytte verdien oppe og er mest sannsynlig en farge jeg på sikt vil gå litt lei av, uten at jeg har fasiten på det selvfølgelig.

Black Magic Pearl Effect som den heter i brosjyren jeg har her, så synes jeg at de fleste linjene i bilen blir borte, og da blir bilen fort litt tradisjonell og kjedelig etter min mening. Superb synes jeg har veldig fine designede skarpe linjer og form, men den sorte mørke fargen vil på en måte ‹‹kamuflere›› det bort.

Det er selvfølgelig også bare min personlige mening, + at en må være veldig glad i å vaske bil om en skal holde en sort bil pen og rem, for absolutt alt av støv, pollen og møkk generellt synes utrolig fort på en sort bil.

Det gjør det også på den hvite vi har, og det overrasket meg veldig. Den er hvit etter vi har vasket den, og etter noen turer så ser en at den blir ‹‹gulere›› på sidene og alt annet synes jo også utrolig fort på den bilen. Insektsflekker, steinsprut, asfaltflekker etc, så hvit er det etter min mening overraskende mye jobb med.

 

Her er forøvrig et bilde av vår bil :) 

20160518_113820.jpg

 

 

Skrevet

Hei.

Selv så har jeg bestilt ny L&K som jeg får om 14 dager som er rød. Corrida Red.

Jeg synes bilen er utrolig fin i rød og at linjene kommer godt frem.

Dessuten synes jeg den norske bilparken er ganske kjedelig i fargevalget. Det går mest i sort og hvitt, samt alle gråtonene mellom.

Godt fargevalg.

Skrevet

Er egentlig en stor fan av svart selv og er veldig enig at store biler bør være svart. Men med stor bil tenker jeg på Mercedes GL, Toyota Land Cruiser og liknende :)

Ellers er det selvfølgelig andre biler som også kler svart. Kan si meg enig med @Superb lll at Superb har mange skarpe fine linjer som burde synes, er linjene som gjør at Superb ser moderne og ny ut synes jeg.

Men av de to fargene ville jeg valgt blå ja :)

 

Skrevet

Trodde det var litt sånn at hvite biler mot alles forståelse faktisk er lette å holde ren..

Hvit er absolutt flott farge på Superben også! ser edet på bildet ditt Superb III. Men er ikke alle Superber hvit? :)

En av de mørkere grå kunne også gått kanskje ja.

Desverre er det ikke jeg som skal velge farge til nybil, blir kanskje en annen gang... :)

ja, @Espen, det er ikke mye variasjon nå til dags egentlig. Var mer farger før, spesielt rød også!

Skrevet

Har sett Lava blue, og det er absolutt en flott farge, men ikke en farge jeg hadde valgt! Så over til black perl! Jeg elsker svarte biler, men det mister enormt med detaljer, dem er "møkkete" etter 50 meter på asfaltvei (har en svart Volvo) og har forrige bilen var en svart BMW.. ja,  jeg vasker ofte, men hjelper lite...

Superb III never business grey og quartz grey, jeg vurderte også melllom disse da jeg skulle bestille meg ny, og var veldig bestemt på quartz grey da jeg så den i katalogen, men var heldig og fikk se dem ve siden av hverandre hos forhandler, og da falt valget plutselig lett på Business grey!  Veldig fin farge, og min første tanke når jeg så quartz grey var :pensjonist??? Trenger ikke si mer om den!

Over til hvit er jeg delvis uenig med Superb III...  synes den er lett å holde ren sommertid, høst/ vinter med slaps er mareritt...  Men sommer synes jeg det skal  mye til attt den ser møkkete ut (bortsett fra ved regn selvsagt)... vasker jo uansett bilen minst en gang i uka. Asfalt flekk problemet er ikke rart dersom bilen er godt beskyttet med en god voks/forsegling :-)

 

 

Skrevet
27 minutter siden, Salcin skrev:

 

Over til hvit er jeg delvis uenig med Superb III...  synes den er lett å holde ren sommertid, høst/ vinter med slaps er mareritt...  Men sommer synes jeg det skal  mye til attt den ser møkkete ut (bortsett fra ved regn selvsagt)... vasker jo uansett bilen minst en gang i uka. Asfalt flekk problemet er ikke rart dersom bilen er godt beskyttet med en god voks/forsegling :-)

 

 

Det er helt greit å være uenig :)

Som sagt så er det hvor synlig flekkene er jeg reagerte mest på, og de kom mye mer frem enn hva jeg trodde. Jeg kom fra to sølvfargede biler, før denne hvite og de var det mindre synlig flekker på. Selvfølgelig så er de også akkurat like møkkete og flekkete som den hvite, men det er mer kamuflert på den. Og den fargen er lite spennende og passer ikke så bra på en så stor bil som Superb etter min mening.

Etter et regnskyll og kjøring på våt asfalt så blir sidene på den hvite bilen skikkelig ‹‹off-white››, og det var ikke akkurat det jeg så for meg før vi valgte den fargen. Men mot småriper o.l. som er uunngåelig så er det virkelig et flott valg med hvit. :)

Jeg liker også hvor flott de skarpe designlinjene på Superb kommer frem i den hvite fargen, sammen med kontrastene i de sorte vinduene og felgene som vi har på bilen vår. Hvit kan være en meget flott farge, men jeg synes det krever litt linjer og kontraster på bilen for at den hvite fargen virkelig skal komme til sin rett, men det er selvfølgelig bare min mening da :)

 

Vår neste bil blir nok mest sannsynlig Quarts Grey Metallic, for den så jeg live i den utstyrsutgaven og med de felgene jeg vil ha på den neste bilen jeg vurderer nå. Men jeg skal se på Business Grey Metallic ved siden av Quarts Grey Metallic før jeg bestemmer meg. På de fargeprøvene selgeren hadde, så likte jeg også Lava Blue Metallic, MEN det er likevel en farge jeg ikke kommer til å satse på.

  • 3 uker senere...
Skrevet

Hvordan har det gått med fargevalget da @Magnar77, ble dere tilslutt enige om hvilken fargen din far burde velge?

Er vel muligens han som avgjør det på sin neste bil selv, men en viss påvirkning kan du jo sikkert gi ham ;) 

Skrevet

Vell...kremt...det ble Moon White på grund av bil som allerede var på "lager" og hadde så og si samme utstyr. Så da blei denne påsten litt "unødvendig", men morro å se at farge engasjerer :D

Skrevet

Bare han er fornøyd med både bil og farge, så er vel det meste greit egentlig :) 

Joda, både farger og utstyr engasjerer vet'u ;)

 

Men for å spørre helt konkret, hvilken motorisering og utstyrsversjon valgte din far da @Magnar77?

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Lava Blue Metallic er en helt nyyyydelig farge, og kommer spesielt til sin rett i sommersol :)

Har den fargen på min nye bil.

Resten av de mulige fargene på Superben er jo "50 shades of grey"...9_9

Endret av thagen13
Skrevet

Har selv black magic pearl idag på min Octavia, blir ikke den fargen på neste bil! Som nevnt her, den ser grå ut etter 50 meter på asfalten og alle små stensprang med mer skriker mot deg da grunningen er hvit. Sees utrolig godt!! Og som også nevnt, linjene kommer kun noelunde frem når bilden er ren, pen og nypolert :P

Trur min neste bil blir rød eller en grå nyanse, er egentlig veldig glad i grå :)

Skrevet

Jeg har hvit Superb i dag, men det blir hverken Dargonskin, hvit eller sort på min neste bil, den saken er helt klar. Da blir nok jeg også et medlem av den trauste «50 shades of grey» klubben........... :) 

Skrevet

Min Superb er Lava Blue, og det angrer jeg absolutt ikkje på. Har sett både svart og mørk grå, og synes ikkje det passar bilen. Dessuten er "alle" bilar idag svart/grå/sølv ,som er veldig kjedelig etter min smak. Synes kvit og raud også kler Superb'en veldig godt.

Skrevet
26 minutter siden, Reparatøren skrev:

Min Superb er Lava Blue, og det angrer jeg absolutt ikkje på. Har sett både svart og mørk grå, og synes ikkje det passar bilen. Dessuten er "alle" bilar idag svart/grå/sølv ,som er veldig kjedelig etter min smak. Synes kvit og raud også kler Superb'en veldig godt.

Nevnt det tidligere en gang: Jeg bor dessverre på et så lite sted at utvalget biler ikke er stort. Derfor har jeg kun sett hvit og grå Superb. Hadde vært interessant å sett de andre fargene "live" også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...