Gå til innhold
Espen

Min nye Superb


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har bestilt meg en ny Superb. Den ble bestilt i slutten av juli. Den startet produksjonen i uke 35. For tre dager siden var den ferdig og er nå på toget. Jeg har fått beskjed at den er her om ca 14 dager.

Dette er bilen:

Skoda Superb 2017 150HK TSI DSG L&K Corrida Rød, brunt skinn innvendig med beige innvendig tak

Ventilerte seter
SunSet, ekstra mørke ruter og holder for nettbrett
Oppvarmet frontrute
Girskift på rattet (paddle shift)
Tilhengerfeste, foldbart
Mekanisk solgardin sideruter bak
Skvettlapper foran og bak
En gummimatte over mellomakslingen på gulvet i baksetet
En lastebeskyttelse på bakstøtfangeren
Delingsnett
 
Jeg gleder meg veldig til den kommer. Dette blir min 4. Superb og 7. Skoda.
 
I løpet av året kjører jeg ca 60.000 km, så jeg liker å ha en god bil:)
Skrevet

Det blir en spennende bil å ta i mot vil jeg tro :)

 

Jeg vurderer faktisk å bytte inn min Superb lll 2016 modell, og det er alltid spennende å se hvordan andre bygger sin bil. Og dette ser jo omtrentlig slik ut som jeg ville ha satt sammen en evt. bestilling av ny bil til meg selv også :)  Jeg har noen små forandringer, men de vil gå på fargevalg på både eksteriør og interiør farger og motorvalg :) 

 

Hvilke felger har du valgt for sommer og vinter da?

Skrevet

Jeg er nok litt spesiell i felgevalget.

Jeg har valgt 215/55 16"

På Superben jeg har nå er det 225/40 18". Dette er for hardt for min smak. Jeg kan kjenne alle ujevnheter i asfalten, og det er ikke jeg så interessert i... Mye dårlig vei i Hedmark og Oppland...

Skrevet

Jeg har 18" på min (std 235/45-18") på både sommer og vinterhjul, og det fungerer helt utmerket, men nå har jo den nye Superb blitt en helt annen bil også. Med DCC som jeg har, som også er std for L&K utgaven så kan en jo få den til å bli et ‹‹flygende teppe›› om en ønsker det. Min bil har stått i sport modus fra den dagen jeg fikk den, men ikke DSG kassa, den står i drive. Ellers så synes jeg rett opg slett at den blir for myk og ‹‹duvende›› på veien, men det er nå min mening da :) 

 

Skulle jeg bestilt en av de Superbene jeg vurderer nå, så er det minste str 18" pga str på bremseskivene foran.

Skrevet

HeI,  velkommen og gratulerer med ny bil! Snart i alle fall ?

Har enn så lenge ikke sett noen røde nye Superber, når jeg tenker meg om har jeg vel egentlig bare sett hvite ?bor et sted hvor det er langt til nærmeste forhandler, samt lite folk generelt ?

Du må helt klart legge ut bilder når du får den slik at vi får sett hvordan kombinasjonen blir innvendig/utvendig.

Med 16" får du helt klart nok gummi. Fikk du testet Superb med DCC før bestilling?

Skrevet

Bilder skal jeg nok få til.

Jeg testet DCC først og synes, som Superb III over her sier, at det blir mye duving. Jeg ser for meg at den blir fin på langkjøring på gode veier. Blir de mye svinger så ser jeg for meg at det blir litt mye båt.

Mye sprekker og humper i veiene her oppe....

Skrevet (endret)

Gratulerer med ny bil B| dette blir stas, har også samme Superb med samme motorisering, L&K utgave med alt tilleggsutstyr, men andre farger! Kjempe bil, men tipper du kommer til å ombestemme deg på dekk dim, men det finner du ut av :) Har personlig 18" vinter og 19" sommer.... Men skal fra neste sommer ha 20" sommer, noe jeg tipper blir helt greie!

Endret av Salcin
Skrevet

Har fått beskjed om at mine 16" som jeg skulle ha på vinterhjula, ikke passer pga bremseskivene. De ligger nå til salgs. 

Det betyr at jeg må ha nye felger.

Jeg tenkte jeg skulle gå for 17", da jeg liker å ha litt gummi. Jeg har skrevet noen kommentarer om dette i dekk og felg tråden.

Originalhjula fra L&K blir sommerhjul.

Bilen min kom til Bremerhaven 20/9.

Skrevet (endret)

Strengt tatt så burde biler i Norge ikke vært levert med mindre enn 55 i profil, blir bare mer bråk,sporing samt at bilen føles stump.

Det skal sies at selgeren klarte å overtale meg til å kjøpe 17" til Octaviaen som jeg venter på, men 16" på vinter. 

Skal se en ender opp med å kjøre på vinterdekk det meste av året slik jeg gjør i dag med en Audi A6 som går på 18" sommerdekk. Både komfort og støynivå blir noe helt annet på vinter så jeg nyter å kjøre på vinterdekk.

Endret av Helge
Skrevet

Her får du kanskje like mange forskjellige meninger som du får svar ;) 

 

Jeg personlig var ikke så fornøyd med min VW Golf 2014 st.vogn på sportsunderstell og 225/45-17" hjul, det gikk greit men litt ‹‹stumpete›› på enkelte underlag var det, det er jeg forsåvidt enig med deg i. Men den hadde godt grep, kontant styring og satt fint i svingene med en litt forsiktig aktiv kjørestil.

Men med 205/55-16" vinterhjul så forandret både veigrep og bilens oppførsel seg i en retning jeg ikke likte, den ble ‹‹deigen›› og duvete, helt annerledes i svingene og grepet var ikke det samme. Jeg er klar over at vinterdekk er mykere, men den økningen i profilhøyde passet ikke den bilen etter min mening, 215/50-17" hadde jeg nok likt bedre.

 

Nå kjører jeg en Superb st.vogn 2016, og den har originalt 235/45-18" hjul og det har jeg på både sommer og vinterdekk. På denne bilen så har jeg også DCC (adaptivt) understell, og skulle jeg ha forandret noe på denne bilen med tanke på valg av hjul, så hadde jeg byttet sommerhjula til 19" i stedet, men med et annet dekkmerke enn Pirelli som jeg har i dag. Det eneste jeg har å klage på med dem er S T Ø Y, og på litt grov asfalt så høres de veldig godt, og enda verre er det nå som asfalten begynner å bli kaldere og hardere. Så her gleder jeg meg også til å få på vinterhjula, men det er kun pga det dekkmerket som Skoda leverte til min bil. For noen annen forandring i bredde og høyde/profil blir det jo ikke i mitt tilfelle.

 

Men igjen, her har vi jo alle forskjellige meninger og preferanser, så noen fasit er det jo helt umulig å finne her :) 

Skrevet

Jeg liker også litt gummi. 

 

Men hvordan er det å ha ett sett med felger (de originale L&K) og bytte dekkene to ganger i året? Er det egentlig noe tema? I steden for å betale dyrt for ekstra felger? Jeg har hjula mine på hotell og får de til å bytte uansett...

Jeg har jo bilen i max 2,5-3 år...

Skrevet

Altså du tenker å ha 8 dekk som du fordeler på 4 stk felger, og foretar en omlegging av dekk på felg 2 ganger i året? Har jeg da forstått deg korrekt?

 

Det kan en kanskje spare noen kroner på, uten at jeg vet hva totalprisen for dette vil være.

Jeg synes i hvert fall at det høres litt tungvindt ut om jeg skal si min oppriktige mening, men nå har jo du dine andre dekk på dekkhotel, så det kan jo hende at det er vanligere enn hva jeg har hørt om tidligere. Vet ikke helt hva selve dekka har godt av heller, med tanke på belastningen det vil være for dekksidene og bli omlagt flere ganger i året. Høres ikke ut som noe jeg ville ha utsatt mine dekk for, men det har jeg rett og slett ikke nok kunnskaper om til å uttale meg skikkelig om.

Så her delte jeg kun min mening og oppfatning, jeg har ingen kunnskaper om dette. 

Skrevet

Ikke jeg heller. Ingen kunnskap om dette.

Tåler dekkene dette?

Jeg må høre med dekkhotellet. 

Hvor mye kan det være å spare?

Skrevet

Var hos en dekkforhandler i dag av helt andre årsaker, og da spurte jeg faktisk om dette.

Økonomisk sett så kan det muligens lønne seg, såfremt at du ikke må kjøpe flere dekk pga ‹‹belastningen›› som dekka blir utsatt for ved av/på montering på felgene. ‹‹Ringen›› på dekk kanten som skal holde og tette rundt felgen vil etterhvert bli bli utsatt for mer påkjenning enn nødvendig, og det kan dermed bli en slakkere kant som slipper luft og igjen da ødelegger dekka tilslutt.

Men det var kun deres synspunkter, det var ikke noe de hadde erfaringer med eller fasit på, for det var egentlig noe de ikke hadde hørt så mye om eller tenkt at var fornuftig å gjøre........

Skrevet

Jeg skal til dekkhotellet i morgen å snakke med de, jeg også. 

 

Jeg bruker dekkene to sesonger så må de byttes. Og jeg bytter bil etter 150.000 km. Ca 2,5-3 år. 

Så veldig mange ganger med skift blir det jo ikke. 

Siste nå var at jeg hørte bilen min blir klar i begynnelsen av neste uke ?

Skrevet

Se der ja, da nærmer det seg veldig her @Espen :) 

 

Skal bli artig å høre hva de på ditt dekkhotell mener om din idé når det gjelder 8 dekk fordelt på 4 felger.......

Håper du kan gi en liten tilbakemelding på det?

Skrevet

Pressemelding fra Skoda Norge. Grunnet varslet revisjon fra norske skattemyndigheter blir alle utleveringer stoppet neste 3 uker som følge av innbetalingsstopp.

Spoiler

Tull ja, skulle bare teste denne funksjonen samtidig :D

 

Skrevet

Neineineineineineinei.....!

Slikt kødder man ikke med. Det betraktes som ufint å påføre andre lidelser som f.eks. hjertefeil....

Jeg har ikke snakket med dekkhotellet. Han som var interessert i å kjøpe hjulene/dekkene mine ville ikke allikevel. 

Tar det ved en senere anledning. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...