Gå til innhold
Espen

Min nye Superb


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har bestilt meg en ny Superb. Den ble bestilt i slutten av juli. Den startet produksjonen i uke 35. For tre dager siden var den ferdig og er nå på toget. Jeg har fått beskjed at den er her om ca 14 dager.

Dette er bilen:

Skoda Superb 2017 150HK TSI DSG L&K Corrida Rød, brunt skinn innvendig med beige innvendig tak

Ventilerte seter
SunSet, ekstra mørke ruter og holder for nettbrett
Oppvarmet frontrute
Girskift på rattet (paddle shift)
Tilhengerfeste, foldbart
Mekanisk solgardin sideruter bak
Skvettlapper foran og bak
En gummimatte over mellomakslingen på gulvet i baksetet
En lastebeskyttelse på bakstøtfangeren
Delingsnett
 
Jeg gleder meg veldig til den kommer. Dette blir min 4. Superb og 7. Skoda.
 
I løpet av året kjører jeg ca 60.000 km, så jeg liker å ha en god bil:)
Skrevet

Det blir en spennende bil å ta i mot vil jeg tro :)

 

Jeg vurderer faktisk å bytte inn min Superb lll 2016 modell, og det er alltid spennende å se hvordan andre bygger sin bil. Og dette ser jo omtrentlig slik ut som jeg ville ha satt sammen en evt. bestilling av ny bil til meg selv også :)  Jeg har noen små forandringer, men de vil gå på fargevalg på både eksteriør og interiør farger og motorvalg :) 

 

Hvilke felger har du valgt for sommer og vinter da?

Skrevet

Jeg er nok litt spesiell i felgevalget.

Jeg har valgt 215/55 16"

På Superben jeg har nå er det 225/40 18". Dette er for hardt for min smak. Jeg kan kjenne alle ujevnheter i asfalten, og det er ikke jeg så interessert i... Mye dårlig vei i Hedmark og Oppland...

Skrevet

Jeg har 18" på min (std 235/45-18") på både sommer og vinterhjul, og det fungerer helt utmerket, men nå har jo den nye Superb blitt en helt annen bil også. Med DCC som jeg har, som også er std for L&K utgaven så kan en jo få den til å bli et ‹‹flygende teppe›› om en ønsker det. Min bil har stått i sport modus fra den dagen jeg fikk den, men ikke DSG kassa, den står i drive. Ellers så synes jeg rett opg slett at den blir for myk og ‹‹duvende›› på veien, men det er nå min mening da :) 

 

Skulle jeg bestilt en av de Superbene jeg vurderer nå, så er det minste str 18" pga str på bremseskivene foran.

Skrevet

HeI,  velkommen og gratulerer med ny bil! Snart i alle fall ?

Har enn så lenge ikke sett noen røde nye Superber, når jeg tenker meg om har jeg vel egentlig bare sett hvite ?bor et sted hvor det er langt til nærmeste forhandler, samt lite folk generelt ?

Du må helt klart legge ut bilder når du får den slik at vi får sett hvordan kombinasjonen blir innvendig/utvendig.

Med 16" får du helt klart nok gummi. Fikk du testet Superb med DCC før bestilling?

Skrevet

Bilder skal jeg nok få til.

Jeg testet DCC først og synes, som Superb III over her sier, at det blir mye duving. Jeg ser for meg at den blir fin på langkjøring på gode veier. Blir de mye svinger så ser jeg for meg at det blir litt mye båt.

Mye sprekker og humper i veiene her oppe....

Skrevet (endret)

Gratulerer med ny bil B| dette blir stas, har også samme Superb med samme motorisering, L&K utgave med alt tilleggsutstyr, men andre farger! Kjempe bil, men tipper du kommer til å ombestemme deg på dekk dim, men det finner du ut av :) Har personlig 18" vinter og 19" sommer.... Men skal fra neste sommer ha 20" sommer, noe jeg tipper blir helt greie!

Endret av Salcin
Skrevet

Har fått beskjed om at mine 16" som jeg skulle ha på vinterhjula, ikke passer pga bremseskivene. De ligger nå til salgs. 

Det betyr at jeg må ha nye felger.

Jeg tenkte jeg skulle gå for 17", da jeg liker å ha litt gummi. Jeg har skrevet noen kommentarer om dette i dekk og felg tråden.

Originalhjula fra L&K blir sommerhjul.

Bilen min kom til Bremerhaven 20/9.

Skrevet (endret)

Strengt tatt så burde biler i Norge ikke vært levert med mindre enn 55 i profil, blir bare mer bråk,sporing samt at bilen føles stump.

Det skal sies at selgeren klarte å overtale meg til å kjøpe 17" til Octaviaen som jeg venter på, men 16" på vinter. 

Skal se en ender opp med å kjøre på vinterdekk det meste av året slik jeg gjør i dag med en Audi A6 som går på 18" sommerdekk. Både komfort og støynivå blir noe helt annet på vinter så jeg nyter å kjøre på vinterdekk.

Endret av Helge
Skrevet

Her får du kanskje like mange forskjellige meninger som du får svar ;) 

 

Jeg personlig var ikke så fornøyd med min VW Golf 2014 st.vogn på sportsunderstell og 225/45-17" hjul, det gikk greit men litt ‹‹stumpete›› på enkelte underlag var det, det er jeg forsåvidt enig med deg i. Men den hadde godt grep, kontant styring og satt fint i svingene med en litt forsiktig aktiv kjørestil.

Men med 205/55-16" vinterhjul så forandret både veigrep og bilens oppførsel seg i en retning jeg ikke likte, den ble ‹‹deigen›› og duvete, helt annerledes i svingene og grepet var ikke det samme. Jeg er klar over at vinterdekk er mykere, men den økningen i profilhøyde passet ikke den bilen etter min mening, 215/50-17" hadde jeg nok likt bedre.

 

Nå kjører jeg en Superb st.vogn 2016, og den har originalt 235/45-18" hjul og det har jeg på både sommer og vinterdekk. På denne bilen så har jeg også DCC (adaptivt) understell, og skulle jeg ha forandret noe på denne bilen med tanke på valg av hjul, så hadde jeg byttet sommerhjula til 19" i stedet, men med et annet dekkmerke enn Pirelli som jeg har i dag. Det eneste jeg har å klage på med dem er S T Ø Y, og på litt grov asfalt så høres de veldig godt, og enda verre er det nå som asfalten begynner å bli kaldere og hardere. Så her gleder jeg meg også til å få på vinterhjula, men det er kun pga det dekkmerket som Skoda leverte til min bil. For noen annen forandring i bredde og høyde/profil blir det jo ikke i mitt tilfelle.

 

Men igjen, her har vi jo alle forskjellige meninger og preferanser, så noen fasit er det jo helt umulig å finne her :) 

Skrevet

Jeg liker også litt gummi. 

 

Men hvordan er det å ha ett sett med felger (de originale L&K) og bytte dekkene to ganger i året? Er det egentlig noe tema? I steden for å betale dyrt for ekstra felger? Jeg har hjula mine på hotell og får de til å bytte uansett...

Jeg har jo bilen i max 2,5-3 år...

Skrevet

Altså du tenker å ha 8 dekk som du fordeler på 4 stk felger, og foretar en omlegging av dekk på felg 2 ganger i året? Har jeg da forstått deg korrekt?

 

Det kan en kanskje spare noen kroner på, uten at jeg vet hva totalprisen for dette vil være.

Jeg synes i hvert fall at det høres litt tungvindt ut om jeg skal si min oppriktige mening, men nå har jo du dine andre dekk på dekkhotel, så det kan jo hende at det er vanligere enn hva jeg har hørt om tidligere. Vet ikke helt hva selve dekka har godt av heller, med tanke på belastningen det vil være for dekksidene og bli omlagt flere ganger i året. Høres ikke ut som noe jeg ville ha utsatt mine dekk for, men det har jeg rett og slett ikke nok kunnskaper om til å uttale meg skikkelig om.

Så her delte jeg kun min mening og oppfatning, jeg har ingen kunnskaper om dette. 

Skrevet

Ikke jeg heller. Ingen kunnskap om dette.

Tåler dekkene dette?

Jeg må høre med dekkhotellet. 

Hvor mye kan det være å spare?

Skrevet

Var hos en dekkforhandler i dag av helt andre årsaker, og da spurte jeg faktisk om dette.

Økonomisk sett så kan det muligens lønne seg, såfremt at du ikke må kjøpe flere dekk pga ‹‹belastningen›› som dekka blir utsatt for ved av/på montering på felgene. ‹‹Ringen›› på dekk kanten som skal holde og tette rundt felgen vil etterhvert bli bli utsatt for mer påkjenning enn nødvendig, og det kan dermed bli en slakkere kant som slipper luft og igjen da ødelegger dekka tilslutt.

Men det var kun deres synspunkter, det var ikke noe de hadde erfaringer med eller fasit på, for det var egentlig noe de ikke hadde hørt så mye om eller tenkt at var fornuftig å gjøre........

Skrevet

Jeg skal til dekkhotellet i morgen å snakke med de, jeg også. 

 

Jeg bruker dekkene to sesonger så må de byttes. Og jeg bytter bil etter 150.000 km. Ca 2,5-3 år. 

Så veldig mange ganger med skift blir det jo ikke. 

Siste nå var at jeg hørte bilen min blir klar i begynnelsen av neste uke ?

Skrevet

Pressemelding fra Skoda Norge. Grunnet varslet revisjon fra norske skattemyndigheter blir alle utleveringer stoppet neste 3 uker som følge av innbetalingsstopp.

Spoiler

Tull ja, skulle bare teste denne funksjonen samtidig :D

 

Skrevet

Neineineineineineinei.....!

Slikt kødder man ikke med. Det betraktes som ufint å påføre andre lidelser som f.eks. hjertefeil....

Jeg har ikke snakket med dekkhotellet. Han som var interessert i å kjøpe hjulene/dekkene mine ville ikke allikevel. 

Tar det ved en senere anledning. 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...