Gå til innhold
Espen

Nye felger på Superb 2017


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ha nye felger på min kommende Superb 2017 L&K.

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke mine hjul fra Superb 2014 16", men det viser seg at bremseskivene er for store til det.

Derfor må jeg ha nye.Spørsmålene er derfor som følger:

Er det stor forskjell på originalfelger og ikke? Hva er eventuelt forskjellen?

Finnes det dårlige felger? Hva er dårlig med de?

Er det noen som anbefaler noen billige felger?

Skrevet

Da regner jeg med at det er til vinterdekka du snakker om? 

For det er standard med dekk og felg til alle biler i dag, hehe ;) 

 

For din superb sin del så er det faktisk standard med 18" felger og 235/45 dekk, hvilket forøvrig er en kombinasjon som passer den bilen svært godt etter min mening. I L&K versjon som du har valgt så er det disse felgene på vedlagt bilde under her som er std.

 

Jeg valgte original felger som vinterfelger, for de er som regel av en bedre (selvfølgelig ikke en fasit) og at hjulbolter passer overens (mindre å passe på) og at en da heller ikke trenger ‹‹forings ringer››. (i mangel av det rette ordet) for at felgene skal passe til navet uten å kunne bevege seg. Da kan en få ubalanse og kast i hjulet, og i verste fall en mulighet for at hjulene kan løsne. Da er det kun om disse ringene ikke er på plass jeg tenker på her, for de uoriginale felgene skal jo passe på mange forskjellige biler og modeller, og da blir det noen forskjellige ting som må til for at de skal passe til flere biler.

Og det er svært ofte noe i et gammelt ordtak, som at du får det du betaler for. Billige felger kan være laget av dårligere legering/materiale, ha tynnere lakk, er ute av produksjonen raskere og gjør at du kanskje må kjøpe deg 4 nye felger om du skulle være uheldig med en felg. Dette i tillegg til det jeg nevnte i avsnittet over her.

 

Vet ikke om 17" hjul passer på din bil med tanke på str. til bremseskivene foran, det kommer an på motorstr. du har valgt. For vinterdekk så hadde jeg også valgt skikkelige dekk som er laget for nordiske forhold, og ikke billige ‹‹kina dekk›› som passer best til helt andre kjøreforhold og underlag etter min mening da :) 

 

Her er felgene som er std til din bil i L&K utgave, men de kan du jo selvfølgelig bytte til andre i 18", eller legge til noen kroner og så ha 19" fra fabrikk. Skal du evt ha mindre felger enn 18", så må du sikkert bli enig med din selger om han ta dine dekk/felger i bytte og så gi deg noen mindre i stedet for. Men jeg hadde definitivt ikke valgt mindre hjul enn det som er std som sommerfelger og dekk, for vinteren sin del så er det jo noe helt annet.

 

Skjermbilde 2016-09-21 kl. 19.34.25.png

 

Skrevet (endret)

Ja. De antrasitt felgene kommer bilen med. De er fine, synes jeg. Jeg hadde først tenkt å bytte ut de på sommer hjulene også, men går for de originale der.

Det er vinterhjulene jeg snakker om her nå.

De hjulene jeg har nå på min Superb 2014 er 225/40 18". Jeg synes profilen er for liten. For hardt å kjøre på. Det er for dårlig vei her oppe. Nå er det riktignok adaptivt understell på den nye....

Vinterhjulene på min bil har 16" og de hadde jeg tenkt å ta med over på min nye 150HK bensin. Nå viser det seg at det ikke går fordi bremseskiva er for stor. Superb Active 125HK leveres med 16" og derfor tenkte jeg at hjulet også ville passe på min nye bil.

Jeg har lyst på litt mer profil og ikke så bredt vinterhjul. Jeg ser for meg at jeg skal ha 17" 215 bredde.

Men som du påpeker så vil jeg jo ikke ha felger med dårlig legering o.l. Jeg har hjulene mine på dekkhotel hos dekkleverandøren min, så han passer på dette med foringsringen og slikt. Jeg kjører 60.000 km i året, og byttes ved kjørte 150.000 km, så jeg ser for meg at felgene ikke går ut av produksjon så fort. 

Jeg har riktignok ikke hørt om noen som har hatt slike problemer som nevnt her.

 

Edit: Jeg glemte jo å si at jeg kjører bare på Continental eller Nokian dekk.

Endret av Espen
Glemte no`
Skrevet

Da har du jo dekket opp det meste, med tanke på at du benytter dekkhotell som følger opp med foringsringer og hjulbolter og slikt. utfordringen kommer kanskje om du punkterer på vinteren og har andre enn de originale hjulboltene montert og trenger de originale for reservehjulet, såfremt du har valgt å ha med reservehjul i bestillingen av nybil da?

 

Ser jo at det er 215/55-17" som er std.str for 17" hjul, og det vel i grunnen en gunstig dimensjon for vinterhjul?

 

Jeg vet om flere som har slitt med å finne felger når de ikke har valgt originale etter noen få år, men da har de ikke lagt så veldig mye penger i det heller. Billige felger har gjerne også dårligere/tynnere lakk på felgene, og det passer i hvert fall svært dårlig her jeg bor, for de salter omtrentlig helt konsekvent bare gradestokken nærmer seg null grader. Og det gjør ikke akkurat underverker for felgene i løpet av en vintersesong, så der trives jeg best med kvalitetsfelger, uten at det behøver å være originale selvfølgelig. Men jo bedre kvalitet en vil ha på felgene, jo fortere nærmer en seg de originale prismessig.

 

Jeg kjører Nokian Hakkapelitta R2 og kommer ikke til å velge noe annet heller om jeg skulle ha byttet bil nå. Jeg liker også at dekka er rotasjonmerket, slik at de hele tiden ruller i samme retning og ikke ødelegger lamellene i vinterdekkene, ved at hjulene bytter side på bilen.

Continental er kun merket med Outside og da passer de jo på begge sider av bilen hele tiden, og om de ikke er skikkelig merket så kan de jo byttes om. Dekkjeden vi benytter på arb.bilene våre merker ikke hjula, og det er en av de største kjedene i landet, og det synes jeg er svakt, når de selv råder en til å merke skikkelig for ikke å bytte om på sidene. På min arb.bil ble ble samtlige hjul forbyttet sist, er merker i felgene fra forrige montør som hadde den, så jeg vet hvor de forskjellige hjulene var montert året føre når dekka var nye.........

 

Skrevet

Fine felger de Pegasus'ene der!

Som deg Espen er jeg også glad i gummi og smale dekk på vintern :)

Har hatt noen kamerater som har kjørt på billige felger og fått alt fra lakkavskalling til verste fall brister (ikke ofte, men har skjedd). Samtidig er det greit å sjekke at felgene er tilpasset vinter. I forhold til at Snø og slaps ikke pakker seg inn. Dette kan man se ved den skrå kanten rundt..tja..veldig godt forklart...ehm..nei.. se denne artikkelen fra NRK og NAF

https://www.nrk.no/livsstil/_-felgene-like-viktige-som-dekkene-1.12628041

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...