Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Espen

Nye felger på Superb 2017

Anbefalte innlegg

Jeg må ha nye felger på min kommende Superb 2017 L&K.

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke mine hjul fra Superb 2014 16", men det viser seg at bremseskivene er for store til det.

Derfor må jeg ha nye.Spørsmålene er derfor som følger:

Er det stor forskjell på originalfelger og ikke? Hva er eventuelt forskjellen?

Finnes det dårlige felger? Hva er dårlig med de?

Er det noen som anbefaler noen billige felger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da regner jeg med at det er til vinterdekka du snakker om? 

For det er standard med dekk og felg til alle biler i dag, hehe ;) 

 

For din superb sin del så er det faktisk standard med 18" felger og 235/45 dekk, hvilket forøvrig er en kombinasjon som passer den bilen svært godt etter min mening. I L&K versjon som du har valgt så er det disse felgene på vedlagt bilde under her som er std.

 

Jeg valgte original felger som vinterfelger, for de er som regel av en bedre (selvfølgelig ikke en fasit) og at hjulbolter passer overens (mindre å passe på) og at en da heller ikke trenger ‹‹forings ringer››. (i mangel av det rette ordet) for at felgene skal passe til navet uten å kunne bevege seg. Da kan en få ubalanse og kast i hjulet, og i verste fall en mulighet for at hjulene kan løsne. Da er det kun om disse ringene ikke er på plass jeg tenker på her, for de uoriginale felgene skal jo passe på mange forskjellige biler og modeller, og da blir det noen forskjellige ting som må til for at de skal passe til flere biler.

Og det er svært ofte noe i et gammelt ordtak, som at du får det du betaler for. Billige felger kan være laget av dårligere legering/materiale, ha tynnere lakk, er ute av produksjonen raskere og gjør at du kanskje må kjøpe deg 4 nye felger om du skulle være uheldig med en felg. Dette i tillegg til det jeg nevnte i avsnittet over her.

 

Vet ikke om 17" hjul passer på din bil med tanke på str. til bremseskivene foran, det kommer an på motorstr. du har valgt. For vinterdekk så hadde jeg også valgt skikkelige dekk som er laget for nordiske forhold, og ikke billige ‹‹kina dekk›› som passer best til helt andre kjøreforhold og underlag etter min mening da :) 

 

Her er felgene som er std til din bil i L&K utgave, men de kan du jo selvfølgelig bytte til andre i 18", eller legge til noen kroner og så ha 19" fra fabrikk. Skal du evt ha mindre felger enn 18", så må du sikkert bli enig med din selger om han ta dine dekk/felger i bytte og så gi deg noen mindre i stedet for. Men jeg hadde definitivt ikke valgt mindre hjul enn det som er std som sommerfelger og dekk, for vinteren sin del så er det jo noe helt annet.

 

Skjermbilde 2016-09-21 kl. 19.34.25.png

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. De antrasitt felgene kommer bilen med. De er fine, synes jeg. Jeg hadde først tenkt å bytte ut de på sommer hjulene også, men går for de originale der.

Det er vinterhjulene jeg snakker om her nå.

De hjulene jeg har nå på min Superb 2014 er 225/40 18". Jeg synes profilen er for liten. For hardt å kjøre på. Det er for dårlig vei her oppe. Nå er det riktignok adaptivt understell på den nye....

Vinterhjulene på min bil har 16" og de hadde jeg tenkt å ta med over på min nye 150HK bensin. Nå viser det seg at det ikke går fordi bremseskiva er for stor. Superb Active 125HK leveres med 16" og derfor tenkte jeg at hjulet også ville passe på min nye bil.

Jeg har lyst på litt mer profil og ikke så bredt vinterhjul. Jeg ser for meg at jeg skal ha 17" 215 bredde.

Men som du påpeker så vil jeg jo ikke ha felger med dårlig legering o.l. Jeg har hjulene mine på dekkhotel hos dekkleverandøren min, så han passer på dette med foringsringen og slikt. Jeg kjører 60.000 km i året, og byttes ved kjørte 150.000 km, så jeg ser for meg at felgene ikke går ut av produksjon så fort. 

Jeg har riktignok ikke hørt om noen som har hatt slike problemer som nevnt her.

 

Edit: Jeg glemte jo å si at jeg kjører bare på Continental eller Nokian dekk.

Endret av Espen
Glemte no`

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du jo dekket opp det meste, med tanke på at du benytter dekkhotell som følger opp med foringsringer og hjulbolter og slikt. utfordringen kommer kanskje om du punkterer på vinteren og har andre enn de originale hjulboltene montert og trenger de originale for reservehjulet, såfremt du har valgt å ha med reservehjul i bestillingen av nybil da?

 

Ser jo at det er 215/55-17" som er std.str for 17" hjul, og det vel i grunnen en gunstig dimensjon for vinterhjul?

 

Jeg vet om flere som har slitt med å finne felger når de ikke har valgt originale etter noen få år, men da har de ikke lagt så veldig mye penger i det heller. Billige felger har gjerne også dårligere/tynnere lakk på felgene, og det passer i hvert fall svært dårlig her jeg bor, for de salter omtrentlig helt konsekvent bare gradestokken nærmer seg null grader. Og det gjør ikke akkurat underverker for felgene i løpet av en vintersesong, så der trives jeg best med kvalitetsfelger, uten at det behøver å være originale selvfølgelig. Men jo bedre kvalitet en vil ha på felgene, jo fortere nærmer en seg de originale prismessig.

 

Jeg kjører Nokian Hakkapelitta R2 og kommer ikke til å velge noe annet heller om jeg skulle ha byttet bil nå. Jeg liker også at dekka er rotasjonmerket, slik at de hele tiden ruller i samme retning og ikke ødelegger lamellene i vinterdekkene, ved at hjulene bytter side på bilen.

Continental er kun merket med Outside og da passer de jo på begge sider av bilen hele tiden, og om de ikke er skikkelig merket så kan de jo byttes om. Dekkjeden vi benytter på arb.bilene våre merker ikke hjula, og det er en av de største kjedene i landet, og det synes jeg er svakt, når de selv råder en til å merke skikkelig for ikke å bytte om på sidene. På min arb.bil ble ble samtlige hjul forbyttet sist, er merker i felgene fra forrige montør som hadde den, så jeg vet hvor de forskjellige hjulene var montert året føre når dekka var nye.........

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine felger de Pegasus'ene der!

Som deg Espen er jeg også glad i gummi og smale dekk på vintern :)

Har hatt noen kamerater som har kjørt på billige felger og fått alt fra lakkavskalling til verste fall brister (ikke ofte, men har skjedd). Samtidig er det greit å sjekke at felgene er tilpasset vinter. I forhold til at Snø og slaps ikke pakker seg inn. Dette kan man se ved den skrå kanten rundt..tja..veldig godt forklart...ehm..nei.. se denne artikkelen fra NRK og NAF

https://www.nrk.no/livsstil/_-felgene-like-viktige-som-dekkene-1.12628041

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

       

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×