Gå til innhold
Espen

Lukke bagasjedøra på stasjonsvogna fra innsiden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kommende bil er L&K med Kessey. 

Jeg har skjønt at det ikke går an å lukke den 5te døra fra innsiden av cupéen. 

Kan den lukkes på avstand med fjernkontrollen?

Så.... Jeg har lest litt på nettet ang. VCDS og det sies at det kan programmeres inn. At det kan programmeres inn at knappen inne i cupéen kan lukke den 5te døra også. Og at lyden kan programmeres bort. 

Hvordan kan man få gjort dette?

Skrevet

Den kan lukkes med nøkkelen fra utsiden om du står bak den bakre støtfangeren og er i nærheten av bilen, og slik er det originalt fra Skoda av sikkerhetsmessige årsaker. En må ha både KESSY og bevegelses sensoren for at lukkingen skal fungere med nøkkelen originalt.

 

Jeg har lest at noen skriver at en kan forandre dette ved koding, men så leser jeg også motstridende innlegg om at det ikke går å programmere bakluka (og en del annet) på Superb 16/17 modellene.

Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Kan det programmeres, så må det gjøres ved at en kabler en kabel (VCDS/Rosstech) til en pc og til bilen. Så må en vite hvilke koder en trenger, og så kan en da programmere om det en ønsker. Men som sagt, det er mange som skriver at den nye Superb ikke kon programmeres, men det har jeg ikke fasiten på.........

Skrevet

Jeg har også lest at det går an, og at det ikke går an. 

At det er av "sikkerhetsmessige" årsaker er noe rart da det er "klemme stopp" på bakluka. Det hadde bært fint å bli kvitt den lyden.

Da er vel ikke dette noe å spørre Skoda forhandleren om...?

Skrevet

Tror ikke det er noen her inne som har gjort det, for det har vært skrevet om det tidligere også uten at det kom noen med en løsning da.

Men det er mange med både stor og god kunnskap om dette i Skoda gruppa på Facebook, så stiller du spørsmålet ditt der så kan det hende at du får bedre svar da.

 

Skoda gjør det ikke for deg av sikkerhetsmessige årsaker som nevnt, og det kommer av at bakluka kan gjøre stor skade på et lite barn om en ikke ser etter når en lukker luka. Bakluka stopper ved motstand som du sier, men om et barn får en direkte treff midt oppå hodet så kan likevel skadene bli store på barnet. Og pga et mulig erstatningsansvar, så får du ikke Skoda til å gjøre dette for deg, jeg har spurt og fått svar som du sikkert forstår av mine svar her.

Kan jo være at noen omgår reglene, men da tror jeg nesten du enten må kjenne noen på verkstedet eller evt få noen med egen pc og kabel til å gjøre det for deg, om det er mulig på den nyeste Superben da..........?

Ser jo slik ut i følge linken din, men det er den første jeg har lest om som faktisk har fått det til. Andre har bare sagt at det er mulig uten at de har kommet med løsningen på dette.

 

Advarselslyden kommer jo også av at en skal bli klar over at det skjer noe her av de samme sikkerhetsmessige årsakene, og den lyden kommer ved både bruk av bryter inne i bilen og ved bruk av nøkkelen (uansett hvor du står plassert).

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Sikkert seint svar, men la gå.

Har spurt om dette hos forhandler og for å få lukket bagasjerom døre fra innsiden må det mer enn programering til. Er en sikkerhets funksjon på bilen at så lenge nøkkelen er inne i bilen får du kun lukket bagasjeromsdøren på knappen på døren.   Er vertfall dette jeg har blit fortalt av forhandler og verksmester.

Skrevet

Jeg styrer nå bakluke både opp og igjen med bryter samt fra nøkkel, og har fjernet varsellyd. Helt uproblematisk ?

Skrevet

 

På 15.6.2017 den 17.57, PaulusA skrev:

Jeg styrer nå bakluke både opp og igjen med bryter samt fra nøkkel, og har fjernet varsellyd. Helt uproblematisk ?

Kan du dele det med oss andre, da?

Skrevet
8 timer siden, Espen skrev:

 

Kan du dele det med oss andre, da?

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Trinn 3 er å ha en bil som lar en gjøre slike forandringer ? 

 Det lar seg fint gjøre på Octavia, men ikke på den nye Superb (etter hva jeg har lest i forskjellige fora). Fullt mulig det er noen som får det til, men det er tydeligvis mer komplisert på Superb enn hva det er på Octavia. Jeg skulle gjerne ha ordnet noe slikt på min også, men det virker som en også må ha KESSY for å få til dette. Det er kun hva jeg har lest andre skrive, dette er ikke noe jeg kan, bare så jeg har informert om det.

Flott at du har fått det til @PaulusA ??

 

Skrevet

Takk! Ja, nå har jeg Kessy, så vet ikke om det har noen innvirkning på Octavia 

Har jo funnet slikt på alle VAG modeller, på forum, så vil overraske meg om det er linket til Kessy.

Men, antakelser har vært feil før

Når jeg får mer tid ønsker jeg å utforske mer, finnes mange tweaks, men de fleste er bare tull

Skrevet
14 timer siden, PaulusA skrev:

Takk! Ja, nå har jeg Kessy, så vet ikke om det har noen innvirkning på Octavia 

Har jo funnet slikt på alle VAG modeller, på forum, så vil overraske meg om det er linket til Kessy.

Men, antakelser har vært feil før

Når jeg får mer tid ønsker jeg å utforske mer, finnes mange tweaks, men de fleste er bare tull

På tidligere Octavia modeller (altså før den nye Facelift utgaven), så var det ikke nødvendig med KESSY for å gjøre noen forandringer på bakluke eller andre mindre ting. Det er den siste utgaven av Superb som det ikke er så enkelt å gjøre noe med visstnok. De få som har lykkes med noen småjusteringer har hatt KESSY etter hva jeg har forstått sålangt, men det er jo selvfølgelig ikke sagt at det er den eneste måten å gjøre det.

Forhandleren jeg har spurt sa at det ikke var mulig å gjøre noen forandringer på bakluken, og tilfelle det hadde vært mulig så hadde de heller ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker.

Skrevet

Ja, det er nok ikke overraskende at en del fiks krever VCP

Ser at VCP også har en mulighet til å slå av automatisk start-stopp funksjonen, men VCP koster egentlig mer enn det smaker

Skrevet
På 18.6.2017 den 9.12, PaulusA skrev:

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Så bra...

Men jeg ser jo at det er litt mer komplisert enn under innstillinger på Columbusen...

Jeg bør vel høre med et verksted for dette, tenker jeg...

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)
6 timer siden, Håvard skrev:

I går fant jeg tilfeldigvis ut at bagasjeromsluke kan lukkes med nøkkel fra innsiden. Må bare strekke armen litt bakover i kupé'en. På min virker det som den "magiske" grensen er ca 20 cm bak framsetene  :P 

Det er bestandig artig å finne nye og positive overraskelser :)

Har du KESSY og «bevegelsessensorstyrt» (i mangel på et bedre ord) bakluke  @Håvard?

Du kan vel mest sannsynlig lukke den utenfra med nøkkel også vil jeg tro (om du står relativt nære fangeren bak)? 

Endret av Superb lll
  • 4 måneder senere...
Skrevet

hvis du ikke får til å lukke på nøkkel kan det vøre du er før langt unna bakluke, det du da gjør er å trykke 2ganger å holde den nede ei stund, da går luka ned uansett.

  • Lik 2
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Med fare for å skli en anelse ut.

Jeg ser det står nevnt Ross-Tech VCDS kabel som trengs. Antar du også trenger pc med installert programvare hentet fra Ross Tech-siden. Dette kobler du opp via  inngangen som i de flest tilfeller ligger under det lille hanskerommet på førersiden.

1) Disse kablene, er det slik at de koster typ 3500 og oppover? (mandige pris, finnes dem i prisklassen 3500 - 7000)

2) Koster programvaren noe?

Jeg testet åpning og lukking av luka med nøkkel. Klarer kun å åpne den. Holder inne knappen, men da går den opp med alarm. Klarer ikke få den igjen uansett hvor mye jeg dobbeltrykker eller holder inne knappen. Så det er tydelig at det er en del variabler ute å gå her. Jeg har en 13 L&K.

Endret av SupahMan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...