Gå til innhold
Espen

Lukke bagasjedøra på stasjonsvogna fra innsiden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kommende bil er L&K med Kessey. 

Jeg har skjønt at det ikke går an å lukke den 5te døra fra innsiden av cupéen. 

Kan den lukkes på avstand med fjernkontrollen?

Så.... Jeg har lest litt på nettet ang. VCDS og det sies at det kan programmeres inn. At det kan programmeres inn at knappen inne i cupéen kan lukke den 5te døra også. Og at lyden kan programmeres bort. 

Hvordan kan man få gjort dette?

Skrevet

Den kan lukkes med nøkkelen fra utsiden om du står bak den bakre støtfangeren og er i nærheten av bilen, og slik er det originalt fra Skoda av sikkerhetsmessige årsaker. En må ha både KESSY og bevegelses sensoren for at lukkingen skal fungere med nøkkelen originalt.

 

Jeg har lest at noen skriver at en kan forandre dette ved koding, men så leser jeg også motstridende innlegg om at det ikke går å programmere bakluka (og en del annet) på Superb 16/17 modellene.

Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Kan det programmeres, så må det gjøres ved at en kabler en kabel (VCDS/Rosstech) til en pc og til bilen. Så må en vite hvilke koder en trenger, og så kan en da programmere om det en ønsker. Men som sagt, det er mange som skriver at den nye Superb ikke kon programmeres, men det har jeg ikke fasiten på.........

Skrevet

Jeg har også lest at det går an, og at det ikke går an. 

At det er av "sikkerhetsmessige" årsaker er noe rart da det er "klemme stopp" på bakluka. Det hadde bært fint å bli kvitt den lyden.

Da er vel ikke dette noe å spørre Skoda forhandleren om...?

Skrevet

Tror ikke det er noen her inne som har gjort det, for det har vært skrevet om det tidligere også uten at det kom noen med en løsning da.

Men det er mange med både stor og god kunnskap om dette i Skoda gruppa på Facebook, så stiller du spørsmålet ditt der så kan det hende at du får bedre svar da.

 

Skoda gjør det ikke for deg av sikkerhetsmessige årsaker som nevnt, og det kommer av at bakluka kan gjøre stor skade på et lite barn om en ikke ser etter når en lukker luka. Bakluka stopper ved motstand som du sier, men om et barn får en direkte treff midt oppå hodet så kan likevel skadene bli store på barnet. Og pga et mulig erstatningsansvar, så får du ikke Skoda til å gjøre dette for deg, jeg har spurt og fått svar som du sikkert forstår av mine svar her.

Kan jo være at noen omgår reglene, men da tror jeg nesten du enten må kjenne noen på verkstedet eller evt få noen med egen pc og kabel til å gjøre det for deg, om det er mulig på den nyeste Superben da..........?

Ser jo slik ut i følge linken din, men det er den første jeg har lest om som faktisk har fått det til. Andre har bare sagt at det er mulig uten at de har kommet med løsningen på dette.

 

Advarselslyden kommer jo også av at en skal bli klar over at det skjer noe her av de samme sikkerhetsmessige årsakene, og den lyden kommer ved både bruk av bryter inne i bilen og ved bruk av nøkkelen (uansett hvor du står plassert).

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Sikkert seint svar, men la gå.

Har spurt om dette hos forhandler og for å få lukket bagasjerom døre fra innsiden må det mer enn programering til. Er en sikkerhets funksjon på bilen at så lenge nøkkelen er inne i bilen får du kun lukket bagasjeromsdøren på knappen på døren.   Er vertfall dette jeg har blit fortalt av forhandler og verksmester.

Skrevet

Jeg styrer nå bakluke både opp og igjen med bryter samt fra nøkkel, og har fjernet varsellyd. Helt uproblematisk ?

Skrevet

 

På 15.6.2017 den 17.57, PaulusA skrev:

Jeg styrer nå bakluke både opp og igjen med bryter samt fra nøkkel, og har fjernet varsellyd. Helt uproblematisk ?

Kan du dele det med oss andre, da?

Skrevet
8 timer siden, Espen skrev:

 

Kan du dele det med oss andre, da?

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Trinn 3 er å ha en bil som lar en gjøre slike forandringer ? 

 Det lar seg fint gjøre på Octavia, men ikke på den nye Superb (etter hva jeg har lest i forskjellige fora). Fullt mulig det er noen som får det til, men det er tydeligvis mer komplisert på Superb enn hva det er på Octavia. Jeg skulle gjerne ha ordnet noe slikt på min også, men det virker som en også må ha KESSY for å få til dette. Det er kun hva jeg har lest andre skrive, dette er ikke noe jeg kan, bare så jeg har informert om det.

Flott at du har fått det til @PaulusA ??

 

Skrevet

Takk! Ja, nå har jeg Kessy, så vet ikke om det har noen innvirkning på Octavia 

Har jo funnet slikt på alle VAG modeller, på forum, så vil overraske meg om det er linket til Kessy.

Men, antakelser har vært feil før

Når jeg får mer tid ønsker jeg å utforske mer, finnes mange tweaks, men de fleste er bare tull

Skrevet
14 timer siden, PaulusA skrev:

Takk! Ja, nå har jeg Kessy, så vet ikke om det har noen innvirkning på Octavia 

Har jo funnet slikt på alle VAG modeller, på forum, så vil overraske meg om det er linket til Kessy.

Men, antakelser har vært feil før

Når jeg får mer tid ønsker jeg å utforske mer, finnes mange tweaks, men de fleste er bare tull

På tidligere Octavia modeller (altså før den nye Facelift utgaven), så var det ikke nødvendig med KESSY for å gjøre noen forandringer på bakluke eller andre mindre ting. Det er den siste utgaven av Superb som det ikke er så enkelt å gjøre noe med visstnok. De få som har lykkes med noen småjusteringer har hatt KESSY etter hva jeg har forstått sålangt, men det er jo selvfølgelig ikke sagt at det er den eneste måten å gjøre det.

Forhandleren jeg har spurt sa at det ikke var mulig å gjøre noen forandringer på bakluken, og tilfelle det hadde vært mulig så hadde de heller ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker.

Skrevet

Ja, det er nok ikke overraskende at en del fiks krever VCP

Ser at VCP også har en mulighet til å slå av automatisk start-stopp funksjonen, men VCP koster egentlig mer enn det smaker

Skrevet
På 18.6.2017 den 9.12, PaulusA skrev:

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Så bra...

Men jeg ser jo at det er litt mer komplisert enn under innstillinger på Columbusen...

Jeg bør vel høre med et verksted for dette, tenker jeg...

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)
6 timer siden, Håvard skrev:

I går fant jeg tilfeldigvis ut at bagasjeromsluke kan lukkes med nøkkel fra innsiden. Må bare strekke armen litt bakover i kupé'en. På min virker det som den "magiske" grensen er ca 20 cm bak framsetene  :P 

Det er bestandig artig å finne nye og positive overraskelser :)

Har du KESSY og «bevegelsessensorstyrt» (i mangel på et bedre ord) bakluke  @Håvard?

Du kan vel mest sannsynlig lukke den utenfra med nøkkel også vil jeg tro (om du står relativt nære fangeren bak)? 

Endret av Superb lll
  • 4 måneder senere...
Skrevet

hvis du ikke får til å lukke på nøkkel kan det vøre du er før langt unna bakluke, det du da gjør er å trykke 2ganger å holde den nede ei stund, da går luka ned uansett.

  • Lik 2
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Med fare for å skli en anelse ut.

Jeg ser det står nevnt Ross-Tech VCDS kabel som trengs. Antar du også trenger pc med installert programvare hentet fra Ross Tech-siden. Dette kobler du opp via  inngangen som i de flest tilfeller ligger under det lille hanskerommet på førersiden.

1) Disse kablene, er det slik at de koster typ 3500 og oppover? (mandige pris, finnes dem i prisklassen 3500 - 7000)

2) Koster programvaren noe?

Jeg testet åpning og lukking av luka med nøkkel. Klarer kun å åpne den. Holder inne knappen, men da går den opp med alarm. Klarer ikke få den igjen uansett hvor mye jeg dobbeltrykker eller holder inne knappen. Så det er tydelig at det er en del variabler ute å gå her. Jeg har en 13 L&K.

Endret av SupahMan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...