Gå til innhold
Espen

Lukke bagasjedøra på stasjonsvogna fra innsiden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kommende bil er L&K med Kessey. 

Jeg har skjønt at det ikke går an å lukke den 5te døra fra innsiden av cupéen. 

Kan den lukkes på avstand med fjernkontrollen?

Så.... Jeg har lest litt på nettet ang. VCDS og det sies at det kan programmeres inn. At det kan programmeres inn at knappen inne i cupéen kan lukke den 5te døra også. Og at lyden kan programmeres bort. 

Hvordan kan man få gjort dette?

Skrevet

Den kan lukkes med nøkkelen fra utsiden om du står bak den bakre støtfangeren og er i nærheten av bilen, og slik er det originalt fra Skoda av sikkerhetsmessige årsaker. En må ha både KESSY og bevegelses sensoren for at lukkingen skal fungere med nøkkelen originalt.

 

Jeg har lest at noen skriver at en kan forandre dette ved koding, men så leser jeg også motstridende innlegg om at det ikke går å programmere bakluka (og en del annet) på Superb 16/17 modellene.

Dette er av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Kan det programmeres, så må det gjøres ved at en kabler en kabel (VCDS/Rosstech) til en pc og til bilen. Så må en vite hvilke koder en trenger, og så kan en da programmere om det en ønsker. Men som sagt, det er mange som skriver at den nye Superb ikke kon programmeres, men det har jeg ikke fasiten på.........

Skrevet

Jeg har også lest at det går an, og at det ikke går an. 

At det er av "sikkerhetsmessige" årsaker er noe rart da det er "klemme stopp" på bakluka. Det hadde bært fint å bli kvitt den lyden.

Da er vel ikke dette noe å spørre Skoda forhandleren om...?

Skrevet

Tror ikke det er noen her inne som har gjort det, for det har vært skrevet om det tidligere også uten at det kom noen med en løsning da.

Men det er mange med både stor og god kunnskap om dette i Skoda gruppa på Facebook, så stiller du spørsmålet ditt der så kan det hende at du får bedre svar da.

 

Skoda gjør det ikke for deg av sikkerhetsmessige årsaker som nevnt, og det kommer av at bakluka kan gjøre stor skade på et lite barn om en ikke ser etter når en lukker luka. Bakluka stopper ved motstand som du sier, men om et barn får en direkte treff midt oppå hodet så kan likevel skadene bli store på barnet. Og pga et mulig erstatningsansvar, så får du ikke Skoda til å gjøre dette for deg, jeg har spurt og fått svar som du sikkert forstår av mine svar her.

Kan jo være at noen omgår reglene, men da tror jeg nesten du enten må kjenne noen på verkstedet eller evt få noen med egen pc og kabel til å gjøre det for deg, om det er mulig på den nyeste Superben da..........?

Ser jo slik ut i følge linken din, men det er den første jeg har lest om som faktisk har fått det til. Andre har bare sagt at det er mulig uten at de har kommet med løsningen på dette.

 

Advarselslyden kommer jo også av at en skal bli klar over at det skjer noe her av de samme sikkerhetsmessige årsakene, og den lyden kommer ved både bruk av bryter inne i bilen og ved bruk av nøkkelen (uansett hvor du står plassert).

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Sikkert seint svar, men la gå.

Har spurt om dette hos forhandler og for å få lukket bagasjerom døre fra innsiden må det mer enn programering til. Er en sikkerhets funksjon på bilen at så lenge nøkkelen er inne i bilen får du kun lukket bagasjeromsdøren på knappen på døren.   Er vertfall dette jeg har blit fortalt av forhandler og verksmester.

Skrevet

Jeg styrer nå bakluke både opp og igjen med bryter samt fra nøkkel, og har fjernet varsellyd. Helt uproblematisk ?

Skrevet

 

På 15.6.2017 den 17.57, PaulusA skrev:

Jeg styrer nå bakluke både opp og igjen med bryter samt fra nøkkel, og har fjernet varsellyd. Helt uproblematisk ?

Kan du dele det med oss andre, da?

Skrevet
8 timer siden, Espen skrev:

 

Kan du dele det med oss andre, da?

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Skrevet
3 timer siden, PaulusA skrev:

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Trinn 3 er å ha en bil som lar en gjøre slike forandringer ? 

 Det lar seg fint gjøre på Octavia, men ikke på den nye Superb (etter hva jeg har lest i forskjellige fora). Fullt mulig det er noen som får det til, men det er tydeligvis mer komplisert på Superb enn hva det er på Octavia. Jeg skulle gjerne ha ordnet noe slikt på min også, men det virker som en også må ha KESSY for å få til dette. Det er kun hva jeg har lest andre skrive, dette er ikke noe jeg kan, bare så jeg har informert om det.

Flott at du har fått det til @PaulusA ??

 

Skrevet

Takk! Ja, nå har jeg Kessy, så vet ikke om det har noen innvirkning på Octavia 

Har jo funnet slikt på alle VAG modeller, på forum, så vil overraske meg om det er linket til Kessy.

Men, antakelser har vært feil før

Når jeg får mer tid ønsker jeg å utforske mer, finnes mange tweaks, men de fleste er bare tull

Skrevet
14 timer siden, PaulusA skrev:

Takk! Ja, nå har jeg Kessy, så vet ikke om det har noen innvirkning på Octavia 

Har jo funnet slikt på alle VAG modeller, på forum, så vil overraske meg om det er linket til Kessy.

Men, antakelser har vært feil før

Når jeg får mer tid ønsker jeg å utforske mer, finnes mange tweaks, men de fleste er bare tull

På tidligere Octavia modeller (altså før den nye Facelift utgaven), så var det ikke nødvendig med KESSY for å gjøre noen forandringer på bakluke eller andre mindre ting. Det er den siste utgaven av Superb som det ikke er så enkelt å gjøre noe med visstnok. De få som har lykkes med noen småjusteringer har hatt KESSY etter hva jeg har forstått sålangt, men det er jo selvfølgelig ikke sagt at det er den eneste måten å gjøre det.

Forhandleren jeg har spurt sa at det ikke var mulig å gjøre noen forandringer på bakluken, og tilfelle det hadde vært mulig så hadde de heller ikke lov til det av sikkerhetsmessige årsaker.

Skrevet

Ja, det er nok ikke overraskende at en del fiks krever VCP

Ser at VCP også har en mulighet til å slå av automatisk start-stopp funksjonen, men VCP koster egentlig mer enn det smaker

Skrevet
På 18.6.2017 den 9.12, PaulusA skrev:

Will do!

Jeg utforsker også andre ting å endre, men fikk hjelp av GeirS sine instruksjoner, han hadde ordnet fjernstyringen.

Trinn 1 er å ha en Ross Tech VCDS kabel

Trinn 2 å bruke deres data programvare til å endre noen få parametere.

Så bra...

Men jeg ser jo at det er litt mer komplisert enn under innstillinger på Columbusen...

Jeg bør vel høre med et verksted for dette, tenker jeg...

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)
6 timer siden, Håvard skrev:

I går fant jeg tilfeldigvis ut at bagasjeromsluke kan lukkes med nøkkel fra innsiden. Må bare strekke armen litt bakover i kupé'en. På min virker det som den "magiske" grensen er ca 20 cm bak framsetene  :P 

Det er bestandig artig å finne nye og positive overraskelser :)

Har du KESSY og «bevegelsessensorstyrt» (i mangel på et bedre ord) bakluke  @Håvard?

Du kan vel mest sannsynlig lukke den utenfra med nøkkel også vil jeg tro (om du står relativt nære fangeren bak)? 

Endret av Superb lll
  • 4 måneder senere...
Skrevet

hvis du ikke får til å lukke på nøkkel kan det vøre du er før langt unna bakluke, det du da gjør er å trykke 2ganger å holde den nede ei stund, da går luka ned uansett.

  • Lik 2
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Med fare for å skli en anelse ut.

Jeg ser det står nevnt Ross-Tech VCDS kabel som trengs. Antar du også trenger pc med installert programvare hentet fra Ross Tech-siden. Dette kobler du opp via  inngangen som i de flest tilfeller ligger under det lille hanskerommet på førersiden.

1) Disse kablene, er det slik at de koster typ 3500 og oppover? (mandige pris, finnes dem i prisklassen 3500 - 7000)

2) Koster programvaren noe?

Jeg testet åpning og lukking av luka med nøkkel. Klarer kun å åpne den. Holder inne knappen, men da går den opp med alarm. Klarer ikke få den igjen uansett hvor mye jeg dobbeltrykker eller holder inne knappen. Så det er tydelig at det er en del variabler ute å gå her. Jeg har en 13 L&K.

Endret av SupahMan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...