Gå til innhold
Snublefot

Skiltgjenkjenning Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det nokon som veit korleis skiltgjenkjenningssystemet til Skoda/VAG fungerer? Har ein Octavia 2016 modell og det virkar på meg som navigasjonssystemet overstyrer skiltlesing? Når ein køyrer på nye vegar med høgare fartsgrenser ignorerer systemet nye fartsgrenser og viser feil fartsgrense... Det virkar og som det ikkje kan lese digitale skilt :-( For meg virkar dette litt rart... Kva er da poenget med å betale for dette når det allereie er inkludert i navigasjon...?

 

Endret av Snublefot
Skrevet

Hvilket Infotainment system er det du har i din Octavia?

 

Jeg har Columbus navigasjon i min 2016 Superb, og på de veiene jeg har kjørt så langt så har ikke skiltgjenkjenningssystemet hatt noen problemer med å lese fartsgrenseskiltene jeg har passert. Det tar de digitale, de gule (som er satt opp ved vegarbeid) og de vanlige.

Det eneste stedet som det ikke fungerer (og slik er det hver eneste gang) er på E6 et sted mellom Strömstad og Uddevalla, der får jeg beskjed at skiltgjennkjenning ikke er mulig, men det er heller ikke fartsgrense skilt på den strekningen, så der bruker den muligens Navigasjonssystemet til å si i fra dette, det vet jeg ikke.

Det er forøvrig den siste biten av firefelts E6 som ble ferdigstilt i Sverige dette gjelder.......

Gjest Baldvindur
Skrevet

Her er det litt forskjellige meninger. Skoda Norge har til og med sagt at kart overstyrer kamera. Mens mange brukere kan vise til at kamera overstyrer kartet. Det er også snakk om at det systemmessig brukes den laveste farten dersom kamera og kart ikke samsvarer.

Det har også vært snakket om at det har vært problemer med lesing av 110 skilt. Kameraet sammenlikner skiltet med en database, mulig innelt per land og dersom man har en gammel database for norge så er jo 110 ganske nytt (juni 14). Dette er vel løst nå :)

 

Skrevet

Jeg var ganske sikker på (inntill jeg leste siste post av @Baldvindur) at kamera var det styrende. ellers er det jo lite poeng dersom veiarbeider setter ned farten og at nav skal oversyre dette

Digitale skal også fungere greit. Har til og med klart å lese av et relativt hjemmelaga malte greier

Skrevet

Eg har Columbus navi. Køyrer dagleg E18 Vestfold og kameraet leser ikkje 110 skilt(digitale).

I tillegg så viser systemet stort sett at fartsgrensa er 90km/t der den er 110. For eksempel når ein passerer Sande mot Drammen der fartsgrensa tidlegare var 90... Og det betyr jo at navi er det styrande for visning av fartsgrense... Men no er det jo ein del år sidan det var 90 her so det burde vel strengt vore oppdatert i Navi systemet for leeeeenge sidan... :-)

Skrevet

Har du foretatt Navigasjonsoppdateringen ECE 2017 for din Columbus Navi, etter Juni dette året?

Jeg har lest noe om dette på andre fora også, og der er det en del ting som har rettet seg en den oppdateringen.

Jeg har ikke foretatt den oppdateringen selv enda, for den er visstnok ikke kompatibel med Mac, uten at jeg kan forstå hva som er problemet.........?

 

Når det gjelder ditt spørsmål om det er Navi eller kamera som gjenkjenner skilt, så er det kameraet som gjør det. For det er jo kun da det kan registreres om det er forandringer i fartsgrensene, det vet ikke et Navisystem. I Østfold som jeg kjører en del, så er det jo flere 110 km/t soner på E6 i sommerhalvåret, men det settes ned til 100 km/t i vintermånedene. Det registrerer i hvert fall kameraet i min bil, det samme med nedsatt fart pga vegarbeid o.l. som jeg også skrev i innlegget mitt i går, slike ting ligger jo ikke i kartverket på et Navisystem det heller.

Så jeg tror at ditt system trenger en oppdatering rett og slett, om du allerede har gjort det, så tror jeg likevel at det er noe du burde ta opp med forhandleren for å gjøre det skikkelig (selv om det kanskje er de som har gjort dette, så bør de gjøre det på nytt for deg).

 

Bare et lite tilleggsspørsmål til deg, du har ikke noe som dekker til ditt kamera, slik at det ikke «ser» skilta, men da gir deg fartsgrensene som ligger i kartverket i stedet?

 

Skrevet
1 time siden, Snublefot skrev:

Ingenting som dekker kamera, går utfra at dette sitter i frontruta?

ja, sitter øverst i frontruta bak speilet ditt. Sammen med regnsensor bla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...