Gå til innhold
Snublefot

Skiltgjenkjenning Octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det nokon som veit korleis skiltgjenkjenningssystemet til Skoda/VAG fungerer? Har ein Octavia 2016 modell og det virkar på meg som navigasjonssystemet overstyrer skiltlesing? Når ein køyrer på nye vegar med høgare fartsgrenser ignorerer systemet nye fartsgrenser og viser feil fartsgrense... Det virkar og som det ikkje kan lese digitale skilt :-( For meg virkar dette litt rart... Kva er da poenget med å betale for dette når det allereie er inkludert i navigasjon...?

 

Endret av Snublefot
Skrevet

Hvilket Infotainment system er det du har i din Octavia?

 

Jeg har Columbus navigasjon i min 2016 Superb, og på de veiene jeg har kjørt så langt så har ikke skiltgjenkjenningssystemet hatt noen problemer med å lese fartsgrenseskiltene jeg har passert. Det tar de digitale, de gule (som er satt opp ved vegarbeid) og de vanlige.

Det eneste stedet som det ikke fungerer (og slik er det hver eneste gang) er på E6 et sted mellom Strömstad og Uddevalla, der får jeg beskjed at skiltgjennkjenning ikke er mulig, men det er heller ikke fartsgrense skilt på den strekningen, så der bruker den muligens Navigasjonssystemet til å si i fra dette, det vet jeg ikke.

Det er forøvrig den siste biten av firefelts E6 som ble ferdigstilt i Sverige dette gjelder.......

Gjest Baldvindur
Skrevet

Her er det litt forskjellige meninger. Skoda Norge har til og med sagt at kart overstyrer kamera. Mens mange brukere kan vise til at kamera overstyrer kartet. Det er også snakk om at det systemmessig brukes den laveste farten dersom kamera og kart ikke samsvarer.

Det har også vært snakket om at det har vært problemer med lesing av 110 skilt. Kameraet sammenlikner skiltet med en database, mulig innelt per land og dersom man har en gammel database for norge så er jo 110 ganske nytt (juni 14). Dette er vel løst nå :)

 

Skrevet

Jeg var ganske sikker på (inntill jeg leste siste post av @Baldvindur) at kamera var det styrende. ellers er det jo lite poeng dersom veiarbeider setter ned farten og at nav skal oversyre dette

Digitale skal også fungere greit. Har til og med klart å lese av et relativt hjemmelaga malte greier

Skrevet

Eg har Columbus navi. Køyrer dagleg E18 Vestfold og kameraet leser ikkje 110 skilt(digitale).

I tillegg så viser systemet stort sett at fartsgrensa er 90km/t der den er 110. For eksempel når ein passerer Sande mot Drammen der fartsgrensa tidlegare var 90... Og det betyr jo at navi er det styrande for visning av fartsgrense... Men no er det jo ein del år sidan det var 90 her so det burde vel strengt vore oppdatert i Navi systemet for leeeeenge sidan... :-)

Skrevet

Har du foretatt Navigasjonsoppdateringen ECE 2017 for din Columbus Navi, etter Juni dette året?

Jeg har lest noe om dette på andre fora også, og der er det en del ting som har rettet seg en den oppdateringen.

Jeg har ikke foretatt den oppdateringen selv enda, for den er visstnok ikke kompatibel med Mac, uten at jeg kan forstå hva som er problemet.........?

 

Når det gjelder ditt spørsmål om det er Navi eller kamera som gjenkjenner skilt, så er det kameraet som gjør det. For det er jo kun da det kan registreres om det er forandringer i fartsgrensene, det vet ikke et Navisystem. I Østfold som jeg kjører en del, så er det jo flere 110 km/t soner på E6 i sommerhalvåret, men det settes ned til 100 km/t i vintermånedene. Det registrerer i hvert fall kameraet i min bil, det samme med nedsatt fart pga vegarbeid o.l. som jeg også skrev i innlegget mitt i går, slike ting ligger jo ikke i kartverket på et Navisystem det heller.

Så jeg tror at ditt system trenger en oppdatering rett og slett, om du allerede har gjort det, så tror jeg likevel at det er noe du burde ta opp med forhandleren for å gjøre det skikkelig (selv om det kanskje er de som har gjort dette, så bør de gjøre det på nytt for deg).

 

Bare et lite tilleggsspørsmål til deg, du har ikke noe som dekker til ditt kamera, slik at det ikke «ser» skilta, men da gir deg fartsgrensene som ligger i kartverket i stedet?

 

Skrevet
1 time siden, Snublefot skrev:

Ingenting som dekker kamera, går utfra at dette sitter i frontruta?

ja, sitter øverst i frontruta bak speilet ditt. Sammen med regnsensor bla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...