Gå til innhold
Razor

Skoda Kodiaq RS: Bi-turbo


Anbefalte innlegg

Skrevet

Rykket ikke bare i foten nei! her snakkes det jo både om Sportsline versjon og en sinnsyk RS versjon. tenk om vi skulle være så heldige at noe av dette kommer til Norge!

Tør man virkelig å bestille en Kodiaq tidlig eller må man vente å se hva som kommer? de snakker jo allerede om en Sportsline versjon i 2017.

Skulle RS bli gjennomført så håper jeg de gjør show fargen Yellow green eller hva den heter tilgjengelig . 

Skrevet

Ikke godt å si hva som kommer men regner med prisen blir deretter så trur uansett jeg nøyer meg med en godt utstyrt 150 HK 4x4 og kanskje automat :)

Skrevet

Ja, jeg tror de fort blir veldig dyr! litt for mye for litt for lite kanskje.
Måtte bare legge ved et bilde i tråden.

skoda_kodiaq_rs.jpg

  • 1 måned senere...
Skrevet

Det kan nok bli en både morsom og meget spennende utgave, men neppe så billig vil jeg tro........

Stusser dog litt over noe av det som stod i teksten der, om at dette kan bli den raskeste Skodaen som blir laget.

Skjermbilde 2017-01-12 kl. 09.01.03.png

Leste litt om VW Passat som har denne motoren og den har en toppfart på 240km/t og 0-100km/t på 6,1s (og det er 0,4 sek raskere enn VW Tiguan med samme motor), og noe raskere enn det tviler jeg vel på at Kodiaq med den motoren vil bli. (uten at jeg har fasiten på det selvfølgelig). Tiguan er jo også mindre enn Kodiaq, men det finnes jo ingen Tiguan R versjon da (kun R styling)

 

Nå har Skoda Superb 2,0/280hk 4x4 en toppfart på 250km/t og 0-100km/t på 5,8s, og helt ærlig, de specs som denne Superben har tviler jeg på at Kodiaq med 240hk TDi kommer ned på, såfremt de ikke trimmer den motoren ytterligere, men det står det jo ikke noe om i teksten. At det kan bli den raskeste TDi Skoda har er det jo ingen tvil om i det hele tatt........

At det er en meget sprek bil med et stort potensiale er jeg helt enig i, så den kunne det vært veldig morsomt å prøve. Den ser rett og slett både sprek og rå ut, og ja det er en versjon jeg virkelig kunne tenkt meg (selv om jeg helst ville hatt bensinmotor) :) 

Skrevet

Er det noen garanti for at den vil kommer til Norge da? I så fall, så tenker jeg også at prisen fort kan bli liiiiiit drøy :)

 

Skrevet

Om den kommer til Norge blir det vel den eneste av "folkebil-SUVene" med så heftig motor. Tøff var den iallefall, men som dere sier; den blir sikkert dyr..

Skrevet

Den vil nok bli priset høyt ja, til sammenligning så koster en VW Tiguan Highline 2,0/240hk TDi fra 586.900,- men den har jo et helt annet utstyrs nivå også. For når en begynner å legge på R Line og andre utstyrspakker så stiger jo prisene så det holder..........

https://www.volkswagen.no/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/no/bilmodeller/brosjyrer-og-priser/tiguan/Volkswagen Tiguan prisliste.pdf/_jcr_content/renditions/original./Volkswagen Tiguan prisliste.pdf

Skrevet

Det blir jo spennende hvordan den eventuelt konmer til å se ut, bildene over her er nok ikke noen bekreftede bilder, da dem er forskjellige... Men får virkelig håpe dem gjør som på vRS Octavia og endrer fangere og gjør ordentlige endringer på bilen, og ikke som på Superb Sportline og bare setter på svarte detaljer istede for chrome...  Ikke det att superb Sportline ikke er fin, for det er den absolutt, men veldig beskjeden endring i forhold til en vanlig superb.

Men blir Kodiaq vRS i nærheten av det øverste bildepå toppen her, da blir det plutselig vanskelig å ikke kjøpe denB|

Skrevet

Ja, de to bildene er vel laget av to stk som driver med sånne "what if" designs.. eller noe.. :)

Håper virkelig dem gjør litt ut av det ja. Frontlepper, diffusor, potter

Skjermbreddere?? :D

Skrevet

Ja, morskere frontfanger, med større luftinntak, lakkerte skjermbuer, diffusor med potte på hver side og kun svarte og ingen chrome detaljer hadde gjort seg... Da hadde det jo også blitt veldig fint med en god dose senk også da man har fått bilen, selv om det er feil vei å gå med SUV, så hadde det utvilsomt blitt tøft!

Skrevet

Vi får vente (lenge) å se :) 

Hadde jo vært bra om de lager noe rått hybridopsett også da, ala X5, Q7 e-tron og XC90 T8 :)

 

Skrevet (endret)
18 minutter siden, Tor2r skrev:

Vi får vente (lenge) å se :) 

Hadde jo vært bra om de lager noe rått hybridopsett også da, ala X5, Q7 e-tron og XC90 T8 :)

 

 

Om/når de skal lage en Kodiaq vRS utgave, så kan vi jo dem noen konkrete tips om hva de bør strekke seg etter, slik som du gjør her @Tor2r :D  

 

De kan jo ta en liten titt innenfor eget konsern og se litt, med tanke på motor og drivlinjer ;) 

 

http://www.dinside.no/motor/vi-har-kjort-audi-sq7-tdi/60958928

Endret av Superb lll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...