Gå til innhold
SkodaZZ17

Hengerfeste - samme bil ellers


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fulgt med her en stund, og tenkte jeg skulle stille et spørsmål jeg ikke har funnet svar på annet steds, for her vet dere jo det meste som er verdt å vite.

Jeg har i bestilling en Superb stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4, hvor det er krysset av de fleste steder på ekstrautstyrslisten bortsett fra tilhengerfeste (og telefonløsninger). Jeg har nemlig aldri hatt behov for å trekke en tilhenger med en bil, og kommer neppe til å få det noen gang heller.

Jeg lurer på om den likevel bør bestilles med hengerfeste, selv om jeg aldri kommer til å bruke det. Dersom bilen bestilles med tilhengerfeste, vil den da leveres med større batteri, større vifte og bedre kjøling osv? Eller er bilen kliss lik andre biler som ikke har tilhengerfeste, med unntak av at den har et tilhengerfeste?

Hva med dersom man har tilvalget forbedredelse for tilhengerfeste? Er bilen helt lik en bil uten tilhengerfeste, med unntak av at ledninger er strekt bak for tilkobling av elektro for tilhengerfeste? 

Skrevet

Om du får ettermontert hengerfeste på en bil så modifiseres ikke andre deler av bilen, hverken på kjøling eller batteri så vil nok tru at bilen er kliss lik ellers med og uten. Hengerfeste vil nok muligens ha noe å si for ettermarkeds pris ;)

Skrevet

Ja, henger meg på Razor sitt svar her. Bilen er nok helt lik ellers.

Samt at når bilen er forberedt så blir prisen på montering senere lavere da en del av arbeidet allerede er gjort.

Skrevet

Men spørsmålet er vel om du får ettermontert det svingbare hengerfeste som Superb egentlig leveres med, for det blir jo betjent av et håndtak i åpningen til lasterommet.

Nå var dette ment som et spørsmål, og ikke en påstand bare for å gjøre det helt klart.

 

For Octavia sin del så er det jo avtagbart hengerfeste som blir montert og det er jo ingen sak å ettermontere, men som sagt for Superb så er jeg ganske nysgjerrig for hva forberedelser til hengerfeste faktisk betyr. At ledningen er klargjort er jo helt klart, men som sagt om en får til alt hva det svingbare hengerfeste innebærer vet jeg ikke. For da må det jo skjæres ut et spor i underkant av difuseren (det sorte feltet i bakre støtfanger), for at hengerfeste skal få plass der, deretter så må det jo monteres inn en «låseanordning» som holder hengerfeste oppe når det ikke er i bruk og «frigjør» dette når en drar i betjeningshåndtaket i åpningen til lasterommet når det skal benyttes.

 

Det er sikkert ingen umulighet, men jeg tror helt ærlig at det vil bli langt dyrere og ettermontere dette, enn å ta det rett i bestillingen nå. Så vurderer du et hengerfeste, så er mitt råd, ta det nå med i bestillingen med en gang. :) 

Ikke ment som en fasit, kun et velment råd :) 

Skrevet
2 hours ago, Razor said:

 Hengerfeste vil nok muligens ha noe å si for ettermarkeds pris ;)

Takk for svar så langt, med gode poenger.

Dersom noen ønsker å spekulere i hva "manglende" hengerfeste har å si for verdien om 5-8 år, så tar jeg gjerne imot det også. Altså, hva vil verdien være om 5-8 år henholdsvis med og uten hengerfeste.  Jeg tenker at dette vel fort er en typisk trekke-campingvogn-med bil, selv om jeg aldri kommer til å trekke noe annet enn høyst en tilhenger fra IKEA. Produksjonstiden tilsier at jeg skal ha god tid til å gjøre et tilvalg til hengerfeste.:/

Skrevet

Fikk tilbud om ettermontering på min Audi A6 for noen år tilbake, prisen var tett rundt 10.000 riksdaler. Så vil en bilkjøper ha hegerfeste så kjøper han en bil med, ikke en uten for så å ettermontere er min påstand.

Skrevet

Vil man ha hengerfeste så kjøper man en bil med. Men selv så har jeg kjøpt bil for så å ettermontere hengerfeste, rett og slett fordi alt det andre stemte, farge, motor, driv, gir som etter min mening er langt viktigere.

Skrevet

Altså mitt poeng var rett og slett at Superb har ikke (fra fabrikk) andre muligheter enn et svingbart/foldbart hengerfeste, og det tror jeg nok er mer komplisert og dyrere å ettermontere enn et vanlig avtagbart hengerfeste, men det er altså kun min mening, for dette vet jeg ikke.

For den summen de skal ha for dette 8.700,- levert fra fabrikk så hadde jeg definitivt lagt det på mens muligheten er der, bare forberedelsene til dette koster jo 1.800,- og min «spådom» er at det vil koste langt mer å ettermontere et svingbart hengerfeste enn de 7.100,- som er i mellom her. Bare 3 arb.timer på et verksted er jo i dag noe i nærheten av 5.400,- (1.800,- pr time) og om det holder med 3 arb.timer for å montere dette er jeg heller ikke sikker på.

For det er mye mer en bare ledningene (som riktignok er alt som ligger i forberedelsene) som skal kobles i hengerkontakten. En må montere betjeningsmodulen som frigjør hengerfeste, ned med fangeren og da frakoble ryggesensorer, montere selve festet, etc.

Grunnen til at jeg tar opp dette igjen i tråden din @SkodaZZ17 er at jeg selv vurderte det samme når jeg bestilte min Superb i vinter, og da spurte selgeren meg direkte om jeg kom til å montere det i det hele tatt, og da svarte jeg at jeg mest sannsynlig kom til å gjøre det. Da fikk jeg kun et konkret svar og råd fra selgeren, monter det på fabrikken, for jeg er ganske så sikker på at du ikke vil like prisen for dette i etterkant..........

Da spurte ikke jeg mer, og bare satt det opp på lista like godt første som sist. 8.700,- er absolutt en del kroner, men min bil kom til slutt på ca 530.000,- med alt, og da er det absolutt ikke de 8.700,- for h.feste som avgjør om det ble et kjøp av bil eller ikke..........

Så mitt råd er rett og slett, vurderer du hengerfeste, så ta det nå, ellers så lar du være og heller bestiller varene du handler levert på døra (eller får låne deg en bil med h.feste e.l.). En kan få en del varer levert på døra for 8.700,- i transport utgifter, om det kun er en tur til Ikea som er meningen med hengerfestet på din nye bil. ;) 

Jeg fikk min nye Superb i Mars, og har fremdeles ikke benyttet h.festet, men det kan skje fortere enn en aner. Og det er så mye enklere å bra dra i en spak for å få det frem, fremfor å måtte låne en annen bil eller få ting levert når det passer med kjøringene til butikken(e) der en handler noe. Så jeg kommer definitivt til å montere det på neste bil også, uansett om jeg bruker det eller ikke, for her støtter jeg Øistein Sundes mening om at det er «kjekt å ha» ;)  

3 timer siden, Tor2r skrev:

Vil man ha hengerfeste så kjøper man en bil med. 

Helt enig :) 

3 timer siden, Razor skrev:

Fikk tilbud om ettermontering på min Audi A6 for noen år tilbake, prisen var tett rundt 10.000 riksdaler. Så vil en bilkjøper ha hegerfeste så kjøper han en bil med, ikke en uten for så å ettermontere er min påstand.

Helt enig, og i hvertfall når prisen er billigere nytt fra fabrikken for et svingbart hengerfeste (8.700,-), enn hva prisen du fikk her :) 

Skrevet

N

9 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Takk for svar så langt, med gode poenger.

Dersom noen ønsker å spekulere i hva "manglende" hengerfeste har å si for verdien om 5-8 år, så tar jeg gjerne imot det også. Altså, hva vil verdien være om 5-8 år henholdsvis med og uten hengerfeste.  Jeg tenker at dette vel fort er en typisk trekke-campingvogn-med bil, selv om jeg aldri kommer til å trekke noe annet enn høyst en tilhenger fra IKEA. Produksjonstiden tilsier at jeg skal ha god tid til å gjøre et tilvalg til hengerfeste.:/

Nå er det ikke nødvendigvis slik at det vil ha noe å si for selve bruktprisen, men det er klart at dersom du har en bil som ikke har hengerfeste vil du i utgangspunktet ekskludere alle de kjøperne som bruker dette, enten til vogn eller henger. Og bruker du den ikke, så vil du kunne dokumentere dette for eventuelle kjøpere som skyr biler som er gått mye med henger i form av bilde av et ubrukt hengerfeste :) Hvis man ser merkostanden på 8k i forhold til f.eks 5 år nedbetaling er summen i seg selv pr mnd for peanuts og regne. 

Skrevet

Som @CitizenX sier, så er merkostnaden liten, og jeg tror også bruktbilsalget om x antall år kan bli noe lettere med hengerfeste... som sagt så er det en del som har visse ting dem skal ha på bilen, og jeg tror både 4x4, automat og hengerfeste er 3 ting som alltid er bonus å ha! 

Men legger man til alt som er "kjekt å ha" så kan de jo totalt sett bli kroner av det.. Men personlig ville eg valgt hengerfeste hadde jeg vært deg.

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Etter å ha tvilt en stund, kom jeg frem til at det riktige var å endre bestillingen og inkludere svingbart hengerfeste. Blant annet kom jeg frem til at mest trolig kan jeg ha bruk for hengerfeste til visse anledninger, og da vil det være greit å ha det på egen bil. Takk til alle som kom med innspill på denne tråden! Det var nyttig å høre andres meninger.

Noe tid etter endringen ble lagt til, ble også produksjonsbekreftelsen klar og bilen skal være klar til levering i løpet av februar.

Det blir alså en stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4 DSG i business grey metallic med sort skinn. Ekstrautstyr inkluderer blant annet:

- Baksetepakke

- Delingsnett STV

- Foldbart hengerfeste

- Oppvarmet frontrute

- Oppvarmet ratt

- Multiratt med paddles

- Reservehjul

- Solgardin for sideruter bak

- Smartgate

- Panoramatak

Er vant med å kjøre en tohjulsdrevet disel med 115 hester i et annet merke, som vi er godt fornøyd med. Likevel tror jeg dette blir en solid endring til det bedre.

Endret av SkodaZZ17
Fusjonerte innlegg
Skrevet

Dette ser veldig bra ut! Tror nok du merker god forskjell fra den bilen du har i dag ja! :)

Ikke se bort i fra at du plutselig får bruk for hengerfeste kun kort tid etter nye bilen er på plass!

Har tidligere ikke hatt mye bruk for henger selv, men endte til og med opp med å kjøpe henger i tillegg :D

Kunne leid mange hengere for prisen, men er fryktelig greit å ha! Slenger ting og tang som skal kastes oppi der og kjører avgårde når den er full. Greit sted å mellomlagre ting :)

Skrevet
16 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Etter å ha tvilt en stund, kom jeg frem til at det riktige var å endre bestillingen og inkludere svingbart hengerfeste. Blant annet kom jeg frem til at mest trolig kan jeg ha bruk for hengerfeste til visse anledninger, og da vil det være greit å ha det på egen bil. Takk til alle som kom med innspill på denne tråden! Det var nyttig å høre andres meninger.

Noe tid etter endringen ble lagt til, ble også produksjonsbekreftelsen klar og bilen skal være klar til levering i løpet av februar.

Det blir alså en stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4 DSG i business grey metallic med sort skinn. Ekstrautstyr inkluderer blant annet:

- Baksetepakke

- Delingsnett STV

- Foldbart hengerfeste

- Oppvarmet frontrute

- Oppvarmet ratt

- Multiratt med paddles

- Reservehjul

- Solgardin for sideruter bak

- Smartgate

- Panoramatak

Er vant med å kjøre en tohjulsdrevet disel med 115 hester i et annet merke, som vi er godt fornøyd med. Likevel tror jeg dette blir en solid endring til det bedre.

Høres ut som godt valg :-) Venter på lik bil, med samme farger Selv.... litt forskjell på utstyrsliste bare:-)

Skrevet
18 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Etter å ha tvilt en stund, kom jeg frem til at det riktige var å endre bestillingen og inkludere svingbart hengerfeste. Blant annet kom jeg frem til at mest trolig kan jeg ha bruk for hengerfeste til visse anledninger, og da vil det være greit å ha det på egen bil. Takk til alle som kom med innspill på denne tråden! Det var nyttig å høre andres meninger.

Noe tid etter endringen ble lagt til, ble også produksjonsbekreftelsen klar og bilen skal være klar til levering i løpet av februar.

Det blir alså en stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4 DSG i business grey metallic med sort skinn. Ekstrautstyr inkluderer blant annet:

- Baksetepakke

- Delingsnett STV

- Foldbart hengerfeste

- Oppvarmet frontrute

- Oppvarmet ratt

- Multiratt med paddles

- Reservehjul

- Solgardin for sideruter bak

- Smartgate

- Panoramatak

Er vant med å kjøre en tohjulsdrevet disel med 115 hester i et annet merke, som vi er godt fornøyd med. Likevel tror jeg dette blir en solid endring til det bedre.

Her ser det ut til at du har satt sammen en veldig flott bil @SkodaZZ17 :) 

Tror nok du vil merke forskjell på motoren ja, for det er nok ikke bare hk som øker, men du vil mest sannsynlig få et helt annet dreiemoment også. At du i tillegg har tatt med 4x4 vil kunne gjøre det enda mer praktisk når kjøreforholdene blir mer utfordrende.

Hengerfeste er smart å ta med når du bestiller ja, så det er fint at du valgte å ta med det likevel. Håper ikke ventetiden tærer for mye på tålmodigheten din da, for jeg er nemlig veldig dårlig på å vente............

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...