Gå til innhold
SkodaZZ17

Hengerfeste - samme bil ellers


Anbefalte innlegg

Har fulgt med her en stund, og tenkte jeg skulle stille et spørsmål jeg ikke har funnet svar på annet steds, for her vet dere jo det meste som er verdt å vite.

Jeg har i bestilling en Superb stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4, hvor det er krysset av de fleste steder på ekstrautstyrslisten bortsett fra tilhengerfeste (og telefonløsninger). Jeg har nemlig aldri hatt behov for å trekke en tilhenger med en bil, og kommer neppe til å få det noen gang heller.

Jeg lurer på om den likevel bør bestilles med hengerfeste, selv om jeg aldri kommer til å bruke det. Dersom bilen bestilles med tilhengerfeste, vil den da leveres med større batteri, større vifte og bedre kjøling osv? Eller er bilen kliss lik andre biler som ikke har tilhengerfeste, med unntak av at den har et tilhengerfeste?

Hva med dersom man har tilvalget forbedredelse for tilhengerfeste? Er bilen helt lik en bil uten tilhengerfeste, med unntak av at ledninger er strekt bak for tilkobling av elektro for tilhengerfeste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet er vel om du får ettermontert det svingbare hengerfeste som Superb egentlig leveres med, for det blir jo betjent av et håndtak i åpningen til lasterommet.

Nå var dette ment som et spørsmål, og ikke en påstand bare for å gjøre det helt klart.

 

For Octavia sin del så er det jo avtagbart hengerfeste som blir montert og det er jo ingen sak å ettermontere, men som sagt for Superb så er jeg ganske nysgjerrig for hva forberedelser til hengerfeste faktisk betyr. At ledningen er klargjort er jo helt klart, men som sagt om en får til alt hva det svingbare hengerfeste innebærer vet jeg ikke. For da må det jo skjæres ut et spor i underkant av difuseren (det sorte feltet i bakre støtfanger), for at hengerfeste skal få plass der, deretter så må det jo monteres inn en «låseanordning» som holder hengerfeste oppe når det ikke er i bruk og «frigjør» dette når en drar i betjeningshåndtaket i åpningen til lasterommet når det skal benyttes.

 

Det er sikkert ingen umulighet, men jeg tror helt ærlig at det vil bli langt dyrere og ettermontere dette, enn å ta det rett i bestillingen nå. Så vurderer du et hengerfeste, så er mitt råd, ta det nå med i bestillingen med en gang. :) 

Ikke ment som en fasit, kun et velment råd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Razor said:

 Hengerfeste vil nok muligens ha noe å si for ettermarkeds pris ;)

Takk for svar så langt, med gode poenger.

Dersom noen ønsker å spekulere i hva "manglende" hengerfeste har å si for verdien om 5-8 år, så tar jeg gjerne imot det også. Altså, hva vil verdien være om 5-8 år henholdsvis med og uten hengerfeste.  Jeg tenker at dette vel fort er en typisk trekke-campingvogn-med bil, selv om jeg aldri kommer til å trekke noe annet enn høyst en tilhenger fra IKEA. Produksjonstiden tilsier at jeg skal ha god tid til å gjøre et tilvalg til hengerfeste.:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha hengerfeste så kjøper man en bil med. Men selv så har jeg kjøpt bil for så å ettermontere hengerfeste, rett og slett fordi alt det andre stemte, farge, motor, driv, gir som etter min mening er langt viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså mitt poeng var rett og slett at Superb har ikke (fra fabrikk) andre muligheter enn et svingbart/foldbart hengerfeste, og det tror jeg nok er mer komplisert og dyrere å ettermontere enn et vanlig avtagbart hengerfeste, men det er altså kun min mening, for dette vet jeg ikke.

For den summen de skal ha for dette 8.700,- levert fra fabrikk så hadde jeg definitivt lagt det på mens muligheten er der, bare forberedelsene til dette koster jo 1.800,- og min «spådom» er at det vil koste langt mer å ettermontere et svingbart hengerfeste enn de 7.100,- som er i mellom her. Bare 3 arb.timer på et verksted er jo i dag noe i nærheten av 5.400,- (1.800,- pr time) og om det holder med 3 arb.timer for å montere dette er jeg heller ikke sikker på.

For det er mye mer en bare ledningene (som riktignok er alt som ligger i forberedelsene) som skal kobles i hengerkontakten. En må montere betjeningsmodulen som frigjør hengerfeste, ned med fangeren og da frakoble ryggesensorer, montere selve festet, etc.

Grunnen til at jeg tar opp dette igjen i tråden din @SkodaZZ17 er at jeg selv vurderte det samme når jeg bestilte min Superb i vinter, og da spurte selgeren meg direkte om jeg kom til å montere det i det hele tatt, og da svarte jeg at jeg mest sannsynlig kom til å gjøre det. Da fikk jeg kun et konkret svar og råd fra selgeren, monter det på fabrikken, for jeg er ganske så sikker på at du ikke vil like prisen for dette i etterkant..........

Da spurte ikke jeg mer, og bare satt det opp på lista like godt første som sist. 8.700,- er absolutt en del kroner, men min bil kom til slutt på ca 530.000,- med alt, og da er det absolutt ikke de 8.700,- for h.feste som avgjør om det ble et kjøp av bil eller ikke..........

Så mitt råd er rett og slett, vurderer du hengerfeste, så ta det nå, ellers så lar du være og heller bestiller varene du handler levert på døra (eller får låne deg en bil med h.feste e.l.). En kan få en del varer levert på døra for 8.700,- i transport utgifter, om det kun er en tur til Ikea som er meningen med hengerfestet på din nye bil. ;) 

Jeg fikk min nye Superb i Mars, og har fremdeles ikke benyttet h.festet, men det kan skje fortere enn en aner. Og det er så mye enklere å bra dra i en spak for å få det frem, fremfor å måtte låne en annen bil eller få ting levert når det passer med kjøringene til butikken(e) der en handler noe. Så jeg kommer definitivt til å montere det på neste bil også, uansett om jeg bruker det eller ikke, for her støtter jeg Øistein Sundes mening om at det er «kjekt å ha» ;)  

3 timer siden, Tor2r skrev:

Vil man ha hengerfeste så kjøper man en bil med. 

Helt enig :) 

3 timer siden, Razor skrev:

Fikk tilbud om ettermontering på min Audi A6 for noen år tilbake, prisen var tett rundt 10.000 riksdaler. Så vil en bilkjøper ha hegerfeste så kjøper han en bil med, ikke en uten for så å ettermontere er min påstand.

Helt enig, og i hvertfall når prisen er billigere nytt fra fabrikken for et svingbart hengerfeste (8.700,-), enn hva prisen du fikk her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N

9 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Takk for svar så langt, med gode poenger.

Dersom noen ønsker å spekulere i hva "manglende" hengerfeste har å si for verdien om 5-8 år, så tar jeg gjerne imot det også. Altså, hva vil verdien være om 5-8 år henholdsvis med og uten hengerfeste.  Jeg tenker at dette vel fort er en typisk trekke-campingvogn-med bil, selv om jeg aldri kommer til å trekke noe annet enn høyst en tilhenger fra IKEA. Produksjonstiden tilsier at jeg skal ha god tid til å gjøre et tilvalg til hengerfeste.:/

Nå er det ikke nødvendigvis slik at det vil ha noe å si for selve bruktprisen, men det er klart at dersom du har en bil som ikke har hengerfeste vil du i utgangspunktet ekskludere alle de kjøperne som bruker dette, enten til vogn eller henger. Og bruker du den ikke, så vil du kunne dokumentere dette for eventuelle kjøpere som skyr biler som er gått mye med henger i form av bilde av et ubrukt hengerfeste :) Hvis man ser merkostanden på 8k i forhold til f.eks 5 år nedbetaling er summen i seg selv pr mnd for peanuts og regne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @CitizenX sier, så er merkostnaden liten, og jeg tror også bruktbilsalget om x antall år kan bli noe lettere med hengerfeste... som sagt så er det en del som har visse ting dem skal ha på bilen, og jeg tror både 4x4, automat og hengerfeste er 3 ting som alltid er bonus å ha! 

Men legger man til alt som er "kjekt å ha" så kan de jo totalt sett bli kroner av det.. Men personlig ville eg valgt hengerfeste hadde jeg vært deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter å ha tvilt en stund, kom jeg frem til at det riktige var å endre bestillingen og inkludere svingbart hengerfeste. Blant annet kom jeg frem til at mest trolig kan jeg ha bruk for hengerfeste til visse anledninger, og da vil det være greit å ha det på egen bil. Takk til alle som kom med innspill på denne tråden! Det var nyttig å høre andres meninger.

Noe tid etter endringen ble lagt til, ble også produksjonsbekreftelsen klar og bilen skal være klar til levering i løpet av februar.

Det blir alså en stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4 DSG i business grey metallic med sort skinn. Ekstrautstyr inkluderer blant annet:

- Baksetepakke

- Delingsnett STV

- Foldbart hengerfeste

- Oppvarmet frontrute

- Oppvarmet ratt

- Multiratt med paddles

- Reservehjul

- Solgardin for sideruter bak

- Smartgate

- Panoramatak

Er vant med å kjøre en tohjulsdrevet disel med 115 hester i et annet merke, som vi er godt fornøyd med. Likevel tror jeg dette blir en solid endring til det bedre.

Endret av SkodaZZ17
Fusjonerte innlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser veldig bra ut! Tror nok du merker god forskjell fra den bilen du har i dag ja! :)

Ikke se bort i fra at du plutselig får bruk for hengerfeste kun kort tid etter nye bilen er på plass!

Har tidligere ikke hatt mye bruk for henger selv, men endte til og med opp med å kjøpe henger i tillegg :D

Kunne leid mange hengere for prisen, men er fryktelig greit å ha! Slenger ting og tang som skal kastes oppi der og kjører avgårde når den er full. Greit sted å mellomlagre ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Etter å ha tvilt en stund, kom jeg frem til at det riktige var å endre bestillingen og inkludere svingbart hengerfeste. Blant annet kom jeg frem til at mest trolig kan jeg ha bruk for hengerfeste til visse anledninger, og da vil det være greit å ha det på egen bil. Takk til alle som kom med innspill på denne tråden! Det var nyttig å høre andres meninger.

Noe tid etter endringen ble lagt til, ble også produksjonsbekreftelsen klar og bilen skal være klar til levering i løpet av februar.

Det blir alså en stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4 DSG i business grey metallic med sort skinn. Ekstrautstyr inkluderer blant annet:

- Baksetepakke

- Delingsnett STV

- Foldbart hengerfeste

- Oppvarmet frontrute

- Oppvarmet ratt

- Multiratt med paddles

- Reservehjul

- Solgardin for sideruter bak

- Smartgate

- Panoramatak

Er vant med å kjøre en tohjulsdrevet disel med 115 hester i et annet merke, som vi er godt fornøyd med. Likevel tror jeg dette blir en solid endring til det bedre.

Høres ut som godt valg :-) Venter på lik bil, med samme farger Selv.... litt forskjell på utstyrsliste bare:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Etter å ha tvilt en stund, kom jeg frem til at det riktige var å endre bestillingen og inkludere svingbart hengerfeste. Blant annet kom jeg frem til at mest trolig kan jeg ha bruk for hengerfeste til visse anledninger, og da vil det være greit å ha det på egen bil. Takk til alle som kom med innspill på denne tråden! Det var nyttig å høre andres meninger.

Noe tid etter endringen ble lagt til, ble også produksjonsbekreftelsen klar og bilen skal være klar til levering i løpet av februar.

Det blir alså en stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4 DSG i business grey metallic med sort skinn. Ekstrautstyr inkluderer blant annet:

- Baksetepakke

- Delingsnett STV

- Foldbart hengerfeste

- Oppvarmet frontrute

- Oppvarmet ratt

- Multiratt med paddles

- Reservehjul

- Solgardin for sideruter bak

- Smartgate

- Panoramatak

Er vant med å kjøre en tohjulsdrevet disel med 115 hester i et annet merke, som vi er godt fornøyd med. Likevel tror jeg dette blir en solid endring til det bedre.

Her ser det ut til at du har satt sammen en veldig flott bil @SkodaZZ17 :) 

Tror nok du vil merke forskjell på motoren ja, for det er nok ikke bare hk som øker, men du vil mest sannsynlig få et helt annet dreiemoment også. At du i tillegg har tatt med 4x4 vil kunne gjøre det enda mer praktisk når kjøreforholdene blir mer utfordrende.

Hengerfeste er smart å ta med når du bestiller ja, så det er fint at du valgte å ta med det likevel. Håper ikke ventetiden tærer for mye på tålmodigheten din da, for jeg er nemlig veldig dårlig på å vente............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...