Gå til innhold
SkodaZZ17

Hengerfeste - samme bil ellers


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fulgt med her en stund, og tenkte jeg skulle stille et spørsmål jeg ikke har funnet svar på annet steds, for her vet dere jo det meste som er verdt å vite.

Jeg har i bestilling en Superb stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4, hvor det er krysset av de fleste steder på ekstrautstyrslisten bortsett fra tilhengerfeste (og telefonløsninger). Jeg har nemlig aldri hatt behov for å trekke en tilhenger med en bil, og kommer neppe til å få det noen gang heller.

Jeg lurer på om den likevel bør bestilles med hengerfeste, selv om jeg aldri kommer til å bruke det. Dersom bilen bestilles med tilhengerfeste, vil den da leveres med større batteri, større vifte og bedre kjøling osv? Eller er bilen kliss lik andre biler som ikke har tilhengerfeste, med unntak av at den har et tilhengerfeste?

Hva med dersom man har tilvalget forbedredelse for tilhengerfeste? Er bilen helt lik en bil uten tilhengerfeste, med unntak av at ledninger er strekt bak for tilkobling av elektro for tilhengerfeste? 

Skrevet

Om du får ettermontert hengerfeste på en bil så modifiseres ikke andre deler av bilen, hverken på kjøling eller batteri så vil nok tru at bilen er kliss lik ellers med og uten. Hengerfeste vil nok muligens ha noe å si for ettermarkeds pris ;)

Skrevet

Ja, henger meg på Razor sitt svar her. Bilen er nok helt lik ellers.

Samt at når bilen er forberedt så blir prisen på montering senere lavere da en del av arbeidet allerede er gjort.

Skrevet

Men spørsmålet er vel om du får ettermontert det svingbare hengerfeste som Superb egentlig leveres med, for det blir jo betjent av et håndtak i åpningen til lasterommet.

Nå var dette ment som et spørsmål, og ikke en påstand bare for å gjøre det helt klart.

 

For Octavia sin del så er det jo avtagbart hengerfeste som blir montert og det er jo ingen sak å ettermontere, men som sagt for Superb så er jeg ganske nysgjerrig for hva forberedelser til hengerfeste faktisk betyr. At ledningen er klargjort er jo helt klart, men som sagt om en får til alt hva det svingbare hengerfeste innebærer vet jeg ikke. For da må det jo skjæres ut et spor i underkant av difuseren (det sorte feltet i bakre støtfanger), for at hengerfeste skal få plass der, deretter så må det jo monteres inn en «låseanordning» som holder hengerfeste oppe når det ikke er i bruk og «frigjør» dette når en drar i betjeningshåndtaket i åpningen til lasterommet når det skal benyttes.

 

Det er sikkert ingen umulighet, men jeg tror helt ærlig at det vil bli langt dyrere og ettermontere dette, enn å ta det rett i bestillingen nå. Så vurderer du et hengerfeste, så er mitt råd, ta det nå med i bestillingen med en gang. :) 

Ikke ment som en fasit, kun et velment råd :) 

Skrevet
2 hours ago, Razor said:

 Hengerfeste vil nok muligens ha noe å si for ettermarkeds pris ;)

Takk for svar så langt, med gode poenger.

Dersom noen ønsker å spekulere i hva "manglende" hengerfeste har å si for verdien om 5-8 år, så tar jeg gjerne imot det også. Altså, hva vil verdien være om 5-8 år henholdsvis med og uten hengerfeste.  Jeg tenker at dette vel fort er en typisk trekke-campingvogn-med bil, selv om jeg aldri kommer til å trekke noe annet enn høyst en tilhenger fra IKEA. Produksjonstiden tilsier at jeg skal ha god tid til å gjøre et tilvalg til hengerfeste.:/

Skrevet

Fikk tilbud om ettermontering på min Audi A6 for noen år tilbake, prisen var tett rundt 10.000 riksdaler. Så vil en bilkjøper ha hegerfeste så kjøper han en bil med, ikke en uten for så å ettermontere er min påstand.

Skrevet

Vil man ha hengerfeste så kjøper man en bil med. Men selv så har jeg kjøpt bil for så å ettermontere hengerfeste, rett og slett fordi alt det andre stemte, farge, motor, driv, gir som etter min mening er langt viktigere.

Skrevet

Altså mitt poeng var rett og slett at Superb har ikke (fra fabrikk) andre muligheter enn et svingbart/foldbart hengerfeste, og det tror jeg nok er mer komplisert og dyrere å ettermontere enn et vanlig avtagbart hengerfeste, men det er altså kun min mening, for dette vet jeg ikke.

For den summen de skal ha for dette 8.700,- levert fra fabrikk så hadde jeg definitivt lagt det på mens muligheten er der, bare forberedelsene til dette koster jo 1.800,- og min «spådom» er at det vil koste langt mer å ettermontere et svingbart hengerfeste enn de 7.100,- som er i mellom her. Bare 3 arb.timer på et verksted er jo i dag noe i nærheten av 5.400,- (1.800,- pr time) og om det holder med 3 arb.timer for å montere dette er jeg heller ikke sikker på.

For det er mye mer en bare ledningene (som riktignok er alt som ligger i forberedelsene) som skal kobles i hengerkontakten. En må montere betjeningsmodulen som frigjør hengerfeste, ned med fangeren og da frakoble ryggesensorer, montere selve festet, etc.

Grunnen til at jeg tar opp dette igjen i tråden din @SkodaZZ17 er at jeg selv vurderte det samme når jeg bestilte min Superb i vinter, og da spurte selgeren meg direkte om jeg kom til å montere det i det hele tatt, og da svarte jeg at jeg mest sannsynlig kom til å gjøre det. Da fikk jeg kun et konkret svar og råd fra selgeren, monter det på fabrikken, for jeg er ganske så sikker på at du ikke vil like prisen for dette i etterkant..........

Da spurte ikke jeg mer, og bare satt det opp på lista like godt første som sist. 8.700,- er absolutt en del kroner, men min bil kom til slutt på ca 530.000,- med alt, og da er det absolutt ikke de 8.700,- for h.feste som avgjør om det ble et kjøp av bil eller ikke..........

Så mitt råd er rett og slett, vurderer du hengerfeste, så ta det nå, ellers så lar du være og heller bestiller varene du handler levert på døra (eller får låne deg en bil med h.feste e.l.). En kan få en del varer levert på døra for 8.700,- i transport utgifter, om det kun er en tur til Ikea som er meningen med hengerfestet på din nye bil. ;) 

Jeg fikk min nye Superb i Mars, og har fremdeles ikke benyttet h.festet, men det kan skje fortere enn en aner. Og det er så mye enklere å bra dra i en spak for å få det frem, fremfor å måtte låne en annen bil eller få ting levert når det passer med kjøringene til butikken(e) der en handler noe. Så jeg kommer definitivt til å montere det på neste bil også, uansett om jeg bruker det eller ikke, for her støtter jeg Øistein Sundes mening om at det er «kjekt å ha» ;)  

3 timer siden, Tor2r skrev:

Vil man ha hengerfeste så kjøper man en bil med. 

Helt enig :) 

3 timer siden, Razor skrev:

Fikk tilbud om ettermontering på min Audi A6 for noen år tilbake, prisen var tett rundt 10.000 riksdaler. Så vil en bilkjøper ha hegerfeste så kjøper han en bil med, ikke en uten for så å ettermontere er min påstand.

Helt enig, og i hvertfall når prisen er billigere nytt fra fabrikken for et svingbart hengerfeste (8.700,-), enn hva prisen du fikk her :) 

Skrevet

N

9 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Takk for svar så langt, med gode poenger.

Dersom noen ønsker å spekulere i hva "manglende" hengerfeste har å si for verdien om 5-8 år, så tar jeg gjerne imot det også. Altså, hva vil verdien være om 5-8 år henholdsvis med og uten hengerfeste.  Jeg tenker at dette vel fort er en typisk trekke-campingvogn-med bil, selv om jeg aldri kommer til å trekke noe annet enn høyst en tilhenger fra IKEA. Produksjonstiden tilsier at jeg skal ha god tid til å gjøre et tilvalg til hengerfeste.:/

Nå er det ikke nødvendigvis slik at det vil ha noe å si for selve bruktprisen, men det er klart at dersom du har en bil som ikke har hengerfeste vil du i utgangspunktet ekskludere alle de kjøperne som bruker dette, enten til vogn eller henger. Og bruker du den ikke, så vil du kunne dokumentere dette for eventuelle kjøpere som skyr biler som er gått mye med henger i form av bilde av et ubrukt hengerfeste :) Hvis man ser merkostanden på 8k i forhold til f.eks 5 år nedbetaling er summen i seg selv pr mnd for peanuts og regne. 

Skrevet

Som @CitizenX sier, så er merkostnaden liten, og jeg tror også bruktbilsalget om x antall år kan bli noe lettere med hengerfeste... som sagt så er det en del som har visse ting dem skal ha på bilen, og jeg tror både 4x4, automat og hengerfeste er 3 ting som alltid er bonus å ha! 

Men legger man til alt som er "kjekt å ha" så kan de jo totalt sett bli kroner av det.. Men personlig ville eg valgt hengerfeste hadde jeg vært deg.

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Etter å ha tvilt en stund, kom jeg frem til at det riktige var å endre bestillingen og inkludere svingbart hengerfeste. Blant annet kom jeg frem til at mest trolig kan jeg ha bruk for hengerfeste til visse anledninger, og da vil det være greit å ha det på egen bil. Takk til alle som kom med innspill på denne tråden! Det var nyttig å høre andres meninger.

Noe tid etter endringen ble lagt til, ble også produksjonsbekreftelsen klar og bilen skal være klar til levering i løpet av februar.

Det blir alså en stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4 DSG i business grey metallic med sort skinn. Ekstrautstyr inkluderer blant annet:

- Baksetepakke

- Delingsnett STV

- Foldbart hengerfeste

- Oppvarmet frontrute

- Oppvarmet ratt

- Multiratt med paddles

- Reservehjul

- Solgardin for sideruter bak

- Smartgate

- Panoramatak

Er vant med å kjøre en tohjulsdrevet disel med 115 hester i et annet merke, som vi er godt fornøyd med. Likevel tror jeg dette blir en solid endring til det bedre.

Endret av SkodaZZ17
Fusjonerte innlegg
Skrevet

Dette ser veldig bra ut! Tror nok du merker god forskjell fra den bilen du har i dag ja! :)

Ikke se bort i fra at du plutselig får bruk for hengerfeste kun kort tid etter nye bilen er på plass!

Har tidligere ikke hatt mye bruk for henger selv, men endte til og med opp med å kjøpe henger i tillegg :D

Kunne leid mange hengere for prisen, men er fryktelig greit å ha! Slenger ting og tang som skal kastes oppi der og kjører avgårde når den er full. Greit sted å mellomlagre ting :)

Skrevet
16 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Etter å ha tvilt en stund, kom jeg frem til at det riktige var å endre bestillingen og inkludere svingbart hengerfeste. Blant annet kom jeg frem til at mest trolig kan jeg ha bruk for hengerfeste til visse anledninger, og da vil det være greit å ha det på egen bil. Takk til alle som kom med innspill på denne tråden! Det var nyttig å høre andres meninger.

Noe tid etter endringen ble lagt til, ble også produksjonsbekreftelsen klar og bilen skal være klar til levering i løpet av februar.

Det blir alså en stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4 DSG i business grey metallic med sort skinn. Ekstrautstyr inkluderer blant annet:

- Baksetepakke

- Delingsnett STV

- Foldbart hengerfeste

- Oppvarmet frontrute

- Oppvarmet ratt

- Multiratt med paddles

- Reservehjul

- Solgardin for sideruter bak

- Smartgate

- Panoramatak

Er vant med å kjøre en tohjulsdrevet disel med 115 hester i et annet merke, som vi er godt fornøyd med. Likevel tror jeg dette blir en solid endring til det bedre.

Høres ut som godt valg :-) Venter på lik bil, med samme farger Selv.... litt forskjell på utstyrsliste bare:-)

Skrevet
18 timer siden, SkodaZZ17 skrev:

Etter å ha tvilt en stund, kom jeg frem til at det riktige var å endre bestillingen og inkludere svingbart hengerfeste. Blant annet kom jeg frem til at mest trolig kan jeg ha bruk for hengerfeste til visse anledninger, og da vil det være greit å ha det på egen bil. Takk til alle som kom med innspill på denne tråden! Det var nyttig å høre andres meninger.

Noe tid etter endringen ble lagt til, ble også produksjonsbekreftelsen klar og bilen skal være klar til levering i løpet av februar.

Det blir alså en stasjonsvogn L&K 2.0/190 TDI 4x4 DSG i business grey metallic med sort skinn. Ekstrautstyr inkluderer blant annet:

- Baksetepakke

- Delingsnett STV

- Foldbart hengerfeste

- Oppvarmet frontrute

- Oppvarmet ratt

- Multiratt med paddles

- Reservehjul

- Solgardin for sideruter bak

- Smartgate

- Panoramatak

Er vant med å kjøre en tohjulsdrevet disel med 115 hester i et annet merke, som vi er godt fornøyd med. Likevel tror jeg dette blir en solid endring til det bedre.

Her ser det ut til at du har satt sammen en veldig flott bil @SkodaZZ17 :) 

Tror nok du vil merke forskjell på motoren ja, for det er nok ikke bare hk som øker, men du vil mest sannsynlig få et helt annet dreiemoment også. At du i tillegg har tatt med 4x4 vil kunne gjøre det enda mer praktisk når kjøreforholdene blir mer utfordrende.

Hengerfeste er smart å ta med når du bestiller ja, så det er fint at du valgte å ta med det likevel. Håper ikke ventetiden tærer for mye på tålmodigheten din da, for jeg er nemlig veldig dårlig på å vente............

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...