Gå til innhold
Viking

Førerassistentsystemer


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest en del om Kodiaq etterhvert; men må si meg litt forvirret over hvilke førerassistentsystemer som er henholdsvis:

Standard

og

Ekstrautstyr

Mange tester har formuleringer som "det meste av førerassistentsystemer" osv. Men har tilgode å se en grei liste av noe slag. 

Så langt har jeg funnet:

  • Trailer assist
  • 360 ryggekamera
  • Front assist inkl. City nødbrems
    • Mulighet for å legge til Predictive Pedestrian Protection
  • Adaptiv CC
  • Lane Assist, Blind Spot Detect and Rear Traffic Alert
  • If the car is fitted with Lane Assist, ACC and DSG transmission, Traffic Jam Assist comes as an additional function. It maintains speed and applies the brakes in slow-moving traffic. Additionally, the car will be kept in lane up to speeds of 65 km/h thanks to the Lane Assist function. 
  • Driver Alert detects signs of fatigue in the driver and prompts the driver to take a break. 
  • Emergency Assist, also only in combination with DSG transmission, is a further function of the ACC and Lane Assist combination. Should the danger arise that the driver is unable to drive, the system can bring the large SUV to a standstill. 
  • Crew Protect Assist (auto lukking av vinder mm)
  • Multi-Collision Brake, which comes as standard, prevents any further uncontrolled movement of the ŠKODA KODIAQ
  • Travel Assist with Traffic Sign Recognition displays speed limits and other road signs as images on the in-car computer as well as the navigation system.

Spennende å se at bilen kan leveres med "kø-autopilot" (Traffic Jam Assist)! Noen som har erfaring med dette? Jeg trodde dette var forbeholdt XC90 og vel så det. B|

 

 

Skrevet

Ja det er et sammensurium av assistentsystemer! har ærlig talt ikke helt oversikt på alle som følger med Kodiaq.

Traffic jam greia er rimelig vanlig men går under forskjellige navn. Flere modeller/merker har det, da mest nevnt som adaptiv cruise controlled.  har det på min xc70 15 mod.

Skrevet

Slik jeg forstår det så er Traffic Jam Assist en kombinasjon av Lane Assist, Adaptive Cruise Control (ACC) og Auto Hold.
- ACC uten Auto Hold vil bremse bilen til stop ved kø, for så å gi et varsel om at fører må trå inn bremsen - ACC deaktiveres. Slik er det på min Octavia.
- ACC med Auto Hold vil bremse bilen til stop ved kø, når bilen foran beveger seg må fører gi et lite trykk på gasspedalen for at bilen skal starte å kjøre igjen - ACC er fortsatt aktivert. Slik var det på Passaten jeg hadde før sommeren.
- Traffic Jam Assist bremser ned og starter å kjøre igjen av seg selv, så lenge fører holder på rattet. Slik tolker jeg videoen til Skoda.
Har aldri prøvd dette, men det ser veldig behagelig ut å ha i Oslo trafikken!
 

 

Skrevet

Har faktisk ikke fått testet med helt stopp så jeg er usikker på hvordan min bil forholder seg. Finnes ikke kø hvor jeg bor :D

 

Skrevet
7 minutes ago, Tor2r said:

Har faktisk ikke fått testet med helt stopp så jeg er usikker på hvordan min bil forholder seg. Finnes ikke kø hvor jeg bor :D

 

Haha. Dere får kjøre dugnad og teste!! :D

Skrevet

Har det på min Superb, og du verden og det bremser.........

Det er vel det eneste jeg ikke helt blir fortrolig med når det gjelder Adaptiv Cruise Control, radaren tar med seg litt mer enn det den behøver i enkelte tilfeller. Bilen bremser plutselig opp når det står en bil på siden av veien, om en tar igjen en syklist/mopedist, selv om jeg har god klaring til dem, og det kan komme litt brått på meg noen ganger når bilen uten forvarsel plutselig bremser.

Et flott system og en meget nyttig assistent det der, men den krever litt tilvenning :) 

Lane assist var det første jeg deaktiverte, og det kommer jeg aldri til å aktivere igjen heller. Da må jeg evt. begynne med pendling på E6 e.l., for for at rattet enten holder igjen eller «rister» litt er noe jeg ikke helt liker. Kan nok være en meget nyttig funksjon dette også, men den kontrollen vil jeg ha selv.

Skrevet

Det var et nyttig innspill Superb III. Det er slike ting som gjerne ikke kommer fram tester, virker det som. 

  1. Er dette greit å skru av og på etter behov?
  2. Er det noe du ville ha droppet ved kjøp av ny bil neste gang?
Skrevet

Altså selgeren som jeg har en del kontakt med synes Lane-assist er en kjempeflott ting, og lar den være aktivert til en hver tid, og vi bor ganske nære hverandre, jeg har altså en helt annen oppfatning av systemet. 

Så for noen er det garantert en nyttig og hjelpsom assistent, men jeg liker den ikke så godt. Den bidrar jo til at en skal holde seg i mellom linjene på veien og forhindre at en kommer over i motgående retning, og at en ikke skal kjøre av veien. Så jeg forstår absolutt nytten av den, men jeg er vel kanskje litt mer aktiv sjåfør og liker godt velge min egen plassering i det kjørefeltet jeg befinner meg i, men kommer en for nære en linje så vibrerer det i rattet og en merker en motstand på styringen som gjør at en tar i litt for å overvinne den og da kan det bli litt ukontrollert. Så personlig så passer den ikke min kjørestil, men som nevnt kjøring på E6 e.l. så fungerer den helt greit.

Men nå er jo dette bare basert på mine meninger og opplevelser da. andre kan ha helt andre synspunkter og mer fornuftige syn på dette enn meg. Har blitt såpass gammel at noe vil jeg fremdeles ordne når jeg kjører, ny teknologi skal ikke komme her å vite bedre enn meg, hehe ;) 

  1. Ja det er enkelt i menyene og slå dette av/på
  2. Hadde jeg kunnet velge, så hadde jeg ikke valgt det, men tror nok det stort sett ligger i en eller annen utstyrspakke.

 

Men igjen @Viking dette er kun basert på mine meninger og synspunkter, og jeg har intet vitenskapelig grunnlag for det jeg skriver her. Lane-assist og jeg er ikke bestevenner for å si det slik, og det tror jeg ikke at vi kommer til å bli i fremtiden heller............

Skrevet

Jeg synes det er ganske gøy med teknikk og duppedingser, og med en bil som bare cruiser avgårde. Kjenner at jeg blir litt "usikker" når bil-journalister beskriver biler som, nøytrale, kjedelige osv. Kan godt være jeg synes det er helt OK! Eller et eller annet automatgir som ikke er slik og slik; tror det meste er bra når man kommer fra en 10 år gammel KIA! :D

Skrevet

Har hatt lane assist på min to siste biler. Ville aldri valgt det selv da jeg aldri bruker det. Her jeg bor, så er det så vidt noen synlige linjer :D

Samt at det er irriterende lyder bare man nærmer seg streken eller at det blir dratt i rattet.

Skrevet

Blir aldri å bestille ting som bare blir deaktivert uansett, har da kjørt bil i godt over 20 år helt på egenhånd så trenger enda ikke ørten støttesystemer for selve kjøringa 9_9

Vel nesten da, adaptiv cruise controll, ryggekamera og trailer assist gjør jo livet litt enklere bak rattet :P

 

Skrevet
6 timer siden, Viking skrev:

Jeg synes det er ganske gøy med teknikk og duppedingser, og med en bil som bare cruiser avgårde. Kjenner at jeg blir litt "usikker" når bil-journalister beskriver biler som, nøytrale, kjedelige osv. Kan godt være jeg synes det er helt OK! Eller et eller annet automatgir som ikke er slik og slik; tror det meste er bra når man kommer fra en 10 år gammel KIA! :D

Jeg er helt enig med deg i det @Viking, artig med dingser og duppeditter, og mange flotte assistenter som kan være svært hjelpsomme om det skulle være behov for det i enkelte situasjoner, men da kreves det jo selvfølgelig at en har dem aktiverte.........

Jeg har kjørt bil i 30 år, 5mnd og 12 dgr (etter hva som står på førerkortet mitt), og har fremdeles ikke hatt behov for en slik assistent, men det er jo ikke dermed sagt at jeg aldri kunne hatt behov for det i fremtiden. Men rykninger/vibrasjoner i rattet, lyder, motstand i rattet gjør at jeg ikke helt har sansen for øyeblikket for en slik assistent, men behov og synspunkter kan selvfølgelig forandre seg :) 

Det neste jeg ikke helt blir venn med på Superben er de automatiske «svingbare» lysa, altså de er kjempeflotte, men jeg misliker sterkt det venstre lyset som etter min mening lyser altfor mye til venstre. Det lyser langt utover venstre kanten på veien og langt utenfor det. Det står at den skal dra seg inn når en kommer over 80 km/t og/eller kjører på veier med veibebelysning, men det gjør det ikke. Jeg må da vri lysbryteren fra auto og over til nærlys innstillingen, for å få «rettet inn» det venstre nærlyset, motgående trafikk blinker med lysa fordi de blir blendet, syklister/mopedister holder seg for øya, så det er helt klart noe som ikke er som det er tiltenkt etter min mening.

Har vært på verkstedet med bilen, men det var helt som det skulle være, men jeg er altså ikke helt enig for å si det slik...........

Får håpe det evt er en bedre teknologi på LED lysa som kommer på Kodiaq :) 

Hehe, det meste av nye biler blir nok en overgang i fra en 10 år gammel bil, uansett hvilket merke/modell det er @Viking ;)  :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...