Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Viking

Førerassistentsystemer

Recommended Posts

Jeg har lest en del om Kodiaq etterhvert; men må si meg litt forvirret over hvilke førerassistentsystemer som er henholdsvis:

Standard

og

Ekstrautstyr

Mange tester har formuleringer som "det meste av førerassistentsystemer" osv. Men har tilgode å se en grei liste av noe slag. 

Så langt har jeg funnet:

  • Trailer assist
  • 360 ryggekamera
  • Front assist inkl. City nødbrems
    • Mulighet for å legge til Predictive Pedestrian Protection
  • Adaptiv CC
  • Lane Assist, Blind Spot Detect and Rear Traffic Alert
  • If the car is fitted with Lane Assist, ACC and DSG transmission, Traffic Jam Assist comes as an additional function. It maintains speed and applies the brakes in slow-moving traffic. Additionally, the car will be kept in lane up to speeds of 65 km/h thanks to the Lane Assist function. 
  • Driver Alert detects signs of fatigue in the driver and prompts the driver to take a break. 
  • Emergency Assist, also only in combination with DSG transmission, is a further function of the ACC and Lane Assist combination. Should the danger arise that the driver is unable to drive, the system can bring the large SUV to a standstill. 
  • Crew Protect Assist (auto lukking av vinder mm)
  • Multi-Collision Brake, which comes as standard, prevents any further uncontrolled movement of the ŠKODA KODIAQ
  • Travel Assist with Traffic Sign Recognition displays speed limits and other road signs as images on the in-car computer as well as the navigation system.

Spennende å se at bilen kan leveres med "kø-autopilot" (Traffic Jam Assist)! Noen som har erfaring med dette? Jeg trodde dette var forbeholdt XC90 og vel så det. B|

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det er et sammensurium av assistentsystemer! har ærlig talt ikke helt oversikt på alle som følger med Kodiaq.

Traffic jam greia er rimelig vanlig men går under forskjellige navn. Flere modeller/merker har det, da mest nevnt som adaptiv cruise controlled.  har det på min xc70 15 mod.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det så er Traffic Jam Assist en kombinasjon av Lane Assist, Adaptive Cruise Control (ACC) og Auto Hold.
- ACC uten Auto Hold vil bremse bilen til stop ved kø, for så å gi et varsel om at fører må trå inn bremsen - ACC deaktiveres. Slik er det på min Octavia.
- ACC med Auto Hold vil bremse bilen til stop ved kø, når bilen foran beveger seg må fører gi et lite trykk på gasspedalen for at bilen skal starte å kjøre igjen - ACC er fortsatt aktivert. Slik var det på Passaten jeg hadde før sommeren.
- Traffic Jam Assist bremser ned og starter å kjøre igjen av seg selv, så lenge fører holder på rattet. Slik tolker jeg videoen til Skoda.
Har aldri prøvd dette, men det ser veldig behagelig ut å ha i Oslo trafikken!
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har faktisk ikke fått testet med helt stopp så jeg er usikker på hvordan min bil forholder seg. Finnes ikke kø hvor jeg bor :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, Tor2r said:

Har faktisk ikke fått testet med helt stopp så jeg er usikker på hvordan min bil forholder seg. Finnes ikke kø hvor jeg bor :D

 

Haha. Dere får kjøre dugnad og teste!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har det på min Superb, og du verden og det bremser.........

Det er vel det eneste jeg ikke helt blir fortrolig med når det gjelder Adaptiv Cruise Control, radaren tar med seg litt mer enn det den behøver i enkelte tilfeller. Bilen bremser plutselig opp når det står en bil på siden av veien, om en tar igjen en syklist/mopedist, selv om jeg har god klaring til dem, og det kan komme litt brått på meg noen ganger når bilen uten forvarsel plutselig bremser.

Et flott system og en meget nyttig assistent det der, men den krever litt tilvenning :) 

Lane assist var det første jeg deaktiverte, og det kommer jeg aldri til å aktivere igjen heller. Da må jeg evt. begynne med pendling på E6 e.l., for for at rattet enten holder igjen eller «rister» litt er noe jeg ikke helt liker. Kan nok være en meget nyttig funksjon dette også, men den kontrollen vil jeg ha selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var et nyttig innspill Superb III. Det er slike ting som gjerne ikke kommer fram tester, virker det som. 

  1. Er dette greit å skru av og på etter behov?
  2. Er det noe du ville ha droppet ved kjøp av ny bil neste gang?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altså selgeren som jeg har en del kontakt med synes Lane-assist er en kjempeflott ting, og lar den være aktivert til en hver tid, og vi bor ganske nære hverandre, jeg har altså en helt annen oppfatning av systemet. 

Så for noen er det garantert en nyttig og hjelpsom assistent, men jeg liker den ikke så godt. Den bidrar jo til at en skal holde seg i mellom linjene på veien og forhindre at en kommer over i motgående retning, og at en ikke skal kjøre av veien. Så jeg forstår absolutt nytten av den, men jeg er vel kanskje litt mer aktiv sjåfør og liker godt velge min egen plassering i det kjørefeltet jeg befinner meg i, men kommer en for nære en linje så vibrerer det i rattet og en merker en motstand på styringen som gjør at en tar i litt for å overvinne den og da kan det bli litt ukontrollert. Så personlig så passer den ikke min kjørestil, men som nevnt kjøring på E6 e.l. så fungerer den helt greit.

Men nå er jo dette bare basert på mine meninger og opplevelser da. andre kan ha helt andre synspunkter og mer fornuftige syn på dette enn meg. Har blitt såpass gammel at noe vil jeg fremdeles ordne når jeg kjører, ny teknologi skal ikke komme her å vite bedre enn meg, hehe ;) 

  1. Ja det er enkelt i menyene og slå dette av/på
  2. Hadde jeg kunnet velge, så hadde jeg ikke valgt det, men tror nok det stort sett ligger i en eller annen utstyrspakke.

 

Men igjen @Viking dette er kun basert på mine meninger og synspunkter, og jeg har intet vitenskapelig grunnlag for det jeg skriver her. Lane-assist og jeg er ikke bestevenner for å si det slik, og det tror jeg ikke at vi kommer til å bli i fremtiden heller............

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er ganske gøy med teknikk og duppedingser, og med en bil som bare cruiser avgårde. Kjenner at jeg blir litt "usikker" når bil-journalister beskriver biler som, nøytrale, kjedelige osv. Kan godt være jeg synes det er helt OK! Eller et eller annet automatgir som ikke er slik og slik; tror det meste er bra når man kommer fra en 10 år gammel KIA! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hatt lane assist på min to siste biler. Ville aldri valgt det selv da jeg aldri bruker det. Her jeg bor, så er det så vidt noen synlige linjer :D

Samt at det er irriterende lyder bare man nærmer seg streken eller at det blir dratt i rattet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir aldri å bestille ting som bare blir deaktivert uansett, har da kjørt bil i godt over 20 år helt på egenhånd så trenger enda ikke ørten støttesystemer for selve kjøringa 9_9

Vel nesten da, adaptiv cruise controll, ryggekamera og trailer assist gjør jo livet litt enklere bak rattet :P

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, Viking skrev:

Jeg synes det er ganske gøy med teknikk og duppedingser, og med en bil som bare cruiser avgårde. Kjenner at jeg blir litt "usikker" når bil-journalister beskriver biler som, nøytrale, kjedelige osv. Kan godt være jeg synes det er helt OK! Eller et eller annet automatgir som ikke er slik og slik; tror det meste er bra når man kommer fra en 10 år gammel KIA! :D

Jeg er helt enig med deg i det @Viking, artig med dingser og duppeditter, og mange flotte assistenter som kan være svært hjelpsomme om det skulle være behov for det i enkelte situasjoner, men da kreves det jo selvfølgelig at en har dem aktiverte.........

Jeg har kjørt bil i 30 år, 5mnd og 12 dgr (etter hva som står på førerkortet mitt), og har fremdeles ikke hatt behov for en slik assistent, men det er jo ikke dermed sagt at jeg aldri kunne hatt behov for det i fremtiden. Men rykninger/vibrasjoner i rattet, lyder, motstand i rattet gjør at jeg ikke helt har sansen for øyeblikket for en slik assistent, men behov og synspunkter kan selvfølgelig forandre seg :) 

Det neste jeg ikke helt blir venn med på Superben er de automatiske «svingbare» lysa, altså de er kjempeflotte, men jeg misliker sterkt det venstre lyset som etter min mening lyser altfor mye til venstre. Det lyser langt utover venstre kanten på veien og langt utenfor det. Det står at den skal dra seg inn når en kommer over 80 km/t og/eller kjører på veier med veibebelysning, men det gjør det ikke. Jeg må da vri lysbryteren fra auto og over til nærlys innstillingen, for å få «rettet inn» det venstre nærlyset, motgående trafikk blinker med lysa fordi de blir blendet, syklister/mopedister holder seg for øya, så det er helt klart noe som ikke er som det er tiltenkt etter min mening.

Har vært på verkstedet med bilen, men det var helt som det skulle være, men jeg er altså ikke helt enig for å si det slik...........

Får håpe det evt er en bedre teknologi på LED lysa som kommer på Kodiaq :) 

Hehe, det meste av nye biler blir nok en overgang i fra en 10 år gammel bil, uansett hvilket merke/modell det er @Viking ;)  :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Ja jeg hadde en 2017 Sportline på lån før jeg kjøpte min egen, og der også lyste de hele tiden. Men i menyen når jeg prøver og gå inn på lysene er teksten mørkere. Så jeg kan trykke på men ingenting skjer. Så lurte på om dette er noe som kan de aktiveres og aktiveres.  Jeg får vertfall ikke det til på min.
    • Jeg mener lysene er på hele tiden på vår 2019 Sportline, jeg vet at farge kan justeres i menyene, kanskje også når de skal lyse?
    • Noen som kan forklare meg om ambient light i interiør bare kommer på noen modeller? Jeg har en 2017 Sportline, der lyser denne stripa i interiøret rødt bare når dørene er opne. Skal ikke dette gå an å skifte farge på og slå på hele tiden? Noe man eventuelt kan aktivere via OBD ?
    • Jeg hadde en Octavia 2 med den motoren, med DSG vel å merke. Synes det var en frisk motor, stillegående og ganske gjerrig på drivstoffet. Jeg likte den mye bedre enn rakledieselen jeg hadde før (1,9 TDI, 105 HK). Jeg synes IKKE at bilen var daff. Den fungerte veldig bra, også med last, men den var heller ikke spesielt rask. Mange som sier at det er en liten motor, og ja den har "bare" 1400 ccm. Men  det er en liten rakker med turbo, den kompenserer for manglende sylindervolum. Motoren HAR 125 hk, og momentet er 250 Nm mellom 1400 og 4000 o/min, og det er samme momentet som større motorer,  også diesel, over samme turtallsområdet. Det er momentet som drar bilen, hestekreftene finnes bare på toppen av turtallsområdet. Der er det sjeldent at man bruker..... Ikke bare det, motoren er mer responsiv og turtallsområdet er større enn diesler. Så den er på mange måter mere anvendelig enn diesel. Nå er Kodiaq noe tyngre enn Octavia (kanskje 250 kg), og vil sikkert være litt ekstra dra på for motoren. Og en manuell gearkasse vil nok ikke geare ned med en gang du legge gøypedalen ned, f.eks for å kjøre forbi. Med manuell gearkasse må du geare ned først, så er du og motoren klar til forbikjøring. Men da er den skikkelig PÅ. Det er kanskje ikke beste motoren hvis du kjører med mye last ofte, eller henger på en campingvogn, eller EGENTLIG liker (trenger) stor motor. Og det er heller ikke motoren hvis det på død og liv skal vurderes hvor lite drivstoff bilen bruker eller hvor lite diesel koster i forhold til bensin.  Men ellers, den må prøves for å finne ut om det er en grei motor for deg/dere! Jeg kan dessverre ikke si om problemet med strukket kjede er løst. Det som er viktig er at motoren ikke presses på lavt turtall, at man ikke prøver å gi mye gass for å hente krefter, si under 14-1500 o/min. Men heller gearer ned og lar motoren løpe lettere med LITT mere turtall enn hva man kanskje gjør på en diesel. Og så mener jeg at olje- og filterskift bør gjøres på maks 15000 km (hvis computerern ikke sier fra før). Det mener jeg er fornuftig forebyggende vedlikehold, i forhold til å presse skifteintervallene for langt. En turbomotor med mye småkjøring får endel kjøring uten at motoren er skikkelig varm og det blir mere kondens og skitt som kommer i olja. Denne motoren bruker faktisk litt tid på oppnå driftstemperatur, iallefall i Octaviaen.  Kanskje det er litt bedre i en Kodiak, som er litt tyngre. Da får den litt mer vekt å håndtere, og får kanskje tempen opp litt fortere. Men motoren i seg selv er en liten perle!
    • Takk for gode innspill angående 125hk motoren. Ut i fra mitt kjøremønster, dvs 95% småkjøring, kan jeg klare meg med en «daff» bil.  Men det som kunne vært interessant å høre, er om noen har formening om evt slitasje over tid på liten bensinmotor i relativt tung bil. Om motoren må jobbe ekstra hardt over tid, kan vel det gå utover vitale motordeler som reg.reim, stempler osv.  Forrige generasjon TSI motorer slet jo fælt med overforbruk på olje, registerkjede/strammere, stempelringer osv. 
    • Akkurat, diesel med et helt annet arbeidsregister, for å ikke snakke om Nm.   Det har du helt rett i, men det du glemmer er at før var det ikke like mye elektronikk. Da driftet motoren primært varme og bevegelse. Nå har en bil mange hjerner og systemer som drar MYE energi - som igjen kommer fra motoren. Det vil nok være litt subjektivt, og det kan hende motoren fungerer helt optimalt for deg.
    • Lakkerte dørhåndtak er en elendig patent. Kan trøste dere med at det er like dårlig på BMW og Volvo. Men som nevnt over er det veldig lett å polere bort, men det er jo like fort tilbake. Det er slett ikke behov for ring for å lage slike merker, litt vanlig møkk, som er umulig å unngå, funker godt som slipepasta. 
    • Jeg tok meg litt tid for å finne ut hvordan dette egentlig virker. Jeg kan berolige med at det er helt trygt og ikke noe datasluk å bruke telefonens wifi til å oppdatere kart. Du velger selv hva du vil oppdatere, hvilke land hooker du av i en meny. Før nedlasting begynner får du vite hvor mye data det du har valgt inneholder.  Når jeg sjekket i dag var Sverige 300 Mb, Danmark 100 Mb. Alle tilgjengelige oppdateringer var til sammen 13 Gb.  Det betyr at om man oppdaterer Norge, Sverige og Danmark vil det utgjøre ca 0,7 Gb, noe som knapt sprenger noens budsjetter.  
    • Tja, når HiAcen på jobb med firehjulstrekk og henger på slep klarer seg helt OK med 117hk(diesel vel og merke) og 2.3 tonn normalvekt, så tror jeg 125 hester skal fungere på en Kodiaq. Før pleide vi ikke ha rare motorene i bilene, og vi klarte oss fint. Tror vi bare begynner å bli veldig bortskjemt.  Men, det kan hende du går lei bilen fortere enn du ønsker. Også aner jeg ikke hvor pinglete motoren er i faktisk bruk. Har kjørt en Peugeot Expert med manuell og liten dieselmotor, og den kveles veldig lett.  Også har jeg ikke sett noen reelle forbrukstall. 
    • Jeg kjenner jeg er litt skeptisk til så liten motor i en Kodiaq. Jeg prøvekjørte 150 TSI og den er svak men fungerer nok ok i det daglige, men den har lite krefter over 80-90 km/t til forbikjøringer osv. 125hk tror jeg blir for svak - men igjen den har jo ikke 4x4 så det hjelper kanskje på.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • På min gamle Opel Record 1967 hadde jeg en rullgardin foran radiatoren. Den styrte jeg via en snor med knuter på inne i kupeen på bilen. Var faktisk veldig effektivt og utrolig lettvint
    • Første gang jeg rygger inn på ferge  Fra villevika til Florø. 
    • Deler din oppfatning her @Sjåføren, øvre deksel er ikke pent. Det nedre derimot kan nok være ganske praktisk og nyttig når det er kulde, jeg personlig hadde nok benyttet det fra November/Desember og frem mot Mars mnd om jeg hadde hatt det. Men jeg bor noen mil sør for Oslo, så det er ikke så mange dagene vi har her nede med lavere temperaturer enn ÷ 10°C. Men desto mer snøslaps og mye saltede veier, og gjerne noe rundt null grader........ 
    • Sånne deksel kan du trygt kjøre med i 3 årstider uten fare for overoppheting. Ved normal kjøring er motoren er veldig lite belastet, og det kommer alltids inn luft til radiatoren uansett. Noe annet er selvfølgelig hvis du skal dra tunge lass opp bakker og fjell med lav hastighet og stort effektuttak over lengre tid. Øvre grill er vel originalt bare halvåpen likevel? Er slik på min Octavia i alle fall,  åpningen mellom rillene er stengt øverst, spalten er åpen bare på de nederste 3-4 cm. Så jeg ville kanskje vurdert å ha på et sånt nedre deksel på strengeste vinteren. Jeg ser tre fordeler med det. For det første er den laveste grillen mere utsatt for snø- og slapsdrev fra bilene foran. Denne honeycomb-grillen ser veldig spinkel ut i mine øyne, og er også særlig utsatt for at steiner og isklumper kan knuse seg igjennom. For det andre så er det relativt stort areal rett inn mot radiator. Så et nedre deksel vil redusere en god del direkte-vind mot radiatoren. Siste kommentar: øvre deksel er ikke så pent (min mening det da 😋).

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...