Gå til innhold
Kengen

Fjernlysassistent i Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Takk skal du ha :) Selger indikerte en leveransetid i slutten av mars/april, men jeg tenker heller april/mai så det er bare å glede seg B|

Er det noen av dere som har noe mer konkret informasjon vedrørende Fjernlysassistenten som er inkludert i Style versjonen? I prislisten står det jo bare "Fjernlysassistent", men i brosjyren som ligger ute på www.skoda-auto.no så nevnes det adaptiv fjernlysassistent. Jeg har sendt mail til forhandler også for å få svar på dette: 

 

Adaptiv fjernlysassistent.jpg

Endret av Tor2r
Flyttet fra Kodiaq oppsett tråden
Skrevet

Fikk ikke noe klart svar fra min leverandør angående lysene men det hørtes ut som om det kun er fjernlys assistent. Dimmer ved møtende trafikk, ikke slik som de adaptive på Superb...

Skrevet

Jeg har forstått det slik at styring av frontlysene ikke er så proff som VW kan varte opp med. Bare "nest best."

Skrevet
På 19.12.2016 den 14.00, Razor skrev:

 

Fikk ikke noe klart svar fra min leverandør angående lysene men det hørtes ut som om det kun er fjernlys assistent. Dimmer ved møtende trafikk, ikke slik som de adaptive på Superb.

 

Fikk tilbakemelding fra selger idag (som hadde sjekket ut litt) om at adaptiv  fjernlysassistent vil bli tilgjengelig etterhvert som ekstrautstyr og at det ikke var klart riktig enda. Priser var heller ikke klart. Det virket som om Skoda jobber med det og at jeg forhåpentligvis kan få det med på bestillingen før bilen går i produksjon. Blir spennende å se hva resultatet blir. 

Skrevet

Ja, det blir spennende, evt om det kommer på 2018 modellen, men det hjelper jo ikke deg. Hold oss orientert.

Skrevet (endret)

Jeg kommer tilbake til lysassistenten. 

Det er litt uklart for meg om Kodiaq har det beste. Jeg innrømmer å være litt nerdete. Men jeg handler ikke så ofte bil. Yetien, som nå skal byttes ut, er 6 år gammel. Men når jeg først bytter vil jeg ha det mest moderne utstyret. I alle fall som det merket kan by på. Jeg får inntrykk av at VAG har bedre teknologi enn det som lanseres i Kodiaq med en gang, men det er litt uklart for meg. Uklarheten skyldes:

-        - Jeg er ikke en superekspert selv om jeg nå har lest meg litt opp.

-     -    Det kan hende at VW og Skoda bruker litt ulik terminologi for å beskrive det samme.

-        - Jeg tror det er reelle forskjeller ute og går.

Dette er et forsøk på oppklaring for meg selv og kanskje andre.

En enkel lysassistent dimmer fjernlyset automatisk når du møter en annen. For meg ville det vært en framgang, men VAG har mye mer avanserte løsninger enn det. De kaller systemet for DLA (Dynamic light assistt.) De som er veldig interesserte kan lese her:

http://www.motoreport.de/vw-active-lighting-system-im-passat/

eller se på Youtube her:

https://www.youtube.com/watch?v=11PbenBRVjk

Jeg oppfatter det slik at DLA gir en automatisk styring av frontlysene i mange flere situasjoner enn ved en møtende bil. I tillegg tror jeg, men jeg er ikkje sikker på at et slikt system også gjør det mulig å øke lysstyrken målt i Lumen, fordi det i alle situasjoner hindrer blending, for eksempel når en ligger bak en annen bil.

Det beste innebærer også at lyktene svinger med i en sving. (Noe Yetien min frå 2011 gjør. Da klalte de det adaptive frontlykter) og en har dimensjonen FULL-LED kontra Bi-xenon.

Jeg oppfatter det slik at viss jeg i dag bestiller en Tiguan får jeg Full-LED med DLA som svinger med utslag i rattet. Bestiller jeg en Kodiaq får jeg ikke alt dette nå.  Viss jeg ikke har misforstått er det en forskjell slik Kengen og Razor også er inne på. Det er litt underlig at Skoda ikke bruker sist tilgjengelige teknologi, men noe skal jo VAG-konsernet selge Audi og VW på. For meg er dette ett av tre punkter der Kodiaq ligger etter. Det er avgjørende, sammen med pris, for at jeg ikke handler Kodiaq med en gang slik jeg trodde jeg kom til å gjøre før den endelige lanseringen av utstyr og priser. 

Jeg håper at dette retter seg i det minste i 2018 modellen på Kodiaq. Evt at jeg bokstavlig talt blir opplyst til å forstå at løsningene er like.

Endret av tobor
  • 1 måned senere...
Skrevet

Nå har jeg endelig fått svar på det med adaptiv fjernlysassistent etter at forhandler har sjekket opp idet med produksjon i Oslo. Det er dessverre ikke mulig å få bestilt det til Kodiaq idag. Og han fikk også beskjed om at Kodiaq ikke ville få det med det første. Så enn sålenge er det vanlig auto på/av fjernlysassistent som gjelder. 

Det er synd for det hadde vært en god funksjon å ha. 

Skrevet

@tobor Etter utstyrslisten får du LED hovedlys med AFS på Kodiaq utstyrsversjon Ambition og Style, men ikke på Active. Skoda's AFS er svingbare, hastighets og væravhengige men er som du skriver litt enklere enn VWs versjon som skal hindre blending av møtende biler. Bare det å gå fra ordinære lys til AFS var for meg en stor forandring til det bedre. Dette er utstyr som du kanskje ikke savner når du ikke har det, men som du savner den dagen du kjører en bil uten utstyret. Det kommer vel på Kodiaq etterhvert i og med at LED hovedlys allerede er standard på Ambition og Style. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...