Gå til innhold
Kengen

Fjernlysassistent i Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Takk skal du ha :) Selger indikerte en leveransetid i slutten av mars/april, men jeg tenker heller april/mai så det er bare å glede seg B|

Er det noen av dere som har noe mer konkret informasjon vedrørende Fjernlysassistenten som er inkludert i Style versjonen? I prislisten står det jo bare "Fjernlysassistent", men i brosjyren som ligger ute på www.skoda-auto.no så nevnes det adaptiv fjernlysassistent. Jeg har sendt mail til forhandler også for å få svar på dette: 

 

Adaptiv fjernlysassistent.jpg

Endret av Tor2r
Flyttet fra Kodiaq oppsett tråden
Skrevet

Fikk ikke noe klart svar fra min leverandør angående lysene men det hørtes ut som om det kun er fjernlys assistent. Dimmer ved møtende trafikk, ikke slik som de adaptive på Superb...

Skrevet

Jeg har forstått det slik at styring av frontlysene ikke er så proff som VW kan varte opp med. Bare "nest best."

Skrevet
På 19.12.2016 den 14.00, Razor skrev:

 

Fikk ikke noe klart svar fra min leverandør angående lysene men det hørtes ut som om det kun er fjernlys assistent. Dimmer ved møtende trafikk, ikke slik som de adaptive på Superb.

 

Fikk tilbakemelding fra selger idag (som hadde sjekket ut litt) om at adaptiv  fjernlysassistent vil bli tilgjengelig etterhvert som ekstrautstyr og at det ikke var klart riktig enda. Priser var heller ikke klart. Det virket som om Skoda jobber med det og at jeg forhåpentligvis kan få det med på bestillingen før bilen går i produksjon. Blir spennende å se hva resultatet blir. 

Skrevet

Ja, det blir spennende, evt om det kommer på 2018 modellen, men det hjelper jo ikke deg. Hold oss orientert.

Skrevet (endret)

Jeg kommer tilbake til lysassistenten. 

Det er litt uklart for meg om Kodiaq har det beste. Jeg innrømmer å være litt nerdete. Men jeg handler ikke så ofte bil. Yetien, som nå skal byttes ut, er 6 år gammel. Men når jeg først bytter vil jeg ha det mest moderne utstyret. I alle fall som det merket kan by på. Jeg får inntrykk av at VAG har bedre teknologi enn det som lanseres i Kodiaq med en gang, men det er litt uklart for meg. Uklarheten skyldes:

-        - Jeg er ikke en superekspert selv om jeg nå har lest meg litt opp.

-     -    Det kan hende at VW og Skoda bruker litt ulik terminologi for å beskrive det samme.

-        - Jeg tror det er reelle forskjeller ute og går.

Dette er et forsøk på oppklaring for meg selv og kanskje andre.

En enkel lysassistent dimmer fjernlyset automatisk når du møter en annen. For meg ville det vært en framgang, men VAG har mye mer avanserte løsninger enn det. De kaller systemet for DLA (Dynamic light assistt.) De som er veldig interesserte kan lese her:

http://www.motoreport.de/vw-active-lighting-system-im-passat/

eller se på Youtube her:

https://www.youtube.com/watch?v=11PbenBRVjk

Jeg oppfatter det slik at DLA gir en automatisk styring av frontlysene i mange flere situasjoner enn ved en møtende bil. I tillegg tror jeg, men jeg er ikkje sikker på at et slikt system også gjør det mulig å øke lysstyrken målt i Lumen, fordi det i alle situasjoner hindrer blending, for eksempel når en ligger bak en annen bil.

Det beste innebærer også at lyktene svinger med i en sving. (Noe Yetien min frå 2011 gjør. Da klalte de det adaptive frontlykter) og en har dimensjonen FULL-LED kontra Bi-xenon.

Jeg oppfatter det slik at viss jeg i dag bestiller en Tiguan får jeg Full-LED med DLA som svinger med utslag i rattet. Bestiller jeg en Kodiaq får jeg ikke alt dette nå.  Viss jeg ikke har misforstått er det en forskjell slik Kengen og Razor også er inne på. Det er litt underlig at Skoda ikke bruker sist tilgjengelige teknologi, men noe skal jo VAG-konsernet selge Audi og VW på. For meg er dette ett av tre punkter der Kodiaq ligger etter. Det er avgjørende, sammen med pris, for at jeg ikke handler Kodiaq med en gang slik jeg trodde jeg kom til å gjøre før den endelige lanseringen av utstyr og priser. 

Jeg håper at dette retter seg i det minste i 2018 modellen på Kodiaq. Evt at jeg bokstavlig talt blir opplyst til å forstå at løsningene er like.

Endret av tobor
  • 1 måned senere...
Skrevet

Nå har jeg endelig fått svar på det med adaptiv fjernlysassistent etter at forhandler har sjekket opp idet med produksjon i Oslo. Det er dessverre ikke mulig å få bestilt det til Kodiaq idag. Og han fikk også beskjed om at Kodiaq ikke ville få det med det første. Så enn sålenge er det vanlig auto på/av fjernlysassistent som gjelder. 

Det er synd for det hadde vært en god funksjon å ha. 

Skrevet

@tobor Etter utstyrslisten får du LED hovedlys med AFS på Kodiaq utstyrsversjon Ambition og Style, men ikke på Active. Skoda's AFS er svingbare, hastighets og væravhengige men er som du skriver litt enklere enn VWs versjon som skal hindre blending av møtende biler. Bare det å gå fra ordinære lys til AFS var for meg en stor forandring til det bedre. Dette er utstyr som du kanskje ikke savner når du ikke har det, men som du savner den dagen du kjører en bil uten utstyret. Det kommer vel på Kodiaq etterhvert i og med at LED hovedlys allerede er standard på Ambition og Style. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...