Gå til innhold
Kengen

Fjernlysassistent i Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Takk skal du ha :) Selger indikerte en leveransetid i slutten av mars/april, men jeg tenker heller april/mai så det er bare å glede seg B|

Er det noen av dere som har noe mer konkret informasjon vedrørende Fjernlysassistenten som er inkludert i Style versjonen? I prislisten står det jo bare "Fjernlysassistent", men i brosjyren som ligger ute på www.skoda-auto.no så nevnes det adaptiv fjernlysassistent. Jeg har sendt mail til forhandler også for å få svar på dette: 

 

Adaptiv fjernlysassistent.jpg

Endret av Tor2r
Flyttet fra Kodiaq oppsett tråden
Skrevet

Fikk ikke noe klart svar fra min leverandør angående lysene men det hørtes ut som om det kun er fjernlys assistent. Dimmer ved møtende trafikk, ikke slik som de adaptive på Superb...

Skrevet

Jeg har forstått det slik at styring av frontlysene ikke er så proff som VW kan varte opp med. Bare "nest best."

Skrevet
På 19.12.2016 den 14.00, Razor skrev:

 

Fikk ikke noe klart svar fra min leverandør angående lysene men det hørtes ut som om det kun er fjernlys assistent. Dimmer ved møtende trafikk, ikke slik som de adaptive på Superb.

 

Fikk tilbakemelding fra selger idag (som hadde sjekket ut litt) om at adaptiv  fjernlysassistent vil bli tilgjengelig etterhvert som ekstrautstyr og at det ikke var klart riktig enda. Priser var heller ikke klart. Det virket som om Skoda jobber med det og at jeg forhåpentligvis kan få det med på bestillingen før bilen går i produksjon. Blir spennende å se hva resultatet blir. 

Skrevet

Ja, det blir spennende, evt om det kommer på 2018 modellen, men det hjelper jo ikke deg. Hold oss orientert.

Skrevet (endret)

Jeg kommer tilbake til lysassistenten. 

Det er litt uklart for meg om Kodiaq har det beste. Jeg innrømmer å være litt nerdete. Men jeg handler ikke så ofte bil. Yetien, som nå skal byttes ut, er 6 år gammel. Men når jeg først bytter vil jeg ha det mest moderne utstyret. I alle fall som det merket kan by på. Jeg får inntrykk av at VAG har bedre teknologi enn det som lanseres i Kodiaq med en gang, men det er litt uklart for meg. Uklarheten skyldes:

-        - Jeg er ikke en superekspert selv om jeg nå har lest meg litt opp.

-     -    Det kan hende at VW og Skoda bruker litt ulik terminologi for å beskrive det samme.

-        - Jeg tror det er reelle forskjeller ute og går.

Dette er et forsøk på oppklaring for meg selv og kanskje andre.

En enkel lysassistent dimmer fjernlyset automatisk når du møter en annen. For meg ville det vært en framgang, men VAG har mye mer avanserte løsninger enn det. De kaller systemet for DLA (Dynamic light assistt.) De som er veldig interesserte kan lese her:

http://www.motoreport.de/vw-active-lighting-system-im-passat/

eller se på Youtube her:

https://www.youtube.com/watch?v=11PbenBRVjk

Jeg oppfatter det slik at DLA gir en automatisk styring av frontlysene i mange flere situasjoner enn ved en møtende bil. I tillegg tror jeg, men jeg er ikkje sikker på at et slikt system også gjør det mulig å øke lysstyrken målt i Lumen, fordi det i alle situasjoner hindrer blending, for eksempel når en ligger bak en annen bil.

Det beste innebærer også at lyktene svinger med i en sving. (Noe Yetien min frå 2011 gjør. Da klalte de det adaptive frontlykter) og en har dimensjonen FULL-LED kontra Bi-xenon.

Jeg oppfatter det slik at viss jeg i dag bestiller en Tiguan får jeg Full-LED med DLA som svinger med utslag i rattet. Bestiller jeg en Kodiaq får jeg ikke alt dette nå.  Viss jeg ikke har misforstått er det en forskjell slik Kengen og Razor også er inne på. Det er litt underlig at Skoda ikke bruker sist tilgjengelige teknologi, men noe skal jo VAG-konsernet selge Audi og VW på. For meg er dette ett av tre punkter der Kodiaq ligger etter. Det er avgjørende, sammen med pris, for at jeg ikke handler Kodiaq med en gang slik jeg trodde jeg kom til å gjøre før den endelige lanseringen av utstyr og priser. 

Jeg håper at dette retter seg i det minste i 2018 modellen på Kodiaq. Evt at jeg bokstavlig talt blir opplyst til å forstå at løsningene er like.

Endret av tobor
  • 1 måned senere...
Skrevet

Nå har jeg endelig fått svar på det med adaptiv fjernlysassistent etter at forhandler har sjekket opp idet med produksjon i Oslo. Det er dessverre ikke mulig å få bestilt det til Kodiaq idag. Og han fikk også beskjed om at Kodiaq ikke ville få det med det første. Så enn sålenge er det vanlig auto på/av fjernlysassistent som gjelder. 

Det er synd for det hadde vært en god funksjon å ha. 

Skrevet

@tobor Etter utstyrslisten får du LED hovedlys med AFS på Kodiaq utstyrsversjon Ambition og Style, men ikke på Active. Skoda's AFS er svingbare, hastighets og væravhengige men er som du skriver litt enklere enn VWs versjon som skal hindre blending av møtende biler. Bare det å gå fra ordinære lys til AFS var for meg en stor forandring til det bedre. Dette er utstyr som du kanskje ikke savner når du ikke har det, men som du savner den dagen du kjører en bil uten utstyret. Det kommer vel på Kodiaq etterhvert i og med at LED hovedlys allerede er standard på Ambition og Style. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...