Gå til innhold
Kengen

Fjernlysassistent i Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Takk skal du ha :) Selger indikerte en leveransetid i slutten av mars/april, men jeg tenker heller april/mai så det er bare å glede seg B|

Er det noen av dere som har noe mer konkret informasjon vedrørende Fjernlysassistenten som er inkludert i Style versjonen? I prislisten står det jo bare "Fjernlysassistent", men i brosjyren som ligger ute på www.skoda-auto.no så nevnes det adaptiv fjernlysassistent. Jeg har sendt mail til forhandler også for å få svar på dette: 

 

Adaptiv fjernlysassistent.jpg

Endret av Tor2r
Flyttet fra Kodiaq oppsett tråden
Skrevet

Fikk ikke noe klart svar fra min leverandør angående lysene men det hørtes ut som om det kun er fjernlys assistent. Dimmer ved møtende trafikk, ikke slik som de adaptive på Superb...

Skrevet

Jeg har forstått det slik at styring av frontlysene ikke er så proff som VW kan varte opp med. Bare "nest best."

Skrevet
På 19.12.2016 den 14.00, Razor skrev:

 

Fikk ikke noe klart svar fra min leverandør angående lysene men det hørtes ut som om det kun er fjernlys assistent. Dimmer ved møtende trafikk, ikke slik som de adaptive på Superb.

 

Fikk tilbakemelding fra selger idag (som hadde sjekket ut litt) om at adaptiv  fjernlysassistent vil bli tilgjengelig etterhvert som ekstrautstyr og at det ikke var klart riktig enda. Priser var heller ikke klart. Det virket som om Skoda jobber med det og at jeg forhåpentligvis kan få det med på bestillingen før bilen går i produksjon. Blir spennende å se hva resultatet blir. 

Skrevet

Ja, det blir spennende, evt om det kommer på 2018 modellen, men det hjelper jo ikke deg. Hold oss orientert.

Skrevet (endret)

Jeg kommer tilbake til lysassistenten. 

Det er litt uklart for meg om Kodiaq har det beste. Jeg innrømmer å være litt nerdete. Men jeg handler ikke så ofte bil. Yetien, som nå skal byttes ut, er 6 år gammel. Men når jeg først bytter vil jeg ha det mest moderne utstyret. I alle fall som det merket kan by på. Jeg får inntrykk av at VAG har bedre teknologi enn det som lanseres i Kodiaq med en gang, men det er litt uklart for meg. Uklarheten skyldes:

-        - Jeg er ikke en superekspert selv om jeg nå har lest meg litt opp.

-     -    Det kan hende at VW og Skoda bruker litt ulik terminologi for å beskrive det samme.

-        - Jeg tror det er reelle forskjeller ute og går.

Dette er et forsøk på oppklaring for meg selv og kanskje andre.

En enkel lysassistent dimmer fjernlyset automatisk når du møter en annen. For meg ville det vært en framgang, men VAG har mye mer avanserte løsninger enn det. De kaller systemet for DLA (Dynamic light assistt.) De som er veldig interesserte kan lese her:

http://www.motoreport.de/vw-active-lighting-system-im-passat/

eller se på Youtube her:

https://www.youtube.com/watch?v=11PbenBRVjk

Jeg oppfatter det slik at DLA gir en automatisk styring av frontlysene i mange flere situasjoner enn ved en møtende bil. I tillegg tror jeg, men jeg er ikkje sikker på at et slikt system også gjør det mulig å øke lysstyrken målt i Lumen, fordi det i alle situasjoner hindrer blending, for eksempel når en ligger bak en annen bil.

Det beste innebærer også at lyktene svinger med i en sving. (Noe Yetien min frå 2011 gjør. Da klalte de det adaptive frontlykter) og en har dimensjonen FULL-LED kontra Bi-xenon.

Jeg oppfatter det slik at viss jeg i dag bestiller en Tiguan får jeg Full-LED med DLA som svinger med utslag i rattet. Bestiller jeg en Kodiaq får jeg ikke alt dette nå.  Viss jeg ikke har misforstått er det en forskjell slik Kengen og Razor også er inne på. Det er litt underlig at Skoda ikke bruker sist tilgjengelige teknologi, men noe skal jo VAG-konsernet selge Audi og VW på. For meg er dette ett av tre punkter der Kodiaq ligger etter. Det er avgjørende, sammen med pris, for at jeg ikke handler Kodiaq med en gang slik jeg trodde jeg kom til å gjøre før den endelige lanseringen av utstyr og priser. 

Jeg håper at dette retter seg i det minste i 2018 modellen på Kodiaq. Evt at jeg bokstavlig talt blir opplyst til å forstå at løsningene er like.

Endret av tobor
  • 1 måned senere...
Skrevet

Nå har jeg endelig fått svar på det med adaptiv fjernlysassistent etter at forhandler har sjekket opp idet med produksjon i Oslo. Det er dessverre ikke mulig å få bestilt det til Kodiaq idag. Og han fikk også beskjed om at Kodiaq ikke ville få det med det første. Så enn sålenge er det vanlig auto på/av fjernlysassistent som gjelder. 

Det er synd for det hadde vært en god funksjon å ha. 

Skrevet

@tobor Etter utstyrslisten får du LED hovedlys med AFS på Kodiaq utstyrsversjon Ambition og Style, men ikke på Active. Skoda's AFS er svingbare, hastighets og væravhengige men er som du skriver litt enklere enn VWs versjon som skal hindre blending av møtende biler. Bare det å gå fra ordinære lys til AFS var for meg en stor forandring til det bedre. Dette er utstyr som du kanskje ikke savner når du ikke har det, men som du savner den dagen du kjører en bil uten utstyret. Det kommer vel på Kodiaq etterhvert i og med at LED hovedlys allerede er standard på Ambition og Style. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...