Gå til innhold
Core2Duo

Core2Duos Superb SportLine 2,0 TSI 220hk DSG MY17


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har altså en Superb SportLine i bestilling hos forhandler, og tenkte å fortelle litt om denne i mitt første innlegg her på forumet. Fortell gjerne hva dere syntes! Bilen ble altså bestilt 7. desember 2016, og status per dags dato er at byggestart på bilen vil være i uke 5. 

Så over til ekstrautstyret jeg valgte å plukke med meg:

  • Moon white metallic
  • Progressiv sportsstyring
  • Elektrisk bakluke
  • Smartgate
  • Ryggekamera
  • DCC adaptivt understell inkl DMS driving mode selection
  • 3-soners klima
  • Baksetepakke (Holder for nettbrett)
  • Adaptiv fjernlysassistent
  • Canton sound system
  • Vinterpakke (Parkeringsvarmer, baksetevarme og delingsnett)
  • Reservehjul med jekk
  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Ekstra bagasjeromsgulv
  • Automatisk retur av bagasjeromstildekning
  • Foldbart hengerfeste. 
  • Lastekantbeskytter
  • Skvettlapper foran og bak
  • Sommerdekk: 19'' Supernova sort høyglans
  • Vinterdekk: 19'' Vega-felger som følger med bilen brukes på vinteren.

Hvordan fungerer egentlig den progressive sportsstyringen i forhold til "normal" styring? Og burde jeg egentlig ha byttet ut sportsunderstellet med DCC adaptivt understell, som jeg nå altså har gjort, eller er det ikke så alt for mye forskjell i sportsunderstellet og DCC i sport? Det vil vel kanskje være greit i visse tilfeller å ikke ha så stiv bil, og ha den muligheten med å stille den på komfort eller normal også?

Skrevet

Hei, og velkommen til forumet :)

Det der blir nok kjempe bra, godt utstyrt Sportline det der!

Når det kommer til understellet så kan jeg bare svare for DCC med DMS, og der har jeg personlig alltid DMS på individual med innstillingene Sport på understell, styring og ACC. Resten er på normal hele sommeren.. På vinter velger jeg nok stort sett å kjøre på normal da det er mye snø og vaskebrett vei her jeg bor, så da er det greit å ha litt mer comfort... Comfort modus er forøvrig "ikke mulig" å bruke, da det føles som man sitter på en båt med mye bølger :P

spennende motorisering forøvrig, en jeg gjerne håper å få prøvekjørt engang :-) Synd dem ikke kombinerer den med 4x4 og DSG

Har jo hatt en fin stigning i bilparken din du ser jeg :-)

 

Skrevet

Velkommen @Core2Duo og grattis med bestilling av flott bil (og oppsett!)

Ser jo ut til at du har fått med deg det meste her egentlig!

Jeg er en forkjemper for Oppvarmet frontrute og har tenkt tanken å misjonere landet rundt for dette :) evt en base i både afrika og sør-amerika ;)

 

 

Skrevet

Hei og velkommen @Core2Duo :)

Gratulerer med en flott bil i bestilling, endelig en som har valgt motoren jeg har siklet etter i lang tid :) 

Ser du også har en lang liste med ekstra tilvalg her også, jeg har mye av dette utstyret selv også, så det virker som et fint oppsett :) 

 

Jeg har også en Superb (2016) som har DCC inkludert DMS, jeg kjører i Sport modus hele året er jeg bor og kjører, det eneste jeg lar være i normal er DSG kassa. Synes den oppleves litt masete og holder gjerne et trinn for lavt gir i tettbebygde strøk og lavere hastigheter, det blir litt annerledes når en når motorvei hastighet. Den reagerer fort nok likevel om en skulle ha behov for å akselerere eller foreta en forbikjøring.

Som @Salcin også skriver, Comfort modus er ikke brukbart til noen verdens ting, såfremt en ikke ønsker følelsen av å kjøre en gammel amerikaner eller bli sjøsyk. Til dels opplever jeg Normal modus på den måten også, men jeg kjører stort sett bare i Østfold/Akershus/Oslo, og da fungerer det helt greit i Sport modus.

Hvordan progressiv Sportsstyring fungerer i forhold til hvordan det er Sportmodus vet jeg ikke helt, mulig den minker/tiltar i «motstand» etterhvert som hastigheten minker/øker, men det var en høyst ukvalifisert gjetning fra min side. Det eneste jeg er helt sikker på er at i Normal -og Comfort modus så synes jeg styringen blir for lett og ufølsom, en får ikke den direkte kontakten med veibanen som en gjør i Sport modus. Vet ikke om alle føler det samme, men jeg liker litt mer direkte kontakt med underlaget.

 

Men når det gjelder Sportsunderstell i kombinasjon med DCC så har jeg ikke noen erfaring eller kunnskap om det, for det blir litt selvmotsigende synes jeg. Har egentlig aldri tenkt på at de kan kombineres heller. For DCC er jo et såkalt Adaptivt understell som en kan justere «stivheten» på og senker bilen 10mm uansett sett hvilken modus understellet er satt til, det gjør bare (etter hva jeg vet) dempingen mykere/hardere etter hvilken kjøremodus en velger.

Sportsunderstell er jo merkbart stivere enn hva DCC er i Sportmodus og senker i bilen 15mm, så akkurat hvordan en kan gjøre et Sportsunderstell mykere eller hardere gir ikke helt mening for meg, men det er det jo manglende kunnskaper som gjør det. Skal se om jeg kan finne ut mer om hvordan dette fungerer i praksis........

Jeg kommer fra en bil med sportsunderstell (VW Golf st.vogn 2014 modell) og etter å ha kjørt den i over 2 år og ca 35.000km, så må jeg si at det skal jeg ikke bestiller det en gang til, Sportmodus og 10mm senking er lavt -og stivt nok for meg. Men nå er det jo 2 helt forskjellige biler ang. størrelse, vekt og akselavstand, så helt bombastisk på dette skal jeg ikke være, for en Superb med rent Sportsunderstell har jeg ikke prøvet.

Vet at andre liker det enda stivere og lavere enn hva et standard Sportsunderstell er og senker det ytterligere. Det ser kanskje sprekt ut, men i Norge så synes jeg det ikke er helt på sin plass, med tanke på telehiv, fartsdumper og snø/is/brøytekanter, men hver sin lyst....

 

@Salcin jeg er helt enig i at denne bilen/motoren burde hatt muligheten til 4x4, men DSG 6 er standard, den leveres ikke i Norge med manuell girkasse. :) 

 

Skrevet
17 timer siden, Salcin skrev:

spennende motorisering forøvrig, en jeg gjerne håper å få prøvekjørt engang :-) Synd dem ikke kombinerer den med 4x4 og DSG

Enig der. Jeg får jo DSG - men jeg skulle gjerne hatt 4x4 også. Der ble 280 hk litt for dyr syntes jeg. 

 

13 timer siden, Tor2r skrev:

Velkommen @Core2Duo og grattis med bestilling av flott bil (og oppsett!)

Ser jo ut til at du har fått med deg det meste her egentlig!

Jeg er en forkjemper for Oppvarmet frontrute og har tenkt tanken å misjonere landet rundt for dette :) evt en base i både afrika og sør-amerika ;)

Takk or det! :)

Jasså? ;) Jeg har jo oppvarmet frontrute på den bilen jeg har nå - men valgte å ikke ta det med på Superben for istedenfor å ta med vinterpakka, med blant  annet parkeringsvarmer. Det er for sent å legge til nå, så får man bare se om jeg angrer eller ikke..

 

13 timer siden, Superb lll skrev:

Hei og velkommen @Core2Duo :)

Gratulerer med en flott bil i bestilling, endelig en som har valgt motoren jeg har siklet etter i lang tid :) 

Ser du også har en lang liste med ekstra tilvalg her også, jeg har mye av dette utstyret selv også, så det virker som et fint oppsett.............................

Kan vel takke deg litt for at jeg valgte akkurat denne motoren - Jeg så mye på den motoren du har, men etter å ha lest en del, så kom det seg til at jeg valgte 220 hk-varianten, ja. :) 

Stemmer som du skriver, at DCC og sportsunderstell ikke kan kombineres. Jeg valgte som sagt DCC istedenfor sportsunderstellet, som følger med bilen. Det kan jo se ut som var et helt greit valg, jeg vil ikke ha en alt for stiv bil. 

Joda, enda mer senk kan selvfølgelig se sprekt ut, men det er hvertfall sikkert at jeg ikke skal. Orker ikke bekymre meg overalt hvor det er farshumper og diverse som du nevner.. Bilen blir nok sprek og stiv nok med 19" både sommer og vinter - i tillegg til disse 10 mm som bilen er senket fra før av. 

Et spørsmål om vinterdekk: Du har 235/40-18 om jeg ikke husker feil? Du trives godt med dine dekk i den dimensjonen har jeg sett du har skrevet. Vet du hvor mye din dimensjon kan sammenlignes med 235/40-19? Tenker litt på hvordan det vil bli å kjøre med så stor dimensjon på dekkene som jeg har valgt. De fleste sier jo at det går kjempefint, men så har du jo noen som ikke syntes det var noe å kjøre på. På sommeren har jeg ingen problemer med å velge 19" :) 

Skrevet
14 minutter siden, Core2Duo skrev:

Kan vel takke deg litt for at jeg valgte akkurat denne motoren - Jeg så mye på den motoren du har, men etter å ha lest en del, så kom det seg til at jeg valgte 220 hk-varianten, ja. :) 

Stemmer som du skriver, at DCC og sportsunderstell ikke kan kombineres. Jeg valgte som sagt DCC istedenfor sportsunderstellet, som følger med bilen. Det kan jo se ut som var et helt greit valg, jeg vil ikke ha en alt for stiv bil. 

Joda, enda mer senk kan selvfølgelig se sprekt ut, men det er hvertfall sikkert at jeg ikke skal. Orker ikke bekymre meg overalt hvor det er farshumper og diverse som du nevner.. Bilen blir nok sprek og stiv nok med 19" både sommer og vinter - i tillegg til disse 10 mm som bilen er senket fra før av. 

Et spørsmål om vinterdekk: Du har 235/40-18 om jeg ikke husker feil? Du trives godt med dine dekk i den dimensjonen har jeg sett du har skrevet. Vet du hvor mye din dimensjon kan sammenlignes med 235/40-19? Tenker litt på hvordan det vil bli å kjøre med så stor dimensjon på dekkene som jeg har valgt. De fleste sier jo at det går kjempefint, men så har du jo noen som ikke syntes det var noe å kjøre på. På sommeren har jeg ingen problemer med å velge 19" :)

Uff da, får ikke håpe at jeg får skylda om motoren ikke svarer til dine forventninger nå da..... ;) Jeg tror nok ganske sikkert at det er en motor du vil bli meget fornøyd med :) 

 

Når det gjelder Sportline med sportsunderstell og DCC, så har jeg forhørt meg litt med en selger i dag, og det ligger ingen restriksjoner på valg av DCC i sammenheng med sportsunderstell. Så du ender med et sportsunderstell senket med 15mm, og som kombineres med DCC, men hvilken innvirkning DCC har på et sportsunderstell visste ikke selgeren. Det var en kombinasjon han ikke hadde prøvet selv (enda). Så det kan det jo bli litt spennende å høre hva du mener om det, etter at du har prøvet deg litt frem med den nye bilen. :) 

 

Det stemmer, jeg har 235/45-18" på vinteren (sommeren også forøvrig)  og det er helt problemfritt her jeg kjører. Personlig så hadde jeg ikke valgt 19" på vinteren, og det er har med at jeg synes det kan være greit å ørlite grann mer gummi rundt felgene, i tilfelle en skulle treffe et hull e.l som er dekket av snø. Det er kanskje feil å tenke slik, og det er ikke sikkert i det hele tatt at det vil hjelpe noe, men det er nå slik jeg tenker og innbiller meg at det er da.......

Ellers så vil de nok ikke være så mye annerledes å kjøre på/fremkommelighet vil jeg tro, de vil vel være noe hardere kanskje iom at de er lavere og har mindre plass å fordele lufttrykket på, men hvor mye det har å si for fremkommelighet og bremseegenskaper tør jeg ikke svare på. 19" på sommeren kunne jeg gjerne tenkt meg også, men på vinteren så stopper jeg på 18", selv om forskjellene mest sannsynlig er helt ubetydelige, det har jeg ikke kunnskaper om........

 

 

Skrevet

Angående 19" dekk har jeg på forrige bil (annet merke enn Skoda) hatt Nokian Hakkapeliitta R 235/35-19, som for øvrig blir enda litt lavere profil... På Superben hadde også jeg 235/45-18 som @Superb lll. Kan si mine meninger er 18" på superb er helt perfekt, men 19" jeg hadde på forrige bil var helt forferdelig! Vaskebrett vei, isklumper etc gjorde vondt langt inni sjela! Nå er det riktig nok noe mere profil på Superb ettersom den har 40 og ikke 35 profil , på 235-19"... Men personlig så tror jeg ikke det hjelper... 18" er nok mer passe på denne bilen på vinter....

Jeg kommer sannsynligvis til å ha 20" på sommer, så det handler absolutt ikke om att jeg ikke liker store hjul!

Skrevet (endret)
48 minutter siden, Superb lll skrev:

Uff da, får ikke håpe at jeg får skylda om motoren ikke svarer til dine forventninger nå da..... ;) Jeg tror nok ganske sikkert at det er en motor du vil bli meget fornøyd med :) 

 

Når det gjelder Sportline med sportsunderstell og DCC, så har jeg forhørt meg litt med en selger i dag, og det ligger ingen restriksjoner på valg av DCC i sammenheng med sportsunderstell. Så du ender med et sportsunderstell senket med 15mm, og som kombineres med DCC, men hvilken innvirkning DCC har på et sportsunderstell visste ikke selgeren. Det var en kombinasjon han ikke hadde prøvet selv (enda). Så det kan det jo bli litt spennende å høre hva du mener om det, etter at du har prøvet deg litt frem med den nye bilen. :) 

 

Det stemmer, jeg har 235/45-18" på vinteren (sommeren også forøvrig)  og det er helt problemfritt her jeg kjører. Personlig så hadde jeg ikke valgt 19" på vinteren, og det er har med at jeg synes det kan være greit å ørlite grann mer gummi rundt felgene, i tilfelle en skulle treffe et hull e.l som er dekket av snø. Det er kanskje feil å tenke slik, og det er ikke sikkert i det hele tatt at det vil hjelpe noe, men det er nå slik jeg tenker og innbiller meg at det er da.......

Ellers så vil de nok ikke være så mye annerledes å kjøre på/fremkommelighet vil jeg tro, de vil vel være noe hardere kanskje iom at de er lavere og har mindre plass å fordele lufttrykket på, men hvor mye det har å si for fremkommelighet og bremseegenskaper tør jeg ikke svare på. 19" på sommeren kunne jeg gjerne tenkt meg også, men på vinteren så stopper jeg på 18", selv om forskjellene mest sannsynlig er helt ubetydelige, det har jeg ikke kunnskaper om........

Motoren blir jeg nok fornøyd med, ja. Det er nok den minste bekymringen jeg har. ;)

Jøss, det visste jeg ikke. Var han selgeren helt sikker på dette? Som jeg forstår deg får jeg da både sportsunderstell og DCC. Jeg trudde at enten måtte man velge sportsunderstell, eller så kunne man velge DCC, da med den konsekvensen av at sportsunderstellet ble borte. Jeg har jo drevet å leket meg litt med konfiguratoren på skoda.no. Der er jo enda ikke SportLine kommet inn enda, men om jeg da velger Style-versjonen av Superb, og da velger DCC, så får jeg ikke da valgt sportsunderstell. Velger jeg sportsunderstell, får jeg ikke valgt DCC. Men klart, det kan jo hende det går med SportLine-versjonen. 

Er dette virkelig riktig, så blir det virkelig enda mer spennende å få bilen og prøve seg fram! :)

 

4 minutter siden, Salcin skrev:

Angående 19" dekk har jeg på forrige bil (annet merke enn Skoda) hatt Nokian Hakkapeliitta R 235/35-19, som for øvrig blir enda litt lavere profil... På Superben hadde også jeg 235/45-18 som @Superb lll. Kan si mine meninger er 18" på superb er helt perfekt, men 19" jeg hadde på forrige bil var helt forferdelig! Vaskebrett vei, isklumper etc gjorde vondt langt inni sjela! Nå er det riktig nok noe mere profil på Superb ettersom den har 40 og ikke 35 profil , på 235-19"... Men personlig så tror jeg ikke det hjelper... 18" er nok mer passe på denne bilen på vinter....

Jeg kommer sannsynligvis til å ha 20" på sommer, så det handler absolutt ikke om att jeg ikke liker store hjul!

Jeg vet at 225/45 også passer på mine vinterfelger. Ville det vært et bedre alternativ enn 235/40?

Endret av Core2Duo
Skrevet
2 minutter siden, Salcin skrev:

Venter en L&K jeg også, fikk også beskjed av selger att sportsunderstell og DCC ikke kunne kombineres.

Men dette er som sagt på L&K. Hvordan er dette på SportLine? 

Skrevet
6 minutter siden, Core2Duo skrev:

-

Jeg vet at 225/45 også passer på mine vinterfelger. Ville det vært et bedre alternativ enn 235/40?

Du vil da få 1,34 cm større diameter, og 2,05% større omkrets, så ja, du vil få mer gummi

Skrevet

Nå må det oppklares litt her gitt med tanke på sportsunderstell og DCC, for nå har jeg fått utfyllende info fra selgeren som har forhørt seg med teknisk avd hos importøren.

 

Altså @Salcin du har helt rett, sportsunderstell og DCC kan ikke kombineres i det hele tatt på L&K eller noen andre utstyrsvarianter.

Det ligger ingen begrensninger for dette i selgernes «verktøy», det er kun 2 ting som det ligger begrensninger på når det gjelder understell for Superb og det er Bad Road og DCC, og det er Bad Road med 19". 

 

MEN, om en velger en L&K versjon og vil ha sportsunderstell på den, så forsvinner DCC selv om det er standard, da har den bilen kun sportsunderstell.

Når det gjelder Sportline som har sportsunderstell som standard og om en da vil ha DCC på den, så kan det fint velges. Men da forsvinner sportsunderstellet, og en ender med DCC understell i stedet.

 

Håper det var oppklarende for deg også @Core2Duo ?

 

 

 

Skrevet (endret)
45 minutter siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder Sportline som har sportsunderstell som standard og om en da vil ha DCC på den, så kan det fint velges. Men da forsvinner sportsunderstellet, og en ender med DCC understell i stedet.

 

Håper det var oppklarende for deg også @Core2Duo?

Da er vi enig :) Så da blir det DCC på meg, som er 10 mm senket. Ble bre litt opphengt i det med at jeg fikk både sportsunderstell og DCC sammen. Fikk ikke det til å stemme, så ventet på en oppklarende post :) Takk for det.

Endret av Core2Duo
Skrevet
37 minutter siden, Core2Duo skrev:

Da er bilen faktisk i produksjon allerede. Da er det vel ikke lenge før jeg har bilen da! :)

Se der ja, da nærmer det seg og du har virkelig noe å glede deg til @Core2Duo :) 

 

Det kommer litt an på hvor heldig du er med transportetappene når bilen er ferdig produsert.

Etter den er ferdig produsert, så samles de på fabrikkområdet og transporteres etterhvert med tog til Bremerhaven. Så båttur til Bekkelagskaia (fergen går 2 ganger i uken til Norge), så biltransport til din forhandler for klargjøring.

Så det kan ta alt fra 2-4 uker, men det er mer vanlig med 3-4 enn 2 uker. Fra min bil var produsert, til jeg fikk den utlevert så tok det ca 2 uker, maks flaks hele veien. Bestilte bil 08.02.16, og den var egentlig klar for levering (fredag) 18.03.16, men et lite papir som manglet gjorde at den ikke kunne registreres før mandag 21.03., og da fikk jeg den :)  

Skrevet
3 timer siden, Superb lll skrev:

Så det kan ta alt fra 2-4 uker, men det er mer vanlig med 3-4 enn 2 uker. Fra min bil var produsert, til jeg fikk den utlevert så tok det ca 2 uker, maks flaks hele veien. Bestilte bil 08.02.16, og den var egentlig klar for levering (fredag) 18.03.16, men et lite papir som manglet gjorde at den ikke kunne registreres før mandag 21.03., og da fikk jeg den :)  

Kan ikke klage på den lille ventetiden der. ;) Jeg bestilte bilen 07.12.2016, så da er jeg allerede over ventetiden din. Forhandler sa jeg kunne ha nøkkelen i hånda om hvertfall 3,5 uke, dog uten noe lovnader. Det er som du nevner, man kan ha flaks med transporten - men også uflaks. :) 

Jeg fikk forresten prøve en SportLine med DCC nå idag. Jeg kan ikke si at hverken normal eller sport var så alt for ille, jeg er dog glad for at jeg bestilte med DCC - for selv med DCC i sport så kunne det noen ganger bli litt stivt. Sportsunderstellet er jo enda stivere, og det får du jo ikke endret. Men nå er det kanskje sånn med DCC at det også må "kjøres inn", sånn som motor, girkasse, canton-anlegget og diverse, før det fungerer optimalt, så det kan jo være at jeg endrer mening etter et par tusen km med bilen.

Denne SportLine jeg prøvekjørte hadde bare gått litt i overkant av 300 km. 

Skrevet
12 minutter siden, Core2Duo skrev:

Kan ikke klage på den lille ventetiden der. ;) Jeg bestilte bilen 07.12.2016, så da er jeg allerede over ventetiden din. Forhandler sa jeg kunne ha nøkkelen i hånda om hvertfall 3,5 uke, dog uten noe lovnader. Det er som du nevner, man kan ha flaks med transporten - men også uflaks. :) 

Jeg fikk forresten prøve en SportLine med DCC nå idag. Jeg kan ikke si at hverken normal eller sport var så alt for ille, jeg er dog glad for at jeg bestilte med DCC - for selv med DCC i sport så kunne det noen ganger bli litt stivt. Sportsunderstellet er jo enda stivere, og det får du jo ikke endret. Men nå er det kanskje sånn med DCC at det også må "kjøres inn", sånn som motor, girkasse, canton-anlegget og diverse, før det fungerer optimalt, så det kan jo være at jeg endrer mening etter et par tusen km med bilen.

Denne SportLine jeg prøvekjørte hadde bare gått litt i overkant av 300 km. 

Nei gitt, jeg har aldri hatt så kort ventetid og så mye flaks med transporten noen gang, alt gikk på skinner :) 

Akkurat hvordan det er på bilfabrikkene rundt jul/nyttår vet jeg ikke, altså tenker på om det er stopp i produksjonen da?

 

Har sett en Sportline selv i dag også, og den var meget flott, men det er kun en utstillingsbil så den får jeg dessverre ikke prøvet........ 

Akkurat om DCC har satt seg litt mer etter å ha brukt bilen litt klarer jeg ikke helt å svare på, for jeg kom som sagt fra en VW Golf st.vogn med senket sportsunderstell, og den var dønn stiv (etter min mening da, som er en gammel mann :)) Men likevel ung nok til at jeg synes Superb blir for duvete i andre modus på de veiene jeg kjører på, men der har jo de fleste av oss forskjellige meninger. Men sportsunderstell på Superb vurderte jeg aldri, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre om jeg skulle ha bestilt meg en ny Superb igjen.

Min oppfatning er vel at DCC har holdt seg ganske så stabilt, men mulig det kan ha sluppet litt opp. For jeg har jo prøvet den litt i normalmodus på E6 og syntes jo det fungerte greit, men nå synes jeg det blir vel mykt. Men det kommer kanskje av at jeg har vendt meg til sportmodus og trives best med det.

Så mye kommer nok også an på hva en er vant til fra før av, og hva en trives med. Jeg fikk jo nesten «sjokk» når jeg gikk fra en Nissan Qashqai +2 (2012) og over til VW Golf st.vogn med sportsunderstell, den overgangen var stor.........

 

Skrevet
På 16.1.2017 den 23.43, Core2Duo skrev:

Jeg vet at 225/45 også passer på mine vinterfelger. Ville det vært et bedre alternativ enn 235/40?

Hei, fin bil du har i bestilling her. Jeg kjører selv med continental 225/45/19 på de originale sportline felgene på vinter og syntes at det passer bilen veldig bra. Jeg har det originale sportsunderstellet, og bilen var mye mykere enn hva jeg hadde forventet av sportsunderstell og store felger.

Jeg bor forøvrig på vestlandet hvor vi ikke har så mye snø og har kun kjørt 40 mil med bilen til nå, og har ikke fått testet på skikkelig vinterføre ennå. Vi hadde 2cm(!!) snø her om dagen som ble til slaps samme kveld, så kan ikke si så mye om hvordan det fungerer på snø, men er veldig behagelig med 225/45/19 på barmark:D

Skrevet
På 19.1.2017 den 0.12, Superb lll skrev:

Akkurat hvordan det er på bilfabrikkene rundt jul/nyttår vet jeg ikke, altså tenker på om det er stopp i produksjonen da?

 

Min oppfatning er vel at DCC har holdt seg ganske så stabilt, men mulig det kan ha sluppet litt opp. For jeg har jo prøvet den litt i normalmodus på E6 og syntes jo det fungerte greit, men nå synes jeg det blir vel mykt. Men det kommer kanskje av at jeg har vendt meg til sportmodus og trives best med det.

 

Så mye kommer nok også an på hva en er vant til fra før av, og hva en trives med. Jeg fikk jo nesten «sjokk» når jeg gikk fra en Nissan Qashqai +2 (2012) og over til VW Golf st.vogn med sportsunderstell, den overgangen var stor.........

Om det er stopp i fabrikken på sånne dager har heller ikke jeg noen anelse om. 

Jeg har aldri hatt noe form for DCC eller noe slikt, kun hatt vanlig understell som følger med disse bilene jeg har hatt, og det har da fungert greit nok det. Jeg kjører mye RV3 og E6, blant annet til og fra jobb - hvertfall sommerstid. Når saltet begynner å komme, er jeg så heldig at jeg kan kjøre noen andre veier, så jeg har salt-fri vei fra "dør-til-dør", hvertfall til og fra jobb. Noe grusvei, og ellers noe dårligere vei enn RV3 og E6, men de er flinke til å måke og vedlikeholde veien, så det går da fint å kjøre i 60 der. 

 

På 19.1.2017 den 11.30, SimplyClever skrev:

Hei, fin bil du har i bestilling her. Jeg kjører selv med continental 225/45/19 på de originale sportline felgene på vinter og syntes at det passer bilen veldig bra. Jeg har det originale sportsunderstellet, og bilen var mye mykere enn hva jeg hadde forventet av sportsunderstell og store felger.

Jeg bor forøvrig på vestlandet hvor vi ikke har så mye snø og har kun kjørt 40 mil med bilen til nå, og har ikke fått testet på skikkelig vinterføre ennå. Vi hadde 2cm(!!) snø her om dagen som ble til slaps samme kveld, så kan ikke si så mye om hvordan det fungerer på snø, men er veldig behagelig med 225/45/19 på barmark:D

Takk for det! :) Høres fint ut med vinterdekkene! Jeg får nok 235/40-19 nå når jeg får bilen, men vil nok gå over til 225/45-19, hvertfall for å prøve, neste gang jeg må skifte vinterdekk. Så er det vel uansett å ikke kjøre som en idiot, da pleier det som regel å gå bra... ;) 

Skrevet
1 time siden, Core2Duo skrev:

Om det er stopp i fabrikken på sånne dager har heller ikke jeg noen anelse om. 

Jeg har aldri hatt noe form for DCC eller noe slikt, kun hatt vanlig understell som følger med disse bilene jeg har hatt, og det har da fungert greit nok det. Jeg kjører mye RV3 og E6, blant annet til og fra jobb - hvertfall sommerstid. Når saltet begynner å komme, er jeg så heldig at jeg kan kjøre noen andre veier, så jeg har salt-fri vei fra "dør-til-dør", hvertfall til og fra jobb. Noe grusvei, og ellers noe dårligere vei enn RV3 og E6, men de er flinke til å måke og vedlikeholde veien, så det går da fint å kjøre i 60 der. 

DCC vil du garantert bli meget fornøyd med. :) 

Som nevnt så benytter jeg selv kun sportmodus på ratt og understell, men det er jo ikke alle som gjør det. Det må testes ut på de veiene en skal kjøre på, og det kommer jo veldig an på hva en trives med og hva en er vant til. :) 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...