Gå til innhold
Superb lll

Jeg er så glad i salt på veiene..........


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ren ironi for å si det rett ut, for makan til klin og søl det blir på veiene nå, det ligger et skikkelig «lag» med tykk guffe av salt og veistøv blandet sammen i veibanen, æsj >:(

Hadde nyvasket og pen bil i helgen, og har hatt et par kjøreturer denne uken, og dessverre så måtte jeg lukeparkere og bruke pusseren bak også. Så slik ser en bil ut som har kjørt et par turer på E6 og på noen Fylkesveier her i distriktet jeg bor, så hvis det er noen som har sett min hvite Superb et sted, så får dere bare si i fra til meg for jeg leter etter den............. ;) 

Jeg savner vår og pent/varmt vær........ 

2017-01-26 12.21.42.jpg 

 

Skrevet

Saltede veier bidrar definitivt til færre skader i trafikken.

Med fokus på det tenker jeg at å vaske salt av bilen er et lite offer, sett opp mot mulig menneskelig lidelse og enda værre død.

Jeg unner alle å ha alle sine nærmeste levende.

http://www.vegvesen.no/hovedside/salting-gir-5-10-prosent-ulykkesreduksjon

Så er jeg kjent med at det finnes annet tallmateriale som gir et annet resultat, men et liv spart er et liv spart.

Et annet aspekt er at om alle hadde kjørt etter fartsgrensene, ikke tekstet på mobilen eller holdt på med annet som fjerner fokus så ville det vært ytterlige liv spart.

Skrevet

Jeg er veldig glad jeg slipper saltede veier til og fra jobb! Jeg kan ta Rv3 direkte, med flotte,, bare og saltede veier, men velger heller å kjøre "bakveien". Noe kortere vei, bruker like langt tid til jobb. :) 

Skrevet

Hehe snakk om går bil ja :D måtte le litt da du skrev om bakpusseren :D skjønner frustrasjonen din samtidig som @Helge kommer med veldig viktige poeng!

Alle skulle hatt muligheten til @Core2Duo å velge mellom to veier :D

Skrevet

@Helge selvfølgelig så vet jeg hvorfor de salter og viktigheten av hva det gjør for trafikksikkerhet, men med flere varmegrader og ikke tele i bakken så blir det vel mye av det. At det er forebyggende salting vet jeg også, men da burde nok værmeldingen ha vist at det skulle bli grader på minussiden for at det skulle være nødvendig med de mengdene de salter med nå..........

Jeg kommer selvfølgelig heller hel hjem med møkkete bil enn å bli utsatt for noe fordi veibanen er glatt/isete, men mange holder jo den samme hastigheten nå også, selv med det sølet og klinet på veiene, det gjør det skikkelig sleipt/glatt dette her også. Så en spyling av veiene kunne faktisk gjort mer nytte enn mer salt når det er såpass høye temperaturer som det er her nå. Det varierte mellom 4 og 6 varmegrader her i dag, og jeg møtte saltbilen 2 ganger under dagens tur hvor jeg fikk saltstrålen rett i fronten begge gangene jeg møtte den.

Jeg er forøvrig også helt enig med deg når det gjelder bruk av mobil og kjøring, og høye hastigheter, det er ikke mye hastigheten går ned på E6 og andre veier selv om det er snø, slaps, eller isete veier.

Tråden min var ikke så alvorlig ment @Helge, det var bare en litt frustrasjon og utblåsing om hvor mye søl/klin det er på veien her jeg bor nå, og hvordan det ser ut etter noen kilometers kjøring. Denne temperaturen her er ikke noe jeg liker, for da saltes det for full guffe flere ganger i døgnet, det er bedre når det er lavere temp enn -10 grader for da salter de ikke, eller at det er over +10 grader, for da salter de heller ikke.......... 

Så ja, bilen blir ofte vasket og spylt, selv om det ofte virker helt bortkastet bruk av tid og energi, for det holder bare frem til neste kjøretur likevel..........

Men noe som er vel så viktig når en først snakker om trafikksikkerhet, er flere kontroller for å få bort de som kjører ruset, er ikke mer enn et par dager siden det var front mot front noen hundre meter fra der jeg bor, fordi en ruset sjåfør kom over i motgående kjørebane. Han traff heldigvis et vogntog og ikke en myk trafikant. Ikke at jeg unner føreren av vogntoget å bli truffet av noen, men han sitter heldigvis høyere og litt mer beskyttet.

 

Da er du heldig @Core2Duo som har andre muligheter og heller kjører etter forholdene på veiene som ikke er saltet :) 

 

@Tor2r det var ikke med god samvittighet jeg kjørte over bakvinduet med den pusseren nei, hørte det skrapet i glasset når pusseren gikk over der, spyleren skulle fått lov til å virke i noen sekunder før viskeren ble aktivert, slik at vinduet var mer fuktet, men slik er dessverre ikke Superb kodet til å fungere........

Har heldigvis muligheten til å deaktivere pusseren bak når bilen settes i revers, for er pusserne foran aktiverte, så starter pusseren bak med en gang bilen settes i revers (om det valget er aktivert). Det er heller ikke en funksjon jeg er spesielt begeistret for, men den kan heldigvis deaktiveres som nevnt.

Får ta en vask i helgen, skal ut på de samme veiene i morgen og lørdag også, så da er jeg såpass lat og makelig at jeg lar det være i dag, selv om det ikke føles så godt for samvittigheten............

Skrevet

Jaggu litt av en forskjell! 

Har aldri turt å spyle så mye ned i motorrrommet - gjør du noe spesielt før du setter i gang? Har alltid vært litt for redd for å spyle noe jeg ikke skulle ha spylt, og så videre.. Så har man jo hørt skrekkeksempler på at ting ikke fungerer som det skal etter en slik vask oppi motorrommet. :)

Skrevet

Ja det hjalp veldig dette her :) 

For motorrommet sin del, så starter jeg motoren (men den er kald når jeg begynner), spruter avfetting på plastdetaljer, karosseri, under panseret, men selve motoren har jeg blitt fortalt at en helst ikke skal ha avfetting på, da den har et beskyttende «fettlag» som bør sitte der. Men om det er korrekt ang. motoren skal jeg ikke påstå..........

På den verste møkka så bruker jeg en svamp og vasker litt med, så spyler/dusjer jeg kun med hageslangen, og lar vær å spyle på de elektriske punktene, dynamo, etc, jeg spyler ikke med hard stråle eller med høytrykksspyler i motorrommet. Jeg vet at mange gjør det, men det gir meg ingen god følelse, så det lar jeg være. Så lar jeg motoren bli varm og så tar jeg en liten kjøretur når det er ferdig slik at jeg vet at motoren er skikkelig varm og da tørker jo også vannet fortere opp.

Det er min måte å gjøre det på, men om det er den rette eller beste måten skal jeg ikke påstå. Jeg har gjort det slik siden 1986 når jeg tok lappen og har aldri hatt et problem, så noe riktig må det vel kanskje likevel være........ ;) 

Skrevet

Jeg gjør det samme som @Superb lll nå. Tidligere brukte jeg høytrykk men da stilt inn på lavt trykk samt god avstand.

På ny bil så kan man også  bruke våt og tørr klut metoden. Spray på med avfetting / motorvask og gnikk rundt med klut. La virke. Så tørk av med halvtørrklut igjen. Som sagt så er dette mest aktuelt for biler som ikke er så altfor tilgriset. Men gjør man dette jevnlig så har man et motorrom som lar seg rengjøre rimelig fort og ikke krever mye vann. Jeg bruker også plastfornyer på plattdelene.  Da skinner motoren mot deg ?

2015-08-06 14.28.52.jpg

Her har jeg brukt denne metoden på en A5 fra 2008. Den bar preg av liiiite motorvask da jeg begynte. Mulig jeg skylte litt med hageslange også.

Skrevet

Må bare si at salt er noe svineri og æ e personlig motstander av saltbruk. Kan jo overhode ikke være bra for miljøet, bilene ruster som aldri før og veien blir slepete og glatt, faktisk verre enn sørpete vei... De har begynt med dette svineriet i Finnmark også de siste årene og fullstendig ødelagt det gode vinterføret vi hadde, gatene og bilene ser ikke ut. Mange strekninger her er uten gatelys, vi har mørketid hele vinteren og front/baklysene på bilene er så tilgriset av salt at de knapt lyser mer enn ett talgelys. Trafikksikkert alt dette? Neppe.

Vel det va min utblåsning om den saken og vil ikke gå i noen diskusjon om temaet!

Angående motorvask gjør også æ som nevnt over, hageslange/svamp/avfetting. Gullende rent etterpå, men jeg bruker ikke starte bilen før det meste av vannet har rent av :)

Skrevet

Oj, nå ble jeg litt overrasket @Razor, for jeg har ikke fått med meg at det også saltes så langt nord, det trodde jeg dere var spart for.........

Salt er noe svineri for bilen og miljøet helt enig, men at det kan spare liv fordi det er bar veibane er nok hevet over enhver tvil. Men det største problemet er jo at de fleste her jeg bor kjører som at det er sommerføre hele året, fordi de regner med at saltet har gjort veien bar. Og der har du noen poeng med noen av ulempene med saltingen (i tillegg til rust og miljø) også, med tanke på det blir meget sleipt og glatt der saltet og skitten samler seg, tilgrisede lys som begrenser rekkevidden av lyset og sikten, en ser ikke stripene i veibanen, etc.

Men det er nok likevel flere positive ting med salting med tanke på trafikksikkerhet, selv om jeg absolutt ikke liker ulempene med det.............  

 

Skrevet (endret)

Æ kan skjønne saltingen i overgangen høst/vinter og vinter/vår når faren for skikkelig null-føre er tilstede, eller ved bar vei dekt av underkjølt regn. Normalt er vi ikke så plaget med dette her nord da vi som oftes har skikkelig godt vinterføre. Men nå salter de altså gjennom hele sesongen straks temperaturen nærmer seg 0 grader å løser med dette opp alt av snø i veien til en grisete sleip gjørme. Her oppe har vi alltid kjørt etter forholdene, er det vinter tar man det mer med ro og det har aldri vært ett problem. Men nu ligner det ikke grisen og motstanden mot salting her er formidabel men protestene møter bare døve ører. Vei og føreforhold fra sør til nord kan ikke sammenlignes så tiltak som virker sørpå virker ikke nødvendigvis nordpå...

 

(woohoo det va mitt 100 inlegg)

Endret av Razor
100 innlegg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...