Gå til innhold
Superb lll

Jeg er så glad i salt på veiene..........


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ren ironi for å si det rett ut, for makan til klin og søl det blir på veiene nå, det ligger et skikkelig «lag» med tykk guffe av salt og veistøv blandet sammen i veibanen, æsj >:(

Hadde nyvasket og pen bil i helgen, og har hatt et par kjøreturer denne uken, og dessverre så måtte jeg lukeparkere og bruke pusseren bak også. Så slik ser en bil ut som har kjørt et par turer på E6 og på noen Fylkesveier her i distriktet jeg bor, så hvis det er noen som har sett min hvite Superb et sted, så får dere bare si i fra til meg for jeg leter etter den............. ;) 

Jeg savner vår og pent/varmt vær........ 

2017-01-26 12.21.42.jpg 

 

Skrevet

Saltede veier bidrar definitivt til færre skader i trafikken.

Med fokus på det tenker jeg at å vaske salt av bilen er et lite offer, sett opp mot mulig menneskelig lidelse og enda værre død.

Jeg unner alle å ha alle sine nærmeste levende.

http://www.vegvesen.no/hovedside/salting-gir-5-10-prosent-ulykkesreduksjon

Så er jeg kjent med at det finnes annet tallmateriale som gir et annet resultat, men et liv spart er et liv spart.

Et annet aspekt er at om alle hadde kjørt etter fartsgrensene, ikke tekstet på mobilen eller holdt på med annet som fjerner fokus så ville det vært ytterlige liv spart.

Skrevet

Jeg er veldig glad jeg slipper saltede veier til og fra jobb! Jeg kan ta Rv3 direkte, med flotte,, bare og saltede veier, men velger heller å kjøre "bakveien". Noe kortere vei, bruker like langt tid til jobb. :) 

Skrevet

Hehe snakk om går bil ja :D måtte le litt da du skrev om bakpusseren :D skjønner frustrasjonen din samtidig som @Helge kommer med veldig viktige poeng!

Alle skulle hatt muligheten til @Core2Duo å velge mellom to veier :D

Skrevet

@Helge selvfølgelig så vet jeg hvorfor de salter og viktigheten av hva det gjør for trafikksikkerhet, men med flere varmegrader og ikke tele i bakken så blir det vel mye av det. At det er forebyggende salting vet jeg også, men da burde nok værmeldingen ha vist at det skulle bli grader på minussiden for at det skulle være nødvendig med de mengdene de salter med nå..........

Jeg kommer selvfølgelig heller hel hjem med møkkete bil enn å bli utsatt for noe fordi veibanen er glatt/isete, men mange holder jo den samme hastigheten nå også, selv med det sølet og klinet på veiene, det gjør det skikkelig sleipt/glatt dette her også. Så en spyling av veiene kunne faktisk gjort mer nytte enn mer salt når det er såpass høye temperaturer som det er her nå. Det varierte mellom 4 og 6 varmegrader her i dag, og jeg møtte saltbilen 2 ganger under dagens tur hvor jeg fikk saltstrålen rett i fronten begge gangene jeg møtte den.

Jeg er forøvrig også helt enig med deg når det gjelder bruk av mobil og kjøring, og høye hastigheter, det er ikke mye hastigheten går ned på E6 og andre veier selv om det er snø, slaps, eller isete veier.

Tråden min var ikke så alvorlig ment @Helge, det var bare en litt frustrasjon og utblåsing om hvor mye søl/klin det er på veien her jeg bor nå, og hvordan det ser ut etter noen kilometers kjøring. Denne temperaturen her er ikke noe jeg liker, for da saltes det for full guffe flere ganger i døgnet, det er bedre når det er lavere temp enn -10 grader for da salter de ikke, eller at det er over +10 grader, for da salter de heller ikke.......... 

Så ja, bilen blir ofte vasket og spylt, selv om det ofte virker helt bortkastet bruk av tid og energi, for det holder bare frem til neste kjøretur likevel..........

Men noe som er vel så viktig når en først snakker om trafikksikkerhet, er flere kontroller for å få bort de som kjører ruset, er ikke mer enn et par dager siden det var front mot front noen hundre meter fra der jeg bor, fordi en ruset sjåfør kom over i motgående kjørebane. Han traff heldigvis et vogntog og ikke en myk trafikant. Ikke at jeg unner føreren av vogntoget å bli truffet av noen, men han sitter heldigvis høyere og litt mer beskyttet.

 

Da er du heldig @Core2Duo som har andre muligheter og heller kjører etter forholdene på veiene som ikke er saltet :) 

 

@Tor2r det var ikke med god samvittighet jeg kjørte over bakvinduet med den pusseren nei, hørte det skrapet i glasset når pusseren gikk over der, spyleren skulle fått lov til å virke i noen sekunder før viskeren ble aktivert, slik at vinduet var mer fuktet, men slik er dessverre ikke Superb kodet til å fungere........

Har heldigvis muligheten til å deaktivere pusseren bak når bilen settes i revers, for er pusserne foran aktiverte, så starter pusseren bak med en gang bilen settes i revers (om det valget er aktivert). Det er heller ikke en funksjon jeg er spesielt begeistret for, men den kan heldigvis deaktiveres som nevnt.

Får ta en vask i helgen, skal ut på de samme veiene i morgen og lørdag også, så da er jeg såpass lat og makelig at jeg lar det være i dag, selv om det ikke føles så godt for samvittigheten............

Skrevet

Jaggu litt av en forskjell! 

Har aldri turt å spyle så mye ned i motorrrommet - gjør du noe spesielt før du setter i gang? Har alltid vært litt for redd for å spyle noe jeg ikke skulle ha spylt, og så videre.. Så har man jo hørt skrekkeksempler på at ting ikke fungerer som det skal etter en slik vask oppi motorrommet. :)

Skrevet

Ja det hjalp veldig dette her :) 

For motorrommet sin del, så starter jeg motoren (men den er kald når jeg begynner), spruter avfetting på plastdetaljer, karosseri, under panseret, men selve motoren har jeg blitt fortalt at en helst ikke skal ha avfetting på, da den har et beskyttende «fettlag» som bør sitte der. Men om det er korrekt ang. motoren skal jeg ikke påstå..........

På den verste møkka så bruker jeg en svamp og vasker litt med, så spyler/dusjer jeg kun med hageslangen, og lar vær å spyle på de elektriske punktene, dynamo, etc, jeg spyler ikke med hard stråle eller med høytrykksspyler i motorrommet. Jeg vet at mange gjør det, men det gir meg ingen god følelse, så det lar jeg være. Så lar jeg motoren bli varm og så tar jeg en liten kjøretur når det er ferdig slik at jeg vet at motoren er skikkelig varm og da tørker jo også vannet fortere opp.

Det er min måte å gjøre det på, men om det er den rette eller beste måten skal jeg ikke påstå. Jeg har gjort det slik siden 1986 når jeg tok lappen og har aldri hatt et problem, så noe riktig må det vel kanskje likevel være........ ;) 

Skrevet

Jeg gjør det samme som @Superb lll nå. Tidligere brukte jeg høytrykk men da stilt inn på lavt trykk samt god avstand.

På ny bil så kan man også  bruke våt og tørr klut metoden. Spray på med avfetting / motorvask og gnikk rundt med klut. La virke. Så tørk av med halvtørrklut igjen. Som sagt så er dette mest aktuelt for biler som ikke er så altfor tilgriset. Men gjør man dette jevnlig så har man et motorrom som lar seg rengjøre rimelig fort og ikke krever mye vann. Jeg bruker også plastfornyer på plattdelene.  Da skinner motoren mot deg ?

2015-08-06 14.28.52.jpg

Her har jeg brukt denne metoden på en A5 fra 2008. Den bar preg av liiiite motorvask da jeg begynte. Mulig jeg skylte litt med hageslange også.

Skrevet

Må bare si at salt er noe svineri og æ e personlig motstander av saltbruk. Kan jo overhode ikke være bra for miljøet, bilene ruster som aldri før og veien blir slepete og glatt, faktisk verre enn sørpete vei... De har begynt med dette svineriet i Finnmark også de siste årene og fullstendig ødelagt det gode vinterføret vi hadde, gatene og bilene ser ikke ut. Mange strekninger her er uten gatelys, vi har mørketid hele vinteren og front/baklysene på bilene er så tilgriset av salt at de knapt lyser mer enn ett talgelys. Trafikksikkert alt dette? Neppe.

Vel det va min utblåsning om den saken og vil ikke gå i noen diskusjon om temaet!

Angående motorvask gjør også æ som nevnt over, hageslange/svamp/avfetting. Gullende rent etterpå, men jeg bruker ikke starte bilen før det meste av vannet har rent av :)

Skrevet

Oj, nå ble jeg litt overrasket @Razor, for jeg har ikke fått med meg at det også saltes så langt nord, det trodde jeg dere var spart for.........

Salt er noe svineri for bilen og miljøet helt enig, men at det kan spare liv fordi det er bar veibane er nok hevet over enhver tvil. Men det største problemet er jo at de fleste her jeg bor kjører som at det er sommerføre hele året, fordi de regner med at saltet har gjort veien bar. Og der har du noen poeng med noen av ulempene med saltingen (i tillegg til rust og miljø) også, med tanke på det blir meget sleipt og glatt der saltet og skitten samler seg, tilgrisede lys som begrenser rekkevidden av lyset og sikten, en ser ikke stripene i veibanen, etc.

Men det er nok likevel flere positive ting med salting med tanke på trafikksikkerhet, selv om jeg absolutt ikke liker ulempene med det.............  

 

Skrevet (endret)

Æ kan skjønne saltingen i overgangen høst/vinter og vinter/vår når faren for skikkelig null-føre er tilstede, eller ved bar vei dekt av underkjølt regn. Normalt er vi ikke så plaget med dette her nord da vi som oftes har skikkelig godt vinterføre. Men nå salter de altså gjennom hele sesongen straks temperaturen nærmer seg 0 grader å løser med dette opp alt av snø i veien til en grisete sleip gjørme. Her oppe har vi alltid kjørt etter forholdene, er det vinter tar man det mer med ro og det har aldri vært ett problem. Men nu ligner det ikke grisen og motstanden mot salting her er formidabel men protestene møter bare døve ører. Vei og føreforhold fra sør til nord kan ikke sammenlignes så tiltak som virker sørpå virker ikke nødvendigvis nordpå...

 

(woohoo det va mitt 100 inlegg)

Endret av Razor
100 innlegg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...