Gå til innhold
Superb lll

Jeg er så glad i salt på veiene..........


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ren ironi for å si det rett ut, for makan til klin og søl det blir på veiene nå, det ligger et skikkelig «lag» med tykk guffe av salt og veistøv blandet sammen i veibanen, æsj >:(

Hadde nyvasket og pen bil i helgen, og har hatt et par kjøreturer denne uken, og dessverre så måtte jeg lukeparkere og bruke pusseren bak også. Så slik ser en bil ut som har kjørt et par turer på E6 og på noen Fylkesveier her i distriktet jeg bor, så hvis det er noen som har sett min hvite Superb et sted, så får dere bare si i fra til meg for jeg leter etter den............. ;) 

Jeg savner vår og pent/varmt vær........ 

2017-01-26 12.21.42.jpg 

 

Skrevet

Saltede veier bidrar definitivt til færre skader i trafikken.

Med fokus på det tenker jeg at å vaske salt av bilen er et lite offer, sett opp mot mulig menneskelig lidelse og enda værre død.

Jeg unner alle å ha alle sine nærmeste levende.

http://www.vegvesen.no/hovedside/salting-gir-5-10-prosent-ulykkesreduksjon

Så er jeg kjent med at det finnes annet tallmateriale som gir et annet resultat, men et liv spart er et liv spart.

Et annet aspekt er at om alle hadde kjørt etter fartsgrensene, ikke tekstet på mobilen eller holdt på med annet som fjerner fokus så ville det vært ytterlige liv spart.

Skrevet

Jeg er veldig glad jeg slipper saltede veier til og fra jobb! Jeg kan ta Rv3 direkte, med flotte,, bare og saltede veier, men velger heller å kjøre "bakveien". Noe kortere vei, bruker like langt tid til jobb. :) 

Skrevet

Hehe snakk om går bil ja :D måtte le litt da du skrev om bakpusseren :D skjønner frustrasjonen din samtidig som @Helge kommer med veldig viktige poeng!

Alle skulle hatt muligheten til @Core2Duo å velge mellom to veier :D

Skrevet

@Helge selvfølgelig så vet jeg hvorfor de salter og viktigheten av hva det gjør for trafikksikkerhet, men med flere varmegrader og ikke tele i bakken så blir det vel mye av det. At det er forebyggende salting vet jeg også, men da burde nok værmeldingen ha vist at det skulle bli grader på minussiden for at det skulle være nødvendig med de mengdene de salter med nå..........

Jeg kommer selvfølgelig heller hel hjem med møkkete bil enn å bli utsatt for noe fordi veibanen er glatt/isete, men mange holder jo den samme hastigheten nå også, selv med det sølet og klinet på veiene, det gjør det skikkelig sleipt/glatt dette her også. Så en spyling av veiene kunne faktisk gjort mer nytte enn mer salt når det er såpass høye temperaturer som det er her nå. Det varierte mellom 4 og 6 varmegrader her i dag, og jeg møtte saltbilen 2 ganger under dagens tur hvor jeg fikk saltstrålen rett i fronten begge gangene jeg møtte den.

Jeg er forøvrig også helt enig med deg når det gjelder bruk av mobil og kjøring, og høye hastigheter, det er ikke mye hastigheten går ned på E6 og andre veier selv om det er snø, slaps, eller isete veier.

Tråden min var ikke så alvorlig ment @Helge, det var bare en litt frustrasjon og utblåsing om hvor mye søl/klin det er på veien her jeg bor nå, og hvordan det ser ut etter noen kilometers kjøring. Denne temperaturen her er ikke noe jeg liker, for da saltes det for full guffe flere ganger i døgnet, det er bedre når det er lavere temp enn -10 grader for da salter de ikke, eller at det er over +10 grader, for da salter de heller ikke.......... 

Så ja, bilen blir ofte vasket og spylt, selv om det ofte virker helt bortkastet bruk av tid og energi, for det holder bare frem til neste kjøretur likevel..........

Men noe som er vel så viktig når en først snakker om trafikksikkerhet, er flere kontroller for å få bort de som kjører ruset, er ikke mer enn et par dager siden det var front mot front noen hundre meter fra der jeg bor, fordi en ruset sjåfør kom over i motgående kjørebane. Han traff heldigvis et vogntog og ikke en myk trafikant. Ikke at jeg unner føreren av vogntoget å bli truffet av noen, men han sitter heldigvis høyere og litt mer beskyttet.

 

Da er du heldig @Core2Duo som har andre muligheter og heller kjører etter forholdene på veiene som ikke er saltet :) 

 

@Tor2r det var ikke med god samvittighet jeg kjørte over bakvinduet med den pusseren nei, hørte det skrapet i glasset når pusseren gikk over der, spyleren skulle fått lov til å virke i noen sekunder før viskeren ble aktivert, slik at vinduet var mer fuktet, men slik er dessverre ikke Superb kodet til å fungere........

Har heldigvis muligheten til å deaktivere pusseren bak når bilen settes i revers, for er pusserne foran aktiverte, så starter pusseren bak med en gang bilen settes i revers (om det valget er aktivert). Det er heller ikke en funksjon jeg er spesielt begeistret for, men den kan heldigvis deaktiveres som nevnt.

Får ta en vask i helgen, skal ut på de samme veiene i morgen og lørdag også, så da er jeg såpass lat og makelig at jeg lar det være i dag, selv om det ikke føles så godt for samvittigheten............

Skrevet

Jaggu litt av en forskjell! 

Har aldri turt å spyle så mye ned i motorrrommet - gjør du noe spesielt før du setter i gang? Har alltid vært litt for redd for å spyle noe jeg ikke skulle ha spylt, og så videre.. Så har man jo hørt skrekkeksempler på at ting ikke fungerer som det skal etter en slik vask oppi motorrommet. :)

Skrevet

Ja det hjalp veldig dette her :) 

For motorrommet sin del, så starter jeg motoren (men den er kald når jeg begynner), spruter avfetting på plastdetaljer, karosseri, under panseret, men selve motoren har jeg blitt fortalt at en helst ikke skal ha avfetting på, da den har et beskyttende «fettlag» som bør sitte der. Men om det er korrekt ang. motoren skal jeg ikke påstå..........

På den verste møkka så bruker jeg en svamp og vasker litt med, så spyler/dusjer jeg kun med hageslangen, og lar vær å spyle på de elektriske punktene, dynamo, etc, jeg spyler ikke med hard stråle eller med høytrykksspyler i motorrommet. Jeg vet at mange gjør det, men det gir meg ingen god følelse, så det lar jeg være. Så lar jeg motoren bli varm og så tar jeg en liten kjøretur når det er ferdig slik at jeg vet at motoren er skikkelig varm og da tørker jo også vannet fortere opp.

Det er min måte å gjøre det på, men om det er den rette eller beste måten skal jeg ikke påstå. Jeg har gjort det slik siden 1986 når jeg tok lappen og har aldri hatt et problem, så noe riktig må det vel kanskje likevel være........ ;) 

Skrevet

Jeg gjør det samme som @Superb lll nå. Tidligere brukte jeg høytrykk men da stilt inn på lavt trykk samt god avstand.

På ny bil så kan man også  bruke våt og tørr klut metoden. Spray på med avfetting / motorvask og gnikk rundt med klut. La virke. Så tørk av med halvtørrklut igjen. Som sagt så er dette mest aktuelt for biler som ikke er så altfor tilgriset. Men gjør man dette jevnlig så har man et motorrom som lar seg rengjøre rimelig fort og ikke krever mye vann. Jeg bruker også plastfornyer på plattdelene.  Da skinner motoren mot deg ?

2015-08-06 14.28.52.jpg

Her har jeg brukt denne metoden på en A5 fra 2008. Den bar preg av liiiite motorvask da jeg begynte. Mulig jeg skylte litt med hageslange også.

Skrevet

Må bare si at salt er noe svineri og æ e personlig motstander av saltbruk. Kan jo overhode ikke være bra for miljøet, bilene ruster som aldri før og veien blir slepete og glatt, faktisk verre enn sørpete vei... De har begynt med dette svineriet i Finnmark også de siste årene og fullstendig ødelagt det gode vinterføret vi hadde, gatene og bilene ser ikke ut. Mange strekninger her er uten gatelys, vi har mørketid hele vinteren og front/baklysene på bilene er så tilgriset av salt at de knapt lyser mer enn ett talgelys. Trafikksikkert alt dette? Neppe.

Vel det va min utblåsning om den saken og vil ikke gå i noen diskusjon om temaet!

Angående motorvask gjør også æ som nevnt over, hageslange/svamp/avfetting. Gullende rent etterpå, men jeg bruker ikke starte bilen før det meste av vannet har rent av :)

Skrevet

Oj, nå ble jeg litt overrasket @Razor, for jeg har ikke fått med meg at det også saltes så langt nord, det trodde jeg dere var spart for.........

Salt er noe svineri for bilen og miljøet helt enig, men at det kan spare liv fordi det er bar veibane er nok hevet over enhver tvil. Men det største problemet er jo at de fleste her jeg bor kjører som at det er sommerføre hele året, fordi de regner med at saltet har gjort veien bar. Og der har du noen poeng med noen av ulempene med saltingen (i tillegg til rust og miljø) også, med tanke på det blir meget sleipt og glatt der saltet og skitten samler seg, tilgrisede lys som begrenser rekkevidden av lyset og sikten, en ser ikke stripene i veibanen, etc.

Men det er nok likevel flere positive ting med salting med tanke på trafikksikkerhet, selv om jeg absolutt ikke liker ulempene med det.............  

 

Skrevet (endret)

Æ kan skjønne saltingen i overgangen høst/vinter og vinter/vår når faren for skikkelig null-føre er tilstede, eller ved bar vei dekt av underkjølt regn. Normalt er vi ikke så plaget med dette her nord da vi som oftes har skikkelig godt vinterføre. Men nå salter de altså gjennom hele sesongen straks temperaturen nærmer seg 0 grader å løser med dette opp alt av snø i veien til en grisete sleip gjørme. Her oppe har vi alltid kjørt etter forholdene, er det vinter tar man det mer med ro og det har aldri vært ett problem. Men nu ligner det ikke grisen og motstanden mot salting her er formidabel men protestene møter bare døve ører. Vei og føreforhold fra sør til nord kan ikke sammenlignes så tiltak som virker sørpå virker ikke nødvendigvis nordpå...

 

(woohoo det va mitt 100 inlegg)

Endret av Razor
100 innlegg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...