Gå til innhold
Sjåføren

Misfarging av gummi


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidvis hatt misfarging av gummien på dekkene mine. Det gjelder både vinter- og sommerdekkene. De blir brune, noen ganger flekkvis, andre ganger generelt brune over hele fronten. Det har ikke vært sånn tidligere. Jeg mistenker at det kan være avfettingsmiddelet, men jeg vet ikke. Jeg bruker forskjellige midler når jeg vasker: Prick Bort, Surfex HD (utvannet), spesialsåpe for skumming i høytrykksspyler og vanlig såpe for håndvask med mikrofiber svamp.

Jeg har tidligere brukt å legge på Maguiar's Endurance tyre gel for "svarte" opp igjen gummien. Jeg mistenkte at den var synderen, men nå har jeg ikke brukt den på et halvt år. Likevel blir gummien brun nå. 

Er det noen som har vært bort i det samme? Noen som har tips om hva det kan være? 

DSC_3508.JPG

Skrevet

Prickbort er nok den største synderen her. Jeg fikk først problemer med brune dekksider når jeg først begynte med dekkfornyere, altså produkt som man legger på og som hjelper til å få en fin svart farge på dekksidene. Jeg har dog kun prøvd ut oljebasert dekkfornyer, og ikke vannbasert. Vannbasert dekkfornyer skal visstnok ikke ha dette problemet, uten at jeg har noe erfaring på akkurat det området.

Jeg har sluttet å bruke dekkfornyer, og etter det har jeg heller ikke hatt problemer med misfarging av dekk. 

Kombinasjonen dekkfornyer og prickbort er altså min teori, men om det er riktig, skal jeg ikke si for sikkert. Har lest mange diskusjoner om hvorfor dekksidene blir sånn, og teoriene er mange. Dog så går prickbort, eller annen petroleumsbaserte avfettinger igjen i diskusjonene, om hva som misfarger dekksider. 

Jeg ser du skriver at du har Surfex og benytte deg av, denne skal være veldig god til å fjerne brunfarge, og ikke minst møkk i fra dekkene, har du prøvd ut dette? Gjerne i en litt sterk blanding, prøv ut for eksempel 1:5, med en god kost så du får skrubbet dekkene ordentlig. 

Skrevet

Takk for tips! Jeg antar at Meguire's Endurance Tyre Gel er petroleumsbasert. Det kan nok være noe med kombinasjonen av avfetting og dekkfornyeren ja. Så da er det bye-bye til den. Avfetting må man nesten bruke..... Er det noe som fungerer bedre enn Prick Bort?

Skrevet

Prickbort er jo en veldig fin å bruke vinterstid... Tar bra, rimelig i innkjøp (helt nedi 29kr literen på Rusta), og er forholdsvis snill mot voks/LSP...

Skrevet (endret)

Kjedelig med brune dekksider når hensikten er å få de så svarte som mulig.... Skulle hatt noe som får tilbake den originale mørke gummien. Får ta en skikkelig skrubb med Surfex HD og såpe.

Har akkurat kjøpt 4 flasker til 29,90 på Rusta. Og den virker bra ja. Men er kanskje tøff mot gummi og spesielt i kombinasjon med dekkfornyeren jeg har brukt.

Endret av Sjåføren
Skrevet

Prickbort er nok noe av det beste man kan få tak i når det gjelder avfetting, så det blir dumt å velge bort dette også bare fordi man har problemer med misfarging av dekksidene. Man får heller vaske dekk og felg med noe annet, det gjør iallefall jeg når jeg vasker. :) 

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Min erfaring er også at Prick bort er bra som avfetting, så den kommer jeg til å fortsette å bruke på bilen. Så får jeg se hvor møkkete vinterhjula er når de skal av, og hva som må til for å få de rene.

Skrevet

Aldri tenkt over at Prickbort kan være årsaken til at mine dekk også blir missfarget. Som dere alle skriver så er det nesten umulig å legge bort Prickbort.

Har blitt storforbruker av plastfornyer som jeg bruker på dekka mine. Holdbarheten er så som så.

Til de som også har plastdetaljer som er limt på (Scout etc) så er ikke Prickbort og andre avfetninger like snill mot limet heller, er ikke bare plasten der som blir mattet/grå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...