Gå til innhold
Quattrokid

Felgpakke Kodiaq


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har tips til felgpakke (vinter) til Kodiaq? Forhandler skulle ha kr 20 000 for 17" så får den levert på sommerdekk og kjøper vinterdekk/felg utenom. Tenker da 18". 

Endret av Quattrokid
Skrevet

Noen konkrete tips har jeg riktignok ikke til deg @Quattrokid, men det finnes sikkert mye info ang. dette f.eks. på Martin's Felger eller andre dekk kjeder som f.eks. DekkmannDekk 1Superdekk eller Dekkpartner (dette bare for å nevne noen).

Andre muligheter kan jo være å benytte de originale felgene som følger med bilen på vinteren, og heller velge andre  felger på sommeren. Om du da bruker den samme dimensjonen på både sommer -og vinterdekk, så er det jo bare å flytte over de medfølgende sommerdekka over på de nye felgene og få vinterdekk satt på de medfølgende felgene. Slik gjorde jeg det selv, fordi jeg heller ville ha lakkerte felger i vintermnd med tanke på at det er mye salting av veiene her jeg stort sett kjører, og valgte da heller andre type originalfelger på sommeren.

 

Personlig så synes jeg derimot at de originale felgene er å foretrekke selv om de koster litt mer, for jeg liker ikke å måtte ta vare på ekstra ting som løse senterringer (som etterhvert gjerne også blir ødelagte/urunde) eller andre løse hjulmuttere/bolter (kan være et problem om en får en punktering og ikke har med de rette hjulmuttere/bolter). I tillegg så er svært ofte originalfelgene tilgjengelige over lengre tid om en skulle være uheldig å ødelegge en felg, felger fra tredjepartsprodusenter blir oftere byttet ut og da forsvinner de gamle ut av markedet, så en kan ende opp med å måtte 4 nye felger i stedet for å kunne ha 4 like......... Kanskje ingen andre som tenker på dette slik som jeg gjør her, men det betyr endel for min del.

 

 

 

 

Skrevet

Hei,

Du får flere felger som er boret tilsvarende originalfelg, er i disse tilfellene ikke noen store ulemper med uoriginalt. Pass derimot på at du får felger som er sterke nok (+ litt til) for totalvekt av bil. Der er det ganske store forskjeller mellom felger.

Har selv brukt Martins sine felger, kun god erfaring så langt.

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 7.3.2017 den 18.18, Quattrokid skrev:

Noen som har tips til felgpakke (vinter) til Kodiaq? Forhandler skulle ha kr 20 000 for 17" så får den levert på sommerdekk og kjøper vinterdekk/felg utenom. Tenker da 18". 

Hva endte du opp med?

Fått samme pris som deg på 17" med vinterhjul.. Ser på www.skodabutikken.no at 18" er rimeligere enn 17". Noen som vet forklaringen på det? 

Skrevet

Det er nok fullt mulig å skvise litt lavere pris enn dette, også hos Skoda, men denne bilen har vel ganske store dekk?

Ved mye gummi kommer man til et skjæringspunkt hvor større felg kan lønne seg, spesielt hvis den 18/19" dekk dimensjonen er mere vanlig

Skrevet
1 time siden, Bayas skrev:

Hva endte du opp med?

Fått samme pris som deg på 17" med vinterhjul.. Ser på www.skodabutikken.no at 18" er rimeligere enn 17". Noen som vet forklaringen på det? 

Felger og dekk er gjerne et «forhandlingsområde» som en kan få til litt bedre avtaler på, men som @PaulusA er inne på, så er det faktisk en del forskjeller på ulike felg -og dekkdimensjoner i pris. Det har mye med hva som benyttes oftest av bilprodusentene og selges mest, der snakker jeg da selvfølgelig om dekk.

For noen år siden når jeg skulle ha dekk og felg til en bil jeg hadde som benyttet originalt 195/65-15", så ønsket jeg å gå opp til 205/55-16", men jeg fikk en mye bedre pris på 225/45-17", nettopp pga det jeg skrev her. Det var en mer benyttet dimensjon, og dermed hadde de mer å gå på.

Det samme kan det være med Skoda felgene til Kodiaq, de fleste her vil vel gå for 18" eller enda større, og da kan det være enklere å få en bedre pris på dem enn på en mindre brukt dimensjon som 17" til den aktuelle bilen her. Undersøk også priser dekk, for det hjelper jo ikke på totalprisen med billigere felger i 18" om dekka er vesentlig mer kostbare.

Jeg valgte std. dimensjonen på vinterdekk og originalfelger i 18" til min Superb og de kom på nesten 25.000,- så har du noe å sammenligne med.......... ;) 

  • 4 uker senere...
Skrevet
På 7.3.2017 den 18.18, Quattrokid skrev:

Noen som har tips til felgpakke (vinter) til Kodiaq? Forhandler skulle ha kr 20 000 for 17" så får den levert på sommerdekk og kjøper vinterdekk/felg utenom. Tenker da 18". 

Nå er det en stund siden tråden starter,men jeg tenkte jeg kunne nevne at jeg har fått pris på Pirelli pigg 17" til 17.990 hos forhandleren, om det tas med i kjøpekontrakt. Hvis jeg kjøper i ettertid måtte han nok plusse på 1500,- pga. rabatter han kun kan gi nå. Da er nok det femeiket felg av f.eks. typen Ratikon.

Jeg får bil neste uke og valgte å ikke ta med vinterdekk, har en bekjent som jeg kjøper uoriginalt av og havner på 13-14 K for en helt kurant femeiket 17" med Nokian Hakka 8(litt mer for Hakka 9 fra høsten) før evt. god pris blir tatt med i betraktning. 

Tenker å evt. bytte 18" sommerfelg til vinter senere og kjøpe større felg til sommer, kanskje når dekk må byttes ut om noen år.

Skrevet
15 timer siden, Superb lll skrev:

Det er et stort skritt i riktig retning ja, hadde tenkt til å legge til dette med svenskene selv også, men synes dette ble såpass positivt at jeg lot det ligge ;) 

 

26 minutter siden, Krissme skrev:

Nå er det en stund siden tråden starter,men jeg tenkte jeg kunne nevne at jeg har fått pris på Pirelli pigg 17" til 17.990 hos forhandleren, om det tas med i kjøpekontrakt. Hvis jeg kjøper i ettertid måtte han nok plusse på 1500,- pga. rabatter han kun kan gi nå. Da er nok det femeiket felg av f.eks. typen Ratikon.

Jeg får bil neste uke og valgte å ikke ta med vinterdekk, har en bekjent som jeg kjøper uoriginalt av og havner på 13-14 K for en helt kurant femeiket 17" med Nokian Hakka 8(litt mer for Hakka 9 fra høsten) før evt. god pris blir tatt med i betraktning. 

Tenker å evt. bytte 18" sommerfelg til vinter senere og kjøpe større felg til sommer, kanskje når dekk må byttes ut om noen år.

Ja, spesielt Møller på Østlandet surrer rundt med Pirelli og stive priser for felgpakker.

Begge deler er egentlig bare noe tull. Man kan få flotte uoriginale felger med dekk for helt andre priser

Pirelli kjører ikke jeg på vinterstid ihvertfall 

Skrevet

Ved forespørsel på kjøp av hjul uoriginalt hos bekjent så fikk jeg forøvrig spørsmål om bilen har TPM-sensor. Mener å huske selger hos min forhandler sa Kodiaq ikke har dette på ventilen(kan og vet ikke mye om hvor sensor pleier sitte), men en litt annen løsning? I så fall er det jo slik at man ikke trenger kjøpe hjul med dette og sparer noen kroner.

Skrevet
6 timer siden, Krissme skrev:

Ved forespørsel på kjøp av hjul uoriginalt hos bekjent så fikk jeg forøvrig spørsmål om bilen har TPM-sensor. Mener å huske selger hos min forhandler sa Kodiaq ikke har dette på ventilen(kan og vet ikke mye om hvor sensor pleier sitte), men en litt annen løsning? I så fall er det jo slik at man ikke trenger kjøpe hjul med dette og sparer noen kroner.

Ja, såvidt jeg vet har alle VAG biler sensorer som følger omkretsen på hjulet og ikke i ventilen.

Slike sensorer koster fort 3-4 tusen hos andre merker og ja du sparer de pengene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...