Gå til innhold
Quattrokid

Felgpakke Kodiaq


Anbefalte innlegg

Noen som har tips til felgpakke (vinter) til Kodiaq? Forhandler skulle ha kr 20 000 for 17" så får den levert på sommerdekk og kjøper vinterdekk/felg utenom. Tenker da 18". 

Endret av Quattrokid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen konkrete tips har jeg riktignok ikke til deg @Quattrokid, men det finnes sikkert mye info ang. dette f.eks. på Martin's Felger eller andre dekk kjeder som f.eks. DekkmannDekk 1Superdekk eller Dekkpartner (dette bare for å nevne noen).

Andre muligheter kan jo være å benytte de originale felgene som følger med bilen på vinteren, og heller velge andre  felger på sommeren. Om du da bruker den samme dimensjonen på både sommer -og vinterdekk, så er det jo bare å flytte over de medfølgende sommerdekka over på de nye felgene og få vinterdekk satt på de medfølgende felgene. Slik gjorde jeg det selv, fordi jeg heller ville ha lakkerte felger i vintermnd med tanke på at det er mye salting av veiene her jeg stort sett kjører, og valgte da heller andre type originalfelger på sommeren.

 

Personlig så synes jeg derimot at de originale felgene er å foretrekke selv om de koster litt mer, for jeg liker ikke å måtte ta vare på ekstra ting som løse senterringer (som etterhvert gjerne også blir ødelagte/urunde) eller andre løse hjulmuttere/bolter (kan være et problem om en får en punktering og ikke har med de rette hjulmuttere/bolter). I tillegg så er svært ofte originalfelgene tilgjengelige over lengre tid om en skulle være uheldig å ødelegge en felg, felger fra tredjepartsprodusenter blir oftere byttet ut og da forsvinner de gamle ut av markedet, så en kan ende opp med å måtte 4 nye felger i stedet for å kunne ha 4 like......... Kanskje ingen andre som tenker på dette slik som jeg gjør her, men det betyr endel for min del.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du får flere felger som er boret tilsvarende originalfelg, er i disse tilfellene ikke noen store ulemper med uoriginalt. Pass derimot på at du får felger som er sterke nok (+ litt til) for totalvekt av bil. Der er det ganske store forskjeller mellom felger.

Har selv brukt Martins sine felger, kun god erfaring så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 7.3.2017 den 18.18, Quattrokid skrev:

Noen som har tips til felgpakke (vinter) til Kodiaq? Forhandler skulle ha kr 20 000 for 17" så får den levert på sommerdekk og kjøper vinterdekk/felg utenom. Tenker da 18". 

Hva endte du opp med?

Fått samme pris som deg på 17" med vinterhjul.. Ser på www.skodabutikken.no at 18" er rimeligere enn 17". Noen som vet forklaringen på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fullt mulig å skvise litt lavere pris enn dette, også hos Skoda, men denne bilen har vel ganske store dekk?

Ved mye gummi kommer man til et skjæringspunkt hvor større felg kan lønne seg, spesielt hvis den 18/19" dekk dimensjonen er mere vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bayas skrev:

Hva endte du opp med?

Fått samme pris som deg på 17" med vinterhjul.. Ser på www.skodabutikken.no at 18" er rimeligere enn 17". Noen som vet forklaringen på det? 

Felger og dekk er gjerne et «forhandlingsområde» som en kan få til litt bedre avtaler på, men som @PaulusA er inne på, så er det faktisk en del forskjeller på ulike felg -og dekkdimensjoner i pris. Det har mye med hva som benyttes oftest av bilprodusentene og selges mest, der snakker jeg da selvfølgelig om dekk.

For noen år siden når jeg skulle ha dekk og felg til en bil jeg hadde som benyttet originalt 195/65-15", så ønsket jeg å gå opp til 205/55-16", men jeg fikk en mye bedre pris på 225/45-17", nettopp pga det jeg skrev her. Det var en mer benyttet dimensjon, og dermed hadde de mer å gå på.

Det samme kan det være med Skoda felgene til Kodiaq, de fleste her vil vel gå for 18" eller enda større, og da kan det være enklere å få en bedre pris på dem enn på en mindre brukt dimensjon som 17" til den aktuelle bilen her. Undersøk også priser dekk, for det hjelper jo ikke på totalprisen med billigere felger i 18" om dekka er vesentlig mer kostbare.

Jeg valgte std. dimensjonen på vinterdekk og originalfelger i 18" til min Superb og de kom på nesten 25.000,- så har du noe å sammenligne med.......... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 7.3.2017 den 18.18, Quattrokid skrev:

Noen som har tips til felgpakke (vinter) til Kodiaq? Forhandler skulle ha kr 20 000 for 17" så får den levert på sommerdekk og kjøper vinterdekk/felg utenom. Tenker da 18". 

Nå er det en stund siden tråden starter,men jeg tenkte jeg kunne nevne at jeg har fått pris på Pirelli pigg 17" til 17.990 hos forhandleren, om det tas med i kjøpekontrakt. Hvis jeg kjøper i ettertid måtte han nok plusse på 1500,- pga. rabatter han kun kan gi nå. Da er nok det femeiket felg av f.eks. typen Ratikon.

Jeg får bil neste uke og valgte å ikke ta med vinterdekk, har en bekjent som jeg kjøper uoriginalt av og havner på 13-14 K for en helt kurant femeiket 17" med Nokian Hakka 8(litt mer for Hakka 9 fra høsten) før evt. god pris blir tatt med i betraktning. 

Tenker å evt. bytte 18" sommerfelg til vinter senere og kjøpe større felg til sommer, kanskje når dekk må byttes ut om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Superb lll skrev:

Det er et stort skritt i riktig retning ja, hadde tenkt til å legge til dette med svenskene selv også, men synes dette ble såpass positivt at jeg lot det ligge ;) 

 

26 minutter siden, Krissme skrev:

Nå er det en stund siden tråden starter,men jeg tenkte jeg kunne nevne at jeg har fått pris på Pirelli pigg 17" til 17.990 hos forhandleren, om det tas med i kjøpekontrakt. Hvis jeg kjøper i ettertid måtte han nok plusse på 1500,- pga. rabatter han kun kan gi nå. Da er nok det femeiket felg av f.eks. typen Ratikon.

Jeg får bil neste uke og valgte å ikke ta med vinterdekk, har en bekjent som jeg kjøper uoriginalt av og havner på 13-14 K for en helt kurant femeiket 17" med Nokian Hakka 8(litt mer for Hakka 9 fra høsten) før evt. god pris blir tatt med i betraktning. 

Tenker å evt. bytte 18" sommerfelg til vinter senere og kjøpe større felg til sommer, kanskje når dekk må byttes ut om noen år.

Ja, spesielt Møller på Østlandet surrer rundt med Pirelli og stive priser for felgpakker.

Begge deler er egentlig bare noe tull. Man kan få flotte uoriginale felger med dekk for helt andre priser

Pirelli kjører ikke jeg på vinterstid ihvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forespørsel på kjøp av hjul uoriginalt hos bekjent så fikk jeg forøvrig spørsmål om bilen har TPM-sensor. Mener å huske selger hos min forhandler sa Kodiaq ikke har dette på ventilen(kan og vet ikke mye om hvor sensor pleier sitte), men en litt annen løsning? I så fall er det jo slik at man ikke trenger kjøpe hjul med dette og sparer noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Krissme skrev:

Ved forespørsel på kjøp av hjul uoriginalt hos bekjent så fikk jeg forøvrig spørsmål om bilen har TPM-sensor. Mener å huske selger hos min forhandler sa Kodiaq ikke har dette på ventilen(kan og vet ikke mye om hvor sensor pleier sitte), men en litt annen løsning? I så fall er det jo slik at man ikke trenger kjøpe hjul med dette og sparer noen kroner.

Ja, såvidt jeg vet har alle VAG biler sensorer som følger omkretsen på hjulet og ikke i ventilen.

Slike sensorer koster fort 3-4 tusen hos andre merker og ja du sparer de pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...