Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

CitizenX

Små modifikasjoner

Recommended Posts

Håper denne hindrer steinsprang på panseret... det har iallefall fungert veldig bra på en kompiss sin 2010 Avensis som ikke har en eneste steinsprang. Blir greit å slippe unna ripene etter hundeklør.

 

Skoda bak.jpg

Skoda fram.jpg

Edited by CitizenX
Link til bilder døde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom tilfeldigvis innom denne "gamle" tråden. har du merket noe mindre steinsprut enn "normalt"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

At det ligger en type list som beskyttelse på fangeren bak ser jeg jo at det gjør, men hva har du egentlig gjort på panseret/fronten av bilen @CitizenX?

Er det folie e.l. som du har lagt på panseret?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er en plastlist/deksel som ligger i fronten over fronten av panseret, en såkalt panserbeskytter.

Leverandørsbilde:

GASKO-DF007.JPG

Kan ta nærbilde i morgen om ønskelig.

Finner minimalt med steinsprang etter installasjonen og den tok unna bra med insekter i sommer så den gjør åpenbart jobben ?? 

Så skiller bilen seg ut den andre med samme farge her i bygda.

Edited by CitizenX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, da ser jeg hva du har montert i fronten av panseret ditt, har sett at det er en del Nissan Qashqai'er som har den i fronten her jeg bor. Så den forstår jeg at er effektiv mot det meste som kan treffe panseret, mitt er jo «peppret» med steinsprut og for ikke å snakke om alle insektene i løpet av sommersesongen. Det samme gjelder front fangeren for min del, den har blitt veldig merket av steinsprut.

 

Hadde vært fint med noen bilder fra litt forskjellige vinkler slik at det synes hvordan den er montert på bilen. :) 

 

På de nyeste arb.bilene vi har i vårt firma så har de nå begynt å legge klar folie over ca halve panseret, og det beskytter jo greit, men det er jo synd at de ikke har lagt det over hele panseret, for det bli veldig synlig etterhvert som tiden går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den beskyttelsen til innsteget i bagasjerommet var bare tull, på vinteren når det blir sne og is er den bare i veien og det endte opp med å skade lakken på bakluka :(

Ble rett og slett for liten plass mellom fanger og luke med den beskyttelsen på...

Om du vil spare panser litt funker nok den panserbeskyttelsen bedre, men på min er steinsprangskader ett større problem på all lakken fra panser og ned mot veien i hele fronten.

 

Hadde jeg vist det jeg vet idag da jeg kjøpte bilen ville jeg foliert front fanger og bakfanger når bilen var ny... For sent nu

Edited by Razor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enkel montering var det også. Først sette fast tjukk plastfilm på de stedene klipsene skulle monteres på panseret, så tre over klipsene før man setter på plass selve panserbeskyttelsen og skrur fast to skruer, tok max en halvtime. 

 

@Razor Det hører vel egentlig med til historien at den plastlista der bak ikke ble særlig gammel da en luring fant det for godt å ikke følge med på veien slik at han kjørte meg i rævva med skader for 70k. Lakkereren satte på en ny list som er av en annen type enn den som er avbildet og dette skjedde før vi fikk noe særlig med sne her jeg bor. Uansett tror jeg ikke den som var montert ville forårsaket noe problemer da bilen blir vasket jevnlig og påsprayet litt Gyeon q2m wetcoat som gjør at ting ikke fester seg så lett.

Edited by CitizenX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ref siste bildet ditt, tror du må ta en liten puss på krommen der :D ellers fin beading :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@CitizenX problemet var det lille mellomrommet mellom listen å kanten til bakluken, samlet seg alltid vann og dritt der som frøs og bygde sæ opp. Vanskelig å få bort å tilslutt tok bakluka borti en isklump som satt der når jeg åpnet å den chippet lakken

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tor2r Trur ikke jeg skal si hvor lenge siden jeg har vasket med noe annet enn spyling med høytrykk ;) Det er noen uker/km siden :P Så ja, jeg er enig, den beader veldig bra. Litt Gyeon q2m wetcoat ca annenhver vask så holder det seg bra. Sand og dritt etter strøing bare renner vekk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har enda til gode å bruke maskinvask på Skodaen :) Har brukt et fåtall ganger på eldre biler, men selv da kun med spyling og ikke berøringsvask. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...