Gå til innhold
Tor2r

Test av sommerdekk 2017


Anbefalte innlegg

Da er årets test av sommerdekk allerede klar. Jeg som mange andre baserer mitt valg av dekk ene og alene på NAF sin test.

Ikke overraskende er dyrt best og Nokian og Continental troner nesten som en selvfølge på topp.

https://www.motor.no/tester/dekktester/sommerdekk-2017/

Skal du ha nye sommerdekk, hva kommer du til å velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt dumt med dekktester er at de aldri tar med levetid, Dvs antall km. 

Har kjørt mye bil og konsumert mye dekk og havner ofte tilbake på Michelin. Vinner sjelden testene, men gode allround dekk og veldig runde og gode dekkstammer og lav rullemotstand. De har i tillegg som oftest lengst levetid uten å bli harde og ubrukelige.

Conti har gode dekk med som oftest kort levetid og høy rullemotstand, men bra grep og forholdsvis lite støy.

Har prøvd noe Nokian sommerdekk, likte ikke de, men Bridgestone har vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå som du har bestilt deg en Octavia @PaulusA, så bør du være forberedt på å få Pirelli Cinturato P7 som sommerdekk, de har stort sett greie egenskaper på de fleste underlag, MEN de har en stor ulempe etter min mening, og er S T Ø Y !!! Jeg hadde de samme Pirelli dekka på min forrige bil (2014 VW Golf) også, og det samme gjaldt der. Greie dekk og mer enn det også egentlig, men utrolig følsomme for asfalten en kjører med tanke på dekkstøy.

Så får du til en avtale om andre dekk enn Pirelli, så anbefaler jeg deg virkelig det. Det er ikke kvaliteten på dekket jeg kritiserer bare for å gjøre det helt tydelig og klart, det er kun støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dessverre så benytter Skoda og VW Pirelli altfor ofte, men det er vel mest sannsynlig dekkprodusenten de har inngått en avtale med........

Det er ikke så rart at Pirelli er gode med tanke på rullemotstand og forbruk, gummien er jo «stenhard», og det er derfor de støyer som de gjør, og jo grovere asfalten er jo værre blir det naturlig nok........ Skoda i seg selv har vel også noe å gå på når det gjelder støyisolering i bilene sine i forhold til de beste, men å gjøre merkbare forbedringer der, vil nok mest sannsynlig gjøre mye med bilprisene også.........

Har prøvet en Superb med andre sommerdekk enn Pirelli, og det virket jo nesten ikke som det var den samme bilen engang, så forskjellene er store og merkbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...