Gå til innhold
Scout

Scouts Octavia Scout 1.8TSI 180hk 4x4 DSG 2017


Anbefalte innlegg

Brukte et par år på å bestemme meg for Skoda. Prøvde BMW 3 serien, Merc C klasse, GLK, Volvo XC 70, Mazda 6 osv. Gode biler, men forferdelig dyre ifht hva man fikk for pengene. Da jeg først prøvde Scout'en ble jeg ikke overbevist. Den bråka fælt på veien, og gearkassen rykka mye. Det var en ganske ny demobil, men dette ville jeg ikke ha.

Så gikk det et år. Og gammelbilen røyk på en kjempesmell på EU kontroll. Bare å kaste. Så jeg tok en tur til til Skodaforhandleren. Fikk prøve en ny bil som gikk vesentlig bedre, mindre rykking ( selger antydet at forrige bil kunne stått i sport modus, og det stemmer nok). Den bråka i midlertid like mye - dekkstøy. Så jeg leste meg opp på dekk, og fikk med Michelin istedet for de Pirelli P7 dekka som den leveres med. Ok, da slo jeg til.

Når jeg bestilte bilen var det noe viktig utstyr jeg ville ha. Automat, webasto, el frontrute, el sete førerside, enkel navigasjon ( det var et riktig valg ser jeg i ettertid), parksensorer fram og bak, delskinn, Canton stereo, og hengerfeste. Jeg droppa stor navi og masse småræl uten så stor betydning for meg. Ville ha 17" felg for å få mest mulig gummi mellom bil og asfalt pga støy

Jeg har nå kjørt 1700km siden jeg fikk den i starten på januar, og har vært nede på 0,63 l/mil på 16 mil langtur i variert landskap, men asfalt og med vinterdekk.

I går vaska jeg bilen for første gang, og mens jeg satt inne i den og tørka sv dashbordet, og nybillukta fylte neseborene igjen slo det meg:

Det var en treg og skeptisk start på et eierskap dette, men pokker ta som jeg liker denne bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsketur

Endelig fikk jeg anledning til en langtur med bilen. Fullt lasta med baggasje og tre personer kjørte vi ca 90 mil på E6 pluss noe skaukjøring på grus og etterhvert 30 cm nysnø. Snittforbruk på hele turen var på 0,63 l/mil. Etter hvert begynner alle gadgetene å virke fornuftige. ACC er jo helt konge i påsketrafikk, og på strekninger med fartsmåling. Navigasjonen virka feilfritt på landsbygda i Hedmark. Motor og gearoppsett gir ei veldig god generell drivlinje synes jeg. Men her er det adskillig mer å hente på smart gearing:

Normalt legger jeg inn ECO mode på E6, og bruker gearvelger et hakk ned slik at jeg får SPORT mode ved forbikjøring eller bratte bakker/ aksellerasjonsfelt. Det funker bra. På mer kupert vei, eller i by, bruker jeg DRIVE. På grusvei eller dyp snø fungerer SPORT mode best, og kan godt kombineres med å vippe gearvelger et hakk ned til DRIVE når veien flater ut, eller det blir fastere dekke. Jeg synes denne vekslinga utnytter momentet i en utrolig fleksibel motor best.

Denne bilen vokser!

Endret av Scout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du jo fått en skikkelig fin tur i forskjellige forhold! Så bra du skriver om dette! Her er det absolutt mange som vil få nytte av informasjonen!

Ikke minst, så bra du bare blir mer og mer fornøyd med bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Scout,

Flott rapport. Mener du at ved å legge kassa i sport for løssnø og grusvei får du bilen til å bli mere aktiv med bakhjulene? Det må vel være hensikten mere enn å få mere moment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, PaulusA skrev:

Hei Scout,

Flott rapport. Mener du at ved å legge kassa i sport for løssnø og grusvei får du bilen til å bli mere aktiv med bakhjulene? Det må vel være hensikten mere enn å få mere moment?

Nei. Den er godt aktiv på alle fire uansett slik jeg opplever den, men du får mer moment på litt høyere turtall. Blir ikke så seig på automaten. Går kvikkere i litt dyp snø. Ville ikke ha foretrukket mer kraft bak. Da blir det fort dårlig balanse. Har alt for mange minner i fra min gamle Porsche 911 til å ønske meg det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...