Gå til innhold
sindrepl

Sindres Superb L&K 2.0TDI 150hk 4x4 Manuell


Anbefalte innlegg

Skrevet

Poster her for å lufte om noen har prøvd 20" felger med originalt dcc understell på superb. Har 19" på sommer og 18" vinter men tanken på 20" på sommer og evt. senk til dcc har vært fristende selv  om jeg er ganske fornøyd med farge/felgvalg.

IMG_0570.JPG

IMG_1092.JPG

IMG_1095.JPG

IMG_1126.JPG

IMG_1128.JPG

Skrevet

Ser veldig flott ut dette @sindrepl, gratulerer med ny bil :) Den ser akkurat slik ut som mitt ønske var.......... :D 

Om du har en profil på FB så er det en Skoda gruppe der, og der er det flere som har 20" hjul på sin Superb og har lagt ut bilder av dem. Grunnet opphavsretten til bildene så synes jeg det ikke er så lurt (eller lovlig selvfølgelig) å publisere andres bilder her. Men det er flere bilder av de som har Sportline enn L&K/Style, og da kan det jo være Sportsunderstell og ikke DCC understell som kan gi noen forskjeller i utseendet grunnet forskjellig senking i millimeter.

Pass på at du evt. kjøper deg felger som passer skikkelig til din bil, slik at du slipper slike ting som «spacere» som kan ødelegge for garantien om noe skulle skje. At de TÜV godkjente betyr ikke at Møller godtar det av den grunn. Har lest om en der som har opplevd ubalanse og risting i bilen, pga bruk av spacere (uten senterringer), og feil hjulbolter, så det er ikke så mye som skal til for å ødelegge kjørekomforten i en bil...........

Har sett flere med forskjellige 20" felger der, og de fleste benytter da 10" x 20" og gjerne 255/35-20" dekk. Det ser meget sprekt ut, men jeg vet ikke noe om hvordan de er å kjøre med..........

Skrevet

Takk for svar, skal gå inn der å se :)

Når det gjelder komfort tror jeg ikke det skal bli så allerværst egentlig har 245/40/18 på vinter og 235/40/19 på sommer noe som begge tar dumpene mykt og behagelig (i mitt hode) selv i sportmodus, derfor jeg kunne ønske å få den hakket stivere/tightere, føler egentlig at forrige bilen 2013 octavia 4x4 med orginalt understell og 225/45/17" var mer morsom i svingene enn superben er for øyeblikket. Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt mer enn 6000km så har ikke fått testet den skikkerlig enda.

 

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt din bil @sindrepl, men DCC understellet «setter» seg og blir litt faster/stivere etterhvert. Merker som nevnt at min bil er litt fastere nå enn hva den var når den var ny, er ikke like «ubehagelig» i Comfort -og Normalmodus nå som den var når den var ny, men er likevel altfor duvende og gyngete i de modusene der etter min mening, så min Superb (2016) står i Sportmodus på alle innstillinger, bortsett fra DSG kassa (da jeg synes den blir vel «masete» i Sport).

Jeg må se på bilder for å se en liten forskjell i mellomrommet fra overkant dekk til hjulbuen, men ser den har blitt noen få mm lavere (mest synlig bak) i løpet av de snart 13 mnd (og 26.200km) jeg har hatt min Superb,

Jeg kjører på 18" både sommer og vinter og har maken til dine vinterfelger (Cassiopeia sort/blank) på sommeren og har std Style felg (Modus) på vinteren, jeg benytter std dimensjon 235/45-18" både sommer og vinter. Og det er en kombinasjon jeg er godt fornøyd med, kunne nok tenkt meg 19" på sommeren, men det ble ikke slik denne gangen. :) 

Skrevet

Husk at for slitasje av hjuloppheng er lite gummi negativt, derfor er profil under 45 ikke å foretrekke, men fritt valg.

Da du har DCC hadde jeg nok nøyd meg med det og avvente hvordan sklia oppfører seg over tid, Superb er jo ikke akkurat en sportsbil

Skrevet

Du må ikke undervurdere Superb sin sportslige egenskaper gitt @PaulusA, hehe ;) 

Neida, den har både str og tyngde i mot seg der, men sitter faktisk bedre på veien enn hva en skulle tro, men den kan selvfølgelig ikke sammenlignes (eller hamle opp) med en mindre og lettere bil som er satt opp med sportsunderstell på svingete veier. Selv om Superb har blitt ganske bra, så kan den ikke «oppheve» naturlovene ;) 

Skrevet

Ja, det er det jeg mener. Litt som å lage sportsbil av en Chevy Van, hehe

Elefant med korte bein, etc

Neida, Superben er ikke så ekstrem

Skrevet

Har ikke bilder eller erfaring, men blir 20" og senk her også... men er desverre lute utvalg med senk jeg har funnet i allefall. Har funnet 35mm, og ettersom originalt er 10mm med dcc, så blir det bare 25mm lavere enn den allerede er.

Skrevet

Hvordan kombineres ekstra senking med DCC da @Salcin? Må det fjernes/«kobles» bort?

For t.o.m. på Superb Sportline så må en jo velge om en skal ha sportsunderstell eller DCC, for å kombinere dette er ikke mulig fra fabrikk.........

Synes også det er fint utseendemessig med senk, og sammen med 20" hjul så blir det en flott kombinasjon :) 

 

Men etter 2 år i en VW Golf st.vogn med originalt sportsunderstell, så blir det ikke det for min del, veiene her er ikke optimale for bil med ekstra senket understell..........

Skrevet (endret)
1 time siden, Superb lll skrev:

Hvordan kombineres ekstra senking med DCC da @Salcin? Må det fjernes/«kobles» bort?

Man må kjøpe et spesielt senkesett som passer sammen med DCC, så alt blir som før, kun at bilen blir enda lavere enn ellers. :) 

Endret av Core2Duo
Skrevet
8 timer siden, Core2Duo skrev:

Man må kjøpe et spesielt senkesett som passer sammen med DCC, så alt blir som før, kun at bilen blir enda lavere enn ellers. :) 

Se der ja, det er en forklaring og løsning på det meste :) 

Ble bare nysgjerrig så lenge Skoda selv ikke kombinerer DCC og sportsunderstell på Superb Sportline modellene, for der er det enten eller etter hva kjøperen velger, begge deler er ikke et valg.

Takk for info @Core2Duo :) 

Skrevet

Nå har jeg aldri prøvd Superb med sportsunderstell, men synes Passat var helt grusom på dårlig vei. Ville nok foretrukket DCC i slike tilfeller ja

Skrevet

25 er litt mye ja..i alle fall om du skal ha tak i nye 20" samtidig :) uten at jeg kan si noe om økonomien din :)

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • 2018 Kodiaq sportline 190hk tdi, hvor det er tydelig lekkasje av AdBlue rundt fordeleren i motorrommet. Bilen varsler om ingen start etter 1000km, men får AdBlue, og verkstedet sier at det ikke er farlig å kjøre med. Diagnosen fra verksted er at det er lekkasje på påfyllingsslangen og at denne må byttes. Møller skal ha 14000kr for dette (delprisen er ca 3500kr). Noen som har vært borti det samme, og kan si noe om hvor komplisert denne jobben egentlig er, og evt om det er noen vits i å sjekke pris andre steder? Jeg har fått tetta slangen ved nippel i motorrom, og får nå feilmelding mye sjeldnere, men den blir som sagt ikke borte. Er det ikke mulig å få ned prisen på bytte av slange, eller fikse det på annet vis, vurderer jeg å bare kode vekk hele AdBlue systemet. Og da ønsker jeg meg tips på noen i Osloområdet som kan gjøre det, og er trygg å bruke 
    • Hei, Jeg ser at det er svært få av våre medlemmer som får svar eller løsninger på sine spørsmål. Hva er egentlig vitsen med dette forumet? Hvis ikke Skoda i Norge tar litt ansvar og hjelper til med sine teknikere, er ikke dette liv laga. Og det vil de hvertfall ikke Skoda tjene på. Har andre gode forslag, så fyr i vei!
    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...