Gå til innhold
sindrepl

Sindres Superb L&K 2.0TDI 150hk 4x4 Manuell


Anbefalte innlegg

Skrevet

Poster her for å lufte om noen har prøvd 20" felger med originalt dcc understell på superb. Har 19" på sommer og 18" vinter men tanken på 20" på sommer og evt. senk til dcc har vært fristende selv  om jeg er ganske fornøyd med farge/felgvalg.

IMG_0570.JPG

IMG_1092.JPG

IMG_1095.JPG

IMG_1126.JPG

IMG_1128.JPG

Skrevet

Ser veldig flott ut dette @sindrepl, gratulerer med ny bil :) Den ser akkurat slik ut som mitt ønske var.......... :D 

Om du har en profil på FB så er det en Skoda gruppe der, og der er det flere som har 20" hjul på sin Superb og har lagt ut bilder av dem. Grunnet opphavsretten til bildene så synes jeg det ikke er så lurt (eller lovlig selvfølgelig) å publisere andres bilder her. Men det er flere bilder av de som har Sportline enn L&K/Style, og da kan det jo være Sportsunderstell og ikke DCC understell som kan gi noen forskjeller i utseendet grunnet forskjellig senking i millimeter.

Pass på at du evt. kjøper deg felger som passer skikkelig til din bil, slik at du slipper slike ting som «spacere» som kan ødelegge for garantien om noe skulle skje. At de TÜV godkjente betyr ikke at Møller godtar det av den grunn. Har lest om en der som har opplevd ubalanse og risting i bilen, pga bruk av spacere (uten senterringer), og feil hjulbolter, så det er ikke så mye som skal til for å ødelegge kjørekomforten i en bil...........

Har sett flere med forskjellige 20" felger der, og de fleste benytter da 10" x 20" og gjerne 255/35-20" dekk. Det ser meget sprekt ut, men jeg vet ikke noe om hvordan de er å kjøre med..........

Skrevet

Takk for svar, skal gå inn der å se :)

Når det gjelder komfort tror jeg ikke det skal bli så allerværst egentlig har 245/40/18 på vinter og 235/40/19 på sommer noe som begge tar dumpene mykt og behagelig (i mitt hode) selv i sportmodus, derfor jeg kunne ønske å få den hakket stivere/tightere, føler egentlig at forrige bilen 2013 octavia 4x4 med orginalt understell og 225/45/17" var mer morsom i svingene enn superben er for øyeblikket. Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt mer enn 6000km så har ikke fått testet den skikkerlig enda.

 

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt din bil @sindrepl, men DCC understellet «setter» seg og blir litt faster/stivere etterhvert. Merker som nevnt at min bil er litt fastere nå enn hva den var når den var ny, er ikke like «ubehagelig» i Comfort -og Normalmodus nå som den var når den var ny, men er likevel altfor duvende og gyngete i de modusene der etter min mening, så min Superb (2016) står i Sportmodus på alle innstillinger, bortsett fra DSG kassa (da jeg synes den blir vel «masete» i Sport).

Jeg må se på bilder for å se en liten forskjell i mellomrommet fra overkant dekk til hjulbuen, men ser den har blitt noen få mm lavere (mest synlig bak) i løpet av de snart 13 mnd (og 26.200km) jeg har hatt min Superb,

Jeg kjører på 18" både sommer og vinter og har maken til dine vinterfelger (Cassiopeia sort/blank) på sommeren og har std Style felg (Modus) på vinteren, jeg benytter std dimensjon 235/45-18" både sommer og vinter. Og det er en kombinasjon jeg er godt fornøyd med, kunne nok tenkt meg 19" på sommeren, men det ble ikke slik denne gangen. :) 

Skrevet

Husk at for slitasje av hjuloppheng er lite gummi negativt, derfor er profil under 45 ikke å foretrekke, men fritt valg.

Da du har DCC hadde jeg nok nøyd meg med det og avvente hvordan sklia oppfører seg over tid, Superb er jo ikke akkurat en sportsbil

Skrevet

Du må ikke undervurdere Superb sin sportslige egenskaper gitt @PaulusA, hehe ;) 

Neida, den har både str og tyngde i mot seg der, men sitter faktisk bedre på veien enn hva en skulle tro, men den kan selvfølgelig ikke sammenlignes (eller hamle opp) med en mindre og lettere bil som er satt opp med sportsunderstell på svingete veier. Selv om Superb har blitt ganske bra, så kan den ikke «oppheve» naturlovene ;) 

Skrevet

Ja, det er det jeg mener. Litt som å lage sportsbil av en Chevy Van, hehe

Elefant med korte bein, etc

Neida, Superben er ikke så ekstrem

Skrevet

Har ikke bilder eller erfaring, men blir 20" og senk her også... men er desverre lute utvalg med senk jeg har funnet i allefall. Har funnet 35mm, og ettersom originalt er 10mm med dcc, så blir det bare 25mm lavere enn den allerede er.

Skrevet

Hvordan kombineres ekstra senking med DCC da @Salcin? Må det fjernes/«kobles» bort?

For t.o.m. på Superb Sportline så må en jo velge om en skal ha sportsunderstell eller DCC, for å kombinere dette er ikke mulig fra fabrikk.........

Synes også det er fint utseendemessig med senk, og sammen med 20" hjul så blir det en flott kombinasjon :) 

 

Men etter 2 år i en VW Golf st.vogn med originalt sportsunderstell, så blir det ikke det for min del, veiene her er ikke optimale for bil med ekstra senket understell..........

Skrevet (endret)
1 time siden, Superb lll skrev:

Hvordan kombineres ekstra senking med DCC da @Salcin? Må det fjernes/«kobles» bort?

Man må kjøpe et spesielt senkesett som passer sammen med DCC, så alt blir som før, kun at bilen blir enda lavere enn ellers. :) 

Endret av Core2Duo
Skrevet
8 timer siden, Core2Duo skrev:

Man må kjøpe et spesielt senkesett som passer sammen med DCC, så alt blir som før, kun at bilen blir enda lavere enn ellers. :) 

Se der ja, det er en forklaring og løsning på det meste :) 

Ble bare nysgjerrig så lenge Skoda selv ikke kombinerer DCC og sportsunderstell på Superb Sportline modellene, for der er det enten eller etter hva kjøperen velger, begge deler er ikke et valg.

Takk for info @Core2Duo :) 

Skrevet

Nå har jeg aldri prøvd Superb med sportsunderstell, men synes Passat var helt grusom på dårlig vei. Ville nok foretrukket DCC i slike tilfeller ja

Skrevet

25 er litt mye ja..i alle fall om du skal ha tak i nye 20" samtidig :) uten at jeg kan si noe om økonomien din :)

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...