Gå til innhold
Mats

Škoda Octavia RS 2.0 TDI


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Sitter nå og vurderer mitt første bilkjøp, og har fattet enorm interesse for den nye faceliften til Octavia. Har enda ikke fått surret meg til en forhandler og sitter kun og leker meg med konfiguratoren på nett, og har i den forbindelse noen spørsmål.

Bilen vil bli brukt som pendlerbil, og valget har derfor falt på sedan 2.0 TDI med DSG-kassen, av utstyr har jeg valgt følgende:

  • Alcantara-interiør
  • Elektrisk førersete med minne 
  • Elektriske utvendig speil med minne (Egentlig er disse to helt ubrukelige, da jeg er den eneste som eventuelt kommer til å kjøre bilen...)
  • DCC Adaptivt understell inkl. DMS
  • KESSY - Nøkkelfi adgang og start/stopp knapp
  • Vinterpakke (Kan eventuelt fjernes, kommer tilbake til dette)

Bilen vil bli være i Black Magic Pearl og 19" Xtreme Antrasitt.

Når jeg leser i prislisten er "Traveller Navipakke" et alternativ. Får da 9,2" Colombus (mot Amundsen 8"), ryggekamera, lane assist og trafikkskiltgjenkjenning (for å nevne det viktigste) mot å gi slipp på parkeringsvarmer med fjernbetjening og setevarme bak. Differansen er på 900kr fordel vinterpakken. 

Mulig det kommer mer på listen etter hvert som behovene melder seg, først i rekken står isåfall kupevarmer. Og om du har holdt med meg så lenge, kanskje du orker spørsmålet óg? 

Hvordan er motoren med tanke på holdbarhet og forbruk? Hva tenker Škoda om chipping ved service? Det vil eventuelt primært være for å oppnå lavere forbruk (høyere effekt er jo en hyggelig bieffekt, mens høyere budsjetterte bøter vil nok trekke totalkostnaden over spart forbruk). Og til dere erfarne, hva har jeg glemt? Bilen vil gå omtrent 200km hver dag t/r jobb, om jeg får den.

Takk for hjelpen folkens!

(Legger også ved et par bilder, bare fordi jeg synes bilen er hissig)

SkodaFront.PNG.aa1601ed3bccd35155d2f1b7b3b35683.PNGSkodaBak.PNG.1307d81adf2069adc580972cb272212c.PNG

Skrevet

Heisan, ja du er i en morsom og billig fase.

El-sete er ikke ubrukelig hvis du er lang, da du får tilt.

Jeg har selv prioritert varme i forhold til stor skjerm, kommer ikke til å angre på det. Med 8" skjerm beholder man i tillegg volumknappen.

Du har glemt Canton stereo, verdt hver krone.

Tips å gå for 18" istedenfor 

Glem chipping hvis du vil beholde garantier

Du pendler ikke, kjører kun litt lenger til jobb ??

Det er det jeg forteller mine venner

Ut og prøv bil!

Skrevet

Takk for tilbakemelding, @PaulusA, trenger man virkelig volumknappen på spilleren når man allerede har den på rattet? Canton stereo er standard i RS, så det er allerede med. Om man oppdaterer software i bilen vil vel dette kunne tilbakestilles ved service? Hvem vil vel ikke ha det litt mer gøy når man har litt lenger til jobb? :D

Skrevet

Hm, meg bekjent.. Kan du legge til både vinterpakke og Travel Assist pakke, d.v.s webasto og oppgradering av NAVI.
Jeg gikk for begge deler. Liker utseende på 9.2" skjermen :)
2.0TDI, blir vel levert i 150hk og 190hk ?
Med, 190hk har du vel nok guff, hvis ikke burde du over på bensin, og gå for 230hk utgaven :)

Skrevet (endret)

Hei og velkommen til forumet @Mats :)

Spenstig bil du vurderer her synes jeg, den ser meget bra ut :) Jeg er veldig enig med @PaulusA her, vinterpakken er nesten en nødvendighet her i Norge, og enda mer merkbart blir det med diesel. Behagelig varm bil å sette seg inn i, og i tillegg kunne bruke den som kjørevarmer for å opprettholde varmen i motoren og gjør den enda raskere varm, det er comfort ;)

Ellers så kunne nok jeg ha tenkt meg Traveller Navi for å få den store flotte skjermen, men det hadde ikke vært på bekostning av vinterpakken. El.sete er meget behagelig, og får også en tilt funksjon som @PaulusA nevnte, det er også gull verdt for økt comfort og det burde jo kanskje du tenke litt på som skal kjøre 200km hver dag du skal t/r jobb.:D 

Ellers så hadde jeg tatt med skvettlapper foran og bak, ellers så ender du opp med en «sandblåst» kanal og underkant av bakrestøtfanger, og ikke minst Canton lydanlegget, det er verdt hver eneste krone. Ellers så kan kanskje girhendler på rattet være litt artig, men selvfølgelig ikke noe en må ha, det samme med knapp for nedfelling av baksete, det er også meget praktisk.

Morsomt og inspirerende med mer «power» i motoren men det går utover garantien, og ville for meg ikke være verdt det, men det er jo selvfølgelig bare min mening. ;) 

 

Endret av Superb lll
Skrevet
17 minutter siden, Marius skrev:

Hm, meg bekjent.. Kan du legge til både vinterpakke og Travel Assist pakke, d.v.s webasto og oppgradering av NAVI.
Jeg gikk for begge deler. Liker utseende på 9.2" skjermen :)
2.0TDI, blir vel levert i 150hk og 190hk ?
Med, 190hk har du vel nok guff, hvis ikke burde du over på bensin, og gå for 230hk utgaven :)

Det er forskjell på 2,0TDi motorene til Skoda, avhengig av hvilken bil de er montert i. Octavia har 2,0/184hk - 380nm, mens Kodiaq og Superb har 2,0/190hk - 400nm.

Ellers så er jeg helt enig med deg i at en vRS 2,0/230hk TSi er en frisk sak, fra Mai mnd så kommer 2,0/245hk TSi som et alternativ også :D 

Skrevet
Akkurat nå, Superb lll skrev:

Det er forskjell på 2,0TDi motorene til Skoda, avhengig av hvilken bil de er montert i. Octavia har 2,0/184hk - 380nm, mens Kodiaq og Superb har 2,0/190hk - 400nm.

Ellers så er jeg helt enig med deg i at en vRS 2,0/230hk TSi er en frisk sak, fra Mai mnd så kommer 2,0/245hk TSi som et alternativ også :D 

Vel, både 230hk og 245hk frister både både hodet og hjertet, men lommeboken må av og til si nei til en gutt som bare har hatt lappen i 5 år.. Når det gjelder vinterpakken er jeg litt i tvil, vil mest sannsynlig stå varmt og godt i garasje når den ikke blir brukt (Gitt at det faktisk blir noe kjøp). Skvettlapper blir det (Har egentlig ikke sett nytten før jeg begynte å loke rundt her inne...). Canton-anlegget er som sagt standard på RS, samme med girhendlene, som egentlig mest blir til pynt har jeg merket..

Angående chipping (Eller, tuning vil vel være mer korrekt å kalle det) er jeg fortsatt veldig i tvil. Det er jo særdeles dumt å risikere garantien lenge før bilen er bestilt :D

Skrevet
4 minutter siden, Superb lll skrev:

Det er forskjell på 2,0TDi motorene til Skoda, avhengig av hvilken bil de er montert i. Octavia har 2,0/184hk - 380nm, mens Kodiaq og Superb har 2,0/190hk - 400nm.

Ellers så er jeg helt enig med deg i at en vRS 2,0/230hk TSi er en frisk sak, fra Mai mnd så kommer 2,0/245hk TSi som et alternativ også :D 

Ser nå også at RS blir levert med bare 184hk utgaven av 2.0TDI, ikke 150hk selvfølgelig. viste det nok. 
Men, massevis av futt i 184hk utgaven.
Og kan si meg delvis enig at chip/programmering gir totalt endret følelse av motor på disse dieseldyrene.
Har programmert nåværende Audi, fikk 70-80nm og 30hk ca ekstra, og det ble en helt ny motor. 

Men, jeg er også veldig skeptisk til DSG kasse og chip. Så om du virkelig trenger det, så ville jeg gjort det hos en proff, som gir deg noe garanti på motor/drivverk...

  • 4 uker senere...
Skrevet

Vet ikke om du har kjøpt bil enda, men vil absolutt anbefale webasto (park. varmer) uansett om du har varm garasje eller ei. Personlig så kommer alle mine fremtidige biler til å ha det, når det gjelder chip (software endring) så leveres det vel sjeldent garanti på motor og drivverk utifra min erfaring, eneste garanti som gis er på selve softwaren, at den ikke krøller til noe, og iforhold til DSG kassa så mener jeg å ha lest at den er satt en grense på 500nm, men uansett når du tuner biler som dette så bør en holde seg unna launch control, og ikke gi full pinne ut fra hvert kryss, da går det hardt utover drivverk, men til vanlig (litt gøy) kjøring er det ingen problem å justere opp effekt. Bilen kan resettes til orginal før service, og det skal noe til at forhandler finner ut at bilen har vært tunet, da må de grave dypt i softwaren, ifølge min lokale tuner..

Men hvis det er lavere forbruk du er ute etter pga økonomi, så kan du ikke forvente å spare så innmari mye på å tune bilen, har selv VRS 2.0 TDI 4x4 og den ligger på ca 0.6, og du kommer vel KANSKJE ned på 0.5 ved tuning, men så må du huske på at det blir enda morsommere å dra på litt med 220-230 hk, og da går vinninga bokstavelig talt opp i spinninga:-)

Skrevet
1 time siden, ÅgeS skrev:

Vet ikke om du har kjøpt bil enda, men vil absolutt anbefale webasto (park. varmer) uansett om du har varm garasje eller ei. Personlig så kommer alle mine fremtidige biler til å ha det, når det gjelder chip (software endring) så leveres det vel sjeldent garanti på motor og drivverk utifra min erfaring, eneste garanti som gis er på selve softwaren, at den ikke krøller til noe, og iforhold til DSG kassa så mener jeg å ha lest at den er satt en grense på 500nm, men uansett når du tuner biler som dette så bør en holde seg unna launch control, og ikke gi full pinne ut fra hvert kryss, da går det hardt utover drivverk, men til vanlig (litt gøy) kjøring er det ingen problem å justere opp effekt. Bilen kan resettes til orginal før service, og det skal noe til at forhandler finner ut at bilen har vært tunet, da må de grave dypt i softwaren, ifølge min lokale tuner..

Men hvis det er lavere forbruk du er ute etter pga økonomi, så kan du ikke forvente å spare så innmari mye på å tune bilen, har selv VRS 2.0 TDI 4x4 og den ligger på ca 0.6, og du kommer vel KANSKJE ned på 0.5 ved tuning, men så må du huske på at det blir enda morsommere å dra på litt med 220-230 hk, og da går vinninga bokstavelig talt opp i spinninga:-)

Veldig enig i det du skriver her @ÅgeS :) Og det er fullt mulig at du har helt rett når det gjelder DSG kassa tåler 500nm også, men den DSG 6 kassa som sitter i Superb har en begrensning på 400nm.

Akkurat når det gjelder DSG kasser så finnes det veldig mange forskjellige av dem, så en må nesten ha typebetegnelsen på den aktuelle for å kunne si nærmere hva de tåler. Vet ikke om Skoda har noen DSG kasser som tåler mer enn 400nm enda, men om Kodiaq skulle komme med den varslede 2,0/240hk TDi motoren så har jo den et dreiemoment 500nm. Jeg vet jo at VW har DSG kasser som tåler mer, så de finnes jo innen VAG konsernet, men vet ikke om Skoda har fått noen restriksjoner på hva de får benytte av DSG kasser. Det er mange som sier og påstår mye, men hva som stemmer og kommer offentlig fra Skoda er gjerne noe helt annet.

Mulig den nye oljefylte DSG 7 kassa som bl.a. sitter i Kodiaq tåler mer enn 400nm, men det vet jeg ikke.......

 

Skrevet

Ble veldig nysjerrig nå, så jeg gjorde litt nettsøk på DSG max torque, fant dette på en seat side, men det er samme motor (2.0 tdi 184hk 380nm 6dsg):


"The upgraded DQ250 6 speed DSG fitted in the Cupra, Golf 7R and Audi S3 is the latest spec of this box with max torque limit of 450 Nm.
This means also when the torque exceeds 450 Nm the engine torque will be limited by the software.
Tuners like APR can put it up to 500Nm by raising the hydraulic oil pressure for the clutches and change the software setting the allowed torque limit higher.
All websites and Wiki's are still not updated with the new version info for this upgraded version.
Also the 184Hp TDI with DSG uses this spec version."

Og fra vacn.no:

DQ200 - Polo/golf Fabia/Octavia og A3 med maks motorstørrelse 1.2tfsi (muligens også 1.4tfsi 122hk) og 1.6TDI kommer med denne girkassen
-Dette er en 7trins DSG med tør clutch for lav effekt motorer opp til 250Nm (tror jeg)

DQ250 - Polo/Golf/R32 Fabia/Octavia A3/S3/TT/TTS med motorstørrelse 1.4tfsi (160hk) 1.8/2.0TFSI/TSI samt 1.9TDI/2.0TDI kommer med denne girkassen
- Dette er den originale DSG'n som kom først (finnes i 2 revisjonen) maks software dreimoment grense er satt til 350Nm. (Tåler over 500Nm med riktig sw) Her er det 6 trins gir og våtclutch.

DQ350 - Samme som over men installert i Passat og muligens Skoda Superb. En kraftigere utgave av DQ250 med muligheter til kraftigere gear og clutch pakker.
- denne infoen er ikke komplett da jeg ikke kan mere.

DQ500 "tverrstilte motorer" TT-RS og RS3
- 7trins DSG med våtclutch. Tåler langt over 500Nm ved riktig sw. (Tror den er begrenset til 450Nm fra fabrikk (sw sperre)

DL501 "rettstilte motorer" Transporter/Carravelle A4/A6
- 7trins DSG med våtclutch.
 

 

Skrevet

Fant noe mer bl.a. på denne siden her,

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Category:Transmissions

591b4672be4ac_Skjermbilde2017-05-16kl_20_31_51.thumb.png.7878cd842dccf6d56a71111bc2ba36f4.png

 

Ellers så har jo Wikipedia også en tabelloversikt,

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox

591b4667b9142_Skjermbilde2017-05-16kl_20_11_10.png.81b74826f0b750dbccb923c5c9b38be1.png

Men hvor oppdaterte disse listene er vet jeg ikke, ei heller om det har kommet noen oppgraderinger fra VW på dem etter at listene ble publisert. 

Om alle DSG kassene er med på disse listene er jeg heller ikke sikker på, tenker da på den nye oljefylte DSG 7 kassa som sitter i Kodiaq bl.a.

Skrevet

Ja som jeg skrev, hvor oppdatert de listene er vet jeg ikke.

Poenget var at det er mange forskjellige DSG kasser, og en DSG 6 er ikke bare en DSG 6, og det samme med DSG 7. Det er flere versjoner av dem også, både tørre og oljefylte.

Og DSG kassa som heter DQ381 er jo ikke nevnt med et ord i disse tabellene, så det er åpenbart mangler ved de listene........

Skrevet

Ja, de er ikke oppdaterte

Et interessant geek fact: Octavia med 4x4 2.0 TDi 150 og 7 trinn DSG kan trekke 2 tonn mot 1,8 for 184 TDi og 6 trinn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...