Gå til innhold
Oct2018FL

Octavia2018FLs Octavia L&K 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2017 Stv


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er ny bruker i forumet og førstegangskjøper av Skoda

Bestilte den nye 2018 FL Octaviaen forrige måned etter å ha kjørt både VW og Audi tidligere.

Valgte en 184 hk 4x4 DSG i racingblue og med det meste av tilleggsutstyr . Kessy, trav pakke med 9.2 " skjerm, park assistent, el seter , panorama soltak, DCC adaptivt understell .

Fikk veldig godt inntrykk etter å ha prøvekjørt både Octaviaen og Superb, men valget falt til slutt på Octaviaen.

ville vel helst valgt en annen interiørfarge, men dette er ikke valgfritt i L&K versjonen.

Er også spent på inotainment med bare touch kontroll istedenfor dedikerte brytere for de viktigste funksjoner.

Er det noen som har erfaringer med dette systemet?

Andre nyttige tips som dere kan dele med en førstegangs Skoda kjøper?

Er blitt forespeilet en leveringstid på ca 3 mnd, så da blir det forhåpentligvis bilferie i ny bil. xD

 

 

 

 

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Oct2018FL :) 

Er nok der hvor mest sannsynlig min neste bil vil være Octavia, og jeg skulle gjerne hatt L&K utgaven, men med den interiørfargen den blir levert med så er nok ikke det aktuelt for min del, det er synd en ikke kan velge slik en kan på Superb L&K.

Tøff farge du har valgt deg, og du har jo utstyrt den meget godt etter min mening, tror ikke du vil mangle så mye her :) Vet ikke om du har tatt det med, men så ikke at du nevnte Vinterpakken her, det er i hvert fall noe jeg ville valgt, spesielt med tanke på at du kjører diesel. Jeg kommer aldri til å kjøpe en bil uten parkeringsvarmer igjen, er det mulig så vil jeg også ha med oppvarmet frontrute, de er utrolig effektiv. For det er jo ikke bestandig en kommer til å bruke tilleggsvarmeren om en bare skal ut en liten kort tur e.l., og da er det greit å slippe å måtte skrape frontruta.

Jeg har ingen erfaring med den nye skjermen og Infotainment systemet som er i FL Octavia, men jeg har sett den hos forhandleren og jeg likte den skjermen meget godt. Stor, klar og detaljert skjerm, vet ikke helt hvor mye «skinn» det vil være i en slik blank overflate i enkelte situasjoner, men får håpe den er godt «refleks behandlet» slik at en slipper å bli blendet av lav sol e.l.

Håper du blir fornøyd med bilen når den kommer, og legg gjerne ut noen bilder av den også :) 

Skrevet

Jo, jeg har vinterpakken, spesielt siden jeg kjører en del på hytta. Har det også på min nåværende bil,  og er veldig fornøyd med dieselvarmeren.

Enig med ang. interiørfarge, men det måtte jeg akseptere.

Har for første gang valgt å lease bilen, i en tre årsperiode. Så da får vi kanskje en indikasjon på hvilken veg det går med diesel, hybrid og helelektrisk :) 

Skrevet

Hei og velkommen @Oct2018FL

Grattis med bestilling av flott bil! Kan si meg enig med interiørfargen, men men.

Som jeg sier til alle som skal vente på ny bil, håper du har mye å gjøre fremover så ventinga ikke blir så altfor lang!

Skrevet

Hei, godt å se flere som går får ny Octavia og med diesel.

Tror du kan specce opp en vanlig style mer eller mindre lik L&K, men da med valgfrie farger. L&K er mørkebrun, men så mørk at nesten svart. Jeg liker den, men usikker på om jeg hadde valgt den.

Ellers får du en grom maskin ?

Skrevet
10 minutter siden, PaulusA skrev:

Hei, godt å se flere som går får ny Octavia og med diesel.

Tror du kan specce opp en vanlig style mer eller mindre lik L&K, men da med valgfrie farger. L&K er mørkebrun, men så mørk at nesten svart. Jeg liker den, men usikker på om jeg hadde valgt den.

Ellers får du en grom maskin ?

Når det gjelder L&K i Octavia så er det interiøret ganske brunt ja, seter, dashbord etc., det er faktisk merkbart mørkere brunt i Superb L&K, men selv det synes jeg var for brunt. Men nå kan heldigvis interiørfargen for L&K velges som sort i Superb.

Jeg er ikke så kjent med L&K i Octavia, men for Superb sin del, så er det faktisk noe utstyr en ikke får på andre utgaver enn L&K, men om det er tilfelle for Octavia vet jeg ikke. MEN den største forskjellen er jo prisen, en oppgradert Superb Style koster mer enn L&K utgaven, og det er jo noe en aldri vil få noe særlig igjen for. Når en slik bil kommer til en forhandler som innbyttebil, så er det kun en Style, selv om den sikkert blir forsøkt solgt som en «L&K»..........

Grom motor og utstyrt bil dette, det er jeg helt enig med deg i @PaulusA :)  (selv om jeg definitivt hadde valgt bensin, hehe ;)

Skrevet
1 time siden, Superb lll skrev:

Når det gjelder L&K i Octavia så er det interiøret ganske brunt ja, seter, dashbord etc., det er faktisk merkbart mørkere brunt i Superb L&K, men selv det synes jeg var for brunt. Men nå kan heldigvis interiørfargen for L&K velges som sort i Superb.

Jeg er ikke så kjent med L&K i Octavia, men for Superb sin del, så er det faktisk noe utstyr en ikke får på andre utgaver enn L&K, men om det er tilfelle for Octavia vet jeg ikke. MEN den største forskjellen er jo prisen, en oppgradert Superb Style koster mer enn L&K utgaven, og det er jo noe en aldri vil få noe særlig igjen for. Når en slik bil kommer til en forhandler som innbyttebil, så er det kun en Style, selv om den sikkert blir forsøkt solgt som en «L&K»..........

Grom motor og utstyrt bil dette, det er jeg helt enig med deg i @PaulusA :)  (selv om jeg definitivt hadde valgt bensin, hehe ;)

Hehe,

Jeg gleder meg til 7 trinns kassa mi jeg da ??

Skrevet
26 minutter siden, PaulusA skrev:

Hehe,

Jeg gleder meg til 7 trinns kassa mi jeg da ??

Hehe, ja det forstår jeg veldig godt. ?

Den nye DSG 7 er vesentlig bedre enn den DSG 7 trinnskassa jeg har i min Superb ja. At DSG 7 kassa i min bil er underdimensjonert ?og sommerdekka støyer mye er de to tingene jeg ikke er helt tilfreds med, men ellers så har overgangen til Skoda vært meget bra ??

Skrevet
26 minutter siden, Superb lll skrev:

Hehe, ja det forstår jeg veldig godt. ?

Den nye DSG 7 er vesentlig bedre enn den DSG 7 trinnskassa jeg har i min Superb ja. At DSG 7 kassa i min bil er underdimensjonert ?og sommerdekka støyer mye er de to tingene jeg ikke er helt tilfreds med, men ellers så har overgangen til Skoda vært meget bra ??

Bra overgang da. Har prøvd den kassa di i en Golf med 160hk 1.4 (turbo og kompressor) som fatter hadde. Kjapp og fin, men nappete der man ønsket å ta det med ro.

Blir første Skoda for meg også, har vel både tvilt og jobbet meg frem til denne Octavia som et godt kompromiss.

Skrevet
12 minutter siden, PaulusA skrev:

Bra overgang da. Har prøvd den kassa di i en Golf med 160hk 1.4 (turbo og kompressor) som fatter hadde. Kjapp og fin, men nappete der man ønsket å ta det med ro.

Blir første Skoda for meg også, har vel både tvilt og jobbet meg frem til denne Octavia som et godt kompromiss.

Ja den kan være litt rykkete og nølende ved i igangkjøring, så det kan være litt utfordrende om en skal ut i en luke i trafikken eller underlaget er vått/glatt, blir fort hjulspinn. Men det verste er jo at den dreper momentet på min motor, det synes jeg er et talentløst valg av Skoda, de har definitivt satt inn feil DSG kasse i bilen jeg har, hadde mye heller hatt DSG 6 kassa enn den jeg har.........

Ellers så er har det fungert helt upåklagelig med Skoda, det eneste besøket jeg har hatt på verkstedet/forhandleren i løpet av 13 mnd er for å få et nytt lasteromstrekk, siden det ikke ville rulle seg tilbake lenger. Etter 13 mnd og 26.600km så har jeg heller ikke fylt på noe olje, det synes jeg også er meget bra, ser det har minket litt på peilepinnen, men likevel ikke nok til at det er nødvendig å etterfylle olje. Oljenivået var 2-3 mm over midten på peilepinnen når jeg fikk bilen, og nå er den 2-3 mm under midten, men det var helt unødvendig å etterfylle dette som de sa når jeg hentet det nye lasteromstrekket i Mars mnd, nærmer seg jo den første servicen også.

Tok litt tid før jeg valgte Skoda også, egentlig så hadde jeg planer om en godt utstyrt 2014/2015 BMW 520i st.vogn, men slik utstyrt som jeg ville ha den var ikke enkelt å finne. Den ene de tilslutt klarte å spore opp var rettet opp etter en del småskader, og det fristet ikke. Den neste de fant etter at jeg hadde bestemt meg for Superb hadde kjørt ca det dobbelte av innbyttebilen min, og det fristet heller ikke, i tillegg så manglet den et par vesentlige ting på utstyrslista mi.........

Så får vi se hva det blir neste gang, hittil så har jeg vært fristet av Ocativa 1,8/180hk TSi 4x4 og Octavia vRS 230, men har ikke tenkt så mye over det enda. Ny Superb frister jo også, men den jeg vil ha er for kostbar..........

Skrevet (endret)

Tror du har gjort et klokt valg :)

Det er nettopp den rykkinga jeg var skeptisk til i forhold til DSG, men så fant jeg ut at det kun var ved tørr clutch...

Men, har hørt mye rart om de tørr clutch kassene til VW gruppen....., den er egentlig i svakeste laget, men er nok satt inn grunnet økonomi

Endret av PaulusA
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Da er endeligventetiden over og jeg går over fra å være en fornøyd Audi eier til en spent Skoda eier.

Må bare si at førsteinntrykket er meget bra, synes både de flittig diskuterte nye lyktene, og de brune setene, ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bildene.

Mye kjekke og spennende funksjoner, og en sprek motor. 

Om ikke får den prøvd seg på den første langturen til Tyskland, gleder meg allerede

Nedenfor har jeg lagt til et par bilder

 

 

IMG_0801.JPG

IMG_0807.JPG

IMG_0809.JPG

IMG_0810.JPG

Skrevet (endret)

Jeg gikk også 2x Audi til Skoda og er godt fornøyd med bytte.

Octavia har muligens noe mer hjulstøy enn Audien. Utover det så har jeg ingen ting å være missfornøyd med.

Godt med plass i seter og bagasjerom er det også.

Lykke til :-)

 

Endret av Helge
Skrevet (endret)

Gratulere med flott bil!

Jeg liker lyktene veldig godt, aggressiv og fin front ?

Endret av PaulusA
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...